1401 سال

اولین دوره جهت یابی زیر آب

اولین دوره جهت یابی زیر آب

شما هم امتیاز بدهید!
1401/02/11   وحید موقوفه‌ای

مدرسه غواصی جزیره سفید آرامش اولین دوره تخصصی جهت‌یابی سال 1401 را در هفتم اریبهشت ماه در جزیره کیش برگزار کرد. دوره جهت‌یابی از اهمیت بالایی در غواصی برخوردار است؛ چراکه اکنون از پیش‌نیازهای دوره آموزش غواصی ۳ ستاره می‌باشد. دلیل اهمیت این دوره این است که به عنوان یک غواصی ۳ ستاره و یا مدرس، باید بتوانید زیر آب مسیر خود را پیدا کنید. بخصوص زمانی که به عنوان لیدر یک گروه هستید بتوانید از یک نقطه حرکت کنید و به همان نقطه برگردید.

جهت‌یابی به طور کلی شامل دو بخش جهت‌یابی طبیعی و جهت‌یابی با قطب‌نما می‌باشد. ابتدا بچه‌ها باید تمرینات با قطب‌نما را روی خشکی انجام دهند تا کار با قطب‌نما را یاد بگیرند و برای تشخیص مسیر مسلط شوند و برای هر مسیر زاویه‌ها را بدانند.


7 ام دی ماه ورود بچه‌ها به جزیره بود که دوره شامل دو گروه خانم‌ها، با مدرسی غنچه گل‌بافیان و آقایان، با مدرسی بابک خورسند بود. در این دوره تعداد 9 نفر شرکت کردند که 7 نفر خانم و 2 نفر آقا در دوره حضور داشتند. در روز اول بعد از معارفه و تکمیل مدارک توضیح مختصری از دوره داده شد، روز دوم کلاس تئوری جهت‌یابی بصورت تک جلسه 8 ساعته، برگزار شد و پس از آن بچه‌ها برای جهت‌یابی با قطب‌نما روی خشکی در فضای کلوپ به تمرین پرداختند. مسیرهایی که هر نفر باید تمرین می‌کرد، خط مستقیم، مربع، مثلث، مربع بزرگ‌شونده و مثلث بزرگ شونده بود.

روز بعد، 9اردیبهشت ماه، ابتدا غواصی در عمق کم با بویه گزاری و مشخص کردن مسیرها انجام شد تا بچه‌ها تمرینات مسیر‌های مختلف را که روز قبل با قطب‌نما در خشکی انجام دادند، در آب انجام دهند. بدون محدودیت زمانی هر نفر تمام تمرینات را چندین بار انجام داد که کاملا تسلط یابد.

بعد از غواصی همگی برای استراحت و ناهار رفتند تا برای دایو بعدی و جهت‌یابی طبیعی حاضر شوند. دایو بعدی جهت‌یابی طبیعی زیر آب و پیدا کردن قایق توسط عوامل طبیعی بود که باید از ذهن خود و علائم و نشانه‌هایی مثل نور خورشید، جریان، تعداد پا زدن و... استفاده می‌کردند. بچه‌ها دو گروه شدند و هر نفر حداقل یک‌بار باید تیم را رهبری می‌کرد و به سمت قایق برمی‌گرداند. همچنین مدرس هم زیر آب مدام از بچه‌ها مسیر و نقطه قایق را می‌پرسید که قایق کدام سمت است و همگی باید هوشیار می‌بودند.

در روز آخر، قطب‌نما خوانی باید در قسمت عمیق انجام می‌شد. هر نفر ۲ بار زیر آب در جهات مختلف باید تیم را در مسیر مستقیم رهبری می‌کرند و تیم غواصی را به نقطه طناب لنگر برمی‌گرداندند. که همگی با موفقیت توانستند مسیر را به درستی برگردند. فقط مدرسین چند نفر از بچه‌ها را برای دایو چهارم نیز بردند تا بیشتر تمرین کنند و از یادگیریشان اطمینان حاصل کنند.

در پایان دوره نیز مثل همیشه، دورهمی کنار برگزار شد که این بار در مجموعه سافاری بود و کلی عکس دسته جمعی گرفتیم تا دوره را به ثبت خاطرات خوبی به پایان رساندیم.

بیشتر بخوانید: مدرسی بین المللی دستگاه شوک الکتریکی خارجی

وحید موقوفه‌ای

کارشناس تولید محتوای مدرسه غواصی جزیره سفید آرامش

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت جزیره سفید آرامش مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

1401/02/11   وحید موقوفه‌ای

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن