با اصول اولیه ایمنی در غواصی آشنا شوید

با اصول اولیه ایمنی در غواصی آشنا شوید

شما هم امتیاز بدهید!
1401/12/03

غواصی یک ورزش جذاب و پرمخاطره است که برای اجرای آن، نیاز به دانش فنی و علمی دارید. از این رو، مهم است که در زمان غواصی، اصول اولیه ایمنی را به‌خوبی رعایت کنید. این مقاله اصول اولیه ایمنی در غواصی به‌صورت مختصر توضیح می‌دهد.

اصول اولیه ایمنی در غواصی

۱. اطمینان از سلامت فیزیکی: قبل از هرگونه غواصی، باید اطمینان حاصل کنید که وضعیت سلامتی‌تان برای این کار مناسب است یا خیر. اگر دچار مشکلاتی مانند بیماری قلبی، فشارخون بالا، آسم، مشکلات تنفسی و غیره هستید، بهتر است که از غواصی خودداری کنید.

 

۲. آموزش و تجربه: آموزش و تجربه پیش از غواصی کردن، از مهم‌ترین اصول اولیه ایمنی در غواصی به شمار می‌رود. اگر یک غواص تازه کار هستید، بهتر است ابتدا با شنا کاملا آشنایی داشته باشید؛ در این دوره باید غواصی را با همراهی مربی مجرب آغاز کنید.

 

۳. تجهیزات: استفاده از تجهیزات صحیح و مناسب از دیگر اصول اولیه ایمنی در غواصی است. قبل از شروع به غواصی، باید از صحت و سلامت تجهیزات همراهتان اطمینان حاصل کنید.

 

۴. کنترل تنفس: یکی از مهمترین اصول اولیه ایمنی در غواصی، کنترل تنفس است. باید به‌خوبی آموزش ببینید که در زیر آب چگونه نفس بکشید. توجه به ریتم تنفس در طول غواصی بیش از آنچه که فکرش را می‌کنید، مهم و حیاتی است.

 

۵. محدوده عمق: یکی دیگر از مهم‌ترین اصول اولیه ایمنی در غواصی تعیین محدوده عمق است. منظور از محدوده عمق آن است که با عمق‌ آبی که در آن مشغول غواصی هستید، کاملا آشنا باشید. هرچه عمق آب بیشتر می‌شود، فشار آن نیز بیشتر می‌شود. نادیده گرفتن این مساله می‌تواند خطرات جدی برای بدن و سلامتی‌تان ایجاد کند.

 

6. همراهی: همراهی با یک شخص دیگر در طی غواصی، بسیار مهم است. در صورتی‌که در طول غواصی، به مشکلی برخوردید، همراه شما می‌تواند به شما کمک کند. این مساله می‌تواند شما را از خطر نجات دهد.

اصول اولیه ایمنی در غواصی 1

7. تکرار تمرین: تمرین و تمرین، از مهم‌ترین اصول اولیه ایمنی در غواصی است زیرا تنها تحت تمرین مداوم است که می‌توانید ریتم تنفس‌تان را در عمق آب کنترل کنید، با شناوری آشنا شوید و عیب و ایرادهای تجهیزات‌تان را به درستی تشخیص دهید. به همین‌خاطر، پیشنهاد ما به شما این است هر زمان که فرصتی برای غواصی یافتید، آن را مغتنم بشمارید و به تمرین مشغول شوید.

 

8. رعایت محدودیت‌ها: باید به محدودیت‌هایی که برای غواصی دارید، توجه کنید. برای مثال، برای غواصی در شرایطی که نور کافی وجود ندارد، نیاز به چراغ‌قوه الزامی است.

 

9. پایان فعالیت: در پایان، باید به‌خوبی از تجهیزاتتان و خودتان مراقبت کنید. از همین رو، باید تجهیزاتتان را به‌صورت منظم چک کنید. فراموش نکنید مراقبت از سلامتی (حتی وقتی که غواصی نمی‌کنید) یکی از مهم‌ترین اصول اولیه ایمنی در غواصی است.

 

برای پیاده‌سازی اصول اولیه ایمنی در غواصی به چه تجهیزات و وسایلی نیاز است؟

ماسک

همراه داشتن ماسک، از مهم‌ترین اصول اولیه ایمنی در غواصی است. ماسک وسیله‌ای شبیه به عینک شنا ولی در ابعاد بزرگ‌تر از آن است که فضایی میان چشمان و آب ایجاد می‌کند. این فضا به غواص کمک می‌کند تا دید بهتری داشته باشد.

ماسک‌ها انواع مختلفی دارند ولی یکی از بهترین آن‌ها، ماسک اسنورکل است.

 

فین‌ها یا باله‌های غواصی

یکی دیگر از مهم‌ترین اصول اولیه ایمنی در غواصی داشتن باله‌های غواصی (یا همان کفش مخصوص غواصی) است. این باله‌ها به غواص کمک می‌کنند تا سریع‌تر و راحت‌تر بتواند در آب حرکت کند.

 

وت‌سوت غواصی

یکی دیگر از تجهیزات مهم که برای پیاده‌سازی اصول اولیه ایمنی در غواصی لازم و ضروری است، وت سوت است. وت‌سوت، همان لباس مخصوص غواصان است که هم از آسیب احتمالی بدن غواص در آب جلوگیری کرده و هم سبب کاهش حرارتی می‌شود که بدن غواص در معرض آن قرار می‌گیرد.

 

 تانک هوا: از دیگر تجهزات مهم جهت پیاده‌سازی اصول اولیه ایمنی در غواصی

تانک هوا، در غواصی اسکوبا مورد استفاده می‌گیرد. این تانک، مملو از اکسیژن است. لطفا دقت کنید در غواصی اسکوبا، هوای تنفسی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، از این رو باید پیش از غواصی از پر بودن تانک هوای خود کاملا مطمئن باشید.

اصول اولیه ایمنی در غواصی 2

رگلاتور غواصی اسکوبا

رگلاتور، از دیگر تجیهزاتی است که وجود آن جز مهم‌ترین اصول اولیه ایمنی در غواصی شناخته می‌شود. رگلاتور، در واقع تنظیم‌کننده فشار هوای تنفسی است و باعث می‌شود تا هوا به صورت یکسان و به یک اندازه به غواص برسد.

 

جلیقه کنترل شناوری BCD: از دیگر تجهزات مهم جهت پیاده‌سازی اصول اولیه ایمنی در غواصی

غواص با باد و خالی کردن این جلیقه، عمقی که در آن مشغول غواصی است، مدیریت می‌کند.

 

کمربند وزنه

از دیگر وسایل مهم که وجود آن‌ها، از مهم‌ترین اصول اولیه ایمنی در غواصی شناخته می‌شود، کمربند وزنه است. این کمربندها انواع مختلفی دارند و هریک از آن مخصوص نوع خاصی از غواصی است.

 

 دستکش و کلاه

از دیگر تجهیزات ساده و در عین‌حال بسیار مهم که همراه داشتنشتان از مهم‌ترین اصول اولیه ایمنی در غواصی است، دستکش و کلاه است. این تجهزات برای جلوگیری از سرما و پوشش دست و سر استفاده می‌شود. در اینجا، ذکر این نکته را الزامی می‌دانیم که بیان کنیم که جنس این تجهیزات حتما باید از جنس لباس غواص باشند.

 

ساعت

شاید از خود بپرسید که همراه داشتن ساعت چه ربطی به اصول اولیه ایمنی در غواصی دارد. ولی شما باید زمان دقیقی که در آب هستید، اطلاع کافی داشته باشید. زیرا در این صورت است که هم براوردی دقیق از میزان خستگی بدنتان و هم ظرفیت تجهیزاتی مانند تانک هوا خواهید داشت. به یاد داشته باشید برای این منظور، باید از ساعت‌های مخصوص غواصی (ضدفشار و ضدآب) استفاده کنید.

 

چاقو

همراه داشتن چاقو از مهم‌ترین اصول اولیه ایمنی در غواصی ایمن است. معمولا غواصان آن را روی بخش داخلی ساق پا یا روی بخش فوقانی بازو قرار می‌دهند. این وسلیله، از پرکاربردترین تجهیزات غواصی به شمار می‌رود.

 

راهنمای شناور نشانه‌دار

یکی دیگر از اصول اولیه ایمنی در غواصی، راهنمای شناور نشانه‌دار است. این وسیله به غواصان کمک می‌کند تا موقعیت خود را در زیر آب تشخیص بدهند. اهمیت این وسیله، تا آنجایی است که غواصی بدون آن را ابدا به هیچ‌کس پیشنهاد نمی‌کنیم.

فراموش نکنید برای جهت‌یابی در زیر آب، همیشه به یک قطب‌نما نیز نیاز خواهید داشت.

 

چراغ قوه مخصوص غواصی

اگر قرار است در محیط تاریکی غواصی کنید، همراه داشتن این وسیله، جز مهم‌ترین اصول اولیه ایمنی در غواصی به شمار می‌رود.

 

اصول اولیه ایمنی در غواصی: راهنمای ایمنی در غواصی

هرگز نفستان را حبس نکنید.

به یاد داشته باشید یکی از مهم‌ترین اصول اولیه ایمنی در غواصی، پرهیز از حبس تنفس است. حتی لحظه‌ای نیز نباید این‌کار را انجام دهید زیرا لطمه‌های جبران‌ناپذیری به ریه‌های خود خواهید زد و احتمال ابتلا به آمبولی ریوی را بسیار بالا می‌برید.

 

تنهایی غواصی کردن ممنوع

یکی از مهم‌ترین اصول اولیه ایمنی در غواصی (همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم)، داشتن همراه هنگام غواصی است. تمامی سیستم‌های آموزشی و استانداردهای دنیا، اجازه تنهایی غواصی کردن را به هیچ‌کس (حتی باتجربه‌ترین غواصان) نمی‌دهند.

اصول اولیه ایمنی در غواصی 3

صعود به صورت آرام و آهسته

یکی از مهم‌ترین اصول اولیه ایمنی در غواصی، کنترل سرعت صعود و نزول است. هم صعود و هم نزول باید با سرعت بسیار آهسته انجام گیرد. سرعت صعود ایمن بین 10 تا 18 متر در دقیقه است و برای نزول، نمی‌توانید سرعتی بیش از 20 متر در دقیقه داشته باشید. بعلاوه، پس از هر صعود یا نزول، نیاز به توقف در طول 5 تا 6 متر (16-20 فوت) دارید.

برای ایمنی بیشتر، همراه داشتن سیلندر مجهز به رگلاتور، الزامی است.

 

غواصی خود را از پیش برنامه‌ریزی کنید

از مهم‌ترین اصول اولیه ایمنی در غواصی برای داشتن غواصی آرام، داشتن برنامه‌ دقیق غواصی است. اهمیت آن تا حدی است که تمامی غواصان با تجربه بر وجود آن تاکید می‌کنند.

 

شناختن محدودیت‌های خود

یکی از مهم‌ترین اصول اولیه ایمنی در غواصی، شناخت کامل محدودیت‌های خود است. هیچ‌گاه فراتر از توانایی‌تان غواصی نکنید. همیشه میل به کشف و تجارب بیشتر وجود دارد ولی در نظر داشته باشید این‌کار سبب مصرف هوای بیشتر و استرس می‌شود، دو موردی که می‌تواند یک غواصی آرام و لذت‌بخش را به سفری مخاطره‌آمیز تبدیل کند.

 

چک کردن مقادیر هوا

فراموش نکنید چک کردن مقادیر هوا (در طول غواصی)، از مهم‌ترین اصول اولیه ایمنی در غواصی است. نه تنها باید از سلامت گیج خود (پیش از غواصی) مطمئن باشید، بلکه مقدار هوا دقیق آن را بدانید.

 

همراه داشتن منبع جایگزین هوا یا اختاپوس

یکی دیگر از مهم‌ترین اصول اولیه ایمنی در غواصی، همراه داشتن منبع جایگزین هوا یا اختاپوس است. این مهم، در گذشته خیلی به آن اهمیت داده نمی‌شد، ولی در استاندارد تازه جهانی، همراه داشتن آن از مهم‌ترین اصل غواصی ایمن است. الزامی است تا از سلامت اختاپوس پیش از غواصی کاملا مطمئن باشید.

 

چک کردن تجهیزات همیار

یکی دیگر از مهم‌ترین اصول اولیه ایمنی در غواصی، چک کردن تجهیزات دو همیار دیگر (به طور کامل) است. این‌کار، ایمنی شما را حین غواصی افزایش می‌دهد.

اصول اولیه ایمنی در غواصی 4

 

فقط  زمانی غواصی کنید که کاملا آمادگی آن را داشتید

به یاد داشته باشید داشتن شرایط روحی و جسمی مطلوب از مهم‌ترین اصول اولیه ایمنی در غواصی است. اگر شرایط مطلوبی ندارید، از غواصی کردن چشم‌پوشی کنید.

سخن آخر

غواصی یک فعالیت پرطرفدار و محبوب است و تعداد افرادی که خواهان یادگیری آن‌ هستند، به طور پیوسته در حال افزایش است. اما برای انجام این فعالیت، رعایت اصول اولیه ایمنی در غواصی، امری لازم و ضروری است.

در این میان، جزیره سفید آرامش با ارائه دوره‌های آموزشی مختلف، تجهیزات ایمنی، مربیان مجرب و حرفه‌ای و تجربه‌ی بیش از 10 سال در حوزه غواصی، به علاقه‌مندان به این فعالیت کمک می‌کند تا بهترین تجربه‌ی غواصی را داشته باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام در دوره‌های آموزش غواصی، دوره کمک های اولیه و... کلیک کنید.

بیشتر بخوانیم: چرا باید شنا کردن یاد بگیریم؟

نهال ظاهری

کارشناس سئو جزیره سفید آرامش

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت جزیره سفید آرامش مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

1401/12/03

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن