سیگار و غواصی

سیگار و غواصی

6 رای شما هم امتیاز بدهید!
1402/10/11   غزال لجه

سیگار یکی از خطرناک‌ترین عامل‌های ایجاد بیماری‌های قلبی-عروقی می‌باشد که به‌طور قابل توجهی شانس ابتلا به سرطان ریه را افزایش می‌دهد. برای داشتن غواصی ایمن، ریه‌های سالم ضروری است تا باروترومای ریه اتفاق نیوفتد. معمولا سیگار، یک عادت یا اعتیاد است که ترک آن سخت است. آمار مشخصی از تعداد غواصانی که سیگاری هستند وجود ندارد.

 

آیا افراد سیگاری می‌توانند غواصی کنند؟

اگر شما سیگار یا ویپ می‌کشید، می‌توانید غواصی کنید. اما در هر صورت سیگار و غواصی ترکیب خطرناکی هستند و سیگار خطر ابتلا به باروترومای ریه، بیماری برداشت فشار (DCS) و آمبولی گاز شریانی (AGE) را در طولانی مدت افزایش می‌دهد. همچنین روی آمادگی، استقامت و مدیریت هوای مصرفی شما اثر منفی می‌گذارد.

اما با این وجود، غواصان و مدرسان غواصی وجود دارند که سیگار می‌کشند؛ اما باید از خطراتی که به دنبال دارد آگاه باشید. البته میزان سیگار کشیدن و سلامت جسمی حال حاضر شما تعیین می‌کند که پزشک اجازه غواصی به شما بدهد یا خیر.

 

تاثیرات سیگار بر سلامتی

تقریبا سیگار روی تمام قسمت‌های بدن اثر می‌گذارد. این اثرات شامل ایجاد بیماری یا سرطان در سر و گردن، معده، کلیه، روده، پانکراس، مثانه، رحم و مغز استخوان می‌باشد. اثرات مزمن نیز شامل نابینایی، عفونت لثه، بیماری قلبی، بیماری ریوی، انسداد شریان‌ها و کاهش باروری، حتی افزایش خطر شکستگی لگن می‌باشد که تمام این موارد روی غواص تاثیر می‌گذارند. امید به زندگی افراد سیگاری نسبت به افراد غیرسیگاری حدود 17.9 سال کاهش می‌یابد و میزان مرگ و میر نیز 40 تا 80 درصد افزایش می‌یابد.

 

سلامت قلبی و ریوی

بیشترین اثر سیگار روی سیستم قلبی-عروقی و سیستم تنفسی است. اختلالی که در تنفس ایجاد می‌کند منجر به سرطان ریه، تولید مخاط و سرفه‌های مداوم است.

تحقیقات نشان داده، برای غواصی افراد سیگاری خطر برابر یا بیشتر از افرادی که آسمی هستند دارند. وقتی فعالیت بدن بیشتر شود، عضلات اکسیژن بیشتری نیاز دارند. در افراد سیگاری این جذب اکسیژن کمتر است. غواصی نیز نوعی فعالیت حساب می‌شود که مصرف سیگار، بر میزان جذب اکسیژن کافی اختلال ایجاد می‌کند.

حتی اگر مدت کوتاهی در معرض دود سیگار باشید، دود سیگار موجب انقباض عروق یا همان تنگ شدن رگ‌ها میشود. این موضوع در خارج شدن گاز نیتروژن از بدن که در طول غواصی جذب می‌شوند، اختلال ایجاد می‌کند.

شناور شدن داخل آب به خودی خود باعث افزایش جریان خون می‌شود. در نظر بگیرید عوامل دیگری که استرس‌آور هستند مثل سرما، افزایش فشار و عمق و افزایش فعالیت نیز اضافه شود؛ همه‌ی این‌ها باعث فعالیت بیشتر قلب و افزایش ضربان می‌شود.

 

سه دلیل وجود دارد که باعث اجتناب شما از کشیدن سیگار هنگام غواصی شود:

  • افزایش خطر ابتلا به DCS
  • اشباع اکسیژن کمتر
  • به دام افتادن حباب گازها

نکته: تمام این موارد در مورد مصرف ویپ، قلیان و انواع دخانیات هنگام غواصی صدق می‌کنند.

 

خطرات سیگار بر سلامتی غواصان

  • افزایش فشار خون و ضربان قلب
  • آمفیزم
  • باروترومای ریه
  • بیماری برداشت فشار (DCS)
  • آمبولی گاز شریانی (AGE)
  • به دام افتادن حباب گازها
  • بیماری‌های عروقی
  • افزایش خطر ابتدا به سرطان
  • مه آبی سمی
  • اشباع اکسیژن کمتر

 

سیگار موجب تبادل ناکافی گاز می‌شود. در نتیجه اکسیژن‌رسانی و خروج نیتروژن به‌خوبی صورت نمی‌گیرد. مطالعاتی که روی غواصان سیگاری و غیر سیگاری انجام شد نشان داد که میزان ابتلا به DCI (DCS & AGE) در افراد سیگاری (هم شدید و هم سبک) نسبت به غیر سیگاری‌ها خیلی بیشتر بود. همچنین غواصان سیگاری به میزان بیشتری در معرض انقباض برونش‌ها و در نتیجه باروترومای ریه هستند. در برخی موارد هردو می‌تواند رخ دهد.

پس حدالامکان در طول دوره غواصی خود از کشیدن سیگار خودداری کنید و اگر قصد تبدیل شدن به یک غواص حرفه‌ای را دارید بهتر از کشیدن سیگار را ترک کنید.

مونوکسید کربن یک جز کلیدی از دود تنباکو است. هموگلوبین به کربن مونوکسید حدود 240 برابر بیشتر از اکسیژن تمایل دارد. این ترکیب معمولا به کربوکسی هموگلوبین (HbCO) شناخته می‌شود. با عمق، حجم کار در قلب و عروق و سیستم ریوی افزایش می‌یابد. هموگلوبین موجود برای انتقال اکسیژن در حمایت اضافی از نیازهای بدن سیگاری‌ها ممکن است کافی نباشد. اکثر سیگاری‌ها حدود چهار تا هفت درصد از هموگلوبین را به عنوان (HbCO) کربوکسی هموگلوبین در خود دارند. برای کاهش هفتاد و پنج درصد این سطح نیاز است حداقل هشت ساعت سیگار نکشید. فرد سیگاری باید به طور جدی بپرسد آیا سیگار کشیدن ارزش خطر ابتلا به هایپوکسی را دارد؟ آیا ارزش به خطر انداختن خودم و احتمالا تیم را دارد؟ یکی دیگر از اثرات مضر مونوکسید کربن در سطح سلولی است که با مواد شیمیایی مسئول تولید انرژی داخل سلول پیوند می‌کند. غواص که انرژی کافی برای پاسخگویی به خواسته‌های غواصی را نداشته باشد در معرض خطر زیادی قرار می‌گیرد.

 

بیشتر بخوانید: انواع پاهای غواصی {همراه با تکنیک‌های فین زدن}

1402/10/11   غزال لجه

بحث و تبادل نظر
رادین
1402/12/21 12:14
ممنون من که هرچی به بابام میگم ترک نمیکنه
پاسخ...
متین سعیدی
1402/12/21 13:44
درود، امیدوارم یک روزی همه افراد سیگاری ترک کنند.
رضا
1402/12/21 10:04
والا ما سیگاری هستیم و هیچ مشکلی در غواصی نداشتیم
پاسخ...
متین سعیدی
1402/12/21 13:49
درود بر شما، درسته مشکلی بوجود نمیاد ولی ضرر‌های زیادی برای انسان مخصوصا غواصی داره.
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن