10 مورد از زیباترین سایت‌های غواصی در ایران

10 مورد از زیباترین سایت‌های غواصی در ایران

شما هم امتیاز بدهید!
1398/11/29   وحید موقوفه‌ای

غواصی یعنی رفتن به زیر آب و شنا در دنیای موجودات آبزی، تماشای از نزدیک ماهی‌های رنگارنگ و گیاهانی که زیر آب سکنی گزیده‌اند و تجربه‌ای کاملا متفاوت از تفریحات آبی. آیا می‌دانید بهترین مناطق برای غواصی کدامند؟ با ما باشید چرا که قصد داریم در این بخش، به معرفی بهترین مناطق برای غواصی در ایران بپردازیم.

مهم‌ترین سایت‌های غواصی جزیره کیش

به طور کلی جزیره کیش، یکی از مناسب‌ترین مناطق خلیج‌فارس برای غواصی بوده و می‌توان گفت که ریف‌های مرجانی شرق جزیره کیش از زیباترین مناطق و مساعد‌ترین محل‌های غواصی در کشورمان به شمار می‌رود. این ریف‌های مرجانی، دارای اکوسیستم غنی و زیبایی می‌باشند که چشمان هزاران غواص ایرانی و خارجی را به خود خیره می‌کنند. همچنین وجود مراکز آموزشی و تفریحی غواصی در کیش این جزیره را تبدیل به قطب غواصی کشور نموده است. در ادامه به برخی از این سایت‌ها اشاره می‌کنیم.

1. بیگ کورال (Big Coral) و ژوراسیک پارک

از سایت‌های زیبای این جزیره می‌توان به سایت‌های بیگ‌کورال و ژوراسیک‌پارک اشاره کرد. عمق این دو سایت به هنگام مد کامل بیشتر از 6 تا 8 متر و هنگام جزر کامل کمتر از 5 متر می‌باشد. این سایت‌ها از تنوع فراوانی از آبزیان برخوردار‌ند. وسعت این سایت مرجانی در حدود 800 متر مربع است.

از انواع ماهی‌ها می‌توان به: جراح، دختر ناخدا، هامور، جاش، ساردین، باراکودا، تون، اژدرماهی، مورای ایل، استون فیش، اسکورپیون، دلقک ماهی، ریف شارک، انواع لابستر، لاک‌پشت‌های پوزه عقابی و پشت سبز و سفره ماهیان اشاره کرد. همچنین در سایت بیگ کورال صخره‌های زیر آبی بسیار زیبایی پدیدار می‌گردند که مملو از آبزیان ریز از جمله انواع خرچنگ‌ها، میگوها و عنکبوت‌های دریایی می‌باشد که برای عکاسی ماکرو بسیار مناسب است.

برای دسترسی به این سایت‌ها می‌توانید از مراکز غواصی موجود در جزیره و قایق‌های غواصی استفاده کرده و یا می‌توان با اتومبیل به ساحل هتل سیمرغ و از آنجا به آسانی به سایت بیگ کورال رسید.

2. کشتی یونانی (Greek Ship)

این مکان که کمتر از سایت‌های دیگر مورد توجه قرار گرفته است نیز از نقاط مساعد غواصی در جزیره کیش، به هنگام وزش بادهای شرقی و نامساعد بودن سواحل شرق جزیره می‌باشد.

این کشتی در حدود ۴۵ سال پیش بنا به دلایل نامعلو‌می ‌در ساحل غربی جزیره کیش به گل نشسته است و اکنون به عنوان یکی از جاذبه‌های توریستی جزیره کیش همه روزه مورد استقبال میهمانان زیادی می‌باشد. لذت بازدید از پروانه این کشتی بسیار مشهور، به هنگام غواصی وصف نشدنی است. عمق آب در قسمت پروانه 8 متر و عمق آب در اطراف کشتی بین ۴ تا ۸ متر است که بستر اطراف این کشتی به گل نشسته، پوشیده از آهن آلات و قطعات فولادی می‌باشد. جالب است بدانید که وجود اکسید آهن در این منطقه باعث سرخ‌فام شدن شن‌های اطراف کشتی یونانی گردیده است. دریچه‌ها، شکاف‌ها و پروانه‌های کشتی یکی از جاذبه‌های عکاسی زیر آب می‌باشد. این کشتی در فاصله‌ای در حدود ۴۰ متری از ساحل قرار گرفته و زیستگاه آبزیان و پرندگان بسیاری به‌شمار می‌آید.

کشتی یونانی

3. کلبه هور

این سایت که در غربی‌ترین دماغه‌ی جزیره کیش و در مکانی به همین نام واقع گردیده است نیز از نقاط مساعد غواصی در جزیره کیش می‌باشد. به خصوص به هنگام وزش بادهای شرقی که غواصی در سواحل شرقی جزیره کیش را نامساعد می‌نماید.

ورود به سایت از طریق ساحل کوچک جنوب آن و یا از طریق پرتگاه صخره‌ای غرب آن امکان‌پذیر است. بستر سایت صخره‌ای می‌باشد. از آبزیان آن می‌توان هامور، سرخو، سنگسر، انواع صدف‌ها و لاک‌پشت‌ها را نام برد. همچنین در ساحل جنوبی آن (محل ورود و خروج به سایت) غاری کوچک به طول 5 متر وجود دارد که عبور از آن به هنگام مد کامل بسیار لذت‌بخش خواهد بود. عمق سایت غواصی کلبه هور از شمال به جنوب بیشتر گردیده و تا 8 متر نیز ادامه دارد و حداکثر عمق آب در این قسمت ۹ متر است. از مشخصه‌های این سایت می‌توان به وجود جریان نسبتا شدید به سمت شمال اشاره کرد. این سایت به‌ علت وجود باد غرب به شرق بیشتر اوقات مواج می‌باشد. 

کلبه هور

4. سایت سمبارون

این سایت زیبا و نهفته که در غرب کیش و ما‌بین جزیره کیش و هندورابی قرار گرفته است نیز از زیبا‌ترین ریف‌های مرجانی اطراف کیش ‌می‌باشد. در صورت مساعد بودن اوضاع جوی و دسترسی به این نقطه، شما می‌توانید از زیبا‌ترین لحظات غواصی خویش در خلیج فارس لذت ببرید. دسترسی به سایت سمبارون از طریق اجاره روزانه‌ی قایق از بندرگاه کیش و همچنین به هنگام بازگشت از هندورابی امکان‌پذیر است. فاصله سمبارون تا کیش 10 کیلومتر و تا هندورابی 7 کیلومتر می‌باشد.

عمق این تپه زیر آبی 10 تا 12 متر بوده و گونه‌های متفاوتی از آبزیان خلیج‌فارس در این نقطه سکنی گزیده‌اند. این سایت مکان مناسبی برای «نایت دایو» و «اسنورکلینگ» بوده اما می‌باید جریان نسبتا شدید آب را در این نقطه در نظر گرفت.

سایت سمبارون

5. ساترن کرک

از دیگر سایت‌های غواصی در اطراف جزیره کیش ساترن کرک یا شکاف جنوبی می‌باشد که بسیار زیبا بوده، اما به دلیل اینکه نسبتا دور است، گردشگران کمتری دارد. این ریف در جنوب جزیره واقع گردیده است و از شکافی تشکیل شده است که تا عمق 22 متری نیز ادامه می‌یابد. دسترسی به این سایت فقط با قایق و با استفاده از مراکز سطح جزیره کیش امکان‌پذیر می‌باشد.

از آبزیانی که در این سایت به چشم می‌خورند، می‌توان دسته‌های بزرگ باراکودا، بلک تیپ و خفاش ماهیان را نام برد. با توجه به جریان آب این منطقه، غواصی در این سایت نیاز به تجربه و تبحر فراوان در غواصی داشته و برای افراد تازه‌کار مناسب نمی‌باشد.

سایت ساتن کرک

 

مهم‌ترین سایت‌های غواصی جزیره قشم

جزیره قشم بزرگ‌ترین جزیره ایران در خلیج فارس ‌می‌باشد که در شمال باختری تنگه هرمز قرار دارد. جزیره قشم یک منطقه جدید دست نخورده و بکر برای غواصی است. مرجان‌های دست نخورده و موجودات زنده دریایی آنجا را به یک منطقه‌ی منحصر به فرد تبدیل کرده است.

6. سایت هنگام

این جزیره، جزیره دلفین‌‌ها نام گرفته است. در این جزیره سایت‌های زیبایی برای غواصی وجود دارد و تنوع بسیار زیادی از آبزیان وجود دارد. غواصی در کنار مرجان‌های زیبا، لاک‌پشت‌های بزرگ، کوسه‌ها و دلفین‌ها تجربه بسیار خوبی برای یک غواص می‌باشد.
موقعیت سایت جزیره هنگام در نزدیکی جزیره قشم می‌باشد. غواصی در این سایت بسیار راحت و بی‌دردسر می‌باشد. این سایت اکثر مواقع بدون جریان می‌باشد و برای غواصانی که دایو دوم روز خود را انجام می‌دهند، بسیار مناسب است. عمق این سایت 5 تا 15 متر است.

هنگام

7. سایت خلیفه

موقعیت سایت یک لنچ غرق شده در شرق جزیره لارک می‌باشد. این سایت اکثر مواقع دارای جریان می‌باشد بنابراین تنها کسانی که گواهینامه (Advanced Open Water) و (Deep diver) یا بالاتر را دارا هستند و یا تجربه غواصی در آب‌های با جریان را دارند می‌توانند در این نقطه غواصی نمایند. عمق سایت 25 تا 40 متر است.
به‌طور معمول شما در اطراف کشتی غرق شده آبزیانی نظیر شیرماهی، باراکودا، ماهی شهری، صدف‌های‌بزرگ و زیبا، مارماهی مشاهده می‌کنید.

سایت خلیفه

8. لارَک

موقعیت سایت کشتی سوخته در جنوب جزیره قشم، در یک سراشیبی بسیار زیبا به همراه گونه‌های مختلف مرجان درسواحل جزیره لارک قرار دارد. طول کشتی حدود ۱۰۰ متر است و در عمق ۳۲ متری به پهلوی چپ خوابیده و در روی کشتی انواع آبزیان از جمله باراکودا و هامور وجود دارد.
از آبزیانی که در این سایت به چشم می‌خورند، منقار ماهی، پروانه ماهی سه نواری، دلقک ماهی، سفره ماهی و لابستر می‌باشند.

لارک

9. غواصی در چابهار

سواحل چابهار در هر قسمت ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارد. از مناطق مرجانی با گونه‌های سخت در آب‌های کم‌عمق تا مرجان‌های نرم اعماق بیش از ۱۰ متر. علاوه بر گوناگونی آبزیان و ماهی‌های دریای عمان، ویژگی دیگری که می‌توان بر شمرد، بزرگی و گاهاً غول آسایی آبزیان این منطقه دریایی است.
کلبه غواصی چابهار، تنها مرکز ارائه تفریحات آبی در منطقه چابهار است. این مرکز غواصی دارای سایت اختصاصی از مرجان‌های کشت و تکثیر شده در دریا و زیستگاه مصنوعی ماهیان در دریا است.

تمامی این سایت‌های غواصی در چابهار مرتبط با یک ریف بسیار بزرگ در امتداد خط ساحلی دریای عمان است. این ریف در برخی نقاط به فاصله ۳۰۰ متری ساحل و در برخی نقاط دیگر تا فاصله چند کیلومتری و اعماق بیش از ۳۰ متر امتداد دارد.

چابهار

10. غواصی در جزیره خارک

یکی دیگر از مکانهای غواصی در ایران جزیره خارک است. ریف‌های مرجانی جزیره خارک تقریبا سالم است ولی در برخی نواحی به دلیل شرایط زیست محیطی برخی از مرجان‌ها سفید شده‌اند. در اطراف جزیره انواع گونه‌های عمومی آبزیان خلیج‌فارس با تعداد بیشتر قابل مشاهده است. شیب بستر دریا تقریبا نسبت به همه جای خلیج‌فارس بیشتر است و عمق دریا به سرعت افزایش می‌یابد. همچنین چندین کشتی و نفتکش مغروق از زمان جنگ تحمیلی در اطراف جزیره حضور دارند که مکان مناسبی برای تجمع آبزیان شده است. همچنین به دلیل عمق زیاد نواحی ساحلی، آب جزیره خارک از میدان دید خوبی برخوردار است و در صورت آرام بودن دریا از سطح آب تا عمق 15 متری بستر دریا قابل مشاهده است.

جزیره خارک

همان طور که مشاهده کردید، شما می توانید به راحتی برای غواصی کردن، به جنوب کشور و جزیره های زیبای کشورمان سفر کرده و در بهترین و زیباترین مناطق، در زیر آب در کنار ماهی‌ها و آبزیان شنا کنید. امکانات لازم برای غواصی در مدرسه آموزش غواصی جزیره‌ سفید آرامش فراهم شده است و شما می‌توانید با گذراندن دوره‌ی حرفه‌ای غواصی زیر نظر مربی، از این ورزش هیجان انگیز لذت ببرید.

بیشتر بخوانید: حواس پنجگانه

وحید موقوفه‌ای

کارشناس تولید محتوای مدرسه غواصی جزیره سفید آرامش

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت جزیره سفید آرامش مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

1398/11/29   وحید موقوفه‌ای

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن