کوسه نهنگ یا whale shark

کوسه نهنگ یا whale shark

7 رای شما هم امتیاز بدهید!
1403/03/16   شیدا مرادی مطلق

همه چیز درباره کوسه نهنگ‌ها

 

یادتان باشد هنگام خرید تور، حواستان به اپراتور باشد چون متاسفانه خیلی آژانس‌های گردشگری کوسه‌نهنگ را قربانی درآمد خود می‌کنند. بعضی از شرکت‌ها هم بسیار محترمانه با کوسه نهنگ‌ها برخورد می‌کنند. حالا مهم است بدانید که با کوسه‌نهنگ در اسارت غواصی نکنید. یادتان باشد باید سلامتی آن‌ها در اولویت باشد وقتی با کوسه‌نهنگ داخل قفس یا آکواریوم غواصی کنید پس به آن‌ها احترام نمی‌گذارید. همیشه بهتر است با کوسه‌نهنگ شاد غواصی کنید. آن‌ها نیاز دارند از زندگی خود لذت ببرند و نگهداری آن‌ها در یک مخزن غیر‌اخلاقی است.  در طبیعت، کوسه‌های نهنگ هزاران مایل مهاجرت می‌کنند! نگهداری از این حیوانات باشکوه در یک مخزن و اجازه دادن به مردم برای غواصی با آن‌ها کار درستی نیست این فقط اسیر کردن حیوان و جلوگیری از حیات طبیعی این حیوان است. البته متاسفانه برای کسب درآمد این اتفاق می‌افتد.

 از تورهایی که به کوسه‌های نهنگ غذا می‌دهند دوری کنید. کوسه نهنگ‌ها باید خودشان غذا بخورند وقتی شما به آن‌ها غذا بدهید الگوریتم مهاجرت‌شان را بهم می‌ریزید. درست است که غذا دادن به آن‌ها یک تجربه خوب است. اما بهم زدن نظم زندگی این کوسه نهنگ‌ها اصلا خوب نیست.

کوسه نهنگ‌ها را لمس نکنید و با توری که این پیشنهاد را به شما می‌دهد سفر نکنید. لمس این حیوانات باعث بیماری و آسیب جدی به آن‌ها می‌شود. کوسه‌نهنگ‌ را تحت فشار نگذارید. اگر عاشق کوسه‌ها هستید روز آگاهی از کوسه‌ها را بدانید و رفتار‌ آن‌ها را بشناسید و بدانید چگونه باید با آن‌ها رفتار کنید.

 

 

کوسه نهنگ‌ها در حال انقراض هستند پس باید غواصان تمام تلاش خود را برای حفاظت آن‌ها انجام دهند و به آن‌ها احترام بگذارند. غواصی با آن‌ها هیجان انگیز است اما باید در برابر آن‌ها مسئول باشند و نکات زیر را حتما رعایت کنند.

 

1.تحت هیچ شرایط به کوسه نهنگ‌‌ها دست نزنید.

زیرا با پوست آن‌ها تداخل ایجاد می‌کند. پوست کوسه نهنگ‌‌ها دارای یک لایه مخاط است که برای محافظت از آن‌ها وجود دارد و اگر پوست یک کوسه نهنگ را لمس کنیم، ممکن است آن‌ها را در برابر بیماری‌ها آسیب پذیر کنیم. تلاش برای لمس یک کوسه نهنگ نیز باعث ترس او می‌شود. پس هیچ وقت حتی اگر به شما نزدیک هم شد این کار را نکنید.

 

2. فاصله با ‌کوسه نهنگ‌ را رعایت کنید.
کوسه نهنگ‌‌ها نمی‌خواهد مورد آزار و اذیت قرار بگیرد. آن‌ها استرس می‌گیرند. حفظ فاصله چند متری بین خود و کوسه نهنگ هنگام غواصی بسیار مهم است. این کار برای حفظ امنیت خود شماست زیرا وقتی کوسه نهنگ احساس ترس بکند دم قدرتمندش را تکان می‌دهد و به صورت ناخداگاه به شما آسیب جدی می‌زند.

 

3. در کنار کوسه نهنگ‌ بمانید.
 کوسه نهنگ‌ را احاطه نکنید تا آزادانه شنا کند و احساس نکند اسیر شده یا در دام افتاده که با شما درگیر نشود. سعی کنید به جای اینکه درست در مقابل یا بالای کوسه نهنگ باشید در کنار او بمانید.

 

4. به کوسه نهنگ‌ غذا ندهید.
تمام حیوانات اقیانوس باید خودشان غذا پیدا کنند در غیر این صورت الگوریتم زندگی و مهاجرتشان تغییر می‌کند.

 

 

 

برای غواصی با کوسه نهنگ‌ کجا برم؟

کوسه نهنگ‌ اغلب در مالدیو دیده می‌شود.

 

1. آمریکای مرکزی کشور هندوراس.
 اگر در Utila غواصی کنید تجربه غواصی با کوسه‌نهنگ را خواهید داشت به اضافه پرتوهای مانتا، لاک‌پشت‌ها و صخره‌های مرجانی زیبا را هم در زیر آب می‌بینید. کوسه‌ نهنگ‌ها در آوریل یا می در Utila هستند.

 

2. Isla Mujeres، مکزیک.
چند نقطه در مکزیک وجود دارد که می‌توان با کوسه‌های نهنگ شنا کرد، اما Isla Mujeres بهترین مکان برای غواصی با آن‌ها است. در مکزیک علاوه بر کوسه‌های نهنگ، غواصان شیرهای دریایی، کوسه‌های گاو نر، پرتوهای موبولا را می‌بینند. کوسه‌های نهنگ در Isla Mujeres بین جولای و آگوست بیشتر هستند.

 

3. مالدیو.
مالدیو یکی از شگفت‌انگیزترین و پرطرفدارترین مکان‌های کوسه‌ نهنگ‌ها است. جزیره مرجانی آری جنوبی بهترین مکان برای یافتن کوسه نهنگ است، اما مالدیو در کل یکی از زیباترین نقاط جهان محسوب می‌شود. سواحل شنی در مالدیو بی‌نظیر است، به‌غیر از کوسه نهنگ شما مانتا، کوسه‌های ببر و صخره‌های مرجانی سالم را نیز می‌بینید. همیشه و در همه زمان کوسه نهنگ‌ها در مالدیو هستند اما بهترین زمان برای غواصی با آن‌ها بین اوت و نوامبر است.

 

غواصی با کوسه های‌نهنگ تجربه‌ای است که زندگی شما را تغییر می‌دهد. بنابراین، ابتدا بررسی کنید و ماجراجویی غواصی بعدی خود را امروز برنامه ریزی کنید!

 

بیشتر بخوانید:غواصی در بالی

شیدا مرادی مطلق

مشاور و مسئول آموزش جزیره سفید آرامش

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت جزیره سفید آرامش مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

1403/03/16   شیدا مرادی مطلق

بحث و تبادل نظر
الیا
1403/04/03 10:13
عجیب حیوان نجیبی و بی آزاری هست
پاسخ...
متین سعیدی
1403/04/03 10:51
درود، درسته بر عکس کوسه این حیوان بسیار آرام هست.
بیتا
1403/03/22 10:36
چه خانم پر جرعتی رو عکی وبلاگ
پاسخ...
متین سعیدی
1403/03/22 15:20
درود، بله واقعا خیلی جرات داره ایشون.
پناهی
1403/03/17 11:43
از نظر جسه هم بین کوسه و نهنگ هست
پاسخ...
متین سعیدی
1403/03/17 11:45
درود، بله از هر نظر بین این دو هست.
پدرام
1403/03/17 11:41
خیلی بایید خوش شانس باشی تا ببینی این موجود رو
پاسخ...
متین سعیدی
1403/03/17 11:46
درود، کاملا درسته و باید خیلی شانس بیاری تا ببینی.
روژینا
1403/03/17 11:40
عجب حیوان زیبایی هست
پاسخ...
متین سعیدی
1403/03/17 11:44
درود، واقعا زیبا و بی‌نظیر هست.
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن