سرطان و غواصی

سرطان و غواصی

2 رای شما هم امتیاز بدهید!
1402/05/16   غزال لجه

سرطان (Cancer) یک اصطلاح برای توصیف سلول‌هایی که تکثیر، رشد و فعالیت غیرطبیعی و تنظیم‌نشده از خود نشان می‌دهند، استفاده می‌شود. وقوع این فعالیت‌های غیرطبیعی می‌تواند ناشی از تغییرات در DNA یا از عوامل محیطی که بر DNA تاثیر می‌گذارد باشد که درپی آن بر عملکرد طبیعی سلولی تأثیر می‌گذارند. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، سلول‌ها شروع به تقسیم شدن در سرتاسر بدن می‌کنند و حتی ممکن است در برابر مرگ سلولی که یک فرآیند برنامه‌ریزی شده طبیعی در بدن است، مقاوم شوند. معمولا سلول‌ها مدتی بعد می‌میرند و سلول جدید جای آن را می‌گیرد اما در بدن فرد مبتلا به سرطان ممکن است دیگر مرگ سلول اتفاق نیافتد. وقتی بصورت کنترل نشده تکثیر صورت بگیرد، توده‌های بافتی تشکیل می‌شوند و به عنوان تومور یا نئوپلاسم شناخته می‌شوند که به معنای «رشد جدید» است. این تقسیم سلولی می‌تواند در بدن پخش شود و عملکرد طبیعی اندام یا اندام‌ها را تا جایی مختل کند که باعث بیماری شود.

سرطان دومین عامل مرگ و میر در ایالات متحده است.

غواصان باید قبل از بازگشت به غواصی مجوز پزشکی دریافت کنند و در حین انجام درمان فعال سرطان از غواصی خودداری کنند.

 

تشخیص سرطان

هر چه سرطان زودتر تشخیص داده شود، شانس داشتن یک درمان موفق بالا می‌رود. غربالگری و تشخیص درست می‌تواند شانس درمان را در رابطه با چندین نوع سرطان بهبود ببخشد. معاینات توصیه شده برای حفظ سلامتی شامل ماموگرافی، سیتولوژی دهانه رحم (پاپانیکولائو یا پاپ اسمیر) و کولونوسکوپی است. برای نشان دادن فرآیند یکی از این روش‌های غربالگری، اجازه دهید نگاهی دقیق‌تر به سرطان کولون بیندازیم، که پس از سرطان ریه دومین علت مرگ و میر ناشی از سرطان در ایالات متحده است.

سلول های سرطانی

گروه ویژه خدمات پیشگیرانه ایالات متحده (The U.S. Preventive Services Task Force)، غربالگری سرطان روده بزرگ را که باید از سن 50 سالگی شروع شود و هر 10 سال یکبار تا حدود 75 سالگی ادامه یابد، برای افرادی که در معرض خطر متوسط هستند توصیه می‌کند. این تومورها معمولاً به صورت توده‌های کوچک و خوش‌خیم که معروف به پولیپ آدنوماتوز هستند، ممکن است در لومن روده بزرگ قابل مشاهده باشند. کولونوسکوپی امکان مشاهده مستقیم سطح داخلی روده بزرگ را از طریق یک لنز دوربین که به یک لوله انعطاف‌پذیر متصل است فراهم می‌سازد. اگر در پولیپ یا سایر ضایعات رشد غیر طبیعی تشخیص داده شود، باید نمونه‌برداری برای بررسی دقیق‌تر انجام شود. برای تایید طبیعی یا نئوپلاستیک بودن بیوپسی (بافت یا نمونه‌برداری)، ارزیابی میکروسکوپی توسط پاتولوژیست ضروری است.

معمولا اولین چیزی که یک بیمار پس از تشخیص سرطان می‌خواهد بداند این است: آیا سرطان گسترش یافته است؟ برای پاسخ به چنین سوالاتی و تعیین نمودن فرآیند درمان، تلاش‌های پزشکی و نمونه‌برداری‌های اولیه در جهت تعیین درجه و وخامت سرطان انجام می‌شود. درجه یک تومور معیاری از ناهنجاری سلولی یا درجه تمایز آن از بافت منشا آن است.

 

درمان

چهار روش درمانی در حال حاضر وجود دارد که شامل:

  • جراحی
  • شیمی درمانی
  • پرتو درمانی و پیوند مغز استخوان

درمان سرطان

فرآیند درمانی خاص به نوع سرطان و عوامل بسیاری از جمله اندازه، درجه و مرحله، محل، ژنتیک تومور (که ممکن است نشان دهنده نوع تومور و حساسیت به درمان باشد)، احتمال موفقیت درمان، خطر درمان و احتمال عود بستگی دارد. روش‌های درمانی اغلب برای رسیدن به بهبودی، کاهش تأثیر تومور بر سلامت یا ساده‌سازی جراحی ارائه می‌شوند.

 

ارتباط سرطان با غواصی

ذکر این نکته مهم است که غواصی با افزایش یا افزایش رشد سرطان مرتبط نیست.

آمادگی پزشکی برای غواصی با این مورد شروع می‌شود که یک غواص توانایی مراقبت از خود و کمک به دیگران را دارد. توجه داشته باشید که این مورد اولیه افراد دارای معلولیت جسمی را شامل نمی‌شود، این گروه موارد خاص خود را شامل می‌شوند. قاعده اصلی یک غواصی ایمن این است که غواصان باید بر اساس پارامترهای مهارت، آموزش و توانایی بدنی خود غواصی کنند. در این زمینه، سلامت توانایی مقابله با سختی‌های فیزیکی غواصی و همچنین آمادگی ذهنی برای چالش‌های محیط را در بر می‌گیرد.

باتوجه به آمادگی پزشکی برای غواصی فردی که سرطان دارد، یک ملاحظه مهم این است که سرطان چگونه بر کارکرد اندام‌های حیاتی یا عواملی که ممکن است منجر به آسیب، ناتوانی یا مرگ شود، تأثیر بگذارد. عواملی مانند خستگی، سرکوب سیستم ایمنی، خونریزی و نیاز به حمایت فوری پزشکی نیاز به بررسی جدی دارند.

پیرو دستورالعمل‌های پس از جراحی، باید قبل از بازگشت به ورزش‌های آبی مواردی شامل بهبودی کامل پوست، بازیابی آمادگی جسمانی و استقامت و مجوز پزشکی از سوی پزشک معالج، انجام شود. بهبود کامل زخم‌ها بسیار مهم است زیرا هم محیط‌های آب شیرین و هم آب شور دارای باکتری‌هایی هستند که می‌توانند زخم‌های باز را آلوده کنند.

سرطان‌هایی که بر سیستم‌های بدنی که در زیر نام برده شده تأثیر می‌گذارند، برای پزشکان معالج غواصان، نگرانی ایجاد می‌کند.

 

مغز

نگرانی‌هایی که مرتبط با تومورهای مغزی است شامل احتمال وقوع تشنج، خونریزی در مغز، از دست دادن ناگهانی هوشیاری، تغییر وضعیت ذهنی، تغییر در رفتار و کاهش توانایی شناختی است. به این دلایل، به غواصان تفریحی توصیه می‌شود تا زمانی که متخصص مغز و اعصاب یا جراح مغز و اعصاب، تومورها را پاکسازی نکرده از غواصی خودداری کنند. فرآیند ترخیص و بازگشت به غواصی باید شامل بررسی دقیق احتمالات وقوع تغییرات عصبی یا ناتوانی ناگهانی غواص باشد.

پیش آگهی سرطان مغز با توجه به محل تومور، نوع تومور و میزان درگیری بافت تعیین می‌شود. تومورهای خوش‌خیم که به راحتی قابل جراحی هستند، در جایی قرار می‌گیرند که برداشتن آن‌ها شامل آسیب محدود به بافت‌های اطراف می‌شود، نسبت به تومورهای بدخیم که تهاجمی هستند یا در جایی قرار دارند که برداشتن آن‌ها با خطرات احتمالی همراه است، پیش آگهی مطلوب‌تری دارند.

 

ریه‌ها

سرطان ریه به عنوان علت اصلی مرگ ناشی از سرطان شناخته می‌شود که اغلب پیش آگهی ضعیفی دارد. درمان آن دارای روش‌های مختلفی است که شامل شیمی‌درمانی، پرتودرمانی و جراحی می‌باشد. تومورها می‌توانند باعث التهاب بافت ریه شوند، راه‌های هوایی را فشرده کنند (که می‌تواند ریه غواصان را مستعد به دام انداختن هوا کند) و عملکرد ریوی را کاهش دهد. پرتودرمانی می‌تواند باعث التهاب بافت ریه شود و جراحی نیز باعث ایجاد اسکار و کاهش مقدار بافت ریه در دسترس شود. همه این مسائل تصمیم‌گیری را در برای بازگشت ایمن به غواصی سخت می‌کنند و نیاز به بررسی دقیق دارند.

 

روده بزرگ

سرطان روده بزرگ دومین علت مرگ ناشی از سرطان است و زمانی که دیر تشخیص داده شود، پیش آگهی بدی دارد. درمان آن می‌تواند شامل شیمی درمانی، پرتودرمانی و جراحی باشد. جراحی روده بیمار ممکن است نیاز به ایجاد کولوستومی یا ایلئوستومی داشته باشد (یک سوراخ جراحی در دیواره شکم که به محتویات روده اجازه می‌دهد تا در کیسه‌ای که از بیرون به پوست چسبانده شده است تخلیه شود). این کیسه‌ها ممکن است موقت یا دائمی باشند.

اگر سلامت عمومی و آمادگی بدنی متقاضی با اصول ایمنی غواصی سازگار باشد، فرد می‌تواند با کیسه‌های استومی غواصی کند. برای اطمینان از محافظت اطراف که ممکن است به دلیل قرار گرفتن در معرض محتویات مدفوع تحریک شود، باید مراقبت‌های ویژه انجام شود. شروع غواصی با یک کیسه خالی نیز ایده خوبی است. علیرغم نگرانی‌های رایج در مورد انبساط گاز، هیچ گاز تحت فشاری در طول غواصی اضافه نمی‌شود، بنابراین نباید خطر پارگی کیسه در هنگام صعود وجود داشته باشد.

 

پورت‌کت

برای بیمارانی که نیاز به تجویز مکرر دارو یا خونگیری مکرر دارند، ممکن است یک کاتتر در زیر پوست در قسمت بالای سمت راست قفسه سینه قرار داده شود. چنین کاتترهای وریدی برای غواصان بی‌خطر هستند (زیرا زیر پوست هستند) و خطر عفونت و ورود گاز را ندارند.

 

نتیجه گیری

افراد مبتلا به سرطان ممکن است از نظر پزشکی برای غواصی مجوز دریافت کنند، اما به شرط آنکه وضعیت سلامتی آن‌ها آمادگی فعالیت شدید را داشته باشد و محل سرطان فرد را در معرض خطر آسیب یا از دست دادن هوشیاری قرار ندهد (سرطان ریه و مغز این نگرانی را به همراه دارند). غواصانی که اخیرا سابقه درمان سرطان داشته‌اند، باید تمام درمان را تکمیل کنند، زمان کافی برای توانبخشی بگذارند و قبل از بازگشت به غواصی از نظر پزشکی معاینه شوند.

 

بیشتر بخوانید: دوره غواصی مرداد ۱۴۰۲

غزال لجه

مسئول سئو مدرسه غواصی جزیره سفید آرامش

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت جزیره سفید آرامش مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

1402/05/16   غزال لجه
DAN

بحث و تبادل نظر
رضا عابدی
1403/01/16 10:31
واقعا ممنون از اطلاعاتی که میدید
پاسخ...
متین سعیدی
1403/01/16 11:11
درود، خواهش میکنیم ما هم استفاده میکنیم خودمون از این اطلاعات مفید.
میترا
1403/01/16 10:26
این مقاله بیشتر راجعب اطلاعات سرطان بود
پاسخ...
متین سعیدی
1403/01/16 11:13
درود، درسته ولی از اواسط وبلاگ رابطه سرطان و غواصی هم هست.
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن