نبض چیست؟ انواع نبض همراه با عکس

نبض چیست؟ انواع نبض همراه با عکس

3 رای شما هم امتیاز بدهید!
1402/05/28   غزال لجه

نبض چیست؟

نبض بر اثر پمپاژ خون به داخل رگ توسط قلب شکل می‌گیرد. تپیدن قلب و پمپاژ خون، موجب ایجاد حرکتی تپشی در سرخرگ‌ها می‌شود که اگر این سرخرگ‌ها نزدیک به سطح پوست باشند، با لمس می‌توان آن حرکت و تپیدن را احساس کرد.

سرخرگ رادیال، رایج‌ترین سرخرگ برای گرفتن نبض با لمس انگشت می‌باشد. علاوه‌بر آن سرخرگ‌های کاروتید و فمورال نیز به این روش قابل بررسی هستند. گرفتن نبض برای شماردن تپش قلب انجام می‌شود که در موقعیت و یا بیماری‌های مختلف می‌تواند متفاوت باشد.

قلب با هر بار تپیدن، خون را با فشار به داخل سرخرگ آئورت می‌فرستد. فشاری که خون پمپاژ شده به دیواره سرخرگ وارد می‌کند موجب کم و زیاد شدن قطر سرخرگ می‌شود. همین امر موجب ایجاد نبض در نقاط خاصی از بدن می‌شود که می‌توانیم آن را اندازه‌گیری کنیم.

گرفتن نبض در شرایط مختلف انجام می‌شود که اغلب این کار برای بررسی علائم حیاتی فرد آسیب دیده استفاده می‌شود. علاوه‌بر آن ورزشکاران حرفه‌ای قبل، بعد و حین تمرینات خود، بخصوص تمرینات هوازی، نبض خود را اندازه می‌گیرند.

میزان تنفس و نبض عادی در هر فرد

میزان نبض نرمال در هر فرد بالغ معادل 60 تا 100 ضربه در دقیقه است. همچنین میزان تنفس عادی 12 الی 20 تنفس در دقیقه می‌باشد. در نظر داشته باشید در ورزشکاران حرفه‌ای نبض عادی می‌تواند تا 120 مرتبه در دقیقه نیز برسد.

 

نحوه گرفتن نبض و پیدا کردن محل نبض

در هر نقطه‌ای از بدن که سرخرگ بر روی استخوان فشرده شده، مانند گردن (سرخرگ کاروتید) و مچ دست (سرخرگ رادیال). برای گرفتن نبض همیشه از دو انگشت اشاره و وسط خود استفاده کنید و هرگز از انگشت شست خود برای گرفتن نبض استفاده نکنید چون انگشت شست نبض دارد و باعث ایجاد خطا می‌شود.

برای شمارش نبض، به مدت 30 ثانیه زمان گرفته و نتیجه را ضربدر 2 کنید تا میزان نبض در دقیقه حاصل شود.

 

نبض گردن (کاروتید)

شاهرگ‌های بزرگی هستند که خون را به مغز شما حمل می‌کنند. در طرف گلوی شما یک شاهرگ وجود دارد که هر رگ بین ماهیچه ماستوئید (ماهیچه کنار گردن) و نای قرار گرفته است. انگشت اشاره و میانی خود را بین ماهیچه ماستوئید و نای قرار داده، کمی فشار دهید (نه بیش از حد) که جلوی جریان خون را نگیرید. این نبض را بهترین و قابل اعتمادترین نبض می‌گویند.

نبض کاروتید

نکته: نبض شاهرگ‌های دو طرف را همزمان باهم نگیرید چون ممکن است جریان خون به مغز را کاهش داده یا قطع کند.

 

نبض مچ (رادیال)

شاهرگ‌های بزرگ که در نزدیکی استخوان شعاعی مچ (استخوانی در مچ دست که نزدیک به شست قرار دارد) قرار دارند. بهترین محل گرفتن نبض بین "عضله خم کننده" زردپی‌ها (ماهیچه‌هایی در وسط مچ) و استخوان شعاعی یافت می‌شود. انگشت اشاره و میانی خود را در محل قرارا داده و برای داشتن حس قوی‌تر، مچ دست را هم سطح قلب نگه دارید.

نبض رادیال

نبض بازوی (براکیال)

این بهترین محل برای گرفتن نبض در نوزادان است. محل این نبض، در قسمت گودی و فرو رفته بازو (محل قرارگیری تاندون) می‌باشد. 

نبض براکیال

نبض ران پا (فمورال)

می‌توان گفت بعد از نبض کاروتید، بهترین نبض است. محل قرارگیری این نبض، قسمت داخلی ران پا است؛ جایی که کشاله ران به تنه می‌رسد.

نبض زانو (پوپلیتئال)

پشت زانو (پشت کشکک زانو) قرار دارد که برای گرفتن نبض باید زانو در حالت خم باشد. 

نبض پوپلیتئال

نبض سر (تمپورال)

این نبض در ناحیه گیجگاهی سر (دو طرف کنار سر) قرار دارد. در نوزادان تازه متولد شده با چشم به راحتی قابل مشاهده است. در سنین بزرگسال نیز با لمس قابل بررسی است.

نبض تمپورال

نبض پا (دورسالیس پدیس)

این آخرین نبض است که در انتهاترین قسمت بدن قرار دارد. محل آن قسمت روی پا است.

 

نبض مچ پا (پوستریور تیبیا)

این نبض در قسمت داخلی مچ پا و پشت قوزک قرار دارد.

 

نبض قلب (اپیکال)

نبض اپیکال در قسمت نوک قلب قرار دارد. این نبض را اغلب پزشکان با گوشی‌های طبی می‌گیرند. محل آن قسمت چپ جناق سینه و در فضای میانی دنده پنجم قرار دارد.

نبض اپیکال

نحوه شمارش تنفس در فرد

همانند شمارش نبض، 30 ثانیه زمان گرفته و میزان تنفس را ضربدر 2 کنید تا مقدار تنفس فرد در دقیقه حاصل شود. اما نکته مهم این است که هنگام شمارش تنفس، به مصدوم اجازه ندهید که متوجه شود شما درحال شمارش تنفس او هستید! زیاد افراد تمایل دارند روی تنفس خود تمرکز کنند و این‌کار باعث ایجاد تغییر در الگوی تنفسی می‌شود. می‌توانید به فرد یا مصدوم مورد نظر بگویید می‌خواهید مجدد نبض او را اندازه بگیرید. انگشت خود را برای نبض رو مچ دست فرد قرار دهید و دست او را خم کرده و روی قفسه سینه‌اش بگذارید. فرد فکر می‌کند که شما در حال گرفتن نبض او هستید و الگوی تنفسش را تغییر نمی‌دهد؛ در حالی که شما با حرکت قفسه سینه او تنفسش را شمارش می‌کنید.

 

توجه: استاندارد روش گرفتن نبض و تنفس در این وبلاگ، طبق بروزترین استاندارد جهانی سیستم کمک‌های اولیه DAN اروپا می‌باشد. می‌توانید برای آموزش استاندراد و اصولی، در دوره کمک‌های اولیه مقدماتی و پیشرفته DAN اروپا شرکت کنید و امدادگر بین المللی شوید.

 

بیشتر بخوانید: دوره اکسیژن‌درمانی مرداد ماه

غزال لجه

مسئول سئو مدرسه غواصی جزیره سفید آرامش

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت جزیره سفید آرامش مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

1402/05/28   غزال لجه

بحث و تبادل نظر
مریم
1403/01/14 13:45
نبض دست و گردن از همه کاربردی تر هست
پاسخ...
متین سعیدی
1403/01/14 13:53
درود، کاملا درسته رادیال و کاروتید مهمترین نبضها هست.
رضایی
1403/01/14 13:36
خیلی مطلب جالبی بود تشکر
پاسخ...
متین سعیدی
1403/01/14 13:57
درود، بله کاملا درسته خیلی باحاله.
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن