قسمت چهارم

بویایی و چشایی کوسه‌ها

بویایی و چشایی کوسه‌ها

شما هم امتیاز بدهید!
1399/10/24   وحید موقوفه‌ای

حس بویایی در کوسه‌ها

بویایی توانایی تشخیص و شناسایی مولکول‌های حل شده‌ی مواد در آب یا هوا می‌باشد. ما و اکثر موجودات از راه وارد شدن هوا به سوراخ‌های بینی حس بویایی را تشخیص می‌دهیم. اما حس بویایی در کوسه‌ها با چشیدن آب از طریق سلول‌های گیرنده‌ای که در سوراخ بینی وجود دارد امکان‌پذیر است. در کوسه‌ها سوراخ‌های بینی به دستگاه تنفسی راه نداشته و ورود آب هیچ اختلالی در تنفس آ‌ها ایجاد نمی‌کند. آب برای بوییدن از سوراخ‌های بینی به داخل کیسه‌هایی می‌رود که در قسمت جلوی سر کوسه در دو طرف پوزه قرار دارند. پس از ورود به آب سلول‌های میکروسکوپی شناسایی بو، اطلاعات مریوط را به مغز برای شناسایی انتقال می‌دهند و در پایان آب از کیسه‌ها و سوراخ‌های بینی خارج می‌شود.

کوسه‌ها به هنگام تولید مثل یا شکار بوی مورد نظر خود را از گیرنده‌های حسی که بسیار قوی هستند تشخیص می‌دهند. به همین دلیل مرکز بویایی بزرگ آن‌ها می‌تواند جزئی‌ترین بو را تشخیص دهد. یک قطره خون در حجم آبی به اندازه استخر المپیک را تشخیص می‌دهد. آن‌ها بوی غذای مورد علاقه‌ی خود را که خوک آبی است را می‌توانند از فاصه‌ی 2 کیلومتری تشخیص دهند. در تحقیقات مشخص شده است که کوسه‌ها با خارج کردن سر خود از آب نیز می‌توانند در هوا هم بوها را تشخیص دهند. کوسه‌ها با استفاده از بو جهت و مسیر خود را نیز تشخیص می‌دهند.

حس چشایی در کوسه‌ها

کوسه‌ها به کمک حس چشایی می‌توانند تشخیص دهند که طعمه خود خوراکی است یا نیست و آن‌ها از خوردن جانوران سمی خودداری می‌کنند. وقتی کوسه‌ها به طعمه‌ای می‌رسند آن را گاز گرفته و اگر قسمتی از بدن او را جدا کنند آن را تف می‌کنند. چرا انسان‌ها غذای کوسه‌ها نیستند؟

کوسه‌ها تنها در صورتی دوباره به انسان حمله می‌کنند که در اثر پاره شدن یکی از شریان‌های اصلی بدن خونریزی شدیدی به وجود آمده باشد. کوسه‌ها حیواناتی را برای خوراک در نظر می‌گیرند که دارای یک لایه ضخیم چربی زیر پوست خود باشند نظیر خوک دریایی. به همین دلیل حتی چاق‌ترین آمدم‌ها هم نمی‌توانند خوراک کوسه‌ها باشند. آن‌ها ترجیح می‌دهند که انرژی چشایی خود را برای یک خوک دریایی چاق نگه دارند تا برای یک انسان لاغر.

گیرنده‌های چشایی کوسه‌ها روی خط دهانی و در داخل گلوی آن‌ها قرار دارند. مانند ما آن‌ها می‌توانند مزه‌های شیرین، تلخ، ترش و شور را تشخیص دهند. گیرنده‌های چشایی کوسه‌ها با تماس مستقیم با مواد غذایی می‌توانند مزه آن‌ها را تشخیص دهند. برخی از گونه‌های آن‌ها دارای زایده‌های بلند مو مانندی شبیه به ریش هستند که بین دهان و سوراخ‌های بینی می‌باشند و کار چشایی انجام می‌دهد. این زایده‌های مو مانند که نوعی ارگان‌های چشایی بوده، به کوسه‌ها کمک می‌کنند تا محل سخت‌پوستان و بی‌مهرگانی را که در زیر ماسه‌های کف دریا پنهان شده‌اند را احساس کنند.

کوسه‌ها دارای زبانی از جنس غضروف سخت و انحنا ناپذیر  هستند که در کف دهان آن‌ها قرار دارد و در اغلب کوسه‌ها این زبان برای کار خاصی بکار برده نمی‌شود.

شما می‌توانید ادامه این مقاله را در وبلاگ مدرسه غواصی جزیره سفید آرامش و در قسمت پنجم از کوسه‌ها بخوانید.

بیشتر بخوانیم: ماسک و اسنورکل غواصی چیست؟

وحید موقوفه‌ای

کارشناس تولید محتوای مدرسه غواصی جزیره سفید آرامش

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت جزیره سفید آرامش مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

1399/10/24   وحید موقوفه‌ای

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن