سال 1401

اولین دوره امداد و نجات در دریا

اولین دوره امداد و نجات در دریا

شما هم امتیاز بدهید!
1401/02/15   وحید موقوفه‌ای

مدرسه غواصی جزیره سفید آرامش اولین دوره تخصصی امداد و نجات در دریای سال 1401 را در هفتم اریبهشت ماه در جزیره کیش برگزار کرد. دوره امداد و نجات دریا طبق استاندارد جهانی پیش نیاز دوره سه ستاره است. این دوره‌ی بسیار کاربردی برای مدرسان غواصی نیز الزامی شده است. اما از الزامات و پیش نیازها که بگذریم این دوره برای شرکت کننده‌ها بسیار شیرین اما برای مدرسان دوره بسیار سخت و سنگین است چرا که مدریان دوره باید تمام سناریوهای غرق شدگی را به صورت نمایشی اجرا کنند، تا هنرجویان بدانند با یک غواص بیهوش در عمق یا سطح آب چگونه باید روبرو شوند و تمام موارد امدادی و کمک‌های اولیه را بلد باشند تا بتوانند به همدیگر کمک کنند. در این کلاس کلیه دروس کمک‌های اولیه به شرح زیر به علاوه کمک‌های اولیه حیوانات خطرناک دریایی تدریس می‌شود.

  1. CPR
  2. کنترل سطح هوشیاری و علایم حیاتی
  3. کنترل خونریز  و انواع زخم‌ها
  4. انواع شوک
  5. شکستگی و نحوه صحیح آتل بستن
  6. فشار خون
  7. ترمومتر
  8. بانداژ و پانسمان
  9. سکته قلبی و مغزی
  10. تریاژ


7 ام دی ماه ورود بچه‌ها به جزیره بود که دوره شامل دو گروه خانم‌ها، با مدرسی غنچه گل‌بافیان و آقایان، با مدرسی بابک خورسند بود. در این دوره تعداد 9 نفر شرکت کردند که 7 نفر خانم و 2 نفر آقا در دوره حضور داشتند. در روز اول 8 اردیبهشت بعد از معارفه و تکمیل مدارک توضیح مختصری از دوره داده شد و سناریوهای نجات تدریس شد، روز دوم کلاس تئوری امداد و فیلم‌های آموزشی نجات بصورت تک جلسه 8 ساعته، برگزار شد و پس از آن بچه‌ها برای تمرینات خود به استخر مجموعه رفتند تا سناریو اول نجات را تمرین کنند.

روز بعد، 9اردیبهشت ماه، ابتدا غواصی در عمق کم با سناریو دوم نجات و غرق شدگی انجام شد تا بچه‌ها تمرینات مختلف را که روز قبل در استخر انجام دادند، در آب‌های آزاد انجام دهند. بدون محدودیت زمانی هر نفر تمام تمرینات را چندین بار انجام داد که کاملا تسلط یابد.

بعد از غواصی همگی برای استراحت و ناهار رفتند تا برای دایو بعدی حاضر شوند. برای دایو دوم سناریو آخر نجات و نجات غواص بدون هوا بود که باید از سرعت عمل و هوش خود هم استفاده می‌کردند. بچه‌ها دو گروه شدند و هر نفر حداقل یک‌بار باید تیم را رهبری می‌کرد و به سمت قایق برمی‌گرداند. همچنین مدرس هم زیر آب مدام بچه‌ها را آزمایش می‌کرد که آن‌ها باید در مدیریت صحنه حادثه هوشیار می‌بودند.

در روز آخر، عملیات نجات در قسمت عمیق انجام می‌شد. هر نفر ۲ بار زیر آب باید تیم را با تمام حوادث احتمالی رهبری می‌کرند و به نقطه طناب لنگر برمی‌گرداند. که همگی با موفقیت توانستند مسیر را به درستی برگردند. فقط مدرسین چند نفر از بچه‌ها را برای دایو چهارم نیز بردند تا بیشتر تمرین کنند و از یادگیریشان اطمینان حاصل کنند. روز آخر در نهایت حمل غریق از ساحل و شروع عملیات احیا در ساحل را به طور کامل انجام دادند.

در پایان دوره نیز مثل همیشه، دورهمی کنار برگزار شد که این بار در مجموعه سافاری بود و کلی عکس دسته جمعی گرفتیم تا دوره را به ثبت خاطرات خوبی به پایان رساندیم.

بیشتر بخوانید: چالش عکاسی

امداد و نجات در دریا

امداد و نجات در دریا

امداد و نجات در دریا

وحید موقوفه‌ای

کارشناس تولید محتوای مدرسه غواصی جزیره سفید آرامش

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت جزیره سفید آرامش مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

1401/02/15   وحید موقوفه‌ای

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن