دوره کمک‌های اولیه مقدماتی در تهران

دوره کمک‌های اولیه مقدماتی در تهران

2 رای شما هم امتیاز بدهید!
1402/05/21   غزال لجه

دوره کمک‌های اولیه مقدماتی (BLS)، در تاریخ 19 مرداد 1402 در تهران، زیر نظر سیستم DAN اروپا با نمایندگی شرکت دریاکاو برگزار گردید. مدرسان دوره خانم غنچه گلبافیان و آقای بابک خورسند بودند و شرکت‌کننندگان دوره 16 نفر بودند که از راه‌های دور و نزدیک حضور داشتند.

برخی هنرجویان بدلیل علاقه شخصی در این دوره شرکت کرده بودند. برخی برای مهاجرت نیاز به مدرک بین‌المللی کمک‌های اولیه داشتند و برخی دیگر برای ادامه دوره‌های غواصی و رسیدن به مدرسیشان حضور پیدا کرده بودند.

 

تئوری BLS

صبح روز پنجشنبه راس ساعت 9 صبح شروع کلاس بود. از پیش کیت‌ها و فرم‌های ثبت‌نام روی میز حاضر بودند. تا فرم‌های فارسی و انگلیسی تکمیل شود، تئوری ساعت 9:30 شروع شد. سیستم آموزشی DAN به این شکل است که ابتدا تئوری دوره تدریس می‌شود و در پایان تئوری امتحان آن گرفته می‌شود، سپس عملی تدریس شده و امتحان گرفته می‌شود.

مدرسین معرفی خود را انجام دادند و به تاریخچه DAN پرداختند. مهم است که سیستم آموزشی خود را بشناسیم و از استانداردهای آن آگاه باشیم. پس از آن باید بدانیم هدف از شرکت در دوره چیست و به عنوان امدادگر چه مسئولیت‌هایی خواهیم داشت. خلاصه پس از این مقدمه‌های مهم، سرفصل‌های اصلی شروع شد. مهم‌ترین سرفصل‌های دوره کمک‌های اولیه مقدماتی شامل:

  1. مدیریت بحران
  2. مدیریت صحنه حادثه
  3. مدیریت کنترل مصدوم
  4. چهار حلقه زنجیره بقا
  5. علائم حیاتی
  6. کنترل صحنه حادثه
  7. آشنایی با دستگاه AED
  8. احیای قلبی و ریوی (CPR)
  9. نحوه صحیح فشرده سازی قفسه سینه
  10. مراقبت از خود در برابر انتقال بیماری‌ها
  11. وضعیت بهبودی
  12. خفگی
  13. انسداد راه هوایی با اجسام و کمک‌های اولیه آن
  14. انواع خونریزی
  15. انواع شوک

حدودا ظهر تئوری به پایان رسید و زمان استراحت و ناهار بود. پذیرایی توسط مجموعه انجام شد. پس از زمان ناهار و استراحت، بچه‌ها جزوات خود را مرور کردند تا امتحان تئوری را بدهند. 

امتحان تئوری را همگی با نمره قبول پشت‌سر گذاشتند. و اما نوبت بخش عملی و انتقال دانش‌های تئوری به واقعیت بود.

 

عملی BLS

کمک‌های اولیه خفگی

سه روش به ترتیب برای اقدامات خفگی و انسداد راه هوایی وجود دارد. نمایش این مراحل ابتدا توسط مدرس انجام شد و پس از آن به نوبت بچه‌ها با جلیقه مخصوص آموزش کمک‌های اولیه خفگی که توسط DAN طراحی شده، تمرین می‌کردند.

ارزیابی و مدیریت صحنه و مصدوم

در مواجه با صحنه حادثه و مصدوم اول از هر چیزی باید از خودمان محافظت کنیم که آن، نیازمند به ارزیابی درست صحنه است. اینکه چه اتفاقی افتاده و چه چیزی می‌تواند تهدیدکننده باشد. درپی آن برای امدادرسانی کارآمد باید تشخیص درست انجام شود که نیازمند ارزیابی اصول مصدوم و مهارت مدیریت شرایط است.

تماس با اورژانس

بله حتی چگونگی تماس با اورژانس، کمک گرفتن از امدادرسان دوم و چگونگی انتقال اطلاعات به اپراتور اورژانس بصورت عملی کار می‌شود چون تاثیر زیادی بر فرآیند امدادرسانی دارند.

 

احیای قلبی و ریوی

یکی از مهم‌ترین بخش‌های عملی و امدادرسانی، انجام CPR می‌باشد. چگونگی تشخیص فردی که دچار ایست قلبی تنفسی شده، چگونگی انجام فشرده سازی و دادن تنفس مصنوعی، هر یک اصول و مراحل خود را دارد که آموزش آن‌ها روی مانکن هوشمند CPR، که توسط DAN طراحی شده و عروق خونی را نمایش می‌دهد، انجام می‌شود.

حالت بهبودی

هنگام ارزیابی اگر مصدوم ما تنفس دارد و صرفا فقط بیهوش است، یا هنگام احیا تنفس او برگشته، در حالت بهبودی یا ریکاوری قرار می‌دهیم.

در پایان تدریس و تمرین سناریوهای ترکیبی نیز، امتحان عملی از بچه‌ها گرفته شد و هر 16 شرکت‌کننده با موفقیت قبول شدند.

 

بیشتر بخوانید: دومین دوره غواصی دیپ

غزال لجه

مسئول سئو مدرسه غواصی جزیره سفید آرامش

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت جزیره سفید آرامش مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

1402/05/21   غزال لجه

بحث و تبادل نظر
عاطفه
1403/01/16 10:23
دوره خوبی بود ممنون از شما
پاسخ...
متین سعیدی
1403/01/16 11:10
درود، بله خیلی خوب بود با وجود شما عزیزان.
morteza
1403/01/14 13:40
khayli kar bordie makhsosan bls
پاسخ...
متین سعیدی
1403/01/14 13:51
درود، بله bls یا دوره عملی از دورههای خیلی خوب هست.
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن