قسمت هفتم

حمله به انسان توسط کوسه‌ها

حمله به انسان توسط کوسه‌ها

شما هم امتیاز بدهید!
1399/11/14   غنچه گل‌بافیان

در این مطلب از بلاگ آموزش غواصی جزیره سفید آرامش درباره انواع حملات کوسه ها به انسان سخن خواهیم گفت. موج سواری که بر روی تخته موج خود خوابیده است از زیر بسیار شبیه خوک دریایی است یا شناگری که چلپ و چلپ می‌کند بسیار کوسه‌ها را تحریک می‌کند. کوسه‌ها اغلب در شب شکار می‌کنند و در روز در حفره‌های دریایی استراحت می‌کنند. به همین دلیل در شب از نزدیک شدن به آن‌ها جدا خودداری کنید. آن‌ها در آب‌های گرم و دمای بالای 20 درجه زندگی می‌کنند. بیشتر در مناطق کم عمق دریا حمله می‌کنند.

انواع حمله کوسه‌ها

  1. زدن و فرار کردن
  2. ضربه و گاز
  3. حمله پنهانی

زدن و فرار کردن

عمومی‌ترین نوع حمله است که اغلب شناگران و موج‌سواران بدون آنکه کوسه را ببینند مورد حمله قرار می‌گیرند. در این نوع حمله کوسه‌ها فقط یک بار حمله می‌کنند. غالبا پای شناگر را تا زیر زانو گاز می‌گیرند. دلیل این حمله این است که شناگران را با طعمه خود اشتباه گرفته و گاز می‌گیرند بعد از چشیدن طعم آن‌ها دور می‌شوند. لباس براق، چلپ و چلپ، کفش چرمی و جواهرآلات باعث تحریک کوسه‌ها می‌شود.

ضربه و گاز

این روش جز موارد بسیار نادر بوده اما بسیار خطرناک است. کوسه دور غواصان در عمق و شناگران می‌چرخد و بعد با پوزه به آن‌ها ضربه می‌زند که باعث خونریزی و تحریک کوسه می‌شود و بعد حمله می‌کند.

حمله پنهانی

این خطرناک‌ترین نوع حمله است چراکه کوسه‌ها بدون هیچ اخطاری حمله می‌کنند. کوسه ببر و کوسه سفید از این دسته هستند. در این مورد عموما جراحت بزرگی را به‌جای می‌گذارند. معمولا قسمت بزرگی را که اندازه دهانشان است، گاز می‌گیرند و تا جدا نکنند دور نمی‌شوند.

چه کسانی بیشتر مورد حمله‌ی کوسه‌ها قرار می‌گیرند

مردها بیشتر از زن‌ها مورد حمله‌ی کوسه‌ها قرار گرفته‌اند. تحقیقات نشان داده است که مردها 10 بار بیشتر از زن‌ها مورد حمله کوسه‌ها بوده‌اند. این دلیل نمی‌شود که کوسه‌ها مردها را به زن‌ها ترجیح می‌دهند بلکه در واقع علت این است که مردها بسیار بیشتر از زن‌ها به دریا رفته و به تنهایی شنا کرده اند.

گروه سنی 20 تا 40 سال بیشترین گروه برای حمله کوسه‌ها هستند چرا که این گروه سنی میل بیشتری به دریا و شناکردن دارند. بیشتر از 56 درصد از حمله کوسه‌ها به موج سواران بوده و در حدود 32 درصد به شناگران و کمتر از 7 درصد به غواصان بوده‌ است. کوسه‌ها بیشتر در سطح آب حمله می‌کنند تا در زیر آب، به همین دلیل گروه غواصان کمترین آمار حمله کوسه را داشته‌اند. کوسه‌ها به ماهیگیران و شکارچیان با نیزه وقتی که در زیر آب ماهی صید کرده‌اند و ماهی صید شده دارای خونریزی می‌باشد نیز، بسیار حمله می‌کنند، البته به ماهی صید شده نه به ماهیگیر، مگر اینکه ماهیگیر آنقدر بی تجربه باشد که پس از شکار در زیر آب ماهی را گرفته و با خود به سطح آب بیاورد.

به یاد داشته باشید غواصی را استاندارد و ایمن تجربه کنید تا بتوانید در سنین بالاتر هم غواصی کنید و از شگفتی‌های زیر آب بهره‌مند شوید. چراکه عدم شناخت و عدم اطلاعات استاندارد غواصی باعث آسیب‌های جبران‌ناپذیری می‌شود. مربیان غواصی مجموعه جزیره‌ سفید آرامش از کادری جوان، توانمند و متخصص تشکیل شده و با استاندارد‌های روز در غواصی پیشرو و همگام هستند. تیم ما شبانه روز قادر به پاسخگویی سؤالات شما و مشاوره در امور پروژه‌های غواصی است.

بیشتر بخوانیم: زیر آب بازی کردی؟

غنچه گل‌بافیان

مدیر عامل و موسس مدرسه غواصی جزیره سفید آرامش

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت جزیره سفید آرامش مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

1399/11/14   غنچه گل‌بافیان

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن