آب‌رسانی در غواصی چه اهمیت و کم آبی چه خطراتی دارد؟

آب‌رسانی در غواصی چه اهمیت و کم آبی چه خطراتی دارد؟

6 رای شما هم امتیاز بدهید!
1402/11/25   غنچه گل‌بافیان

آبرسانی

کم آبی بدن یکی از دلایل اصلی بیماری رفع فشار است. جدول‌های غواصی و مدل‌های کامپیوتری برای حذف شدن و انتقال نیتروژن و سایر گازهای بی‌اثر بر اساس گردش طبیعی ایجاد می‌شوند. کم آبی حجم خون در دسترس برای انتقال گاز را کاهش می‌دهد. این کاهش حجم، حذف گازهای بی‌اثر (نیتروژن، در مورد غواص عمیق) را در بدن کند می‌کند.  برخی از غواصان هستند که برای جلوگیری از آلوده شدن لباس مرطوب (WET SUITE) یا حتی لباس خشک (DRY SUITE)، مصرف مایعات را محدود می‌کنند. عواقب اجتماعی کثیف شدن لباس در مقایسه با پیامدهای پزشکی بالقوه DCS بسیار ناچیز است.

مورد به مورد گزارش‌های پزشکی DCS نشان می‌دهد که بیمار کم آب شده است. هرگز مصرف مایعات را قبل از غواصی محدود نکنید. حفظ مایعات باید در حین غواصی مدیریت شود. اگر مثانه غواص پر است، نباید سعی کند آن را نگه دارد. این نه تنها ناراحتی را افزایش می‌دهد بلکه استرس را نیز بیشتر می‌کند. یکی دیگر از پیامدهای کم آبی، هیپوترمی است‌.

فرد باید حداقل 24 ساعت قبل از غواصی بدن خود را هیدراته کند. این فرآیند هیدراتاسیون باید تا زمان غواصی انجام شود و پس از غواصی ادامه یابد. در غواصی‌های طولانی، ممکن است کسی بخواهد وسیله‌ای برای نوشیدن در طول غواصی یا ایستگاه رفع فشار بیابد. چنین سیستم‌های آماده برای استفاده در فروشگاه‌های غواصی قابل دسترس هستند.  ممکن است عجیب به نظر برسد، مایعاتی وجود دارند که در واقع آب بدن را کم می‌کنند.

این‌ها باعث می‌شوند که کلیه‌ها آب بیشتری نسبت به مایعات مصرف شده خارج کنند. به این "مایعات د هیدراته" به عنوان دیورتیک (ادرار آور) گفته می‌شود. از خوردن هر نوع دیورتیک اجتناب کنید. این‌ها عبارتند از: نوشیدنی‌هایی که حاوی کافئین یا مواد مرتبط نزدیک هستند (قهوه، چای، شکلات، کولا و بسیاری از نوشابه‌های گازدار). برخی از نوشیدنی‌های سیتراته سدیم (آب میوه‌ها و جوشان) نه تنها آب بدن را کاهش می‌دهند؛ همچنین ممکن است مقداری اثرات نامطلوب بالقوه بر روی شیمی خون مربوط به غواصی عمیق است داشته باشند. الکل یک مایع ادرارآور قوی است. همچنین یک ماده مهار کننده مغزی است که می‌تواند به طور جدی توانایی عملکرد غواصی شما را هم از نظر ذهنی و هم از نظر جسمی مختل کند. استفاده از الکل در بیش از نیمی از حوادث غواصی گزارش شده زیاد است.

 

هنگام غواصی عمیق، بهتر است از مکتب فکری محافظه کارانه پیروی کنید و 24 ساعت قبل و بعد از غواصی از مصرف الکل خودداری کنید. مایعاتی که بدن را هیدراته می‌کنند به راحتی در دسترس هستند. بدیهی است که آب یک آبرسان ایده آل است. آب زغال اخته و آب سیب خوب هستند، اما بهتر است قبل از مصرف آن‌ها را با 50درصد آب رقیق کنید. بیشتر نوشیدنی‌های ایزوتونیک (محلولی حاوی نمک) مانند گاتورید، همچنین باید با 50٪ آب رقیق شود تا آبرسانی بهتر داشته باشد..

بخشی جدایی ناپذیر از برنامه‌ریزی غواصی، اطمینان از آبرسانی است. حتما آبرسانی را شروع کنید زود و مقدار زیادی در دسترس برای حفظ سطح مایع مورد نظر داشته باشید. قبل از ورود به آب، مقدار زیادی مایعات بنوشید. یکی از اولین کارهایی که باید بعد از غواصی انجام شود، آبرسانی مجدد است. برای اجتناب از DCS:

گرم بمانید، ایمن بمانید، مقدار زیادی مایعات آبرسان بنوشید.

بیشتر بخوانید: تغذیه مناسب غواصی

غنچه گل‌بافیان

مدیر عامل و موسس مدرسه غواصی جزیره سفید آرامش

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت جزیره سفید آرامش مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

1402/11/25   غنچه گل‌بافیان

بحث و تبادل نظر
بهزاد صادقی
1403/02/06 20:45
من آموزش دیدم و یک ستاره دارم وواسه مراحل بعد باید چیکار کنم. و همین طور واسه رفتن به دریا گروهی تفریحی قواصی...09119714632 لطفاً توضیح دهید
پاسخ...
متین سعیدی
1403/02/08 10:18
درود، بهزاد عزیز حتما با شما تماس میگیریم.
Max
1402/12/16 11:45
چه جالب مثل آبرسانی به پوست و مو میمونه
پاسخ...
متین سعیدی
1402/12/16 12:15
درود پوست و مو هم اعضای بدن هستند و آبرسانی هم تقریبا به یک شکل
صبا راد
1402/12/16 10:26
چه جالب من نمی‌دونستم که آبهای گازدار و قهوه و کولا و ... آب بدن را در غواصی کم میکند ممنون از مطالب مفید
پاسخ...
متین سعیدی
1402/12/16 11:00
درود صبا جان ما سعی میکنیم مطالب مفید و بروز باشند
ناشناس
1402/11/30 16:42
مبحث عالی و کاربردی
پاسخ...
تیم آموزش جزیره سفید آرامش
1402/11/30 17:05
سپاس از ثبت نظرتون
ناشناس
1402/11/30 12:46
بسیار عالی ممنونم از مطالب شما
پاسخ...
تیم آموزش جزیره سفید آرامش
1402/11/30 16:25
امیدوارم براتون مفید باشند.
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن