قسمت اول

وحشت یا ترس در غواصی

وحشت یا ترس در غواصی

1 رای شما هم امتیاز بدهید!
1402/11/07

استرس در غواصی

استرس معمولا نتیجه اضطراب و یا تنش است. عوامل استرس‌زا ممکن است فیزیکی و یا روانی باشند. اضطراب یا تنش ممکن است از یک منبع واحد یا از چندین منابع مختلف باشد. برای غواص، استرس زمانی خطرناک می‌شود که غواص احساس می‌کند، دیگر کنترل بر غواصی ندارد. اگر استرس کنترل نشود ممکن است منجر به پانیک شود، زیرا معمولا غواص آن را تهدید کننده زندگی می‌بیند. پانیک شکل نهایی استرس است. پانیک زمانی رخ می‌دهد که استرس به نقطه‌ای می‌رسید که غواص هر گونه تفکر منطقی را متوقف می‌کند و در سندرم "جنگ یا فرار" واکنش نشان می‌دهد. وحشت عامل اصلی حوادث غواصی و مرگ در میان غواصان در نظر گرفته می‌شود. بر همین اساس استرس باید قبل از رسیدن به نقطه پانیک کنترل شود. منابع زیادی از استرس وجود دارد. برخی از رایج‌ترین این منابع در میان غواصان عمیق یا تکنیکال است، که ما باید به خوبی از آن‌ها آگاه باشیم:

 

فشار زمان در غواصی

فشار زمان ممکن است در هر نقطه از غواصی اتفاق بیافتد. قبل از غواصی این فشار می‌تواند از یک دوست درون آب باشد که فریاد می‌زند " عجله کن! هنوز آماده نیستی؟ " در آب می‌تواند نتیجه‌ی تلاش برای پیدا کردن طناب لنگر باشد، قبل از اینکه گاز تنفسی یا زمان بحرانی شود.

 

وظیفه به عهده گرفتن در غواصی

وظیفه مدیریت بسیاری از وظایف در یک غواصی مورد بحث است. مشکلات زمانی رخ می‌دهد که غواص اضطراب را از تلاش برای مدیریت وظایف بیشتر از آنچه که به آن عادت کرده است، تجربه می‌کند. غواص می‌تواند تجربه کمی در غواصی عمیق و درآب‌های تاریک داشته باشد. اما او تصمیم می‌گیرد که عکس بگیرد و همچنین بطری‌های کوچک (به دوربین وصل می‌شود) را علاوه بر دوربین و فلاش مدیریت کند. غواص بی‌تجربه با انجام وظایف سردرگم می‌شود.

 

کار سنگین در غواصی

تلاش سنگین یکی دیگر از نتایج احتمالی است که غواص باید تجهیزات اضافی را مدیریت کند. بیشتر از اعمال طبیعی، اعمال سنگین و بیش از حد نیز می‌تواند از برخورد غواص با عوامل محیطی مانند امواج، افزایش، جریان و غیره منجر به استرس شود. بالاتر از یک فعالیت نرمال این است که غواص مجبور باشد فعالیت بیش از حد توانش انجام دهد یا تجهیزات اضافی حمل کند.

 

عدم تعادل حرارتی در غواصی

ما قبلا نوع عدم تعادل حرارتی را بررسی کرده‌ایم. خواندید که غواص در بخش هیپوترمی خیلی سردش می‌شود. در مقابل، غواص ممکن است بیش از حد گرم هم بشود. این به عنوان هایپرترمی شناخته شده است و می‌تواند منجر به گرمازدگی یا خستگی گرما شود. غواصان می‌توانند بیش از حد گرم شوند. آن‌ها ممکن است از حفاظت حرارتی برای عمق و سرما استفاده کنند و در سطح یا در ایستگاه برداشت فشار دچار گرما بیش از حد شوند.

 

از دست دادن جهت یا گم شدن در غواصی

یک غواص احساس گم شدن می‌کند، تعجب می‌کند که طناب خروج یا صعود او کجاست، اینکه سطح کجا است را نمی داند و اینکه کدام طرف سطح است و جهتش را نمی‌تواند سطح کجاست و نمی‌تواند تصور کند. این از دست دادن جهت یابی معمولا منجر به استرس می‌شود. بسیاری از اوقات از دست دادن جهت ممکن است در نتیجه تاریکی، دید ضعیف یا  گِل آلودی باشد.

 

شناوری نامناسب در غواصی

مشکلات شناوری ممکن است ناشی از مواردی مانند خرابی تجهیزات (سوء عملکرد اینفلیتور یا دیفلیتور یا یک BCD که هوا را از دست می‌دهد)، باشد. مشکلات ممکن است ناشی از تکنیک ضعیف آموزش باشد. مشکل غواص ممکن است ماندن در عمق (بیونسی مثبت)، پایین ماندن، حداکثر عمق برنامه ریزی شده (شناور منفی)، اشکالات در فرود یا صعود کنترل نشده، جابجایی بین عمق کم (تریم بودن مطلق)، و غیره باشد. تا موقعی که غواص نتواند شناوری خود را کنترل کند استرس ایجاد می‌شود.

 

 بیشتر بخوانید: وحشت در غواصی قسمت دوم

 

به یاد داشته باشید غواصی را استاندارد و ایمن تجربه کنید تا بتوانید در سنین بالاتر هم غواصی کنید و از شگفتی‌های زیر آب بهره‌مند شوید. چراکه عدم شناخت و عدم اطلاعات استاندارد غواصی باعث آسیب‌های جبران‌ناپذیری می‌شود. اگر علاقه‌مند به دوره‌های کمک‌های اولیه و امداد و نجات هستید می‌توانید در کلاس‌های بین‌المللی DAN که جزیره سفید آرامش برگزار می‌کند شرکت کنید. مربیان غواصی مجموعه جزیره‌ سفید آرامش از کادری جوان، توانمند و متخصص تشکیل شده و با استاندارد‌های روز در غواصی پیشرو و همگام هستند. تیم ما شبانه روز قادر به پاسخگویی سؤالات شما و مشاوره در امور پروژه‌های غواصی است.

ادامه دارد...

غنچه گل‌بافیان

مدیر عامل و موسس مدرسه غواصی جزیره سفید آرامش

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت جزیره سفید آرامش مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

1402/11/07

بحث و تبادل نظر
حسین
1402/12/20 09:56
وحشت در غواصی برای افراد آماتور پیش میاد یا افراد حرفهای هم دچار این مشکل میشوند؟
پاسخ...
متین سعیدی
1402/12/20 11:30
درود، بله کاملا درسته افراد آماتور دچار این مشکل میشن، چون حرفهای‌ها کاملا به همه‌چیز تسلط کامل دارند.
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن