قسمت اول

صفر تا صد آموزش غواصی چگونه است؟

صفر تا صد آموزش غواصی چگونه است؟

شما هم امتیاز بدهید!
1401/02/26

آموزش غواصی

آموزش غواصی صفر تا صد آن، مجموعه‌ای از فرایندهای توانمندسازی شخص برای غوطه‌ور شدن در آب است. این ابتدایی‌ترین تعریف از غواصی است. به طور کلی آموزش غواصی در هر سطح بسیار متفاوت با سطح دیگر است. اینکه شما با صعود از هر سطح به سطح بالاتر این پیشرفت را حس کنید ارتباط مستقیمی با مربی آموزش غواصی شما و تدریس استانداردهای جهانی دارد.

غواصی یک رشته تفریحی و تجاری در دنیای آبی رنگ ناشناخته و بی انتهاست. تفاوت اکوسیستم در خشکی و دریا ممکن است غواص را با مشکلاتی مواجه کند که در خشکی وجود ندارند، پس آموزش غواصی بصورت صحیح همراه با اساتید مجرب و حرفه‌ای با دانش تجربی و علمی بالا، حائز اهمیت است.

برای رسیدن به غواصی اول شما باید بدانید که یک مربی خوب حداقل چه چیزهای را آموزش می‌دهد؟

  1. آموزش تئوری، مطابق با بروزترین اطلاعات روز جهان
  2. آماده‌سازی غواص برای مقابله با خطرات پیش فرض و اکوسیستمی
  3. آشنایی کامل با تجهیزات غواصی (بسیاری از مشکلات غواصی به علت عدم یادگیری استفاده صحیح از لوازم غواصی به وجود می‌آیند)
  4. آماده سازی غواص برای مدیریت چالش‌ها و بحران‌‌ها
  5. آشنایی کامل با استانداردهای غواصی
  6. آماده سازی غواص برای عملیات احیا و نجات
  7. فیزیک و فیزیولوژی و دانش شیمی گازها
  8. قوانین حقوقی مرتبط با غواصی و دریا و...

پیش نیازهای آموزش غواصی

الزامات مورد نیاز برای طی دوره‌های آموزش غواصی بسیار بستگی به نوع دوره شما دارد، اما بصورت کلی شامل موارد زیر می‌شود:

  1. داشتن سلامت پزشکی (در غواصی ورزشی، سلامت پزشکی می‌تواند توسط خود فرد متقاضی و پر کردن چک لیست سلامتی تایید گردد)
  2. تناسب اندام
  3. عدم مصرف بعضی داروها و استفاده از مواد مخدر
  4. سلامت روانی
  5. اعتماد به نفس و کنترل شرایط
  6. پیش نیازها برای آموزش غواصی حرفه‌ای بسیار متفاوت از غواصی تفریحی هستند. در غواصی حرفه‌ای، غواص باید از دانش بالایی برای حل محاسبات پیچیده برخوردار باشد که شانس غواص را برای برقراری ارتباط موثرتر با تیم غواصی افزایش می‌دهد. لازم به ذکر است از آنجا که زبان بین المللی در اغلب مناطقی که در آن عملیات آموزش غواصی صورت می‌پذیرد انگلیسی است، تسلط غواصان تجاری و حرفه‌ای به زبان انگلیسی بسیار حائز اهمیت است.

 غواصی تفریحی 

شگفت‌زدگی غواصان تفریحی مبتدی، زمانی که برای اولین بار دنیای زیر آب را مشاهده می‌کنند، بسیار زیباست. همگام شدن با آب و رها شدن در اعماق، شنا کردن با ماهی‌های رنگارنگ و تجربه مشاهده صخره‌های زیر آب هرگز فراموش شدنی نیستند. همه می‌‌توانند دنیای زیر آب را یک بار حداقل تجربه کنند.

آموزش غواصی تفریحی از آسان ترین آموزش‌های غواصی است. هر فرد تنها یک قدم با دنیای زیر آب فاصله دارد؛ البته عوامل مهمی برای آموزش غواصی وجود دارد. مهم‌ترین عامل سلامت جسمانی مورد تائید پزشک و آمادگی روانی برای حضور در دنیایی متفاوت است. بر خلاف تصور عموم در مبحث آموزش غواصی، آموزش کامل شنا برای غواصی کردن نیاز نیست، اما قطعاً باید با آب آشنا باشید.

هوای تنفسی غواصان ورزشی اغلب شامل ۲۱% اکسیژن و ۷۹% نیتروژن است. این گروه از غواصان مجاز به غواصی تا حداکثر عمق ۴۰ متری آب می‌باشند. بسیاری از کلوپ‌های غواصی در نقاط محبوب از قبیل جزیره کیش یا قشم دوره‌هایی را به علاقه مندان ارائه می‌دهند. یادگیری غواصی و گذراندن دوره‌های آموزش غواصی می‌تواند بخشی از سفر ما در تعطیلات باشد.

غواصان تفریحی پس از اخذ گواهینامه غواصی تفریحی می‌توانند آموزش غواصی را در سطوح بالاتر ببینند. ارائه گواهینامه برای غواصان تفریحی نیز بسیار ضروری است. ارائه تجهیزات غواصی به افراد بدون گواهینامه باعث لغو پروانه فعالیت کلوپ و مدارس غواصی خواهد گردید.

آموزش غواصی ورزشی

این دوره‌ها شامل سه سطح اصلی و چندین دوره تخصصی می‌باشد. یک ستاره ابتدایی‌ترین دوره یا همان دوره مقدماتی است که حتما فرد متقضی باید 14 سال تمام داشته باشد و انتهایی برای این سن وجود ندارد. بعد از دوره یک ستاره که با 6 عملیات غواصی به پایان می‌رسد، باید 8 غواصی دیگر در آب‌های آزاد انجام دهید تا بتوانید در کلاس دو ستاره که دوره پیشرفته غواصی است شرکت کنید. بعد از پایان دوره دو ستاره شما برای شرکت در دوره‌های تخصصی آماده هستید. دوره‌هایی مثل عکاسی زیر آب، زیست شناسی، باستان شناسی، غواصی در شب، غواصی در غار و امداد و نجات در دریا و.... اگر می‌خواهید مدرس غواصی شوید باید دوره بعدی که آخرین دوره غواصی است را بگذرانید، دوره‌ی سه ستاره برای شروع این دوره نیاز هست که شما مدرک امداد و نجات در دریا و جهت یابی زیر آب و گواهینامه کمک‌های اولیه و اکسیژن درمانی را نیز داشته باشید به غیر از این گواهینامه‌ها شما باید 30 عملیات غواصی دیگر در آب‌های آزاد انجام دهید که این 30 غوص باید حدفاصل بین پایان دو ستاره و شروع دوره سه ستاره باشد. بعد از تمام این مراحل شما می‌توانید در کلاس سه ستاره شرکت کنید. برای شرکت در کلاس مدرسی یک ستاره که اولین دوره مدرسی غواصی هست شما باید 150 غواصی ثبت شده از ابتدای آموزش خود در دفترچه ثبت غواصی خود داشته باشید. بعد از شرکت در کلاس مدرسی غواصی یک ستاره و اخذ نمره حداقل 75 شما یک مدرس غواصی هستید که فقط می‌توانید گواهینامه غواص یک ستاره را برای شاگردان خود صادر کنید. بعد از برگزاری حداقل 5 دوره آموزشی شما می‌توانید در دوره دو ستاره مدرسی شرکت کنید و در صورت قبولی در آزمون مدرسی شما یک مدرس دو ستاره می‌شوید که می‌تواند، گواهینامه یک ستاره، دو ستاره و سه ستاره غواصی صادر کنید. آخرین دوره آموزش غواصی دوره مدرسی سه ستاره است که یک مدرس غواص سه ستاره علاوه بر دوره‌های آموزش غواصی و تعدادی دوره‌های تخصصی، می‌تواند دوره مدرس غواصی یک، دو و سه ستاره را نیز برگزار کند. لازم به ذکر است شما با هیچ کدام از این گواهینامه‌ها نمی‌توانید دوره غواصی کودکان برگزار کنید.

ورود به عرصه غواصی نیازمند عشق و صبوری است. کسب درآمد به تنهایی دلیل مناسبی برای ورود به این رشته نیست و نمی‌تواند عامل موفقیت شما شود.

شما دردوره یک ستاره حداقل دروسی که باید آموزش ببینید شامل موارد زیر است:

  1. مهارت‌های پایه در آب
  2. فین زدن و حرکت در آب
  3. استفاده و تنظیم ماسک غواصی
  4. اسنورکلینگ یا غواصی در سطح آب
  5. غواصی با حبس نفس در عمق کم
  6. ورود به آب و خروج از آب (بصورت نشسته، بوسیله نردبان، پریدن با پا و…)
  7. آماده‌سازی لوازم غواصی اسکوبا
  8. آماده شدن برای آموزش غواصی
  9. چک کردن غواص همراه
  10. چک کردن محل ورود و خروج از آب با تجهیزات اسکوبا
  11. تنفس با رگلاتور غواصی و چک کردن در سطح
  12. چک کردن جلیقه تعادل و اطمینان از عملکرد درست آن
  13. کنترل میزان وزنه مناسب
  14. حرکت و مانور افقی
  15. کمی بالا و پایین رفتن در آب
  16. تمیز کردن ماسک غواصی
  17. خارج کردن و داخل دهان گذاشتن دهانی تنفسی رگلاتور
  18. به اشتراک گذاشتن هوا با غواص همراه
  19. صعود اضطراری و کنترل سرعت در هنگام صعود اضطراری
  20. فیزیک غواصی
  21. تجهیزات غواصی
  22. فیزیولوژی بدن انسان
  23. بیماری‌های غواصی
  24. جداول غواصی
  25. اصول دریانوردی (گره‌ها،پرچم‌ها، بویه‌ها، بادها‌،لنگرها، چراغ‌ها و....)
  26. هواشناسی و اصول جزر و مد
  27. محاسبه غواصی در ارتفاع
  28. محاسبه هوای تانک غواصی
  29. نجات غواص
  30. جهت یابی زیر آب
  31. خطرات غواصی و اقدامات احتیاطی
  32. علایم و سیگنال‌های غواصی
  33. داشتن همراه در هنگام غواصی
  34. کمک‌های اولیه بیماری‌ها
  35. اتاق فشار
  36. کمپرسور
  37. هدایت و رهبری تیم غواصی

به نظر شما اگر مربی بخواهد طبق استاندارد جهانی نه تمام مطالب، فقط حداقل‌های غواصی همراه با تمام غواصی‌هایی که در آب‌های آزاد باید انجام شود را تدریس کند آیا می‌تواند برای دوره‌های آموزشی خود هزینه پایین دریافت کند؟

بیشتر بخوانیم: Block reverse

ادامه دارد...

بابک خورسند

مدیر داخلی مدرسه غواصی جزیره سفید آرامش

 

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت جزیره سفید آرامش مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

1401/02/26

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن