انواع پاهای غواصی {همراه با تکنیک‌های فین زدن}

انواع پاهای غواصی {همراه با تکنیک‌های فین زدن}

3 رای شما هم امتیاز بدهید!
1402/10/09   غزال لجه

غواصان مبتدی با فلاتر کیک (Flutter Kick)، که شبیه پای کرال است شروع می‌کنند. اما هرچه جلوتر بروید، به حرکات پای بیشتری در غواصی نیاز خواهید داشت تا یک غواصی حرفه‌ای‌تر باشید. در ادامه 7 تا از انواع فین زدن کاربردی در غواصی را توضح داده‌ایم. اگر در حال ادامه‌ دوره‌های غواصی خود هستید، بهتر است این پاها را یاد بگیرید.

در دوره‌های آموزشی غواصی معمولا این پاها به شما آموزش داده نمی‌شود. اگر علاقه‌مند به ارتقای خود هستید و می‌خواهید بصورت تخصصی روی شناوری و انواع پاهای غواصی اسکوبا و تکنیکال کار کنید، دوره اسنشیال را شرکت کنید.

 

7 تا از مهم‌ترین حرکات پا در غواصی

1. پای فلاتر (کرال)

پای فلاتر (flutter kick) به معنی زدن پای شلاقی بصورت ریتمیک است که شبیه همان پال کرال می‌ماند؛ با این تفاوت شما با سرعت آرام‌تر و با فاصله بیشتر پاها از یکدیگر (از نظر طولی هنگام بالا بردن و پایین بردن) نسبت به پای کرال انجامش می‌دهید.

توجه کنید به هیچ عنوان پای دوچرخه نزنید. با زدن پای دوچرخه فقط انرژی خود را هدر می‌دهید.

به یاد داشته باشید که انجام این حرکت را از قسمت لگن و ران خود انجام دهید؛ انگار که پای کرال می‌زنید اما نه از قسمت زانو.

 

2. پای فلاتر بسته

پای فلاتر بسته (modified flutter kick)، شبیه همان پای فلاتر در مورد قبلی است، اما کمی حرفه‌ای‌تر. شما همان حرکت را انجام می‌دهید اما زانوهایتان خم است و پاهایتان بالا قرار می‌گیرید. با زانوی خم، پاهای خود را باز و بسته کنید (بالا و پایین).

پای فلاتر برای غواصان مبتدی استفاده نمی‌شود و معمولا در فضاهای بسته یا تنگ کاربرد دارد. همچنین وقتی هوای خود را با همیارتان مشترک استفاده می‌کنید یا می‌خواهید هنگام بلند شدن شن یا لجن بلند نکنید، پای فلاتر بسته بهترین انتخاب است.

 

3. پای قورباغه

پای قورباغه (frog kick)، برای غواصان حرفه‌ای و بخصوص تکنیکال استفاده می‌شود. چون انرژی کمتری مصرف می‌کنند و با پای قورباغه، انجام چرخش و دنده عقب راحت‌تر است. 

پای قورباغه در غواصی دقیقا مشابه پای قورباغه در شنا است. پاها همزمان باهم بصورت خم بالا می‌آیند و اندازه عرض شانه بین دو پای خود فاصله می‌دهید (به‌صورت عرضی)، بعد روی پاها را به بیرون چرخانده و با پشت فین خود آب را به داخل کشیده و پاهایتان را صاف می‌کنید. این چرخه تکرار می‌شود.

این حرکت پا برای غواصان مبتدی توصیه نمی‌شود. شاید پای قورباغه در شنا برایتان راحت باشد، اما در غواصی شما فین پوشیده‌اید و انجام پای قورباغه با فین نیاز به تمرین دارد. 

 

4. پای قورباغه بسته

پای قورباغه بسته (modified frog kick)، همان پای قورباغه است اما پاها را کمتر باز می‌کنید. این حرکت ران‌ها و زانوهای شما را محدودتر می‌کند و با مچ پا انجامش می‌دهید. پای قورباغه بسته برای فضاهای بسته، محدود یا نزدیک به بستر مورد استفاده است.  

 

5. پای قیچی

پای قیچی (scissor kick یا split kick)، ترکیبی از پای فلاتر و قورباغه است. این حرکت پا اغلب برای غواصان تخصصی و تکنیکال می‌باشد.

اکثر غواصان پای قیچی را دوست دارند چون کمترین تلاش را می‌خواهد و قوی است. بخصوص برای حرکت سریع به جلو و یا استراحت دادن به عضلات پا بهترین انتخاب است. بخصوص اگر در بستر هستید و نمی‌خواهید شن یا لجن بلند کنید یا به دیگر غواصان برخورد کنید، پای قیچی کاربرد دارد.

 

6.پای معکوس یا دنده عقب

با پای معکوس (backwards kick یا reverse)، می‌توانید بدون نیاز به چرخش کل بدنتان، به عقب حرکت کنید. هنگام نزدیک شدن یا نگاه کردن به چیزی داخل صخره و مرجان‌ها یا خارج شدن از جاهای تنگ، این حرکت پا کاربردی است.

متاسفانه تعداد زیادی از غواصان برای چرخیدن از حرکت دست خود استفاده می‌کنند؛ این به معنی عدم تسلط آن‌ها است و می‌توانند به غواصان دیگر یا سنگ و مرجان‌ها برخورد کنند.

برای انجام پای دنده عقب، باید دقیقا پای قورباغه را بصورت معکوس انجام دهید. پاها را صاف کنید و به پشت ببرید، فین‌ها را به حالت 7 کنار قرار دهید و بعد کمی زانوها را خم کرده و برعکس پای قورباغه به جلو بکشید و با روی فین‌ها آب را هل دهید.

 

7. پای چرخش هلیکوپتری

پای چرخش هلیکوپتر (helicopter turn)، اکثرا توسط غواصان تکنیکال و استفاده از لباس غواصی خشک (درای سوت) استفاده می‌شود. چرخش هلیکوپتری به شما اجازه می‌دهد که بدون حرکت دادن دست و یا حرکت به جلو، درجا کل بدن خود را بچرخانید تا غواصی خود را از جهت دیگری ادامه دهید. این حرکت ترکیبی از پای قورباغه و پای معکوس است.

برای انجام چرخش هلیکوپتری، در حالت تریم قرار بگیرید، زانوها را کمی خم کنید و پاها را از هم باز کنید. حالا برای چرخش، با یک پا حرکت قورباغه و بعد با پای دیگر حرکت معکوس را انجام می‌دهید. این چرخه تکرار می‌شود.

 

بیشتر بخوانید: پرواز بعد از غواصی

1402/10/09   غزال لجه

بحث و تبادل نظر
بهنام
1402/12/21 15:17
درود ای کاش یک ویدیو میذاشتین تا بهتر و عملی متوجه بشیم
پاسخ...
متین سعیدی
1402/12/22 15:01
درود، بله حق با شماست، ولی داخل مطلب با عکس و توضیهات کاملا مشخص هست.
علی
1402/12/21 12:15
اینها مدل پا هستند آیا مدل دست هم تفاوتی داره؟
پاسخ...
متین سعیدی
1402/12/21 13:52
درود، خیر معمولا دست کاربردی ندارد مگر در جریانهای سنگین آب یا موارد خواص.
نیما
1402/12/21 10:07
سلام خوب کسی که شنا بلد باشه همه این پا زدنها را میداند
پاسخ...
متین سعیدی
1402/12/21 13:43
درود، بله کاملا این مطلب جنبه اطلاعات عمومی داره.
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن