قسمت دوم

وحشت یا ترس در غواصی

وحشت یا ترس در غواصی

3 رای شما هم امتیاز بدهید!
1402/11/09   غنچه گل‌بافیان

تهدید اعتماد به نفس

فشار باعث می‌شود یک غواص خود را در یک وضعیت غواصی فراتر از سطح توان خود پیدا کند. کمتر از سطح آموزش دیده، تجربه، توانایی‌های فیزیکی، قابلیت‌های تجهیزات و غیره.

 

تهدید فیزیکی

تهدید فیزیکی ممکن است از منابع داخلی (گرفتگی، تهوع، استفراغ، درد و غیره) یا از منابع خارجی (موجودات دریایی خطرناک، شرایط محیطی، از دست دادن هوا و غیره) باشد. چیزی که ممکن است احساس رفاه فیزیکی مطلوب یا آرامش غواص را به خطر بیاندازد، می‌تواند به عنوان یک تهدید فیزیکی درک شود.

 

خرابی تجهیزات

حتی بالاترین کیفیت، بهترین نگهداری تجهیزات می‌تواند شکست بخورد. مگر اینکه غواص برنامه‌های احتمالی، آموزش مناسب در مدیریت صحیح خرابی تجهیزات، سیستم‌های اضافی و غیره را داشته باشد. شکست را می‌توان به عنوان یک شرایط تهدید کننده زندگی در نظر گرفت. غواص بیش از حد وابسته به تجهیزات، ممکن است قادر به بازیابی از چنین شرایط استرس‌زا نباشد. غواص عمیق باید در هنگام برنامه ریزی و آموزش آماده برای یک ماموریت بسیار تحلیلی باشد. "اگر این جزء تجهیزات خراب شود، من تجهیزات را توسط... اداره می‌کنم".

 

منابع متعدد

این استرس به عنوان بزرگترین خطر برای غواص در نظر گرفته می‌شود. هنگامی که تجزیه و تحلیل می‌شود، بخش بزرگی از حوادث غواصی جدی تا کشنده در حضور عوامل استرس‌زای متعدد رخ می‌دهد. این معمولا به عنوان "اثر گلوله برفی" یاد می‌شود. پیشرفت از بد به بدتر می‌رود زمانی که یک عامل استرس‌زا نادیده گرفته می شود یا به اندازه کافی با آن برخورد نمی‌شود و سایر عوامل استرس‌زا شروع به ترکیب وضعیت می‌کنند. به طور کلی، هر چه تعداد عوامل استرس‌زا که بر روی غواص عمل می‌کنند بیشتر باشد، تلاش لازم برای بهبودی شرایط بیشتر می‌شود.

 

نشانه‌های استرس دیگر غواصان

یافتن غواص تحت استرس به طور معمول آسان خواهد بود اگر دوستش هوشیار باشد و بداند چه چیزی را جستجو کند. اضطراب داخلی معمولا خود را از طریق علائم خارجی نشان می‌دهد.

 

فشار در قفسه سینه

غواص احساس می‌کند که عضلات قفسه سینه منقبض می‌شوند و به او فشار می‌دهند. سخت است که یک نفس کامل بکشد.

 

افزایش ضربان قلب

استرس، یک حالت شناخته شده است که باعث افزایش تنفس می‌شود. به عبارت ساده، تنفس سریع (تاکیپنیا) تنفس سطحی و سریع است. این الگوی تنفس برای تهویه ریه‌ها و اکسیژن رسانی به بافت‌های بدن موثر نیست. در صورت ادامه دادن این حالت غواص احساس "گرسنگی هوا" تجربه خواهد کرد.

 

عدم توانایی در تمرکز

استرس یک راه نفرت انگیز برای جلوگیری از تمرکز بر روی برنامه غواصی یا مهارت‌های حیاتی حل مسئله، برای از بین بردن منابع استرس‌زا است. غواص متوجه استرس و افکار (معمولا منفی) می‌شود که تمرکز بر مسائل مهم را بسیار دشوار می‌کند.

 

احساس ناراحتی فزاینده

غواص با پیشرفت استرس متوجه می‌شود که، احساس ناراحتی او نیز افزایش می‌یابد. این ناراحتی ممکن است فیزیکی، عاطفی، ذهنی، درکی یا بسیار جدی باشد. ناراحتی رو به پیشرفت باید قبل از اینکه غواص را تحت فشار قرار دهد، متوقف و حل شود.

 

شروع وحشت یا پانیک

غواص می‌تواند شروع پانیک را با موارد زیر تشخیص دهد:

  • احساس کند که خطر قریب الوقوع وجود دارد.
  • احساس کند که دیگر نمی‌تواند نتیجه را کنترل کند.
  • تمایل دارد به " فرار " از وضعیت دارد، در حال حاضر بدون تفکر عقلانی بیشتر و یا تلاش برای حل مسائل به واکنش نشان دهد.

 

وحشت یا پانیک

وحشت واکنش نهایی است اگر استرس کنترل نشود، اتفاق می‌افتد. این یک واکنش خوف انگیز غیر منطقی است. در بیشتر موارد با "فرار" همراه است (وحشت فعال). در برخی موارد، با توقف هر گونه اقدام برای بهبودی همراه است (وحشت منفعل). وحشت بالقوه یک رویداد تهدید کننده زندگی است. اقدامات دیگر در نظر گرفته نمی‌شوند. جالب و مهم است که توجه داشته باشید که بسیاری از وقت‌ها خطر بیشتر تصور می‌شود تا واقعی باشد!

خطرات عمده استرس کنترل نشده که به وحشت تبدیل می‌شود عبارتند از:

  • صعود کنترل نشده، غواص به دنبال فرار از موقعیت وحشت‌ناک است بدون تمرکز برای فرار به سطح آب که در شرایط کنترل نشده و دیوانه وار اتفاق می‌افتد، بدون پیش بینی عواقب بعدی می‌باشد.
  • آسیب‌های مرتبط با غواصی که این معمولا شامل آسیب‌هایی مانند:
  • باراترومای ریه
  • نارسایی قلبی
  • بیماری کاهش فشار
  • ایست تنفسی
  • مرگ – به ندرت یک حادثه غواصی منجر به مرگ غواص می‌شود که در آن پانیک علت اصلی آن نیست.

 

شکستن سندرم پانیک

باید لحظه‌ای که غواص استرس را تشخیص می‌دهد، با آن برخورد شود. در غیر این صورت، می‌تواند تبدیل به هیولای زشتی شود که در نهایت او را می‌خورد! چگونه چرخه استرس و وحشت را متوقف کنیم؟

  • درک کنید که خطر بیشتر تصور می‌شود تا اینکه خطر واقعی باشد.
  • فعالیت‌ها را متوقف کنید.
  • به طور کامل بازدم کنید.
  • دم یا پر کردن ریه به طور کامل.
  • آگاهانه خود را مجبور به استراحت و تنفس عمیق و آرام کنید. (تکرار این الگو حداقل سه بار)
  • واکنش‌های احتمالی خود را مرتب سازی کنید.
  • تا زمانی که آرام نشدید عمل نکنید.
  • درک کنید یک غواص هرچه زودتر اقدام می‌کند تا استرس را تحت کنترل قرار دهد. خیلی آسان، عدم درک این حالت باعث تبدیل یک پانیک کامل می‌شود.

 

به یاد داشته باشید غواصی را استاندارد و ایمن تجربه کنید تا بتوانید در سنین بالاتر هم غواصی کنید و از شگفتی‌های زیر آب بهره‌مند شوید. چراکه عدم شناخت و عدم اطلاعات استاندارد غواصی باعث آسیب‌های جبران‌ناپذیری می‌شود. اگر علاقه‌مند به دوره‌های کمک‌های اولیه و امداد و نجات هستید می‌توانید در کلاس‌های بین‌المللی DAN که جزیره سفید آرامش برگزار می‌کند شرکت کنید. مربیان غواصی مجموعه جزیره‌ سفید آرامش از کادری جوان، توانمند و متخصص تشکیل شده و با استاندارد‌های روز در غواصی پیشرو و همگام هستند. تیم ما شبانه روز قادر به پاسخگویی سؤالات شما و مشاوره در امور پروژه‌های غواصی است.

 بیشتر بخوانید: قسمت اول ترس در غواصی

غنچه گل‌بافیان

مدیر عامل و موسس مدرسه غواصی جزیره سفید آرامش

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت جزیره سفید آرامش مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

1402/11/09   غنچه گل‌بافیان

بحث و تبادل نظر
مونا
1402/12/20 10:02
آیا برای شما پیش آمده که از ترس کسی فوت کنه؟
پاسخ...
متین سعیدی
1402/12/20 11:16
درود، خیر دوست من این مورد بسیار نادر است.
سینا
1402/12/20 09:53
سلام شما در مطلب گفته اید پنیک باعث مرگ نیست در غواصی پس عامل اصلی مرگ در غواصی است
پاسخ...
متین سعیدی
1402/12/20 11:33
درود، من کامل متوجه سوال شما نشدم ولی فکر میکنم شما دلایل فوت در غواصی سوال شما باشه؟
لیلی
1402/12/19 16:40
من فوبیا محیط بسته دارم میتونم غواصی کنم
پاسخ...
متین سعیدی
1402/12/20 11:54
درود، خیلی‌ها فوبیا‌های مختلف دارند، اما غواصی در محیط بسته نیست و شما احتمالا مشکلی نخواهید داشت.
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن