پنوموتوراکس و پیامدهای آن

پنوموتوراکس و پیامدهای آن

شما هم امتیاز بدهید!
1401/12/09   غزال لجه
 

پنوموتوراکس

ریه‌ها در حفره قفسه سینه در غشای پلور قرار دارند. پلور بیرونی ریه‌ها و داخل حفره قفسه سینه را با فضایی بالقوه بین دو لایه می‌پوشاند. اگر هوا وارد ناحیه بین بافت‌های جنب شود، آن فضا به یک فضای واقعی تبدیل می‌شود. اگر فضا منبسط شود، انبساط ریه کاهش می‌یابد و تنفس به خطر می‌افتد. اگر هوا از زخم داخلی باشد به آن پنوموتوراکس بسته Da و اگر زخم خارجی باشد به آن پنوموتوراکس باز می‌گویند. سوراخ ممکن است در اثر نقص ریه یا آسیب (تروما) ایجاد شود. هرچه سوراخ بزرگتر باشد، پیشرفت پنوموتوراکس سریعتر است.
اگر سوراخ کوچک باشد، پنوموتوراکس ممکن است خودبخود بسته شود و بدن به تدریج هوا را دوباره جذب می‌کند. اگر زخم داخلی بسته نشود و هوا همچنان وارد فضا شود، به این وضعیت پنوموتوراکس تنشی می‌گویند. در پنوموتوراکس تنشی، حجم گاز در حال گسترش در فضای پلور، ریه و قلب را فشرده می‌کند. این وضعیت بسیار جدی در نظر گرفته می‌شود و نیاز به درمان اورژانسی دارد. اگر در یک غواص در زیر آب اتفاق بیفتد، افزایش فشار در فضای پلورال با انبساط گاز همراه می‌شود که غواص به سمت سطح می‌رود.
 
پنوموتوراکس
 

بازگشت به غواصی پس از پنوموتوراکس

این مرد جوان که در مورد غواصی سوال کرده است، پس از این نوع آسیب دیدگی دچار شکستگی دنده و پنوموتوراکس شده است. ما فرض می‌کنیم که این ترومای بلانت بوده است که باعث شکستگی دنده و پنوموتوراکس شده است، اما دنده شکسته به پلور و ریه نفوذ نکرده است. پنوموتوراکس می‌تواند در اثر ضربه‌های شدید به قفسه سینه ایجاد شود که باعث پارگی پلور می‌شود، دقیقاً مانند بیرون زدن یک کیسه کاغذی متورم.
با این حال، اگر آسیب به قفسه سینه منجر به نفوذ یک دنده شکسته، شلیک گلوله، چاقو یا سایر شی تیز به ریه شود، اغلب تصور می‌شود که بافت زیرین ریه آسیب دیده است و زخم ریه و پلور ممکن است باعث افزایش ریه شود. خطر بروز باروتروما ریوی در حین غواصی وجود دارد. فرد مبتلا به این نوع آسیب باید قبل از غواصی ارزیابی شود.
فرد مبتلا به این نوع آسیب باید قبل از غواصی ارزیابی شود. وجود هر گونه سایه غیر طبیعی در ریه در عکس قفسه سینه یا سی تی اسکن نشان دهنده افزایش خطر گیر افتادن هوا و کاهش کشش است. بنابراین، ممکن است به او توصیه شود که خطر باروتروما برای بررسی غواصی بسیار زیاد است.
بیشتر بخوانید: باروترومای ریه چیست؟
 

احتمال پارگی مجدد این ناحیه و ایجاد پنوموتوراکس خود به خود چقدر است؟

اگر مکانیسم آسیب همانگونه بود که قبلاً توضیح داده شد، ناحیه آسیب دیده باید به اندازه کافی در عرض چند ماه بهبود یابد.
پنوموتوراکس خود به خودی می‌تواند بدون هیچ هشداری برای یک فرد به ظاهر سالم رخ دهد. این به دلیل نقص ریوی است که ممکن است مادرزادی باشد یا در اواخر زندگی ظاهر شود. میزان عود این نوع پنوموتوراکس زیاد است و به همین دلیل معمولاً به این افراد توصیه می شود که غواصی نکنند. خطر این است که پنوموتوراکس خود به خودی ممکن است در حین غواصی اتفاق بیفتد و در نتیجه یک فضای هوایی بسته ایجاد شود که با بالا رفتن غواص نمی‌توان آن را متعادل‌سازی کرد. انبساط حاصل از این فضای هوایی با کاهش فشار محیط، با عملکرد قلب و سایر ریه‌ها تداخل می‌کند و عواقب فاجعه‌باری درپی خواهد داشت.
 
ادامه دارد...

غزال لجه

مسئول سئو مدرسه غواصی جزیره سفید آرامش

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت جزیره سفید آرامش مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

1401/12/09   غزال لجه

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن