آشنایی با بهترین نکات و تکنیک‌های عکاسی زیر آب

آشنایی با بهترین نکات و تکنیک‌های عکاسی زیر آب

شما هم امتیاز بدهید!
1401/12/19

دنیای زیر آب شگفتی‌های خودش را دارد، از صخره‌های مرجانی تا گونه‌های دریایی و آبزیان خوش آب و رنگ، همگی محسور کننده‌اند و هنگام غواصی هوش از سر می‌برند و تعجبی هم ندارند که همه افراد دوست دارند این صحنه‌های زیبا را ثبت کنند. اما اگر یکی دوباری زیر آب عکاسی کرده باشید تجربه کرده‌اید که تصاویر گرفته شده با واقعیت تفاوت زیادی دارند. عکاسی زیر آب کار راحتی نیست و قلق‌ها و نکات خودش را دارد که در این مطلب از سایت آموزش غواصی جزیره سفید آرامش با آن‌ها بیشتر آشنا می‌شویم.

 

تنظیمات صحیح دوربین

قاعدتا از مهم‌ترین نکاتی که باید هنگام عکاسی زیر آب رعایت کنید این است که تنظیمات دوربین خود را با دقت انتخاب کنید. کمبود نور تقریبا مهم‌ترین تفاوت عکاسی زیر آب و در محیط معمولی است و با تنظیمات صحیح می‌توانید این مشکل را تا حدودی برطرف کنید.

 

نور فلاش

نداشتن نور کافی باعث می‌شود عکس‌های زیر آب کدر و بی‌حالت به نظر برسند. به علاوه عکس‌هایی که بدون نور فلاش گرفته می‌شوند رنگ غالب آبی و سبز دارند که هرچه به عمق بیشتری بروید این قضیه تشدید هم می‌شود. می‌توانید تنظیمات دوربین را به جای حالت Auto-flash روی forced flash قرار دهید. البته می‌توانید تجهیزات فلاش جداگانه را هم برای تاثیر بهتر تهیه کنید، اما این کار باعث می‌شود تجهیزاتتان سنگین و زیاد شود و قدرت مانور کمتری برای عکاسی زیر آب داشته باشید.

 

تعادل رنگ سفید یا White balance

در صورت استفاده از فلاش ممکن است ناگهان نور خیلی زیادی وارد عکس شود و آن را خراب کند. در این حالت می‌توانید تنظیم نور سفید را روی حالت Daylight قرار دهید و به این طریق نور متعادل و مناسبی داشته باشید.

 

تنظیمات ISO

اگر با این تنظیمات آشنایی نداشته باشید ممکن است عکاسی زیر آب برای‌تان کمی سخت شود. به هرحال به عنوان یک قانون کلی می‌توان گفت هر چه میزان نور در محیط بیشتر باشد، ISO باید کمتر باشد. به طور مثال در قسمت‌های کم عمق و نزدیک به سطح ایزو بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ کافی خواهد بود.

 

تنظیمات دیافراگم

عکاسی زیر آب 1

تنظیمات دیافراگم در کنار ایزو و سرعت شاتر می‌تواند میزان نور دهی در عکس را تعیین کند. به عنوان مثال، دیافراگم f/2.8 می‌توان نور زیادی را بگیرد و به همین دلیل شاید برای عکاسی زیر آب گزینه مناسبی به حساب بیاید. منتها نکته این جاست که پس زمینه از حالت فوکوس درمی‌آید. بنابراین باید بین اندازه دیافراگم و میزان نور نوعی تعادل ایجاد کنید تا بتوانید بهترین نتیجه را بگیرید.

 

فوکوس

نوع فوکوس دوربین بستگی به سوژه شما دارد. اگر سوژه ثابت است یا حرکت بسیار آهسته‌ای دارد، می‌‌توانید از فوکوس خودکار یا one-shot استفاده کنید. اما اگر سوژه حرکت سریعی دارد باید ببینید آیا دوربین‌تان دارای گزینه focus tracking هست یا نه. اگر دوربین DSLR داشته باشید می‌توانید شاتر را تا نیمه فشار دهید و فوکوس و میزان نور را قبل از عکس گرفتن تنظیم کنید و حتی آن را در همان حالت برای عکس‌های بعدی نگه دارید.

 

به سمت بالا عکاسی کنید

شکست آب ویژگی‌ای است که هنگام عکاسی زیر آب باید به آن دقت زیادی داشته باشید. این ویژگی سبب می‌شود سوژه‌های شما در صورتی که از بالا از آن‌ها عکس بگیرید نامتناسب و عجیب به نظر برسند. در عوض سعی کنید جوری مکان خود را تنظیم کنید که سوژه از سطح دوربین بالاتر قرار بگیرد تا تصاویر طبیعی‌تری داشته باشید.

 

سعی کنید آرام حرکت کنید

عکاسی زیر آب 2

برای عکاسی زیر آب سعی کنید در نقطه‌ای ثابت باقی بمانید یا حداقل هیچ حرکت ناگهانی انجام ندهید. این کار سبب می‌شود گونه‌های حیات وحش زیر دریا کمتر بترسند و با سوژه‌های بکر و جذابی مواجه شوید. البته نیازی به گفتن نیست که عکاسی حین شنا و تکان خوردن عکس‌های تار و بی‌کیفیت به شما خواهد داد.

 

زمان عکاسی زیر آب

این جا باز هم به مسئله کمبود نور زیر آب بازمی‌گردیم. برای حداکثر استفاده از نور خورشید هنگام عکاسی بهتر است زمان عکاسی زیر آب را به ساعت‌های بین ۱۰ صبح تا ۲ بعدازظهر موکول کنید تا بتوانید عکس‌های شفاف‌تر و بهتری داشته باشید.

 

لنز صحیح را انتخاب کنید

اگر از دوربین حرفه‌ای استفاده می‌کنید مطمئن شوید لنز صحیح را روی دوربین قرار داده‌اید. تعویض لنز حین عکاسی زیر آب بسیار چالش برانگیز است زیرا ابتدا باید از آب خارج شوید، مطمئن شوید دوربین کاملا خشک است و هیچ رطوبتی وجود ندارد، لنز را تعویض کنید و تازه تمامی تنظیمات را هم دوباره بررسی کنید. معمولا لنز‌های با زاویه عریض انتخاب‌های بهتری هستند که در عین این که مساحت بیشتری را در بر می‌گیرند، کمترین میزان آب هم بین شما و سوژه قرار دارد.

 

از ادیت کردن عکس‌ها نترسید

هرچقدر هم که در زمان درستی عکاسی کنید یا از فلاش با نور قوی استفاده کنید، باز هم در عکاسی زیر آب نمی‌توانید مانند شرایط معمولی کنتراست عکس و غلظت یا سچوریشن مناسبی را دریافت کنید. تقریبا تمام عکس‌های زیبایی که از زیر آب می‌بینید دارای ادیت هستند. پس اصلا در این مورد نگران نباشید، لازم نیست عکس‌ها را غیر طبیعی کنید بلکه کافیست با ابزارهای مختلف کدر بودن آن‌ها را از بین ببرید و کمی هم اصلاح رنگی انجام دهید تا نتیجه‌ای طبیعی و در عین حال زیبا را به دست آورید.

 

حرفه‌ای عمل کنید

شاید نیازی به گفتن نباشد که باید قبل از شروع عکاسی زیر آب، دوره‌های غواصی را طی کرده باشید و کاملا با شرایط زیر آب آشنا باشید. این نکته را فراموش نکنید که خیلی آسان ممکن است حواستان به عکاسی غرق شود و زمان، عمق آب، میزان اکسیژن و موانع را فراموش کنید و خود را در معرض خطر قرار دهید. بنابراین تا وقتی که غواصی و زیر آب بودن برای‌تان کاملا عادی نشده، بهتر است ریسک عکاسی زیر آب را کنار بگذارید.

 

تا جای ممکن به سوژه نزدیک شوید

عکاسی زیر آب 3

همانطور که گفته شد آب به دلایل مختلفی از جذب نور گرفته تا اعوجاجی که ایجاد می‌کند، می‌تواند روی زیبایی و وضوح سوژه تاثیر بگذارد. بنابراین سعی کنید تا جای ممکن به سوژه نزدیک شوید تا وضوح و شفافیت مناسبی وجود داشته باشد. زوم کردن هنگام عکاسی زیر آب با عکاسی معمولی کاملا متفاوت است و قطعا نمی‌تواند نتایج مشابهی را در اختیار شما قرار دهد.

 

از فیلتر تصحیح رنگ استفاده کنید

یک نکته بسیار رایج برای به دست آوردن تصاویر بهتر هنگام عکاسی زیر آب، استفاده از فیلترهای تصحیح رنگ در دوربین است که اساساً فیلترهای قرمز رنگی هستند که روی جلوی لنز دوربین شما قرار می‌گیرند. این فیلتر با کاهش رنگ فیروزه‌ای در تصاویر شما تعادل رنگ را تصحیح می‌کند و همچنین می‌تواند در کاهش پراکندگی پس زمینه مفید باشد. البته این فیلتر در اعماق بیش از ۱۰ متری کاربرد ندارد، زیرا طول موج‌های قرمز، نارنجی و زرد همگی ناپدید می‌شوند.

 

جمع بندی

عکاسی زیر آب مخصوصا اگر تازه‌کار باشید اصلا کار راحتی نیست و ممکن است در ابتدا حتی کمی ناامید کننده به نظر برسد. اما اگر زود کنار نکشید و کمی تمرین کنید، کم کم قلق آن دستتان می‌آید و آن موقع است که دنیایی از شگفتی‌ها روبه‌روی‌تان باز می‌شود. در این مقاله سعی کردیم تعدادی از ساده‌ترین نکات برای عکاسی زیر آب را مرور کنیم که برای افراد مبتدی هم کاربردی باشد و به شما اجازه دهد خاطرات زیبای خود را ثبت کنید.

بیشتر بخوانیم: معروف ترین سایت های غواصی در ایران (همراه با عکس)

نهال ظاهری

کارشناس سئو جزیره سفید آرامش

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت جزیره سفید آرامش مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

1401/12/19

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن