روانشناسی و غواصی: قسمت سوم

نارکولپسی یا حمله خواب

نارکولپسی یا حمله خواب

شما هم امتیاز بدهید!
1401/09/28   لجه

نارکولپسی (حمله خواب) یک اختلال مزمن است که بر بخشی از مغز که در آن تنظیم خواب و بیداری انجام می‌شود، تأثیر می‌گذارد.
در یک چرخه خواب معمولی، ابتدا به مراحل اولیه خواب و به دنبال مراحل عمیق خواب و در نهایت (بعد از ۹۰ دقیقه) حرکت سریع چشم (REM) وارد شوید. برای افرادی که مبتلا به نارکولپسی یا حمله‌ی خواب هستند، خواب REM تقریبا بلافاصله در چرخه خواب، و همچنین دوره‌ای در طول ساعات بیداری، اتفاق می‌افتد. در خواب REM است که ما رویاها و فلج عضله را تجربه کنیم که بعضی از نشانه‌های نارکولپسی یا حمله‌ی خواب را نشان می‌دهد.

آیا افراد مبتلا به نارکولپسی باید مدرک غواصی دریافت کنند؟

هیچ مطالعه علمی در مورد این موضوع وجود ندارد تمام آنچه نوشته شده است فرضی است و مبتنی بر آگاهی از شرایط و آگاهی از آنچه ممکن است برای غواص با کاهش هوشیاری اتفاق بی‌افتد.
برخی از افراد، صرف نظر از اینکه چقدر بخوابند، همچنان نیاز مقاومت ناپذیری به خواب دارند. این افراد دچار نارکولپسی هستند. افراد مبتلا به نارکولپسی می‌توانند در حین کار، صحبت یا رانندگی با ماشین به خواب بروند. این "حملات خواب" می‌تواند از 30 ثانیه تا بیش از 30 دقیقه طول بکشد. آن‌ها همچنین ممکن است دوره‌هایی از کاتاپلکسی یا از دست دادن توان عضلانی را تجربه کنند که از یک خمیدگی جزئی در زانو تا یک تغییر کامل هماهنند "عروسک پارچه‌ای" در سراسر بدن متغیر است.
نارکولپسی از هر 2000 نفر برای یک نفر اتفاق می‌افتد. این می‌تواند در هر زمانی در طول زندگی رخ دهد، اما عموما در سنین نوجوانی شروع می‌شود. اگرچه مشخص شده است که نارکولپسی ارثی است، برخی از عوامل محیطی در آن نقش دارند. نارکولپسی یک بیماری ناتوان کننده و کم تشخیص است: برای مبتلایان، اثرات آن می‌تواند مخرب باشد.
در بسیاری از موارد، نارکولپسی یا حمله‌ی خواب تشخیص داده نشده است و بنابراین درمان نمی‌شود.

مطالعات نشان داده است که حتی بیماران تحت درمان نیز اغلب از نظر روانی در اجتماع در زمینه‌های کاری، اوقات فراغت و روابط بین فردی دچار اختلالات قابل توجهی هستند و بیشتر در معرض حوادث هستند. این اثرات حتی شدیدتر از اثرات مضر صرع است که معیارهای مشابهی برای مقایسه استفاده می‌شود.

علائم نارکولپسی یا حمله‌ی خواب چیست؟

خواب آلودگی بیش از حد روزانه: به طور کلی، خواب آلودگی باعث اختلال در فعالیت‌های روزانه فرد می‌شود، هرچند که فرد مبتلا به نارکولپسی یا حمله‌ی خواب شب نیز خواب کافی شب دارد. این افراد معمولا اختلالات ذهنی، کمبود انرژی و تمرکز، افت حافظه، خلق افسرده یا خستگی شدید را گزارش می‌دهند.

کاتاپلکسی Cataplexy: این علامت شامل کاهش ناگهانی حجم ماهیچه است که منجر به احساس ضعف و از دست دادن کنترل عضلات می‌شود. کاتاپلکسی می‌تواند نشانه‌هایی از لکنت و گرفتگی زبان و شل شدن بدن، بسته به عضلات درگیر ایجاد کند و اغلب به دنبال احساسات شدید مانند غافلگیری، خنده، یا خشم ایجاد می‌شود.

هذیان‌ها: معمولا این توهمات، واضح و اغلب ترسناک هستند. توهمات در ابتدا از نوع بینایی است، اما هر یک از حواس دیگر را نیز می‌تواند درگیر کند. هنگامی که این توهم‌ها همراه با حملات خواب باشد به آن توهمات خواب گفته می‌شود.

فلج خواب: این علامت شامل ناتوانایی موقت در حرکت یا صحبت کردن هنگام خواب یا بیدار شدن است. این وقایع به طور کلی مختصر بوده و چند ثانیه تا چند دقیقه ادامه می‌یابند. پس از اتمام این واقعه، فرد به سرعت توانایی کامل خود را برای حرکت و صحبت را بدست می‌آورد.

مفاهیم در غواصی

داروهای مورد نیاز، واکنش به دارو و مدت زمان عاری از نارکولپسی باید میزان آمادگی هر غواص را تعیین کند. اینکه هر غواص چگونه با هیجان، احساسات و موقعیت‌های استرس‌زا کنار می‌آید از ملاحظات کلیدی است.
هر غواصی باید این وضعیت و هر گونه دارو را به طور کامل به مربی غواصی و مجموعه برگزار کننده اطلاع دهد. علاوه بر این، هر غواص آینده‌نگر که مبتلا به نارکولپسی است باید مراقب ایمنی دوستان، مربیان غواصی، غواصان و سایر افرادی باشد که ممکن است تحت تأثیر حوادث غواصی قرار گیرند. افراد مبتلا به این بیماری که غواصی را انتخاب می‌کنند ممکن است استفاده از ماسک تمام صورت را برای کاهش خطر غرق شدن در صورت بیهوشی در حین غواصی در نظر بگیرند.

به یاد داشته باشید غواصی را استاندارد و ایمن تجربه کنید تا بتوانید در سنین بالاتر هم غواصی کنید و از شگفتی‌های زیر آب بهره‌مند شوید. شما می‌توانید تجهیزات غواصی خود را از جزیره‌ سفید آرامش با گارانتی و ضمانت خریداری کنید. مربیان غواصی مجموعه جزیره‌ سفید آرامش از کادری جوان، توانمند و متخصص تشکیل شده و با استاندارد‌های روز در غواصی پیشرو و همگام هستند. تیم ما شبانه روز قادر به پاسخگویی سؤالات شما و مشاوره در امور پروژه‌های غواصی است.

بیشتر بخوانید: آمادگی جسمانی در غواصی

غزال لجه

مسئول سئو مدرسه غواصی جزیره سفید آرامش

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت جزیره سفید آرامش مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

1401/09/28   لجه

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن