تاریخ پرچم غواصی

تاریخ پرچم غواصی

14 رای شما هم امتیاز بدهید!
1403/03/30   متین سعیدی

در 16 اگوست 1949 جناب آقای Denzel james dockery که به‌نام مستعار DOC شناخته می‌شد.

از نیروی دریایی ایالات متحده بیرون آمد و در حرفه غواصی شروع به فعالیت کرد و برای به‌دست آوردن تجربه غواصی با سیستم اسکوبا (Scuba) و با استفاده از یک طرح در مجله papular mechanics منتشر شده بود اقدام کرد. آقای دوک بعد از مدت‌ها آموزش دیدن با تجهیزات جدید خود متوجه عدم وجود یک نشانه یا پرچم قابل تشخیص در غواصی شد. او که به‌تازگی با خانم ruth evelin carlsa ازدواج کرده بود، شور و شوق بسیاری در غواصی به‌دست آورد و به‌دنبال علائمی در غواصی بود. در آن زمان پرچم‌های ساده قرمز رنگ وجود داشت که برای تشخیص غواصان نیروی دریایی ایالات متحده از آن‌ها استفاده می‌شد. خود آقای دوک که از زمان خدمت در نیروی دریایی از همین پرچم استفاده می‌کرد به این نتیجه رسید که کسی به پرچم او توجهی نمی‌کند. او پس از کلی تفکر همراه با همسر خود پرچمی را طراحی کرد که یک خط سفید از وسط پرچم قرمز عبور می‌کند، این پرچم از هر طرف به یک شکل دیده می‌شد.

 

بعد از مدتی آن‌ها متوجه شدند که پرچمی که طراحی کردند کپی پرچم کشور اتریش بود. و پس از کمی تحقیق خط سفید را از گوشه سمت چپ بالا به گوشه سمت راست پایین تغییر دادند. دوختن این پرچم برای همسر آقای دوک مشکل بود، اما این یک پرچم اورجینال غواصی به منظور نشان دادن غواص پایین است یا (diver down flag) بود. 

 

این پرچم، پرچم کشور یا سازمان خاصی نبود. بخاطر همین موضوع پرچم divers flag به‌وجود آمد، در صورتی که پرچم از پشت به‌صورت معکوس دیده می‌شد ولی قابل قبول بود. او در کار خود از این پرچم استفاده می‌کرد که بعد از مدتی آن را به کلوپ cuadro pescadores ترویج داد. که در اوایل سال 1950 آن‌ها یک فروشگاه غواصی یا دایوشاپ در شهر فلینت میشیگان باز کرد. و شروع به فروختن این پرچم‌ها به غواصان محلی کردند. ted nixon  یک نماینده فروش آمریکایی پرچم آن‌ها را دید و به آن‌ها پیشنهاد داد که این پرچم را به‌صورت جهانی به تمام مشتریان خود به‌فروش برسانند. ruth همسر آقای دوک بیشتر اوقات فراغت خود را به دوختن صدها پرچم پرداخت و در همین حال دوک و اعضای کلوپ تلاش می‌کردند پرچم را برای رسمی کردن به قانون‌گذاران ایالت میشیگان مشخص و به ثبت برسانند.

 

همچنین بخش قانون‌گذاری غواصی در دریا‌های بزرگ شروع به ترویج استفاده از این نوع پرچم‌ها هنگام غواصی کردند. و استفاده از این پرچم‌ها در ایالت‌های اوهایو، ایندیانا و ایلینوی اجباری شد و برای غواصانی که از این پرچم در هنگام غواصی استفاده نمی‌کردند جرائمی در نظر گرفتند. و همه تلاش‌های جناب دوک و همسرش به سر انجام رسید و در حال حاظر کمپانی‌های زیادی در دنیا در حال ساخت این نوع پرچم هستند.

doc  و ruth برای رشد و ترویج دایو‌شاپ خود تصمیم به کناره‌گیری گرفتند، و صنعت غواصی به‌عنوان تشکر و قدردانی یک زندگی راحت و مرفع در اختیار آن‌ها گذاشت‌ و جای کوچکی در تاریخچه غواصی به‌آن‌ها اختصاص داد. امروزه پرچم قرمز رنگ، غواصی به پایین با نوار مورب سفید، فورا قابل تشخیص است. این یک نماد و نشان برای جامعه غواصان آمریکای شمالی است، اما همیشه این‌طور نبود. داک و همسرش از متعصبان غواصی بشمار می‌رفتند که عاشق غواصی در دریا بودند، اما در دهه‌های 1950 و 1960 غواصی یک سرگرمی بسیار خطرناک بود. قوانین و مقررات کمی وجود داشت، آموزش به خوبی اکنون توسعه نیافته بود و آگاهی کلی پایین بود.

 

داک و همسرش هنگامی که پرچم dive down را برای ایمنی غواصان ایجاد کردند این وضعیت را تغییر دادند. آن‌ها خواستند پرچم به قایق‌ها اطلاع دهد که فاصله ایمنی را از قایق‌های غواصی و غواصان حفظ کنند. به این شکل بود که داک و همسرش این پرچم زیبا را طراحی کردند و این پرچم شد پرچم رسمی غواصی در سراسر جهان.

 

بیشتر بخوانیم: گیاهان جذاب و دیدنی در اقیانوس‌ها

متین سعیدی

کارشناس ثبت‌نام جزیره سفید آرامش

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت جزیره سفید آرامش مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

1403/03/30   متین سعیدی

بحث و تبادل نظر
بهروز
1403/04/03 09:59
خیلی ممنون از اطلاعات مفیدتون
پاسخ...
متین سعیدی
1403/04/03 10:53
درود، ممنون از شما و نگاه شما دوست من.
روزا
1403/04/02 15:23
چقدر باحال بود این وبلاگ
پاسخ...
متین سعیدی
1403/04/03 10:48
درود، بله تاریخچه پرچم خیلی جالب هست.
سهیل
1403/04/02 11:39
باز دمش گرم یک کاری کرد واسه غواصی
پاسخ...
متین سعیدی
1403/04/02 11:47
درود، کاملا موافق هستم با این جمله.
نازی
1403/04/02 11:38
زحمت شد واسه آقای دوک
پاسخ...
متین سعیدی
1403/04/02 11:44
درود، شما هم رحمتید برای جناب دوک.
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن