دومین دوره آموزش DAN در جزیره کیش

دومین دوره آموزش DAN در جزیره کیش

شما هم امتیاز بدهید!
1400/05/05   غزال لجه

همانطور که می‌دانید DAN (Divers Alert Network) سیستم هشدار برای غواصان است که شامل دوره‌هایی همچون کمک‌های اولیه مقدماتی و پیشرفته، دوره اکسیژن رسانی، صدمات ناشی از حیوانات دریایی، کار با دستگاه شوک الکتریکی و... می‌باشد. در دوره‌ی آموزش غواصی تیر ماه بودیم که تمام هنرجویان مشتاق به یادگیری اصرار داشتند که دوره‌های کمک‌های اولیه DAN را در جزیره کیش و در حین دوره‌ی غواصی برگزار کنیم. البته که حق هم با بچه‌ها بود، چون از شهرستان‌های دور و نزریک آمده بودند و برای ادامه راه غواصی نیاز به داشتن این مدرک بود و اگر دوره در کیش برگزار می‌شد از نظر زمان و هزینه به شدت به نفع آن‌ها می‌شد.

با وجود سختی کار اما پذیرفتیم که فقط یک دوره AED برگزار شود و از تهران مربی اعزام شد تا بعداز ظهر روز سوم مرداد این دوره برگزار شود. خانم پدری مثل همیشه با روی گشاده استقبال کرد و تمام تجهیزات مورد نیاز را به جزیره کیش فرستاد و کلاس برگزار شد. هنرجویان دیگر با دیدن تجهیزات استاندارد آموزشی و مانکن‌های هوشمند و... ترغیب به ثبت‌نام در دوره‌های کمک‌های اولیه مقدماتی و اکسیژن درمانی شدند. آن‌ها نیزخواستار برگزاری این دوره‌ها بودند، دیگه کار خیلی سخت می‌شد، هم برای بچه‌ها و هم برای مربیان دوره، اما تصمیم بر این شد که روز پایانی دوره در واقع بعد از امتحان کتبی غواصی کلاس BLS , O2 شروع شود. صبح ساعت 9 امتحان کتبی به صورت همزمان برای کلاس‌های یک و دو و سه ستاره برگزار شد و بلافاصله دوره BLS آغاز شد. بعد از 5 ساعت کلاس تئوری و عملی حالا نوبت امتحانات عملی و تئوری این دوره بود. بعد از استراحت کوتاهی دوره اکسیژن درمانی آغاز شد. این دوره هم بعد از 4 ساعت به پایان رسید و در انتها آزمون تئوری و عملی هم برگزار شد. شاهین که جز هنرجویان شیطون کلاس هم بود می‌گفت در این مدت از زندگیم هیچ وقت همزمان 5 تا امتحان نداده بودم. با اینکه کلاس فشرده بود و گاهی سخت می‌شد اما برای همه جذاب بود و تا آخرین لحظه در حال تمرین و اجرای سناریوهای آموزشی بودند.

هدف دوره

در بخش کمک‌های اولیه مقدماتی، آموزش بصورت تئوری و عملی صورت گرفت و هدف آموختن این است که در شرایطی با مصدوم مواجه می‌شویم، چه اقداماتی انجام دهیم. اگر هوشیار بود یا اگر بیهوش بود، باید چه کنیم. درصورتی که فرد دچار ایست قلبی تنفسی شده، چگونه او‌ را احیا کنیم. تمامی اینها در بخش عملی با مانکن‌های الکتریکی آموزش داده شد و مانکن عملکرد درست و غلط فرد را هنگام احیا CPR، نشان داد.
به فراگیرها در بخش عملی، سناریو داده می‌شد تا بتوانند مهارت خود را به کار گیرند و شرایط را کنترل کنند. چراکه تنها با خواندن تئوری، نمی‌توانند در شرایط واقعی به یک فرد مصدوم امداد رساند.

در دوره اکسیژن رسانی(O2)،امدادگران یاد گرفتند چگونه و با چه تجهیزاتی به فردی که نیاز به اکسیژن دارد، اکسیژن برسانند. با اینکه در بیشتر اتفاقات اکسیژن رساندن حرف اول را می‌زند، اما اینکه چه مقدار، با چه تجهیزات و چگونه اکسیژن رسانی کنیم بسیار مهم است. کیت‌های اکسیژن DAN که در اختیار فراگیران قرار گرفت، شامل سیلندر اکسیژن و انواع ماسک‌ها (NRB ,DV,ORANASAL) می‌باشد. بچه‌ها همگی با این تجهیزات کار کردند و در شرایط و صحنه‌های مختلف یاد گرفتند که هر ماسک در چه شرایطی استفاده می‌شود و چه مقدار اکسیژن لازم است.

دوره دستگاه شوک الکتریک(AED) به نوعی تکمیل کننده دوره کمک‌های اولیه است. چراکه در آن د‌وره یاد گرفتند چگونه یک فرد را احیا کنند و این استفاده از این دستگاه به فرایند CPR کمک کرده و علاوه بر برقراری جریان خون (پمپاژ) در بدن، یاد گرفتند با استفاده از دستگاه فرد را به زندگی بازگردانند.

 

بیشتر بخوانید: درمان افسردگی با غواصی

غزال لجه

مسئول سئو مدرسه غواصی جزیره سفید آرامش

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت جزیره سفید آرامش مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

1400/05/05   غزال لجه

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن