SMB و DSMB

SMB و DSMB

2 رای شما هم امتیاز بدهید!
1402/03/11   غزال لجه

شناورهای نشانگر سطحی (SMBs) و شناورهای نشانگر سطح تاخیری (DSMBs) عبارت "شناور نشانگر سطح" اغلب برای توصیف هر دو نوع شناور استفاده می‌شود، اما آن‌ها طرح‌ها و کاربردهای بسیار متفاوتی دارند. هر دوی آن‌ها لوازم جانبی مهمی برای غواصی هستند که به شما کمک می‌کنند در آب ایمن بمانید. 

 

SMB یا Surface Marker Buoy

شناور نشانگر سطحی چیست؟
 تجهیزات غواصی ساده اما موثری هستند که هم توسط غواصان مبتدی و هم توسط غواصان با تجربه استفاده می‌شوند. سایزهای کوچک آن بیشتر برای آموزش و از سایزهای بزرگ آن برای غواصی‌های تکنیکال می‌توان استفاده کرد. این تجهیزات شناور ایمنی که به نام شناور‌های نشانگر غواصی یا پاراشوت نیز شناخته می‌شوند، غواصی را ایمن‌تر می‌کنند زیرا به افراد و قایق‌های روی سطح اجازه می‌دهند موقعیت کلی غواصان را از دور ببینند.
 
 
از آنجایی که SMB‌ها تجهیزات ایمنی هستند، اغلب سایزبندی و رنگ‌بندی می‌شوند تا تشخیص آن‌ها آسان‌تر شود. رنگ‌بندی آن‌ها شامل قرمز، زرد و نارنجی می‌باشد که از دور به راحتی قابل تشخیص هستند. این تجهیزات شناور اغلب توسط یک قرقره (ریل) به یک غواص متصل می‌شوند تا اطمینان حاصل شود که غواص مستقیما زیر SMB قرار دارد، همچنین به راحتی باد می‌شوند.
استفاده از SMB به خصوص در شرایط غیرمنتظره مثل طوفان، جریان‌های دریایی و سایر موقعیت‌های تهدید کننده غواصی مفید هستند.
بسته به شرایط خاص شما یا سیگنال‌هایی که قبلا توسط گروه تنظیم شده است، شناورهای نشانگر سطحی می‌توانند برای نمایش اطلاعات مختلف در مورد غواصان استفاده شوند.
بحث در مورد SMB‌ها قبل از غواصی برای هر برنامه غواصی بسیار مهم است، عمدتا به این دلیل که هیچ زبان جهانی برای استفاده از آن‌ها در شرایط مختلف وجود ندارد.
 
 

 DSMB یا Delayed Surface Marker Buoy

شناور نشانگر سطح تاخیری چیست؟                                                              
شناور نشانگر سطح تاخیری لوله‌ای بلند و استوانه‌ای شکل است و گاهی اوقات سوسیس ایمنی نامیده می‌شود. آن‌ها در طول غواصی توسط غواص به صورت رول شده حمل می‌شوند و در صورت نیاز باد می‌شوند. شناورهای نشانگر سطح تاخیری از مواد مشابه شناورهای نشانگر سطحی ساخته می‌شوند و برای افزایش دید به رنگ روشن هستند.
 

شناور نشانگر سطحی برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

کمک به صعود

غواصان می‌توانند از SMBها به عنوان یک وسیله شناور شخصی استفاده کنند و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا از زیر آب صعود کندتر و کنترل شده‌ای داشته باشند. آن‌ها می‌توانند SMB‌های خود را با استفاده از دهان یا تنظیم کننده‌های خود باد کنند و از آن‌ها استفاده کنند تا خود را آرام و ایمن به سطح برسانند. این تجهیزات به خصوص در مواقعی که جریان‌های پایین قوی باشد مفید هستند.
 

نشان دادن موارد اضطراری

استقرار سریع SMBها در مواقع اضطراری حیاتی است تا افراد در سطح بتوانند به سرعت پاسخ دهند. غواصان می‌توانند از SMB‌های دارای کد رنگی برای نشان دادن نوع اضطرار در حال وقوع استفاده کنند و بر اساس آن به افراد در سطح هشدار دهند.
 

استفاده از آن هنگام غواصی Drift 

غواصی دریفت یا غواصی با جریان، یک فعالیت سرگرم کننده اما پر خطر است. استفاده از SMB‌ها هنگام غواصی با جریان برای اینکه دیگران شما را ببینید و دور نشدن از قایق یا ناخدا ضروری است.
 

استفاده از آن‌ها به عنوان نشانگر

می‌توان از SMBها می‌توانند برای علامت گذاری مکان شما در مناطق بی‌نشان،آب‌های آزاد یا زمانی که گم می‌شوید استفاده شوند. اگر احساس سردرگمی می‌کنید یا از گروه خود جدا می‌شوید، می‌توانید SMB خود را به کار بگیرید تا دیگران را از موقعیت خود آگاه کنید.
                                                                                                                                                  

نشانگر در مناطق مشترک

از آن‌جایی که اقیانوس منطقه وسیعی است، اغلب دارای مناطق مشترکی است که ماهیگیران، موج‌سواران، قایق‌ها و سایر غواصان از آن‌جا استفاده می‌کنند. استقرار SMBهای خود هنگام غواصی در این مناطق مشترک، راه مفیدی برای اطلاع دادن موقعیت شما به دیگران و جلوگیری از وقوع حادثه است.
 
 
 

غزال لجه

مسئول سئو مدرسه غواصی جزیره سفید آرامش

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت جزیره سفید آرامش مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

1402/03/11   غزال لجه

بحث و تبادل نظر
حسن
1403/01/20 14:08
سلام تو ایران هم هست این نشانگر؟
پاسخ...
متین سعیدی
1403/01/20 14:35
درود، بله هست در فروشگاههای ورزشی معتبر موجود هست.
مریم
1403/01/20 13:03
چه خوب این خیلی مهمه برای غواص
پاسخ...
متین سعیدی
1403/01/20 13:15
درود، بله کاملا یکی از وسایل کاربردی برای غواصی هست.
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن