بیماری‌های گوش در غواصی: قسمت چهارم

باروترومای گوش و سینوس

باروترومای گوش و سینوس

شما هم امتیاز بدهید!
1401/08/23   لجه غزال

اجتناب از آسیب های گوش و سینوسی

باروتروما گوش و سینوسی می‌تواند در اثر تغییرات فشار محیط ایجاد شود. در هنگام فرود به عمق، زمانی که فشار افزایش می‌یابد، غواصان باید فضاهای خالی در سینوس‌ها و گوش میانی را با فشار آب اطراف برابر کنند (متعادلسازی). بافت‌های متورم و آسیب‌دیده می‌توانند عبور هوا را از دهان‌های که (حفره‌ها) امکان یکسان شدن فشار را فراهم می‌کند، محدود کنند. هنگامی که فشار در فضاهای خالی نمی‌تواند یکسان شود، غواص ممکن است درد و ناراحتی را تجربه کند. در حین صعود (بالا آمدن)، اگر فضایی که بر اثر کاهش فشار در حال گسترش است نتواند تخلیه شود، حجم گاز در حفره افزایش می‌یابد و در نتیجه درد و ناراحتی بیشتری ایجاد می‌شود.
شایع‌ترین آسیب‌های گزارش شده به DAN، آسیب‌های ناشی از فشار (باروتروما) به گوش و سینوس‌ها است. خوشبختانه، اجتناب از آن‌ها آسان است و کمی آموزش و عقل سلیم کمک زیادی به جلوگیری از این مشکلات می‌کند. کمپین ایمنی گوش و غواصی عمدتاً بر آموزش صحیح متمرکز است و سمینار آنلاین "گوش و غواصی" بصورت رایگان برای اعضای DAN (همچنین برای غیرعضوها با هزینه کم) در دسترس است.

 

باروترومای گوش و سینوس

۱. باروترومای گوش میانی

باروترومای گوش میانی یا "فشار گوش" شایع‌ترین آسیب غواصی است و می‌تواند در اثر استفاده از تکنیک متعادل‌سازی (اکولایز) بد یا به‌دلیل غواصی با سرماخوردگی ایجاد شود. گوش میانی فضای مرده‌‌ای است که از طریق شیپور استاش به قسمت بالایی گلو متصل می‌شود. این لوله‌ها باریک و به طور معمول بسته هستند. هنگام استفاده از یکی از تکنیک‌های تساوی، این لوله‌ها باز می‌شوند و اجازه می‌دهند هوای با فشار بالاتر از گلو وارد گوش‌های میانی شود و فضای مرده را متعادل کند (با فشار محیط). اما این لوله‌ها به‌دلیل سرماخوردگی می‌توانند به راحتی با مخاط مسدود شوند و متعادل‌سازی گوش میانی را غیرممکن می‌کنند. در هنگام فرود، هنگامی که فشار افزایش می‌یابد، فشار کمتری در گوش میانی وجود خواهد داشت و زمانی که یکسان نباشد، منجر به ناراحتی و درد در گوش می‌شود و حتی گاهی اوقات می‌تواند منجر به پارگی پرده گوش شود.

 

۲. باروترومای سینوس

باروتروماهای سینوسی نیز رخ می‌دهند، اما کمتر شایع هستند. سینوس‌ها حفره‌های پر از هوا در استخوان های اطراف بینی هستند. هر سینوس از طریق یک دهانه باریک (Sinus Ostium) به بینی متصل می‌شود و این امکان را برای سینوس‌ها به طور دائمی به جو باز می‌کند. هنگامی که این منافذ مسدود می‌شوند (معمولاً به دلیل احتقان ناشی از آلرژی، سیگار کشیدن، عفونت یا استفاده بیش از حد از داروهای ضداحتقان موضعی، التهاب سینوس یا بینی، پولیپ یا پلاک‌های مخاطی)، سینوس‌ها دیگر نمی‌توانند متعادل شوند. در نتیجه، بسته به اینکه کدام سینوس درگیر است، درد در بالای چشم، در استخوان گونه یا در دندان‌های بالایی و یا در عمق جمجمه احساس می‌شود. خونریزی‌های کوچک بینی در حین یا بعد از صعود که اغلب تجربه می‌شود، می‌تواند به این دلیل باشد که سینوس‌ها ممکن است در حال پر شدن از خون باشند تا اختلاف فشار در طول غواصی یکسان (متعادل‌) شود.

 

۳. باروتروما گوش میانی یا سینوس در صعود یا بلوک معکوس

در هنگام صعود، اگر شیپور استاش مسدود شود، هوا در گوش میانی با کاهش فشار منبسط می‌شود. انتشار هوای در حال انبساط در گوش میانی را غیرممکن می‌کند. ممکن است به دلیل فشار بر مکانیسم تعادل در گوش داخلی، سرگیجه را تجربه کنید، در صورت ادامه انبساط هوا می‌تواند باعث درد شدید و آسیب به پرده گوش شود. بلوک معکوس (block reverse) معمولاً نتیجه غواصی در هنگام استفاده از داروهای ضد احتقان است که در هنگام رفتن به عمق، اکولایز ناموفق یا سرماخوردگی استفاده می‌شود. مورد مشابه می‌تواند در سینوس‌ها رخ دهد، زمانی که Sinus Ostium در عمق مسدود شود. این منجر به درد در سینوس آسیب دیده همراه با خونریزی بینی (یا بدون خونریزی بینی) می‌شود و در موارد شدید می‌تواند منجر به پارگی سینوس شود.

 

۴. باروترومای گوش داخلی

اگر فشار روی گوش میانی بیش از حد زیاد شود (به دلیل اکولایز نکردن یا تلاش زیاد با تکنیک والسالوا) می‌تواند باعث آسیب به گوش داخلی (به ساختار شنوایی و تعادل) شود که در برخی موارد می‌تواند دائمی باشد. در این صورت ناشنوایی، صدای زنگ در گوش (وزوز گوش) و سرگیجه را می‌توان تجربه کرد.

 

۵. باروترمای گوش خارجی

باروترومای گوش خارجی زمانی رخ می‌دهد که مجرای گوش مسدود شود و هوا بین آن انسداد و پرده گوش حبس شود. این می‌تواند فشار اضافی یا خلاء در آن فضای خالی ایجاد کند زیرا غواص عمق خود را تغییر می‌دهد. انسداد می‌تواند ناشی از جرم اضافی در گوش، گوش گیر‌های بدون تهویه یا یک هود (کلاه) تنگ باشد. به دلیل افزایش فشار و فشار موجود در گوش خارجی، بافت‌های اطراف می‌توانند آن حفره را با خون و مایع پر کنند یا پرده گوش پاره شود. فرد آسیب دیده دچار احساس درد و ناراحتی خواهد شد و پس از آزاد شدن فشار (به دلیل پارگی پرده گوش)، ورود آب سرد به گوش میانی ممکن است منجر به سرگیجه شود.

 

۶. عفونت گوش خارجی

با غوطه ور شدن مکرر، آب سلول‌هایی که کانال گوش پوشانده‌اند را متورم می‌کند. در نهایت، این سلول‌ها از هم جدا می‌شوند به اندازه‌ای که باکتری‌هایی که معمولاً در سطح کانال گوش شما وجود دارند، به زیر پوست نفوذ می‌کنند، جایی که یک محیط گرم خوب است را پیدا می‌کنند و شروع به تکثیر می‌کنند. نکته بعدی که می‌دانید این است که مجرای گوش شما خارش پیدا می‌کند، درد می‌گیرد و ملتهب می‌شود. اگر درمان نشود، تورم می‌تواند به غدد لنفاوی مجاور سرایت کند و به اندازه‌ای درد ایجاد کند که حرکت فک شما ناراحت‌کننده شود. در این مرحله، تنها درمان آنتی بیوتیک است و این به معنای منتفی بودن غواصی است. در برخی موارد ترشحات خارج شده از گوش خارجی قابل مشاهده است.

 

بیشتر بخوانید: آناتومی گوش و سینوس

غزال لجه

مسئول سئو مدرسه غواصی جزیره سفید آرامش

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت جزیره سفید آرامش مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

1401/08/23   لجه غزال

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن