تغذیه در غواصی

تغذیه در غواصی

6 رای شما هم امتیاز بدهید!
1402/11/23   وحید موقوفه‌ای

چی بخورم، چی نخورم؟ چرا روی قایق استفراغ می‌کنم؟ چرا انرژی کافی برای غواصی ندارم؟


ملاحظات غذایی

بسیاری از مردم اهمیت رژیم غذایی خوب و ارتباط آن با ایمنی غواصی را دست کم می‌گیرند. خوردن غذاهای اشتباه قبل از غواصی منجر به بیماری‌هایی مانند حالت تهوع، گوارشی و یا فشردگی روده می‌شود. رژیم غذایی نامناسب به دلیل نداشتن انرژی کافی برای بدن که به اندازه نیازهای غواص باشد، در موقعیت‌های مختلف غواصی برای او ایجاد خستگی می‌کند. مهم است بدانیم چه چیز بخوریم، همانطور که بدانیم چه چیزی نخوریم و چرا نخوریم.

وعده‌های غذایی باید به طور منظم خورده شوند. حذف وعده‌های غذایی بسیار آسان است تا در وقت صرفه جویی شود تا بیشتر غواصی کنید یا به جزئیات دیگر غواصی بپردازید. آنچه که فرد می‌خورد یکی از اولویت‌های اصلی از غواصی است که نمی‌توان نادیده گرفت. بیشتر مادران احتمالاً می‌گویند که صبحانه چقدر مهم است. آن‌ها حق دارند! هرگز صبحانه را در روز غواصی حذف نکنید. داشتن انرژی برای غواصی در سرتاسر روز بسیار مهم است. بدون آن، خطر خستگی یا هیپوترمی زیاد است. مطالعات نشان می‌دهد غواصانی که صبحانه را حذف می‌کنند نسبت به غواصانی که صبحانه مقوی می‌خورند بسیار بیشتر مستعد ابتلا به DCS هستند. وعده‌های غذایی قبل از یک غواصی باید سبک و با هضم آسان باشد. در صورتی که این‌طور نباشد ناراحتی‌های گوارشی یا خطر استفراغ ممکن است ایجاد شود.

 

از غذاهای چرب پرهیز کنید. اولاً، هضم آن‌ها برای بدن آسان نیست و محتوای لیپید خون را بالا می‌برند و می‌تواند خطر DCS را افزایش دهد. ثانیا، آن‌ها شکل آسان قابل دسترس انرژی را برای سوخت و ساز بدن ارائه نمی‌دهند. سبک زندگی شامل رژیم غذایی پرچرب خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و همچنین سایر موارد منع مصرف برای موقعیت‌های سخت غواصی را افزایش می‌دهد. متخصصان تغذیه پیشرو توصیه می‌کنند که به طور متوسط بیش از 10 درصد کالری مصرفی از چربی نباشد. فرد باید از غذاهای پر از قند ساده پرهیز کند. این غذاها باعث افزایش و سپس سقوط ناگهانی سطح قند خون می‌شوند. اگر غواصی مجبور باشد پس از یک تغذیه‌ای سرشار از قند تلاش کند، ممکن است در جایی از غواصی به هیپوگلیسمی (قند خون پایین) مبتلا شود. مانند خیلی از ورزشکارانی که مجبورند مدت زمان طولانی، فعالیت کنند و موقعیت بالای بدنی را حذف کنند، غواصان هم باید رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات‌های پیچیده داشته باشد. غذاهایی که در این دسته قرار می‌گیرند میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل هستند. این‌ها به غواص این امکان را می‌دهد که برای مدت طولانی‌تری از ذخایر انرژی ثابت و سریع نسبت به قندها، چربی‌ها یا پروتئین‌های ساده استفاده کند. یک رژیم غذایی معقول سرشار از کربوهیدرات‌های پیچیده و کم چرب اولا برای سیستم قلبی عروقی مفید است و دوما به غواص کمک می‌کند تا بهتر کاهش چربی کلی بدن را حفظ کند. 

 

در حالی که یک غواص پیشرفته برای اوج سلامتی در حال کاهش وزن اضافی بدن خود است، باید اعتدال را رعایت کند. هنگام غواصی از رژیم‌های سنگین خودداری کنید. کاهش وزن به آرامی و به طور مداوم بسیار بهتر از افراط در گرسنگی است. یک غواص باید کالری اضافی در روز غواصی برای افزایش تقاضاها و خواسته‌های بالقوه غواصی را در نظر بگیرد تا بتواند مصرف کند. غواصی که در حال رژیم است و محدودیت کالری شدید دارد ممکن است در خطر قابل توجه خستگی، قند خون پایین، DCS و بیماری‌های دیگر باشد. قبل از هر گونه رژیم غذایی و برنامه ورزشی با یک پزشک مشورت کنید. موثرترین راه برای از بین بردن و کاهش وزن اضافی یک رژیم غذایی مناسب همراه با ورزش معقول و سازگار است.

یک غواص باید یک رژیم غذایی متعادل داشته باشد و با دقت غذاها را برای ارزش غذایی آن‌ها انتخاب کند. سلامت کلی نیاز به تمرین مداوم رژیم غذایی ثابت دارد. یک رژیم غذایی متعادل باید جزء لاینفک سبک زندگی فرد برای سودهی مطلوب باشد.

بیشتر بخوانید: آبرسانی در غواصی

وحید موقوفه‌ای

کارشناس تولید محتوای مدرسه غواصی جزیره سفید آرامش

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت جزیره سفید آرامش مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

1402/11/23   وحید موقوفه‌ای

بحث و تبادل نظر
بهزاد صادقی
1403/02/06 20:47
بسیار عالی و امزنده
پاسخ...
متین سعیدی
1403/02/08 10:22
درود. ممنون از نگاه شما دوست عزیز.
بیتا
1402/12/17 10:35
من کلا صبهانه نمیخورم مشکل ایجاد میکند تو غواصی
پاسخ...
متین سعیدی
1402/12/17 10:58
درود بیتا جان، بله شما برای غواصی باید از صبح انرژی کامل داشته باشید.
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن