اکسولوتل‌ها ماهی‌های پادار (سمندر مکزیکی)

اکسولوتل‌ها ماهی‌های پادار (سمندر مکزیکی)

21 رای شما هم امتیاز بدهید!
1403/03/28   متین سعیدی

هنگامی که سمندر‌ها در قرن سیزدهم در مکزیک سکونت گزیدند، سمندر بزرگی پیدا کردند که در دریاچه اطراف جزیره زندگی می‌کردند. آن‌ها نام این سمندر را اکسولوتل (به معنای خدای آتش و صاعقه) گذاشتند. امروزه این حیوان را سمندر مکزیکی می‌نامند، طبق افسانه‌ها این سمندر می‌تواند به اشکال مختلف تبدیل شود. اکسولوتل در افسانه‌های مکزیکی نوعی سمندر است که سبب جابه‌جایی خورشید در آسمان می‌شود. که در این وبلاگ می‌خواهیم بیشتر با این سمندر مکزیکی آشنا شویم. 

اکسولوتل‌ها معمولا در طول تاریخ به عنوان غذا توسط آزتک‌ها شکار می‌شوند. و امروزه‌ هم در مکزیک خورده می‌شوند، اما دلیل محبوبیتی که دارند و مراقبتی که از آن‌ها می‌شود به یکی از پر طرفدارترین جانوران اهلی تبدیل شده‌اند. توانایی این حیوان در بازیابی اعضای بدن خود باعث مطالعه بیشتر در مورد آن‌ها شده‌است.

ویژگی‌های سمندر مکزیکی.

اکسولوتل‌ها به‌طور متوسط می‌توانند تا طول 9 اینچ (20 سانتی‌متر) رشد کنند. اما برخی از آن‌ها می‌توانند به طول 12 اینچ (30 سانتی‌متر) هم برسند. اما سن آن‌ها‌یی که در خانه نگهداری می‌شوند به 5 تا 6 سال هم میرسد.

 

طول عمر سمندر مکزیکی.

برخی از اکسولوتل‌ها می‌توانند در حدود 17 سال هم زندگی کنند. که نام علمی آنها (ambystoma mexicum) می‌باشد. که بیش از 30 گونه از این نوع سمندر موجود است.

 

سمندر‌های مکزیکی در کجا زندگی می‌کنند؟

سمندر‌های وحشی به‌طور انحصاری در بقایای باتلاقی دریاچه (xochimilco) و کانال‌های منتهی به آن در لبه جنوبی مکسیکو‌سیتی زیست می‌کنند. دریاچه چالکو یکی دیگر از 15 دریاچه بزرگ مکسیکو‌سیتی است که سمندر‌ها در آن زندگی می‌کنند. اما به گزارش nbc news اغلب این دریاچه‌ها در دهه 1970 تخلیه شده‌اند. تا از وقوع سیل جلوگیری کرده و اجازه توسعه شهری را فراهم کنند.

 

غذای سمندر‌های مکزیکی.

این حیوانات از لحاظ تاریخی در صدر زنجیره غذایی قرار می‌گیرند، آن‌ها از ماهی، صدف و بند‌پایان مانند حشرات تغذیه می‌کنند، با این‌حال در سال 1970 و 1980 سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد، ماهی تیلا پیلا و کپور را به زیستگاه سمندر معرفی کردند تا پروتیین بیشتری به مردم محلی ارائه دهند.

تولید مثل در سمندر‌های مکزیکی.

تولید مثل آن‌ها ابتدا با رقصیدن آغاز می‌شود، و این گرد‌همایی سمندر‌ها سالی یک‌بار است و معمولا از مارس تا ژوئن صورت می‌گیرد.

سمندر‌های مکزیکی ماده معمولا به‌طور جداگانه 100 تا 300 تخم ژله‌ای خود را روی گیاهان آبزی و سنگ‌ها می‌چسبانند. و در حدود 10 الی 14 روز از تخم‌های خود مراقبت می‌کنند، و یک سال طول می‌کشد تا سمندرهای جوان به سن بلوغ جنسی برسند و قادر به تولید مثل شوند. بر خلاف اکثر دو‌زیستان سمندر‌ها هرگز در بزرگ‌سالی که معمولا آبشش خود را از دست داده و صاحب شش می‌شوند تغییری نمی‌کنندو ویژگی‌های جوانی خود را برای همیشه حفظ می‌کنند.

 

مشخصات اکسولوتل‌ها در یک نگاه:

 

1. اکسولوتل‌ها به کمک آبشش‌های پر مانند خود تنفس می‌کنند.

2. اکسولوتل‌ها چهار پا و یک دم دارند.

3. اکسولوتل‌ها در آب زندگی می‌کنند.

4. اکسولوتل‌ها رنگ‌های متنوعی دارند.

5. اکسولوتل‌ها مانند ماهی‌ها بدنشان دارای پولک نیست.

6. اکسولوتل‌ها ماهی نیستند.

7. اکسولوتل‌ها به (ماهی‌های راه‌رونده مکزیکی) معروف هستند، آن‌ها متعلق به یک گروه از دوزیستان به‌نام سمندر‌ها هستند.

8. اکسولوتل‌ها نوعی سمندر هستند که در دریاچه‌ه‍ای مکزیک زندگی می‌کنند.

اکسولوتل‌ها در تمام طول عمر خود لارو باقی می‌مانند. و همیشه در آب زندگی می‌کنند. این حیوان در مرحله لارو قادر به تخم‌گزاری است.

دوزیستان چه‌جور موجوداتی هستند؟

دوزیستان در آب زندگی می‌کنند و در آب تخم گزاری می‌کنند و بعد از مدتی تخم آن‌ها تبدیل به لارو می‌شود. و خود لاروها که توسط آبشش تنفس می‌کنند در آب زندگی می‌کنند. پس از مدتی که لارو‌ها بزرگ می‌شوند به سمت خشکی می‌روند. و به کمک شش‌ها و پوست نفس می‌کشند. و قورباغه‌ها معروف‌ترین دوزیستان هستند. نکته مهم و شگفت انگیز دیگر در مورد اکسولوتل‌ها این است که آنها قادر به احیای قسمت‌های قطع شده بدن خود می‌باشند. آنها می‌توانند پاها یا دم و حتی بخش‌هایی از مغز و قلب خود را ترسیم و یا اضافه کنند. اکسولوتل‌ها حیوانات خانگی هستند و می‌توانیم از آنها در آکواریوم استفاده کنیم. یک یا دو اکسولوتل در کنار هم می‌توانند در یک آکواریوم زندگی کنند. اما از اینکه جای کافی برای زندگی کردن داشته باشند باید اطمینان داشته باشید. در کنار این‌ها باید در آکواریوم سنگ، گیاه، لوله‌های پلاستیکی و گلدان هم قرار دهیم تا اکسولوتل‌ها بتوانند در زیر آن‌ها پنهان شوند. آب آکواریوم می‌بایست همواره تمیز و تصویه شده باشد. اکسولوتل‌ها در رژیم غذایی خود گوشت‌خوار هستند، آن‌ها غذای خود را از طریق حس بینایی و بویایی پیدا می‌کنند. اکسولوتل‌های خانگی از کرم و جیر‌جیرک و تکه‌های کوچک گوشت تغذیه می‌کنند.

توجه داشته باشید که تکه‌های باقی‌مانده از غذا باید حتما از آکواریوم خارج شود، چون همین تکه‌های گوشت باعث بیماری این حیوان می‌شود.

ممکن است ماهی‌های آکواریوم آبشش‌های اکسولوتل‌ها را گاز بگیرند، بنابراین بهتر است ماهی و سمندر را در یک آکواریوم نگهداری نکنید.

 

بیشتر بخوانیم: 8 حیوان سریع دریا 

متین سعیدی

کارشناس ثبت‌نام جزیره سفید آرامش

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت جزیره سفید آرامش مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

1403/03/28   متین سعیدی

بحث و تبادل نظر
روژینا
1403/04/03 10:01
چه ماهی جالبی در ایران هم هست>؟
پاسخ...
متین سعیدی
1403/04/03 10:41
درود، خیلی بامزه هستند در ایران در بازار فروش آکواریوم بله ولی در دریا نیستند.
بیتا
1403/04/02 15:24
چه خوشکل و با مزه
پاسخ...
متین سعیدی
1403/04/03 10:34
درود، بله خیلی بامزه و باحال هستند این‌ها.
پدرام
1403/03/30 10:47
تو ایران هم هست این سمندر؟
پاسخ...
متین سعیدی
1403/03/30 10:51
درود، در دریا خیر ولی در بازار اکواریوم برای فروش هست.
بیتا
1403/03/30 10:46
چقر نازه این جونور
پاسخ...
متین سعیدی
1403/03/30 10:50
درود، بله بسیار زیبا هست این سمندر.
پناهی
1403/03/30 10:46
چه جالب مثل انسان دستو پا داره
پاسخ...
متین سعیدی
1403/03/30 10:52
درود، بله بسیار جالب هست و دست و پا هم داره.
فواد
1403/03/30 10:45
اینها در اکواریوم هم هستند
پاسخ...
متین سعیدی
1403/03/30 10:51
درود، بله در آکواریوم نگهداری میشوند.
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن