باروترومای چشم

فشار چشم در غواصی (Mask Squeeze) چیست؟

فشار چشم در غواصی (Mask Squeeze) چیست؟

شما هم امتیاز بدهید!
1401/09/10   غزال لجه

عملکرد آسیب فشار ماسک (باروترومای صورت)

همانند متعادل‌سازی سینوس‌ها و گوش‌های خود، شما همچنین باید فضای هوای ماسک خود را در هنگام پایین آمدن یکسان کنید. این‌ کار با اضافه کردن هوا به فضای ماسک از طریق بازدم با بینی انجام می‌شود. عدم متعادل‌سازی می‌تواند فشار نابرابر بین فضای خالی ماسک و فشار داخل رگ‌های خونی صورت ایجاد کند. اختلاف فشار می‌تواند منجر به درجات مختلف باروترومای صورت شود که آسیبی به بافت‌های نرم صورت که ماسک آن را احاطه کرده وارد می‌کند. صورت خود را در یک لوله یا فنجان مکنده تصور کنید.

احتمالاً یک اثر مکش در ناحیه آسیب دیده احساس خواهید کرد. فشار منفی روی بافت‌های نرم زیر ماسک (بالای گونه‌ها، بینی، پیشانی تحتانی، پلک‌ها و چشم) باعث احتقان رگ‌های خونی می‌شود. نتیجه آن می‌تواند از ناراحتی و درد خفیف تا درد شدید متغیر باشد. پس از برطرف شدن این مشکل با صاف کردن مناسب ماسک یا بالا رفتن به سطح، ممکن است مقداری تورم در ناحیه آسیب دیده و لکه‌های قرمز، قهوه‌ای یا بنفش، به خصوص روی پلک‌های خود مشاهده کنید.
در برخی موارد، لخته خون یا خونریزی (خون ناشی از ترکیدگی عروق) در سفیدی چشم ظاهر می‌شود. اختلال در بینایی بسیار نادر است، اما اگر در موارد شدید اتفاق افتاد نیاز به ارزیابی فوری پزشکی دارد.

 

درمان یا راهکار

در فرآیند بهبودی، رنگ خون از قرمز روشن اولیه به قرمز تیره تر، سپس سبز و سپس زرد و در نهایت به رنگ سفید استاندارد خود باز می‌گردد. این یک فرآیند طبیعی است که با نحوه متابولیسم بدن شما در خون مطابقت دارد.
تا زمانی که درد چشم یا مشکلات بینایی را تجربه نکنید، هیچ درمانی برای باروترومای صورت به جز زمان وجود ندارد. از مانند یک کبودی است.

اگر درد چشم یا اختلالات بینایی مانند تاری دید یا از دست دادن بخشی از میدان بینایی دارید، یا احساس می‌کنید خونی که در قسمت رنگی چشم (عنبیه) انباشته شده، فوراً به پزشک یا متخصص چشم مراجعه کنید. این علائم در فشردن ماسک نادر است. با بهبودی روتین و بسته به وسعت آسیب، رفع علائم باروترمای ماسک تا دو هفته یا بیشتر طول می‌کشد. بدن شما نیاز به بازجذب خون و مایعات دارد. در نتیجه قبل از بهبودی در بدترین حالت ممکن قرار خواهید گرفت.

 

چه کسانی تحت باروترومای ماسک قرار می‌گیرند؟

این موضوع بیشتر در غواصان مبتدی رایج است. آن‌ها تمایل دارند زیرا آن‌ها در حال تطبیق خود را با محیطی ناآشنا، تحت تأثیر تمام مهارت‌هایی که باید به خاطر بسپارند، مانند کنترل شناوری و اکولایز گوش‌ها و سینوس‌‌ها، هستند. فراموش می‌کنند. غواصان باتجربه از فشار دادن ماسک مصون نیستند. آن‌ها وقتی روی یک فعالیت جدید تمرکز می‌کنند یا روی کاری تمرکز می‌کنند که توجه‌شان را از متعادل‌سازی ماسک منحرف می‌کند نیز دچار می‌شوند. خرید ماسک جدید یا ماسک کم حجم نیز ممکن است منجر به فشردن ماسک شود زیرا ممکن است غواص عادت نداشته باشد که چه زمانی متعادل‌سازی کند. ماسک‌های نامناسب یا عوامل دیگر، مانند موهای صورت، ممکن است منجر به مشکلاتی در متعادل‌سازی شوند.

 

جلوگیری

راه حل برای جلوگیری از فشردن ماسک این است که به یاد داشته باشید که هر بار که گوش‌های خود را اکولایز می‌کنید، راه‌6های بینی خود را در هنگام فرود با دمیدن مقدار کمی هوا در بینی خود باز نگه دارید. با بازدم از طریق بینی و استفاده از ماسک مناسب، خطر باروترومای صورت را به حداقل می‌رسانید. یک ماسک باید به راحتی روی صورت شما قرار بگیرد. شما باید بتوانید با قرار دادن آرام ماسک روی صورت خود، بتوانید با استنشاق از بینی مقدار هوا را بیشتر کنید (متعادل‌سازی).
ماسک باید کاملا روی صورت شما بنشیند و حتی بدون قرار گرفتن بند ماسک از صورت بلند نشود. مقدار کمی نشتی در هنگام غواصی غیرعادی نیست، به خصوص اگر موی صورت دارید. بازدم از طریق بینی و کج کردن صورت به سمت سطح، عموماً آب ناخواسته وارد ماسک می‌شود. این کار همچنین فضای خالی بین ماسک و صورت شما را متعادل‌سازی می‌کند.

 

توصیه‌ها

برای غواص

  • اگر فکر می‌کنید دچار باروترمای ماسک شده‌اید، برای دریافت مشاوره با خط تلفن DAN تماس بگیرید.
  • اگر پزشک تشخیص دهد که خطر آسیب کم و قابل کنترل است، می‌توانید به غواصی بازگردید.

برای مدرس یا لیدر غواصی

  • برای مشاروه با خط تلفن DAN تماس بگیرید. به عنوان لیدر غواصی، شما موظف هستید در صورت مجروح شدن آن‌ها در طول غواصی از آن‌ها مراقبت کنید.
  • ارزیابی غواص را به یک پزشک بسپارید.
  • نگران ارجاع آنها به یک پزشک غواصی نباشید. هر دکتری باید بتواند کمک کند.

برای پزشک

  • علامت‌ها را چک کنید.
  • ارزیابی بینایی.
  • عملکرد گوش را ارزیابی کنید. آسیب‌های ناشی از فشار ماسک نیز می‌تواند همراه باترومای گوش یا سینوسی باشد.
  • سرگیجه، نیستاگموس یا از دست دادن شنوایی ممکن است نشان دهنده باروترومای گوش داخلی باشد. در صورت وجود، بیمار خود را از غواصی بیشتر منع کنید تا زمانی که توسط متخصص معاینه شود

تا زمانی که تورم و التهاب از بین نرود و تا زمانی که به عنوان غواص، چگونگی متعادل‌سازی مناسب فضاهای خالی (گوش‌ها، سینوس‌ها و ماسک) به خوبی درک نکردید، دیگر غواصی نکنید. مهم‌ترین کار انتخاب درست آکادمی و مدرس غواصی شماست. تا اطمینان حاصل کنید هر آنچه که نیاز و ضروری است، کامل و به بهترین نحو به شما آموزش داده شود.

باروترمای چشم

 

بیشتر بخوانید: باروترومای ریه چیست؟

غزال لجه

مسئول سئو مدرسه غواصی جزیره سفید آرامش

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت جزیره سفید آرامش مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

1401/09/10   غزال لجه

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن