روش تعویض و جا زدن O-ring همراه با راهنمای تصویری

روش تعویض و جا زدن O-ring همراه با راهنمای تصویری

2 رای شما هم امتیاز بدهید!
1402/03/13   غزال لجه
مواقعی پیش می‌آید که هنگام بستن تجهیزات خود، پس از باز کردن شیر سیلندر شاهد نشتی شدید هوا از first stage سیلندر خود هستید. این مشکل از کجاست؟ چرا این اتفاق می‌افتد؟
 

تعویض و جا زدن اورینگ

رایج‌ترین علت نشتی هوا پس از باز کردن شیر سیلندر، به دلیل وجود اشکال در اورینگ و یا نبود اورینگ در سیلندر می‌باشد. اگر میزان نشتی کم باشد می‌توانیم به وجود اشکال در اورینگ موجود پی ببریم، همچنین در صورت نشت زیاد، می‌توان حدس زد که سیلندر فاقد اورینگ می‌باشد.
 

اصلا اورینگ چیست؟

یک پلاستیک حلقوی شکل است که اغلب از جنس الاستومر می‌باشد. اورینگ برای آب‌بندی دو قسمت ثابت (استاتیک) یا متحرک (دینامیک) استفاده می‌شود. در سیلندر هم دقیقا به همین شکل عمل می‌کند و بین رگلاتور و سیلندر را آب‌بندی می‌کند تا نشتی صورت نگیرد. این عمل با فشرده شدن این اورینگ میان دو یا چند قسمت صورت می‌گیرد. در رنگ‌ها و سایزهای مختلفی وجود دارد که اغلب رنگ مشکی و شفاف به چشم شما می‌خورد.
 

 

راه تشخیص آن چیست؟

ساده‌ترین راه تشخیص که آیا سیلندر شما اورینگ دارد یا خیر این است که رگلاتور خود را باز کنید و فرست استیج (قسمت بالای سیلندر که رگلاتور در آن قرار می‌گیرد) را نگاه کنید. اورینگ به چشم قابل مشاهده است. ممکن است اورینگ موجود باشد، اما درست جا نخورده یا مشکل داشته باشد (مثلا لبه‌هایی اورینگ خورده شده باشد).
 

 

چگونه اورینگ را در سیلندر جا بزنیم؟

این کار راحتی است! اما باید حتما توسط اپراتور تجهیزات صورت بگیرد. مگر اینکه در شرایطی باشید روی قایق، که نه اپراتور تجهیزات باشد و نه سیلندر رزرو! در این صورت اگر اورینگ روی قایق و یا همراهتان بود می‌توانید آن را جا بزنید. راه اصولی آن پیش از جا زدن، چرب کردن با سیلیکون مخصوص خودش می‌باشد که از آسیب به اورینگ جلوگیری می‌کند. اما باز هم اگر سیلیکون در دسترس نبود، می‌توان بدون چرب کردن اورینگ را جا زد.
 
بیشتر بخوانید: SMB و DSMB

روش تعویض اورینگ قبلی

به سه روش می‌توان اورینگ روی سیلندر را در آورد:
 
بهترین و اصولی‌ترین روش انجام این کار با ابزار مخصوص درآوردن اورینگ می‌باشد. احتمال اینکه این ابزار روی قایق در دسترس شما باشد کم است. پس در نبود این ابزار شما دو راه دیگر دارید.
می‌توانید از روش پراندن اورینگ استفاده کنید. خیلی راحت با باز کردن شیر سیلندر اورینگ شما بر اثر فشار هوا در می‌آید. اما گاهی ممکن است با این روش اورینگ سر جای خود باقی بماند. در این صورت می‌توانید با کمک یک شی نازک مثل لبه کارت یا ساوزن اورینگ را در آورید.
 
 
بیشتر بخوانید: نجات غریق بین المللی
 

غزال لجه

مسئول سئو مدرسه غواصی جزیره سفید آرامش

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت جزیره سفید آرامش مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

1402/03/13   غزال لجه

بحث و تبادل نظر
رضایی
1403/01/20 14:07
خود اورینگ یک جور واشر هست دیگه؟
پاسخ...
متین سعیدی
1403/01/20 14:30
درود، درسته واشر هست برای تانک هوا.
سردار
1403/01/20 13:00
خوبه این چیزها و بدونیم ممنونم
پاسخ...
متین سعیدی
1403/01/20 13:20
درود، بله برای غواص مهمه که بدونه اینهارو.
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن