گیاهان جذاب و دیدنی که در اقیانوس‌ها وجود دارد.

گیاهان جذاب و دیدنی که در اقیانوس‌ها وجود دارد.

13 رای شما هم امتیاز بدهید!
1403/03/26   متین سعیدی

اقیانوس مملو از قلمروهای ناشناخته و شگفتی‌های بی‌نظیر است. به شکلی که، انسان تصور می‌کند وارد طبیعت سیاره دیگری می‌شود. دنیای زیرآب با ترکیبی از رنگ‌های زیبا و گیاهان و جانوران مانند یک باغ گل رویایی که در دنیای دیگری است به‌نظر می‌رسد، و انسان را شیفته و جذب خود می‌کند. به‌طوری که برای اولین بار وقتی که غواصی می‌کنید انگار در دنیای دیگری به‌روی شما گشوده می‌شود. این تجربه شخصی من در اولین غواصی در جزیره سفید آرامش بود. حالا می‌خواهم شما را با گیاهانی که در اقیانوس هستند آشنا کنم. گرچه در دنیای مجازی ولی گوشه‌ای از این زیبایی وصف ناپذیر را برای شما تعریف کنم. 

از شقایق‌های دریایی گرفته تا مرجان‌های خورشیدی صحنه‌های دل‌فریبی را ایجاد و چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند. در این وبلاگ تعدادی از زیباترین گیاهان دریایی موجود از هزاران گیاه در اقیانوس را به شما معرفی می‌کنم. تا پایان این سفر دریایی همراه ما باشید.

 

شقایق دریایی سفید.

بیش از 1200 گونه شقایق دریایی در اقیانوس وجود دارد. این گیاهان یکی از خیره‌ کننده‌ترین تصاویر در زیر‌آب را برای شما به‌وجود می‌آورد. شقایق سفید به‌دلیل ظاهر عجیب و غریب خود و شکل گل‌کلم، یکی از جذاب‌ترین شقایق‌های دریایی است. این گیاه می‌تواند تا 3 فوت رشد کند و در آب‌های سرد از آلاسکا گرفته تا سن‌دیگو دیده می‌شود. در حالی که به‌نظر می‌رسد پف نرم بالای آن‌ها مکان بسیار خوبی برای چرت زدن ماهی‌ها باشد، اما همواره باید بدانیم که این‌ها شاخک‌های شقایق دریایی هستند که از آن‌ها برای نیش زدن و گرفتن طعمه استفاده می‌کنند. پس گول این زیبایی و نرمی را نخورید و هرگز سعی نکنید که آن‌ها را لمس کنید، حتی با دستکش مخصوص غواصی.

 

شلاق دریایی سرخ.

شلاق دریایی سرخ به شکل موهای انیمیشن‌های کارتونی است و شخصیت‌های خاص کارتونی. این گیاه از شاخه و خانواده مرجان‌های نرم است. در اسکلت و دیواره‌های مرجان‌های سخت کربنات کلسیوم وجود دارد که در مرجان‌های نرم وجود ندارد. بنابراین شاخک‌های آن‌ها در آب معلق است و حالت رقصیدن دارند. هر شاخه از شلاق دریایی حاوی پلیپ‌های مرجانی بی‌شماری (لوله‌های کوچک حاشیه‌دار با شاخک‌ها) است، که غذا را جمع‌آوری می‌کنند.

این مرجان‌ها عمدتا در آب‌های کم‌عمق در مناطق گرم‌سیری و در سراسر جهان دیده می‌شوند.

 

شقایق دریایی سبز.

شقایق دریایی سبز شباهت زیادی به گل آناستازیا، نوعی گل داوودی در خشکی دارد. رنگ سبز شقایق به‌دلیل رابطه همزیستی آن با ارگانیسم‌های فتوسنتزی که در بافت‌های آن زندگی می‌کنند ایجاد می‌شود. مانند دیگر شقایق‌ها آن‌ها نیز به سطوح سخت مانند صخره‌ها و صخره‌های مرجانی می‌چسبند و در کمین ماهی‌ها وجانورانی هستند که نا‌خواسته در شاخک‌های شقایق‌ها گیر می‌کنند.

 

مرجان دریایی بنفش.

این مرجان دریایی با این رنگ خاص بسیار کم‌یاب است اما یکی از فراوان‌ترین انواع مرجان‌ها است. این نوع مرجان برای اکوسیستم اقیانوس‌ها و دریاها بسیار حیاتی است. زیرا زیست‌گاهی برای ماهی‌ها و دیگر جانوران دریایی فراهم می‌کند. این نوع مرجان‌ها جزو گونه‌های صخره‌ساز هستند. به این معنی که اغلب در صخره‌های جدید قرار می‌گیرند و برای فراهم کردن خانه‌هایی برای مرجان‌های دیگر گسترش می‌یابند.

 

مرجان خورشیدی.

همانند نامشان، مرجان‌های خورشیدی گونه‌ای از مرجان‌ها هستند که به نور خورشید زیاد نیازمند نیستند. آن‌ها ساکن اعماق دریا و اقیانوس‌ها هستند. که منزل خود را در فضاهای تاریک وغارها می‌سازند. آن‌ها انرژی مورد نیاز خود (رنگ زرد تا نارنجی روشن) را با تغزیه از زئو پلانگتون‌ها دریافت می‌کنند و به زندگی خود ادامه می‌دهند.

 

کلپ.

این نوع گیاه به‌ویژه هنگامی که از پایین دیده می‌شود بسیار جذاب وخیره‌کننده است. زیرا دقیقا مانند جنگل‌های سرسبز و انبوه به‌نظر می‌رسد. کلپ غنی از مواد مغذی است و در ساحل به‌صورت توده‌های پاره‌شده جلبک‌دریایی ظاهر می‌شود. اما در زیر آب زندگی بسیار متفاوتی دارند، این گیاه نوعی جلبک قهوه‌ای است که می‌تواند تا 18 اینچ در روز رشد کند و تا عمق 131 فوت هم برسد. به‌همین دلیل زیستگاه‌های آن‌ها را جنگل‌های کلپ می‌گویند.

هنگامی که دانشمندان در سال 2007 به یک جنگل کلپ در اقیانوس آرام برخورد کردند، نشان دادند که ما هنوز چیز زیادی در مورد دنیای زیر آب نمی‌دانیم.

 

مرجان نرم.

این نوع گیاه یعنی مرجان‌های نرم‌پردار حیات‌دریایی رنگارنگی را بوجود‌می‌آورند، و باعث زیبایی دریاها و اقیانوس‌ها می‌شوند. مرجان‌های نرم که دارای تنوع قابل توجهی در شکل و اندازه هستند، می‌توانند در آب‌های عمیق و آب‌های کم عمق استوایی رشد کنند. 

 

مرجان مغز باز.

واضح است که مرجان مغز باز چگونه نام خود را پیدا کرده است. بی‌مهرگان که با نام علمی (trachy phyllia) شناخته می‌شوند یک الگوی رشد فلابلو meandroid را نشان می‌دهند که دیواره‌های گوشتی در قسمت بیرون آن قابل مشاهده است. مرجان‌های مغز باز به‌دلیل کاهش زیستگاه صخره‌های مرجانی و برداشت برای آکواریوم‌ها تقریبا در معرض خطر انقراض هستند. این گونه از مرجان‌ها در آب‌های گرم و کم عمق اقیانوس هند و اقیانوس آرام رشد می‌کنند.

 

صخره مرجانی.

نه تنها موجودات قابل توجهی را در صخره‌های مرجانی بلکه شما متوجه خواهید شد که این صخره‌ها بسیار دیدنی و جذاب هستند. مرجان‌ها از نظر شکل اندازه و بافت با هم متفاوت هستند، اما شاید بیشتر به دلیل تنوع آن‌ها مورد توجه قرار می‌گیرند. رنگ‌های متفاوتی که از خود نشان می‌دهند در نتیجه رنگ‌دانه‌های فتوسنتزی پروتئین‌های فلوروسنت و کرومو پروتئین‌های غیر فلوروسنت است.

البته رنگ‌های درخشان با گرم شدن دمای آب تهدید می‌شوند، افزایش دما منجر به کاهش میزان جلبک‌های میکروسکوپی می‌شود که مواد غذایی مورد نیاز مرجان‌ها را برای زنده ماندن تولید می‌کنند. متاسفانه از سال 2021 حدود 75 درصد از صخره‌های مرجانی سفید شده‌اند. 

 

چه چیزی گیاهان زیر آب و زندگی دریایی را بسیار زیبا میکند؟

 

دلیل اصلی زیبا بودن گیاهان و جانوران آبزی رنگ روشن آن‌ها است. در اقیانوس این رنگ‌های روشن به حیوانات کمک می‌کند تا شکارچیان را منصرف کنند و بهتر با محیط خود سازگار شوند. مرجان‌ها حاوی پروتئین‌های خاصی هستند که رنگ آن‌ها را به این شکل رنگارنگ می‌کند و ماهی‌هایی که در بین آن‌ها زندگی می‌کنند به گونه‌ای تکامل یافته‌اند که همان رنگ‌ها را نشان می‌دهند. برخی کارشناسان بر این باور هستند که این رنگ‌ها نوعی الگوی استتار است که از ترکیب‌های شلوغ برای یکی شدن با پس‌ زمینه‌های متغییر و متضاد استفاده می‌کنند.

 

بیشتر بخوانیم: 12 واقعیت اساسی که اقیانوس‌ها آلوده می‌شوند.

متین سعیدی

کارشناس ثبت‌نام جزیره سفید آرامش

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت جزیره سفید آرامش مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

1403/03/26   متین سعیدی

بحث و تبادل نظر
پدرام
1403/04/03 10:09
چقدر زیبا و قشنگ ممنون از وبلاگ جذابتون
پاسخ...
متین سعیدی
1403/04/03 10:51
درود، ممنون از نگاه شما دوست عزیزم.
پناهی
1403/04/02 15:24
چقدر عجیب ان گیاهان
پاسخ...
متین سعیدی
1403/04/03 10:52
درود، بله عجیب و جالب هستند این گیاهان زیبا.
روزا
1403/03/26 16:26
چقدر زیبا و خیره کننده
پاسخ...
متین سعیدی
1403/03/26 16:27
درود، واقعا انسان مجذوب این‌همه زیبایی میشه.
سهیل
1403/03/26 16:25
سلام خیلی وبلاگ جالبی بود ممنون
پاسخ...
متین سعیدی
1403/03/26 16:27
درود، ممنون از نگاه شما.
پناهی
1403/03/26 16:25
چه عجیب جالب و آموزنده
پاسخ...
متین سعیدی
1403/03/26 16:28
درود، خوش‌حالیم که مفید واقع شده این مطلب.
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن