طبق توصیه‌های DAN اروپا

غواصی بعد از کویید 19

غواصی بعد از کویید 19

شما هم امتیاز بدهید!
1401/02/23

در May 2020، سازمان DAN اروپا توصیه‌هایی برای غواصانی که تمایل داشتند پس از ابتلا به ویروس SARS-COV2 یا Covid-19 مجددا غواصی را شروع کنند، منتشر کرد. این توصیه‌ها به عنوان بخشی از فرم سلامت DAN اروپا برای کووید-19 در نظر گرفته شد و بر اساس توصیه‌های پزشکی گردآوری شده توسط انجمن پزشکی زیر آب و هایپرباریک (UHMS) در ایالات متحده آمریکا، انجمن بلژیکی برای غواصی و پزشکی هایپرباریک (SBMHS- BVOOG) ارائه شد. کمیته اروپایی پزشکی هایپرباریک و زیر آب و انجمن پزشکی بارومدیکال (ECHM & EUBS) دانشگاه کالیفرنیا در سن دیگو (UCSD) همچنین دستورالعمل‌های پزشکی ای را برای غواصان تفریحی، تکنیکال و صنعتی صادر کردند.

اکنون، با شروع مجدد غواصی در بسیاری از مناطق، از غواصانی که به کووید-19 مبتلا شده بودند، سؤالاتی دریافت کردیم که، چه زمانی می‌توانند با خیال راحت مجددا غواصی کنند و چه اقداماتی جهت ایمن ماندن باید انجام دهند؟ بر این اساس، ما فکر کردیم بهتر است که توصیه‌های پزشکی را مطابق با آنچه در ادامه می‌خوانید منتشر کنیم. علاوه بر این، با گردآوری تجربیات میدانی اخیر برخی از پزشکان DAN اروپا، که غواصان مبتلا به ویروس کرونا را درمان کرده بوده اند، سعی کردیم اطلاعات جامعی در اختیار شما غواصان عزیز قرار دهیم.

 

غواصی پس از کووید-۱۹

توصیه‌های پزشکی برای بازگشت به غواصی پس از کووید-۱۹

توصیه‌های پزشکی ذکر شده در بالا (در بیشتر موارد) نظرات مختلف در مورد ویروس و خطر انتشار را، به همراه برخی از عوامل خطر شناخته شده (که احتمالاً شدت بیماری را تعیین می‌کنند) مورد بحث قرار داده است. نویسندگان در زمان تهیه این توصیه‌ها، داده‌های علمی کمیابی در اختیار داشتند، اما سعی کردند به مواردی از قبیل وخامت شدید ویروس در ریه‌ها، قلب، سیستم عصبی مرکزی و کلیه‌ها پس از ابتلا به کووید-۱۹ توجه بیشتری نشان دهند.

لازم به ذکر است که همچنان نگرانی‌هایی از قبیل درگیری ریه یا قلب برای غواصان وجود دارد. مشابه سایر ویروس‌های جدی، غواصانی که به کووید-۱۹ مبتلا شده اند، قبل از بازگشت به فعالیت کامل خود، نیاز به گذراندن دوره نقاهت دارند، فرآیندی که بسته به شدت علائم ویروس، ممکن است هفته‌ها یا ماه‌ها طول بکشد.

در اینجا توصیه‌هایی برای بازگشت به غواصی پس از کووید-۱۹ در اختیار شما غواصان عزیز قرار داده شده است. توجه داشته باشید که دستورات و برنامه‌های به‌روز شده با توجه به اطلاعاتی که در اوایل بهار  سال ۲۰۲۰ در اختیارتان گذاشته شده بود، (برای غواصانی که تست کویدشان مثبت شده بود، اما کاملاً بدون علامت بودند، و همچنین دستوراتی برای افرادی که علائم داشتند اما در بیمارستان بستری نشده بودند) ارائه شده است.

توجه داشته باشید که توصیه‌های پزشکی ممکن است در بین کشورها و همچنین در اروپا، کمی متفاوت باشد. نمی‌توان انتظار داشت که توصیه‌های مربوط به مقابله با بیماری قلبی ریوی در کشورهای مختلف یکسان باشد. با این حال، از تمام غواصان می‌خواهیم که بیشتر احتیاط کنند.

 

بازگشت به غواصی – به روز رسانی February 2022
توصیه‌ها

غواصی که تست کووید-۱۹ آنها مثبت شده، اما علائم ندارند، باید حداقل ۳۰ روز پس از اولین جواب تست منفی و قبل از بازگشت به غواصی، صبر کنند.
غواصانی که مبتلا به کووید-۱۹ همراه با علائم شده اند، باید حداقل ۳۰ روز پس از اولین تست منفی، به اضافه ۳۰ روز دیگر بدون علائم (در مجموع دو ماه)(قبل از درخواست برای انجام غواصی که البته باید توسط متخصص ارزیابی غواصی انجام شود) صبر کنند.
غواصانی که به دلیل علائم ریوی مرتبط به کووید-19 در بیمارستان بستری شده اند، باید حداقل سه ماه قبل از درخواست برای غواصی (که توسط متخصص پزشکی غواصی ارائه می شود) صبر کنند. همچنین باید آزمایش کامل از عملکرد ریوی (حداقل FVC، FEV1، PEF25-50-75، RV و FEV1/FVC)، تست ورزش با انداز‌گیری اشباع اکسیژن محیطی، سی‌تی اسکن با وضوح بالا از ریه‌ها برای تأیید نهایی و بازگشت به شرایط عادی را انجام و ارائه دهند.
غواصانی که به دلیل مشکلات قلبی مرتبط با کووید-۱۹ در بیمارستان بستری شده اند، باید حداقل سه ماه قبل از درخواست برای غواصی (که توسط متخصص پزشکی غواصی ارائه می شود) صبر کنند. کسب اجازه برای غواصی باید شامل ارزیابی قلبی، از جمله اکوکاردیوگرافی و تست ورزش (الکتروکاردیوگرافی ورزش) برای اطمینان از عملکرد طبیعی قلب می‌باشد.
مهم است که آزمایش‌های قلبی و ریوی توسط پزشکی که دانش کافی از پزشکی غواصی دارد، تأیید و انجام شود. توجه داشته باشید یکی از مزیت‌های اعضاء DAN اروپا این است که، قابلیت دریافت مشاوره پزشکی از راه دور، از متخصصان پزشکی غواصی با استفاده از پشتیبانی غواصی DAN اروپا را در اختیار دارند.

فلوچارت غواصی و کوید-۱۹ از توصیه‌های ارائه شده که توسط انجمن پزشکی زیر آب و هایپرباریک سوئیس (SUHMS) در 29.01.2021 بازبینی شده است را در اختیارتان قرار داده ایم که می توانید از آن استفاده نمایید. لطفاً توجه داشته باشید که توصیه‌های ارائه شده توسط SUHMS کمی محدود می‌باشند.

 

خطرات غواصی برای افراد مبتلا به کرونا ویروس

ممکن است خطرات دیگری برای غواصانی که به کووید-۱۹ مبتلا شده اند وجود داشته باشد. بهترین راه برای تشخیص اینکه آیا ممکن است در معرض خطر بیشتری مانند: باروترومای ریوی، شانت حباب ریوی، مشکلات قلبی یا سایر مشکلات قرار گرفته باشید، معاینه توسط پزشک غواصی توصیه شده است. غواصانی که ممکن است در معرض خطر بیشتری قرار گرفته باشند، باید با مشورت پزشک غواصی خود، موارد زیر را در از سرگیری فعالیت‌های غواصی خود در نظر بگیرند.

نشانگان (سندروم) کشیدگی بیش از حد ریوی (باروترومای ریه): توجه داشته باشید غواصانی که علائم ریوی شدید را تجربه کرده اند، ممکن است درگیر آسیب طولانی‌ مدت یا حتی دائمی ریه شوند، حتی اگر اینگونه به نظر برسد که عملکرد ریه به حالت عادی بازگشته باشد، این آسیب ممکن است خطر بیشتری برای باروترومای ریه ایجاد کرده باشد. حتی پس از غواصی بدون صعود سریع یا کنترل نشده. (مرجع: انجمن بلژیکی برای غواصی و پزشکی هایپرباریک)

مسمومیت اکسیژن ریوی: در حال حاضر، اطلاعات اندکی در مورد تاثیرات مسمومیت با اکسیژن در بافت ریوی در دسترس می‌باشد. در نتیجه، اگر بخواهیم با احتیاط عمل کنیم، یکی از رویکردهای محافظه کارانه این است که غواصی تکنیکال با گاز هایپراکسیک برای بازه طولانی مدت، با PO2 -1.3 ATA یا بالاتر، برای مثال غواصی مداربسته، نباید انجام شود. ساده تر اینکه در “غواصی نایتروکس”، که به موجب آن حداکثر PO2   1.4 ATA فقط برای مدتی کوتاه درعمیق ترین بخش غواصی تنفس می شود، نباید مشکلی ایجاد کند. (مرجع: انجمن بلژیکی برای غواصی و پزشکی هایپرباریک)

DCI: که کمتر در مورد تغییر احتمالی عملکرد “فیلتر حباب” در ریه پس از عفونت کووید-19 شناخته شده است. بنابراین، برای احتیاط بیشتر بهتر است غواصانی که از علائم ریوی COVID-19 رنج می‌برند، غواصی خود را به طور موقت (یا به طور کلی) در محدوده‌هایی انجام دهند که نیازی به برداشت فشار (NDL) نداشته باشند (غواصی به گونه ای انجام شود که به هیچ وجه کامپیوتر غواصی دستوری برای توقف برای برداشت فشار اعمال نکند). (مرجع: انجمن بلژیکی برای غواصی و پزشکی هایپرباریک).

 

کاهش احتمال ابتلا به کووید-۱۹ در غواصی

کاملا مشهود است که کووید-19 ماندگار خواهد بود و در صورت استفاده از تجهیزات مشترک، منجر به ادامه خطر انتقال بین افراد خواهد شد. تمامی مراکز غواصی و تیم‌های غواصی باید با استفاده از توصیه‌های اعلام شده، پیشگیری‌های لازم جهت کاهش خطر انتقال ویروس را انجام دهد. غواصان و مراکز غواصی باید دستورالعمل‌های ضدعفونی تجهیزات غواصی را که توسط فدراسیون‌های غواصی، DAN اروپا و شبکه هشدار غواصان اعلام شده است را رعایت کنند.

 

توصیه‌های لازم جهت جلوگیری از گسترش بیماری

تداوم در اقدامات مربوط به فاصله گذاری اجتماعی، همچنین در طول غواصی (قبل از ورود به آب)، استفاده از ماسک و حفظ فاصله اجتماعی ایمن را رعایت نمایید.
ضد عفونی تجهیزات شخصی و مهمتر از همه اجاره ای، از جمله کیت اکسیژن اضطراری، با استفاده از  ضدعفونی کننده‌های مناسب که طیف وسیعی از میکروب‌ها، از جمله قارچ‌ها، باکتری‌ها و ویروس‌ها را از بین می برند.
اجتناب از تعویض سیستم های تنفسی شخصی در حین غواصی، مگر در شرایط اضطراری واقعی.
با پیروی از توصیه‌های بالا، غواصان می توانند خطر انتشار ویروس را کاهش دهند و غواصی پس از ابتلا به کووید-۱۹ را به ایمن ترین شکل ممکن انجام دهند.

این مقاله از شرکت دریاکاو نشر داداه شده است.

 

بیشتر بخوانید: نمایشگاه هنر بی صدا

بابک خورسند

مدیر داخلی مدرسه غواصی جزیره سفید آرامش

 

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت جزیره سفید آرامش مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

1401/02/23

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن