قسمت پنجم

گیرنده‌های الکترونیکی و جهت یابی کوسه‌ ها

گیرنده‌های الکترونیکی و جهت یابی کوسه‌ ها

شما هم امتیاز بدهید!
1399/11/09   وحید موقوفه‌ای

در این مطلب از بلاگ مدرسه غواصی جزیره سفید آرامش به بررسی نحوه جهت یابی کوسه‌ ها می‌پردازیم. در ضمن برای کسب اطلاع و شرکت در دوره های آموزش غواصی می‌توانید از صفحات دوره های جزیره سفید آرامش بازدید کنید.

گیرنده‌های الکتریکی

کوسه‌ها گیرنده‌های الکتریکی مخصوصی دارند که به شکل سوراخ‌های کوچکی در زیر آرواره‌های پایینی آن‌ها قرار دارند که با چشم به‌راحتی دیده می‌شود. کوسه‌های کف دریا چون فعالیت کمتری دارند تعداد گیرنده‌های آن‌ها کمتر است اما کوسه‌های فعال تا 1500 گیرنده دارند. آن‌ها قادر هستند حرکت‌های بسیار ضعیف موجودات را شناسایی کنند. حتی اگر موجود زنده حرکت هم نکند از طریق پالس‌های قلب و دستگاه تنفش برای کوسه‌ها قابل ردیابی هستند. برای همین است که کوسه‌ها جانورانی را که کامل در کف دریا و زیر ماسه‌ها مانند سفره ماهی‌ها خود را استتار می‌کنند را به‌راحتی شناسایی و شکار می‌کنند.

گاهی می‌گویند قدرت شناسایی میدان الکتریکی کوسه‌ها از این هم بیشتر و قوی‌تر است که در حدود یک صد میلیونیوم ولت درسانتیمتر بوده است. این برابر با میدان الکتریکی ایجاد شده بین دو الکترود در فاصله 1600 کیلومتری توسط یک باتری کوچک 1.5 ولتی در دریا می‌باشد. ضربان قلب و حرکات تنفسی یک ماهی در زمان استراحت صد هزار بار قویتر از این مقدار الکتریسیته می‌باشد.

دامنه‌ی شناسایی گیرنده‌های الکتریکی در حدود 30 سانتیمتر است و این به کوسه‌ها کمک می‌کند که هنگام شکار و حمله زمانی که چشمانشان آسیب دیده و کور شده، در فاصله بسیار کم بتوانند طعمه خود را شناسایی و حمله کنند. کوسه‌ها به جانورانی حمله می‌کنند که مقدار بیشتری الکتریسیته تولید می‌کنند و غالبا جذب میدان‌های الکتریکی قوی می‌شوند به همین دلیل غواصانی که در قفس در زیر آب به تماشای کوسه‌ها می‌روند فورا تجت حمله قرار می‌گیرند. زیرا میدان الکتریکی ایجاد شده توسط قفس فلزی بسیار زیاد می‌باشد. زخم‌های باز و پوست‌های آسیب دیده دارای میدان الکتریکی بسیاری می‌باشند. به همین دلیل کوسه‌ها به ماهیان و جانوران زخمی بیشتر حمله می‌کنند و این دلیلی است که چرا کوسه‌ها هنگامی‌که به یک شناگر حمله می‌کنند، دوباره برگشته و حتی در میان شناگران دیگر که به کمک او آمده اند، به شناگران زخمی حمله می‌کنند.

در میان کوسه‌ها، کوسه‌های سر چکشی که به‌شکل T هستند،گیرنده‌های بیشتری دارند.

جهت‌یابی کوسه‌ها

کوسه‌ها چه‌طوری هزاران کیلومتر در اقیانوس‌ها مهاجرت می‌کنند؟

کوسه‌ها برای مهاجرت از راهنماها و نشانه‌هایی که در دریاها و اقیانوس‌ها قرار دارند استفاده می‌کنند. جریان‌های دریایی اولین راهنمای آن‌ها هستند و کوسه‌ها از طریق سرعت، قدرت، چگالی، جهت جریان و خواص فیزیکی و شیمیایی جریان‌های دریایی برای جهت یابی استفاده می‌کنند و مسیر حرکت و مهاجرتشان را پیدا می‌کنند. صدای موجودات زیر دریا  و صدای امواج هم به آن‌ها بسیار کمک می‌کند. اما مهترین راهنمای کوسه‌ها میدان مغناطیسی زمین است. اکثر جانوران از زنبورها تا وال‌ها توسط میدان مغناطیسی زمین جهت یابی می‌کنند.

تحقیقات نشان داده است که ذرات بسیار ریز کریستال‌های مغناطیسی نظیر اکسید آهن در بافت نرمی که مغز این جانوران را پوشیده است وجود دارد. یک تئوری این است که این ذرات خود را با مغناطیس زمین هم سو می‌کنند.

کوسه‌ها توسط گیرنده‌های خود جریان‌های دریایی که میدان الکتریکی به‌ وجود می‌آورند را در داخل بدن خود ویرایش می‌کنند که مثل یک قطب‌نما برای آن‌ها عمل می‌کند تا بتوانند مسیر مهاجرتشان را پیدا کنند.

به یاد داشته باشید غواصی را استاندارد و ایمن تجربه کنید تا بتوانید در سنین بالاتر هم غواصی کنید و از شگفتی‌های زیر آب بهره‌مند شوید. چراکه عدم شناخت و عدم اطلاعات استاندارد غواصی باعث آسیب‌های جبران‌ناپذیری می‌شود. مربیان غواصی مجموعه جزیره‌ سفید آرامش از کادری جوان، توانمند و متخصص تشکیل شده و با استاندارد‌های روز در غواصی پیشرو و همگام هستند. تیم ما شبانه روز قادر به پاسخگویی سؤالات شما و مشاوره در امور پروژه‌های غواصی است.

بیشتر بخوانیم: روش‌های جلوگیری از باروترومای گوش

وحید موقوفه‌ای

کارشناس تولید محتوای مدرسه غواصی جزیره سفید آرامش

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت جزیره سفید آرامش مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

1399/11/09   وحید موقوفه‌ای

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن