سرما زدگی در غواصی

سرما زدگی در غواصی

6 رای شما هم امتیاز بدهید!
1402/12/06   دکتر کامبیز جاموسی

فیزیک هیپوترمی

هیپوترمی یک عامل عمده بدلیل ماده و محیطی است که در آن غواصی می‌کنیم. آب 25 برابر بیشتر از هوا گرما می‌گیرد. آب در مقایسه با مقدار مساوی هوا، هزار برابر بیشتر گرما را می‌گیرد. گرما از یک جسم گرم‌تر به یک جسم سردتر جریان خواهد داشت. تبادل گرما تا زمانی که هر دو جسم درجه حرارت مساوی داشته باشند جریان خواهد داشت. راه تابش (مجاورتی، همرفت) یک روش مهم برای از دست دادن گرمای غواص نیست. با این حال، از دست دادن حرارت قابل توجهی از طریق همرفت از طریق تماس مستقیم با آب رخ می‌دهد. روش مستقیم که غواص با آن درگیر است. در طول فرآیند تنفس از طریق مخلوط گاز خشک صورت می‌گیرد (پوست و تنفس) و ممکن است قبل یا بعد از غواصی، همچنین ممکن است با سری خیس، لباس غواصی خیس صورت بگیرد. همچنین ممکن است در داخل بدن اتفاق بیوفتد، زمانی که یک مخلوط گاز توسط آب محیط سرد شده باشد با شش‌های غواص تماس پیدا می‌کند.

 

واکنش بدن شما به آب سرد

اولین واکنش بدن به آب سرد این است که دمای مرکز بدن را بالا نگه دارد و از اندام‌های حیاتی بدن محافظت کند. اندام‌هایی که بدن سعی می‌کند جریان خون و گرما را در آن‌ها حفظ کند، مغز، قلب و کبد می‌باشند. به منظور حفظ گرما، بدن شروع به کاهش توزیع گرما به مناطق کمتر بحرانی بدن (پوست) می‌کند. در طول این فرآیند دمای پوست و اندام‌ها ممکن است نزدیک به دمای آب اطراف بشوند.

 

توجهات در غواصی عمیق

هیپوترمی نگرانی بزرگی برای غواص عمیق است. فقط باید سرعت آن را در نظر بگیرید که می‌‌تواند در محیط آب در مقایسه با هوا (تا 25 برابر سریعتر) پیشرفت کند. در بسیاری از محیط‌های غواصی، فرد عمیق‌تر می‌آید، به دلیل ترموکلاین‌ها سردتر می‌شود. هرچه فرد بطور پیشرونده عمیق‌تر می‌رود، مخلوط گاز تنفس متراکم‌تر می‌شود و شروع به خنک شدن با دمای محیط می‌کند و در نتیجه منجر به از دست دادن گرما از طریق تنفس می‌شود. از خصوصیات غوص‌های عمیق اغلب مواجه شدن با توقف‌های کاهش فشار طولانی هستند. اثرات لباس غواصی وت‌سوت‌ها به عنوان نئوپرین فشرده با عمق کاهش می‌یابد. هیپوترمی می‌تواند یک غواص را در معرض خطر ابتلا به DCS و همچنین افزایش احتمال و شدت مستی نیتروژن قرار دهد. غواص عمیق که سردش شده است، افزایش خستگی، اختلال در عملکرد ذهنی، بدتر شدن عملکرد کار را تجربه می‌کند و ممکن است به دلیل از دست دادن مهارت دستی، در استفاده از تجهیزات خود مشکل داشته باشد. به راحتی می‌توانید نتیجه‌گیری کنید که به عنوان یک غواص عمیق باید برای مقابله با هیپوترمی آماده باشید تا یک غواصی ایمن داشته باشید.

 

مکانیسم‌های حفظ حرارت بدن شما

بدن شما دارای شش مکانیسم اصلی حفظ حرارت طبیعی است:

گروه‌های بدن:

 فرد اندومورفیک (بدنی با چربی) بهترین گزینه برای محیط آب است زمانی که صحبت از حفاظت از گرما می‌شود. این فرد کوتاه و چاق و چله است که به او پایین‌ترین نسبت سطح بدن به جرم بدن را می‌دهد (سنگین). این پیکربندی اجازه می‌دهد تا بیشترین مقاومت را در برابر اثرات سرما داشته باشد. فرد اکتومورفیک (فاقد چربی و فیبر عضلانی) کسی است که قد بلند و لاغر است. این افراد کمترین مقاومت در برابر اثرات هیپوترمی را به دلیل نسبت بالای سطح بدن به جرم  بدن دارند. (سبک‌تر). فرد مزومرفیک (با عضلات ورزیده) است.

بافت چربی زیر پوستی:

بافت چربی درست در زیر پوست به عنوان یک لایه عایق عمل می‌کند. افراد دارای اضافه وزن اغلب ممکن است تحمل بیشتری نسبت به سرما در مقایسه با افراد لاغر نشان دهند. اکثر پستانداران دریایی را به مقدار زیادی چربی یا چربی زیر پوست خود می‌شناسند. سایر اثرات مضر یک غواص دارای اضافه وزن، بسیار بیشتر از این مزیت کوچک است.

سیستم انتقال حرارت:

گرما از طریق شریان‌ها به اندام‌های انتهایی بدن منتقل می‌شود و سپس وریدها خون را به قلب باز می‌گردانند. این فرآیند انتقال پیچیده زمانی که خون هسته بدن را ترک می‌کند (از طریق شریان‌ها)، اتفاق می‌افتد و وریدها در مجاورت پوست هستند. (شریان‌ها از مرکز بدن خون را انتقال می‌دهند و به وریدها و محیط سطح پوست) خون شریانی که به اندام‌ها می‌رود سرد می‌شود. این کار اجازه می‌دهد تا جریان خون به اندام‌ها‌ی انتهایی بدون اینکه هسته بدن را سرد کند جریان پیدا کند و دمای بدن حفظ شود. هر چه جریان خون کمتر باشد انتقال گرما بیشتر خواهد بود. ورزش، جریان خون را افزایش می‌دهد و این روند را کمتر می‌کند.

تغییر جهت دادن (شانتینگ) خون: (واکنش قوطه وری)

 جریان خون به پوست و اندام‌ها به طور قابل توجهی پس از غوطه وری در آب سرد کاهش می‌یابد. این نتیجه یک واکنش پیچیده سیستم عصبی است که به طور خودکار رخ می‌دهد. تحقیقات نشان می‌دهد که برخی از افراد، خون را بیشتر از دیگران منحرف می‌دهند. تمرین باعت کاهش یا حتی گاها توقف پاسخ انحراف به وسیله افزایش جریان خون ماهیچه‌های اندام انتهایی می‌شود. این کار باعث افزایش جریان خون به عضلات در اندام‌ها خواهد شد.

تولید گرمای متابولیک:

هر چه یک فرد بیشتر در معرض آب سرد قرار بگیرد، بدن در تولید حرارت بیشتر از طریق سوخت و ساز مواد غذایی بالاتر می‌رود. این یک روش بسیار موثر برای گرم نگه داشتن غواص است.

افزایش آستانه لرزش:

به دلیل تطابق (غواص ناشی و حرفه‌ای)، زمان بیشتری طول می‌کشد که غواص شروع به لرزیدن کند. لرزش جریان خون را به پوست افزایش می‌دهد، آن را از هسته بدن منحرف می‌کند و در نتیجه منجر به خنک شدن سریع غواص می‌گردد.

بیشتر بخوانید: سرما زدگی در خشکی

دکتر کامبیز جاموسی

عضو انجمن هایپرباریک اروپا و پزشک تیم غواصی جزیره سفید آرامش

drjamousi@

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت جزیره سفید آرامش مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

1402/12/06   دکتر کامبیز جاموسی

بحث و تبادل نظر
سینا
1402/12/15 13:48
درود بر شما و تیم حرفه ای شما آیا لباسهای دیگری برای گرم ماندن زیر آب هست
پاسخ...
متین سعیدی
1402/12/15 14:08
درود این نظر لطف شما است لباس‌های غواصی برای فصول مختلف طراحی شده و طبیعی است که برای سرما لباس مناسب سرما موجود میباشد
رضا
1402/12/15 11:42
سرمازدگی در آب بسیار شدید باعث سکته هم میشه
پاسخ...
متین سعیدی
1402/12/15 11:57
درود رضای عزیز بله میشه ولی در مطالب اشاره شده که قبل از غواصی تخصصی گواهی پزشکی ضروری هست و اکه شرایط قلبی مورد تایید پزشک نباشه اجازه غواصی داده نمیشود
متین سعیدی
1402/12/15 11:57
درود رضای عزیز بله میشه ولی در مطالب اشاره شده که قبل از غواصی تخصصی گواهی پزشکی ضروری هست و اکه شرایط قلبی مورد تایید پزشک نباشه اجازه غواصی داده نمیشود
مینا حسابی
1402/12/15 10:08
سلام در سرمای زیاد که توضیح دادید در گرمای زیاد هم توضیه بدید ممنون میشم
پاسخ...
متین سعیدی
1402/12/15 10:39
درود مینای عزیز بله حتما ولی آب برای غواصی عموما سرد هست و آب گرم خیلی نادر هست برای غواصی ولی چشم در مطالب بعدی حتما اشاره میکنیم به این مورد
متین سعیدی
1402/12/15 10:39
درود مینای عزیز بله حتما ولی آب برای غواصی عموما سرد هست و آب گرم خیلی نادر هست برای غواصی ولی چشم در مطالب بعدی حتما اشاره میکنیم به این مورد
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن