بستن یک / چهارم سیلندر درست است یا خیر؟

بستن یک / چهارم سیلندر درست است یا خیر؟

3 رای شما هم امتیاز بدهید!
1403/01/29   غنچه گل‌بافیان

طراحی شیرهای قدیمی سیلندر غواصی:

باز کردن شیرهای قدیمی شاید باعث آسیب شود. چون کاسه نمد شیر در زمانی که شیر سیلندر کامل باز است ممکن است به دلیل گذر زمان و اعمال فشار آسیب ببیند. با بستن محکم شیر سیلندر، چون ولو با فشار زیاد بسته می‌شود مهره‌های داخلی را از بین می‌برد. در هر دو صورت فلکه یا خروجی شیر شروع به نشتی می‌کند. غواصان در این حالت شیر را محکم تر می‌بندند تا نشتی از بین برود. اما این کار باعث آسیب بیشتر می‌شود. اگر شیر با قدرت زیاد و بسیار محکم بسته شود، قسمت آب بندی به راحتی آسیب می‌بیند.
اگر شیر را بیش از حد باز کنید، باعث فشردگی در کاسه نمد می‌شود و به مرور زمان به این قسمت را از بین می‌برد.
 

طراحی شیرهای جدید سیلندر غواصی:

در طراحی جدید از هر دو بخش کاسه نمد و قسمت آب بندی محافظت شده است. به همین دلیل برای باز و بسته کردن شیر زور و نیروی کمتری نیاز است. به همین دلیل شیر در معرض نشتی و قفل شدن کمتری قرار می‌گیرد و نیازی به بستن یک/چهارم ندارد. اما در خیلی از صنایع دیگر برای جلوگیری، یک سوپاپ اطمینان است که شیر در موقع باز شدن قفل نشود. اما در غواصی نیازی به این کار نداریم. عادت‌های نادرست قدیمی باید فراموش شوند.
شبکه هشدار غواصان DAN، از سال 2013 تاکنون 13 حادثه را منجر به بستری و فوت غواص شده‌است را ثبت کرده است. جالب است بدانید که این گذارشها در اثر استفاده ار فرمول بستن یک/ چهارم شیر تانک بوده‌است.

 

 

فکر کنید:
 قبل از ورود به آب، به پشت بر می‌گردید و شیر سیلندرتان را کاملاً باز می‌کنید. ممکن است گیج شوید و نتوانید درست تشخیص دهید که شیر باز است یا بسته؟ به همین دلیل فقط اشتباهی یک/ چهارم را باز می‌کنید و بعد وارد آب می‌شوید تنفس می‌کنید. گیج را هم چک کردید. اما در عمق تنفس سخت می‌شود و شما متوجه نمی‌شوید که شیر تانک شما بسته بوده‌است.

 

ریه‌ها:

در غواصی حجم ریه‌های شما ثابت است. به دلیل افزایش فشار به هوای بیشتری برای پر کردن ریه‌های خود احتیاج دارید. یعنی جریان هوا با افزایش فشار، به دهانه بزرگتری در داخل شیر نیاز دارد تا جریان بیشتر یا گاز متراکم تری ایجاد کند. هنگامی که یک شیر فقط کمی باز شود، هوای متراکمی را که از آن عبور می‌کند محدود می‌کند. همان مقدار هوایی را که در عمق کمتر، می‌تواند برای غواص کافی باشد، در عمق بیشتر (به دلیل محدودیت در جریان، باعث فقدان هوای تنفسی برای غواص می‌شود و...) می‌تواند او را با مشکلات جدی روبرو کند.

وقتی شیر سیلندر را باز می‌کنید یک جریان داخل ولو ایجاد می‌شود و هوا از خروجی عبور می‌کند. اگر شیر به اندازه کافی باز نباشد جریان هوا را محدود می‌کند این امر باعث می‌شود گاز به سرعت صوت نزدیک شود و انتقال هوا را به رگلاتور و ریه ها محدود کند.

 

 

ایمنی:

  • قبل از ورود به آب شیر را کامل باز کنید.
  • به شاگردان خود یک /چهارم را آموزش ندهید.
  • گیج را قبل از ورود به آب چک کنید.
  • چندین بار قبل از ورود به آب تنفس کنید.
  • به عقربه گیج دقت کنید.

بیشتر بخوانید: تقویم آموزشی

غنچه گل‌بافیان

مدیر عامل و موسس مدرسه غواصی جزیره سفید آرامش

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت جزیره سفید آرامش مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

1403/01/29   غنچه گل‌بافیان

بحث و تبادل نظر
الیا
1403/02/04 17:49
بنظر من وقتی شیر را کامل باز میکنید یک نیم دور ببندیم
پاسخ...
متین سعیدی
1403/02/06 09:14
درود، درسته همینطوره دوست عزیز.
مینا حسابی
1403/02/03 23:24
خیلی جالبه که به روز میشه
پاسخ...
متین سعیدی
1403/02/08 10:14
درود، درسته و باید همه اطلاعات به روز باشن.
علیرضا
1403/02/03 19:35
این قدیمی بود دیگه جدید اینطور نیست
پاسخ...
متین سعیدی
1403/02/06 13:12
درود، درسته همینطوره.
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن