با دوره های کمک های اولیه در غواصی آشنا شوید

با دوره های کمک های اولیه در غواصی آشنا شوید

شما هم امتیاز بدهید!
1401/12/24

اقیانوس مکان شگفت انگیزی است؛ اما غیرقابل پیش بینی. بنابراین به عنوان یک غواص باید شناخت کاملی از محیط اطراف خود داشته باشید و بتوانید در شرایط مختلف عکس‌العمل مناسب نشان دهید تا یک غواصی امن و بی‌خطر را تجربه کنید. یکی از این شرایط، شرایط اورژانسی یا هنگام آسیب است که ممکن است برای خودتان یا دیگر غواص‌ها به وجود بیاید. گذراندن دوره‌های کمک‌های اولیه در غواصی همان چیزی است که می‌تواند شما را برای چنین شرایطی به خوبی آماده کند. اما این دوره‌ها چرا مهمند و دقیقا چه چیزی را ارائه می‌کنند؟ در این مقاله از بلاگ آموزش غواصی جزیره سفید آرامش به این سوال پاسخ می‌دهیم.

 

چرا گذراندن دوره های کمک های اولیه در غواصی مهم است؟

آشنایی با پروتکل‌ها و گذراندن دوره‌های کمک‌های اولیه در غواصی می‌تواند در شرایط تهدید کننده بسیار مهم باشد. دلایل زیر نشان می‌دهند که چرا به عنوان یک غواص باید حتما کمک‌های اولیه را به خوبی بلد باشید.

 

افزایش ایمنی در آب

دوره‌های کمک‌های اولیه در غواصی بیش از هر چیزی حول محور پیشگیری است. داشتن دانش کمک‌‌های اولیه با تشویق افراد به هوشیاری بیشتر نسبت به محیط اطراف و شرایط آب، غواصی را هم برای خود فرد و هم برای سایر غواصان ایمن‌تر می‌کند. آگاهی یک راه عالی برای جلوگیری از وقوع حوادث است زیرا اگر غواصان از خطرات بیشتر آگاه باشند، در هنگام حضور در آب هوشیارتر هستند و احتمالا از خطرات احتمالی هم دور می‌مانند.

 

جلوگیری از آسیب بیشتر

آگاهی از روش‌های کمک‌های اولیه باعث ایجاد یک محیط سالم و امن برای غواصان می‌شود. این نه تنها اعتماد به نفس را به خود فرد، بلکه به غواصان دیگر نیز القا می‌کند. غواصی که دوره‌های کمک های اولیه در غواصی را گذرانده باشد، می‌تواند موقعیت‌های بالقوه تهدیدکننده زندگی را ارزیابی کرده و بر اساس آن برای جلوگیری از تشدید وضعیت اقدام کند. داشتن توانایی ارائه درمان موقت می‌تواند از بدتر شدن وضعیت قربانی تا رسیدن کمک پزشکی حرفه‌ای جلوگیری کند و احتمال ایجاد آسیب‌های طولانی مدت را بسیار پایین بیاورد. 

 

نجات جان انسان‌ها

دوره های کمک های اولیه در غواصی 1

نیازی به گفتن نیست که بزرگترین مزیت گذراندن دوره‌های کمک‌های اولیه در غواصی، توانایی نجات یک زندگی است. در حالی که دویدن برای کمک به یک فرد آسیب دیده یک واکنش طبیعی است، اما داشتن آموزش مناسب سبب می‌شود بتوانید از روش‌های صحیح و مراقبت از فرد نیازمند استفاده کنید. آگاهی از علائم هایپرترمی، به شما این امکان را می دهد که اگر خودتان یا یکی از غواصان شروع به بروز علائم کردید، سریع عمل کنید. با تشخیص زودهنگام علائم و اطلاع رسانی زودهنگام به متخصصان پزشکی می توان به بیمار کمک کرد تا پس از بازگشت به خشکی به سرعت درمان شود.

دوره‌های کمک‌های اولیه در غواصی توسط شبکه هشدار غواصان (DAN) طراحی شده‌اند. این شبکه در واقع سازمانی برای ارائه خدمات و اطلاعات در مورد مسائل و مشکلات پزشکی غواصان است و به صورت تخصصی در مورد مواجهه درست با مسائلی که ممکن است قبل، حین یا بعد از غواصی به وجود بیاید آموزش می‌دهد. دوره‌های کمک‌های اولیه این سازمان شامل دوره‌های اصلی زیر است:

 

دوره کمک‌های اولیه مقدماتی (BLS)

دوره های کمک های اولیه در غواصی 3

دوره‌ی BLS شامل سی‌پی‌آر و کمک‌های اولیه، از مهم‌ترین دوره‌های کمک‌های اولیه در غواصی است که در واقع ابتدایی‌ترین آموزش‌ها را شامل می‌شود. گذراندن این دوره شما را آماده می‌کند تا موارد اورژانسی و آسیب‌های تهدید کننده را تا زمانی که اورژانس یا کمک پزشکی حرفه‌ای به محل برسد، تحت کنترل خود بگیرید. آموزش‌های این وره عمدتا شامل آموزش سی پی آر برای کودکان و بزرگسالان، کنترل خونریزی، استفاده از دفیبریلاتورهای خارجی خودکار، کمک به قربانیان خفگی و همچنین کمک به افراد در حالت شوک است. به علاوه کمک‌های اولیه آموزش داده شده در این دوره نیز شامل ارزیابی‌ از میزان آسیب فرد، آتل بندی و آماده سازی برای فوریت‌های پزشکی است.

 

اکسیژن درمانی (EO2)

اکسیژن درمانی در دوره‌های کمک‌های اولیه در غواصی، از مهم‌ترین درمان‌ها و در واقع از اولین کارهایی است که هنگام آسیب‌های غواصی باید صورت بپذیرد و انجام زود هنگام و موثر آن در بسیاری از مواقع می‌تواند شرایط غواص مجروح را از حالت بحرانی خارج کند. این دوره آموزشی به شما می‌آموزد که چگونه کمک‌های اولیه اکسیژن رسانی را برای غواصانی که ممکن است از بیماری رفع فشار (DCI) رنج می‌برند، انجام دهید. علاوه بر این، این دوره به شما یاد می‌دهد که چگونه علائم و نشانه‌های بیماری رفع فشار را بشناسید و بر اساس آن عمل کنید. مهارت‌های واکنش اضطراری آموزش داده شده در این دوره منحصر به غواصی نیست و برای بسیاری دیگر از ورزش‌های آبی و سایر فعالیت‌ها قابل استفاده هستند.

 

کمک‌های اولیه غواصی برای غواصان حرفه‌ای (DFA Pro)

غواصان حرفه‌ای مسئولیت‌های منحصر به فردی دارند و باید بتوانند در هر شرایطی حین غواصی توانایی واکنش و عکس‌العمل مناسب را داشته باشند. با توجه به همین موضوع آموزش کمک‌های اولیه در این سطح نیز باید کاملا منحصر به فرد و کامل باشد.  این دوره که جامع‌ترین گزینه از دوره های کمک های اولیه در غواصی است، برای غواصان تجاری، علمی و حرفه‌ای طراحی شده و مهارت‌های کمک‌های اولیه را برای این محیط‌های کاری در اختیار غواص قرار می‌دهد.

دوره DFA Pro شامل تمامی آموزش‌های دوره‌های BLS و EO2 است و اضافه بر آن‌ها آموزش‌هایی در مورد ارزیابی عصبی و کمک‌های اولیه برای آسیب‌های خطرناک دریایی را نیز در بر می‌گیرد. در بخش ارزیابی عصبی دوره DFA Pro، نحوه مدیریت صحیح آسیب‌های همراه با پیامدهای عصبی را خواهید آموخت و یاد می‌گیرید که این آسیب ها را بشناسید و ارزیابی عصبی را به درستی انجام دهید. همچنین خواهید آموخت که چه اطلاعاتی را جمع آوری کرده و به خدمات پزشکی اورژانس منتقل کنید. شناخت علائم و پاسخ سریع می‌تواند زمان بهبودی را کوتاه کند و نتایج بلند مدت را بهبود بخشد. در بخش آسیب‌های خطرناک دریایی، دانش لازم برای شناسایی انواع خاصی از آسیب‌های حیات دریایی و مهارت‌های کمک‌های اولیه برای درمان آن‌ها را به دست خواهید آورد. این دوره بین دوره‌های کمک‌های اولیه در غواصی از همه پیشرفته‌تر بوده و برای مربیان غواصی و حتی افراد غیر غواص بسیار مفید خواهد بود.

دوره های کمک های اولیه در غواصی 2

مجموعه مهارت‌هایی که در طول این دوره آموزش داده می‌شود را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • ارزیابی ایمنی صحنه
  • ارزیابی‌های اولیه و ثانویه
  • احیای قلبی (سی‌پی‌آر) یک نفره و دو نفره برای بزرگسالان (کودکان و نوزادان اختیاری هستند)
  • استقرار و استفاده از دفیبریلاتور خارجی خودکار (AED)
  • مدیریت انسداد راه هوایی
  • اداره کمک های اولیه اکسیژن
  • ارزیابی F-A-S-T
  • مدیریت زخم (کنترل خونریزی خارجی) با استفاده از بانداژ و اسپلینت
  • تکنیک‌های بی‌حرکتی با فشار
  • مدیریت واکنش‌های آلرژیک شدید

 

جمع بندی

دوره‌های کمک‌های اولیه در غواصی DAN که توسط پزشکان متخصص در زمینه غواصی و مربیان غواصی طراحی شده‌اند، به راحتی قابل درک هستند و مهارت‌ها و اعتماد به نفس مورد نیاز را برای واکنش نشان دادن در مواقع اضطراری در اختیار شما قرار می‌دهند. این دوره‌ها که توسط افراد متخصص در زمینه مشکلات غواصی آماده شده‌اند به شما کمک می‌کنند هم برای خودتان و هم برای همراهان غواص شما محیط امن‌تری ایجاد شود و با خیال راحت‌تری از ماجراجویی‌های خود زیر آب لذت ببرید.

 

بیشتر بخوانیم: آشنایی با بهترین نکات و تکنیک‌های عکاسی زیر آب

نهال ظاهری

کارشناس سئو جزیره سفید آرامش

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت جزیره سفید آرامش مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

1401/12/24

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن