قسمت سوم

باروترومای ریه چیست؟

باروترومای ریه چیست؟

شما هم امتیاز بدهید!
1401/11/05   لجه غزال

ارزیابی

یک غواص مشکوک به باروتروما ریوی نیاز به ارزیابی و درمان فوری پزشکی دارد. پس از ورود به مرکز پزشکی، شرح حال، معاینه فیزیکی، آزمایشگاه‌های پایه، الکتروکاردیوگرام (EKG) و رونتگنوگرافی قفسه سینه مورد نیاز است.

رادیوگرافی قفسه سینه معمولاً پنومومیاستینوم را نشان می‌دهد، اما پنوموتوراکس را نیز می‌تواند نشان دهد. آدم یا نفوذ نیز ممکن است وجود داشته باشد. هر بیماری که پس از غواصی دچار سردرد شدید یا کمردرد شدید، آمفیزم زیر جلدی، تغییرات در سطح هوشیاری، تنگی نفس، یا درد غیرقابل توضیح قفسه سینه شود، کاندیدای بالقوه برای اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT) یا تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) است. CT اسپیرال برای ارزیابی پنوموتوراکس بسیار با دقت است. در تمام بیماران مبتلا به باروتروما، باید مشکوک به پنوموتوراکس بود، اما رادیوگرافی قفسه سینه طبیعی است. CT انجام شده در عرض شش ساعت می‌تواند هوا را در هر دو سیستم شریانی و وریدی نشان دهد. از سونوگرافی و اکوکاردیوگرافی می‌توان برای تشخیص تعداد و اندازه حباب‌ها در سمت راست قلب، گاز در بافت زیر جلدی، وجود آبسه در تورم صورت و گردن و هوا در صفاق استفاده کرد.

شمارش کامل خون می‌تواند به تشخیص وجود عفونت کمک کند و اگر هماتوکریت (درصد گلبول‌های قرمز در کل حجم خون است) بیش از 48 درصد باشد، احتمال عواقب عصبی یک ماه پس از آسیب زیاد است. افزایش کراتینین فسفوکیناز سرم (CPK)(یکی از آنزیم‌های داخل سلولی که غلظت آن در عضلات اسکلتی، مغزی و میوکارد (ماهیچه قلبی) بالا است، کراتین فسفوکیناز یا (CPK) نام دارد. زمانی که هر کدام از این بافت‌ها دچار آسیب یا مشکل شوند، مقدار و غلظت آنزیم CPK در بدن بالا می‌رود)، نشان دهنده آسیب بافتی ناشی از میکروآمبولی است. EKG (تست قلب) می‌تواند تاکی‌کاردی، آریتمی یا انفارکتوس میوکارد را نشان دهد. پالس اکسیمتری یا گاز خون شریانی می‌تواند نشان دهنده هیپوکسی باشد. سپس، نیاز به فشار مجدد و اکسیژن درمانی هایپرباریک باید به طور موثر و دقیق برای بیمار ارزیابی شود.

 

درمان (مختص پزشک)

غواص باید با کمک‌های اولیه پیشرفته قلبی تثبیت شود. دسترسی داخل وریدی باید همراه با استفاده از اکسیژن مکمل به دست آید. تجویز مایع کریستالوئید داخل وریدی برای هیدراتاسیون توصیه می‌شود. انجام لوله گذاری در بیمارانی که راه هوایی ناپایدار دارند یا با وجود تنفس 100 درصد اکسیژن، هیپوکسی مداوم دارند.

هیچ درمان خاصی برای موارد خفیف پنومومیاستینوم لازم نیست زیرا هوا به خودی خود بازجذب می‌شود. برای افرادی که هیپوکسی دارند می‌توان اکسیژن مکمل را شروع کرد. غلظت‌های بالاتر اکسیژن باعث افزایش سرعت بازجذب هوا می‌شود. پنوموتوراکس ممکن است بدون درمان برطرف شود یا نیاز به توراکوستومی لوله قفسه سینه داشته باشد. پنوموتوراکس تنشی توراکوستومی لوله قفسه سینه را برای تخلیه هوا و کاهش فشار برای اجازه دادن به جریان خون و عملکرد گردش خون الزامی می‌کند.

درمان آمبولی گاز شریانی مربوط به باروتروما ریوی در حالت ایده آل باید در دو ساعت اول انجام شود. این بیشترین سود و بهترین شانس را برای رفع کامل علائم فراهم می‌کند. هر گونه تأخیر در فشرده سازی مجدد و اکسیژن درمانی هیپرباریک (HBOT) بیش از شش ساعت با پیامدهای بدتری همراه است. درمان باید در اتاق فشار توسط پرسنل پزشکی دارای گواهینامه پزشکی هایپرباریک (اتاق فشار) انجام شود. اندیکاسیون‌های درمان فشرده سازی مجدد شامل آسیب نخاعی و اختلال عصبی است. بیمارانی که به درمان اولیه پاسخ نمی‌دهند ممکن است نیاز به فشار بالاتر در 4 تا 5 اتمسفر فشار مطلق داشته باشند و ممکن است به گاز تنفسی 50 درصد هلیوم/50 درصد مخلوط اکسیژن (هلیوکس) نیاز داشته باشند. اگرچه تحقیقاتی در مورد استفاده از سورفکتانت‌هایی که قبل از غواصی عمیق داده می‌شوند، انجام شده است، اما هنوز در مرحله تحقیقاتی توسعه است.

 

تشخیص افتراقی باروتروما ریوی مربوط به غواصی شامل موارد زیر است:

  • غرق شدن
  • نزدیک به غرق شدن
  • انفارکتوس میوکارد
  • آمبولی ریه
  • تصادف عروق مغزی
  • تشریح شریان کاروتید
  • ادم ریوی غوطه‌ور
  • تشدید آسم
  • اسپاسم حنجره
  • سموم دریایی
  • سمیت گازهای آلوده

 

پیش‌بینی یا تشخیص باروترومای ریوی مربوط به غواصی به شدت و نوع باروترومای ریوی متحمل شده بستگی دارد. موارد خفیف پنومومیاستینوم یا پنوموتوراکس با درمان کم یا بدون درمان برطرف می شود. وضوح کامل در اکثر موارد رخ می دهد. پنوموتوراکس بزرگ یا پنوموتوراکس تنشی نیاز به تخلیه هوا از لوله قفسه سینه دارد، اما بهبودی باید بدون عواقب بیشتر انجام شود. آمبولی هوا-گاز ناشی از باروتروما ریوی، متأسفانه، 30 درصد مرگ و میر را به همراه دارد. این دومین علت شایع مرگ در غواصان پس از غرق شدن است.

بیشتر بخوانید:غواصی در دوران بارداری

غزال لجه

مسئول سئو مدرسه غواصی جزیره سفید آرامش

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت جزیره سفید آرامش مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

1401/11/05   لجه غزال
DAN

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن