قسمت دوم

صفر تا صد آموزش غواصی چگونه است؟

صفر تا صد آموزش غواصی چگونه است؟

شما هم امتیاز بدهید!
1401/02/30

غواصی کودکان

اغلب سیستم‌های آموزش غواصی یک حداقل سنی برای غواصی دارند. در سیستم CMAS حداقل سن برای آموزش غواصی اسکوبا برای سن ۸ تا ۱۲ سال تا عمق ۳ و ۵ متر و برای ۱۲ تا ۱۴ سال با اعماق ۳، ۵ و ۱۰ متر است. سیستم غواصی BSAC انگلستان به کودکان رده سنی۶ سال اجازه آموزش غواصی اسنورکلینگ و به کودکان بالای ۱۲ سال اجازه غواصی اسکوبا را می دهد.

سیستم غواصی PADI دوره‌های آموزش غواصی اسکوبا را به کودکان بزرگتر از ۸ سال در استخر می‌دهد و به کودکان بزرگتر از ۱۰ سال اجازه غواصی در آب‌های باز را می‌دهد. البته محدودیت‌هایی مانند تعداد نفرات گروه آموزش و عمق غواصی وجود دارد. همچنین آن‌ها باید یا با والدین خود و یا یک غواص حرفه‌ای دیگر همراه باشند.

در سیتم غواصی CMAS غواصی کودکان شامل سه دوره اصلی و هفت دوره تخصصی کودک می‌شود. دوره اول دوره دلفین برنز است و بعد از آن دوره دلفین نقره و دوره سوم که دوره‌ی آخر است، دلفین طلا نام دارد. دوره‌هایی مانند عکاسی، امداد، باستان شناسی، قایق  و.... از جمله دورهای تخصصی می‌باشد.

برای آموزش غواصی کودکان باید چند نکته‌ی بسیار مهم و حائز اهمیت را در نظر بگیرید.

  1. مربی غواصی کودک حتما حتما باید گواهینامه مدرسی غواصی کودکان با تاریخ بازآموزی سال را داشته باشد.
  2. کودک باید با تجهیزات مخصوص  کودکان غواصی کند.
  3. کودک باید در کلوپ مخصوص کودکان با دوش و رختکن مخصوص کودکان غواصی کند.
  4. کودک باید توسط مربی که سلامت جسمانی و روانی دارد آموزش ببیند.
  5. کودک باید غواصی اول خود را در استخر انجام دهد.


غواصی تجاری یا صنعتی 

آموزش غواصی تجاری حساس، سخت و زمان بر است. به دلیل حساسیت بسیار بالای شغل غواصان تجاری، این افراد نیاز به کسب مهارت‌های عملی و تئوری زیادی را دارند. غواصان تجاری با تجهیزات غواصی بسیار پیچیده‌ای سروکار دارند و باید به عنوان اپراتور تسلط کافی روی این ابزار داشته باشند.  آموزش غواصی تجارتی، مبتنی بر کسب گواهینامه‌های غواصی از مراکز معتبر و تجربه بالای غواصی تجربی است. آموزش غواصی تنها توسط مراکز معتبر برگزار می‌گردد.

دوره‌های آموزش غواصی تجاری
آموزش غواصی اسکوبا (شما می‌توانید اوا دوره‌های غواصیورزشی را بگدرانید)
آموزش غواصی تدارک از سطح، کار با هلمت غواصی (30m)
کار با وت بل و ابزارهای مختلف زیر آب (وت بل وسیله انتقال غواصان تا عمق ۵۰ متری و برگرداندن مجدد به سطح)
ابزارهای مورد استفاده در آموزش غواصی تجاری
آچارهای زیر آب هیدرولیک و بادی.
کیسه‌های شناور سازی
تجهیزات جوشکاری زیر آب
تجهیزات برشکاری  زیر آب
هزینه آموزش غواصی تجاری و درآمد آن
پروژه‌های غواصی تجاری بسیار تخصصی هستند و ممکن است غواص مجبور باشد برای هفته‌ها زیر آب بماند اما  این پروژه‌ها درآمد بالایی هم خواهند داشت. انتخاب غواص پروژه‌های تجاری ارتباط مستقیمی با تجربه و  آمادگی فنی غواص دارد. آموزش  غواصی در نوع تجاری هزینه‌بر و زمان‌بر می‌باشد؛ چرا که باید در کشور میزبان آموزش غواصی اسکان کنید تا دوره شما پایان یابد. البته اگر پروژه‌ای وجود داشته باید.

 

آموزش غواصی آزاد

نوعی آموزش غواصی در زیر آب است که به جای استفاده از دستگاه‌های تنفسی مانند تجهیزات غواصی، بر حبس نفس تا زمان بیرون آمدن دوباره تکیه دارد. نمونه‌هایی از غواصی آزاد عبارتند از تکنیک‌های ماهیگیری سنتی، غواصی آزاد رقابتی و غیر رقابتی، عکاسی با نیزه ماهیگیری رقابتی و غیررقابتی، شنای همزمان، فوتبال زیر آب، راگبی زیر آب، هاکی زیر آب، تیراندازی به هدف زیر آب و غواصی. همچنین طیفی از رشته های “آپنه رقابتی” وجود دارد. که در آن رقبا سعی می‌کنند با یک نفس به اعماق دست یابند.

 

آموزش غواصی اسکوبا

نوعی آموزش غواصی در زیر آب است که به موجب آن غواصان از تجهیزات تنفسی استفاده می‌کنند که کاملاً مستقل از منبع هوای سطحی است نام “scuba” مخفف “Self-Contained Underwater Breathing Apparatus” توسط کریستین جی لامبرتسن برای اختراع ارائه شده در سال ۱۹۵۲ ابداع شد. غواصان منبع گاز تنفسی خود را حمل می‌کنند که معمولاً حاوی هوای فشرده است. آن‌ها استقلال و حرکت بیشتری نسبت به غواصان سطحی و زمان بیشتری در زیر آب نسبت به غواصان آزاد دارند.

اگرچه استفاده از هوای فشرده رایج است، یک مخلوط گاز با محتوای اکسیژن بالاتر، که به عنوان هوای غنی شده یا نیتروکس شناخته می‌شود، به دلیل کاهش مصرف نیتروژن در طول غواصی طولانی رایج شده است. همچنین، گاز تنفسی رقیق شده با هلیوم ممکن است برای کاهش احتمال و اثرات نارکوز نیتروژن در طول آموزش غواصی عمیق‌تر مورد استفاده قرار گیرد. حتی با درصد گازهای متفاوت هم می‌توان غواصی کرد.

 

آموزش غواصی اسکوبا مدار باز

سیستم‌های اسکوبای مدار باز، گاز تنفسی را هنگام بازدم به داخل محیط تخلیه می‌کنند و شامل یک یا چند سیلندر غواصی حاوی گاز تنفسی با فشار بالا است که از طریق یک تنظیم‌کننده غواصی به غواص می‌رسد. آن‌ها ممکن است شامل سیلندرهای اضافی برای گسترش برد، گاز رفع فشار یا گاز تنفس اضطراری باشند. حجم گاز کاهش می‌یابد، بنابراین می توان از سیلندرهای کوچکتر برای مدت زمان بیشتری در آموزش غواصی استفاده کرد.

سیستم‌های باز تنفسی زمان صرف شده در زیر آب را افزایش می‌دهند. آن‌ها حباب‌های کم‌تر و صدای کمتری تولید می‌کنند که آنها را، برای غواصان نظامی مخفی، برای جلوگیری از شناسایی، غواصان علمی برای جلوگیری از مزاحمت حیوانات دریایی و غواصان رسانه‌ای برای جلوگیری از تداخل حباب‌ها، جذاب می‌کند.

 

آموزش غواصی اسکوبا مدار بسته

از سوی دیگر، آموزش غواصی مدار بسته شامل استفاده از تنفس مجدد و همچنین تجهیزات دیگری است که بخشی یا تمام گازهای تنفسی را بازیافت می‌کند. Rebreather ها حاوی یک قطعه دهانی هستند که از طریق آن در زیر آب دم و بازدم را انجام می‌دهید. وقتی استنشاق می‌کنید، گاز از مخزن شما به سمت دهان شما حرکت می‌کند درست مانند تنظیم کننده‌های مدار باز. با این حال، هنگام بازدم، گاز به دریای اطراف نمی‌رود. در عوض، دوباره به مخزن شما منتقل می ‌شود تا بتوانید دوباره از آن استفاده کنید.

 

آموزش غواصی با تغذیه از سطح

آموزش غواصی با تغذیه از سطح با استفاده از تجهیزاتی است که در آن گاز تنفسی با استفاده از یک بند ناف متصل به غواص از سطح آب، یا از ساحل یا از یک کشتی پشتیبانی غواصی و گاهی اوقات به طور غیرمستقیم از طریق زنگ غواصی تامین می‌شود. این با غواصی اسکوبا که تجهیزات تنفسی غواص کاملاً مستقل است و هیچ ارتباطی با سطح آب وجود ندارد، متفاوت است. مزایای اولیه غواصی با تغذیه از سطح خطر غرق شدن کمتر و منبع گاز تنفسی به میزان قابل توجه نسبت به غواصی اسکوبا می‌باشد که امکان دوره‌های کاری طولانی‌تر و رفع فشار را فراهم می کند.

از معایب این نوع غواصی، محدودیت غواص در میزان تحرک که ناشی از طول بند ناف است، همچنین بار بند ناف و هزینه‌های تجهیزات بالا در مقایسه با غواصی اسکوبا می‌باشد. معایب استفاده از این حالت غواصی، آن را محدود به کاربردهایی می‌کند که غواص در یک منطقه کوچک کار می کند، که این در کارهای غواصی تجاری رایج است.

 

آموزش غواصی اشباع

آموزش غواصی اشباع، نوعی آموزش غواصی برای دوره‌هایی طولانی مدت است، این یک تکنیک آموزش غواصی است که به غواصان اجازه می‌دهد تا در اعماق زیاد کار کنند. غواصی که گاز تحت فشار تنفس می‌کند، گاز بی اثر محلول مورد استفاده در مخلوط را انباشته می‌کند تا اکسیژن را تا سطح غیر سمی در بافت‌های خود را رقیق کند، که در صورت اجازه خروج از محلول در بافت‌های بدن، می‌تواند باعث بیماری شود. از این رو، بازگشت ایمن به سطح نیاز به فشرده سازی طولانی مدت دارد تا بتوان گازهای بی اثر را در ریه‌ها از بین برد. هنگامی که گازهای محلول در بافت‌های بدن غواص به نقطه اشباع رسیدند، زمان رفع فشار افزایش نمی‌یابد، زیرا گاز بی اثر دیگری انباشته نمی‌شود. غواصان اشباع معمولاً مخلوط هلیوم – اکسیژن را برای جلوگیری از نارکوز نیتروژن تنفس می‌کنند.

 

فدراسیون غواصی CMAS

فدراسیون جهانی غواصی (CMAS) حداقل استانداردها برای دریافت گواهینامه را تعیین کرده است. مراکز آموزش غواصی تنها با پوشش استاندارهای بالاتر، بصورت بومی می‌توانند آن را ارتقا دهند (فقط ارتقا، هیچ کاستنی مجاز نیست). به عنوان مثال سازمان Scub Aqua در انگلستان تاکید بیشتری بر مبانی تئوری و پیشگیری از بیماری‌های برداشت فشار و همچنین غواصی با قایق‌های کوچک در آب‌های سرد را دارد.

 

چرا آموزش غواصی تحت نظارت فدراسیون غواصی بهتر است؟

در پاسخ به این مطلب که چرا آموزش غواصی تحت نظارت فدراسیون غواصی بهتر است، باید بگوییم دلیل اول و آخر آن نظارت مستقیم بر استانداردهای آموزشی است. این استانداردها طیف گسترده‌ای از نکات ایمنی، کمی و کیفی را به خود اختصاص می‌دهند و هر کدام به تنهایی ضامن امنیت و دانش افزایی شما در این حرفه می‌باشند. فدراسیون نجات غریق و غواصی تنها متولی آموزش غواصی ورزشی و تفریحی در ایران می‌باشد. در صورت هرگونه اختلاف، فدراسیون غواصی تنها مرجع کارشناسی برای حل اختلاف و رسیدگی به شکایات است.

 

چرا نباید با هر کسی که ادعای مربیگری آموزش غواصی می کند دوره دید؟

امروزه غواصی و آموزش غواصی نیز مانند دیگر رشته‌های تخصصی مورد هجمه افراد بی‌کفایت و غیر مسئول قرار گرفته است. این افراد از فضای مخفی شدن در زیر آب و الفاظ بهره جسته و هر بار با فریب افرادی ساده به زندگی پارازیتی خود ادامه می‌دهند. این افراد هرگز تبدیل به یک فرد حرفه‌ای و قابل اعتماد نمی‌شوند. اگر قرار بود حرفه‌ای شوند در حرفه و تخصص قبلی که احیاناً سال‌ها در آن تجربه و شاید تحصیل داشته‌اند، می‌شدند. بخاطر جلوگیری از هزینه، اتلاف وقت و مهمتر از همه، حفظ ایمنی، قبل از شروع هر کاری تحقیق نمایید.

 

بیشتر بخوانید: وبینار آموزشی پزشکی غواصی

 

بابک خورسند

مدیر داخلی مدرسه غواصی جزیره سفید آرامش

 

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت جزیره سفید آرامش مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

1401/02/30

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن