قسمت دوم

اصطلاحات رایج در غواصی

اصطلاحات رایج در غواصی

شما هم امتیاز بدهید!
1400/04/07

اصطلاحات رایج در غواصی

  1. Back gas = گاز تنفسی محمول توسط غواص در داخل کپسول‌های نصب شده در پشت خود دارد. عموماً گاز تنفسی اصلی برای عمق و بخش طولانی غوص می‌باشد.
  2. Back kick = یک مدل پا زدن که به سمت عقب حرکت می‌کنید.
  3. Backward kick = شنا حرکت به عقب، نوعی روش فین زنی برای حرکت به سمت عقب می‌باشد. روشی آسان، قدرتمند و زیبا نیست، اما در موارد بسیاری (عکاسی و….) مفید است. برای انجام این روش ابتدا پاها از یکدیگر به سمت بیرون باز شده و متعاقباً زانوها 90 درجه خم می‌شوند، و سپس به آرامی پاشنه هر دو پا را به هم چسبانده و هر دو پا را راست نموده و به عقب حرکت داده می‌شوند.
  4. Back mount = عمل حمل سیلندرهای اسکوبا در پشت غواص، که تکیه‌گاه سیلندر به وسیله بند و بست، صفحه پشت، زین یا تسمه نگهدارنده کپسول BCD می‌باشد.
  5. Backpack = زین، ساختاری سفت و محکم یا نیمه سخت، و در عمل مشابه عملکرد صفحه پشت، که معمولاً از پلاستیک تزریقی ساخته می‌شود، و گاهاً از فلز. که به عنوان سفت کننده و تقویت کننده جلیقه تعادل می‌باشد، یا اینکه بنیان زین بند و بستی را تشکیل می‌دهد. زین تکیه گاه و تثبیت کننده کپسول غواصی در پشت غواص می باشد.
  6. back roll = روش ورود به آب غواصان که از پشت وارد آب می‌شوند.
  7. Backup light = نور پشتیبان/چراغ قوه پشتیبان، چراغ قوه غواصی یدکی همراه غواص که در صورت خرابی چراغ قوه اصلی از آن استفاده خواهد نمود.
  8. Backup regulator = رگلاتور پشتیبان، رگلاتور یدکی که به شیر یا منیفولد کپسول جفتی متصل می‌گردد.
  9. Bailout block = بلوکی برای جایگزینی گاز، که اختصاصاً  برای اتصال bailout به مسیر عرضه گاز اصلی پیش بینی شده است. به غواص اجازه می‌دهد همزمان در حین استفاده از دهانی و مرحله دوم مشترک ماسک تمام صورت یا هلمت، از گاز اصلی به گاز اضطراری تغییر گاز دهد.
  10. Bail-out bottle = سیلندر اضافی گاز که توسط یک غواص تغذیه از سطح و یا یک غواص ریبریزر حمل می‌گردد تا در صورت بروز توقف در عرضه گاز اصلی بتوانند خود را به نقطه امن برساند. برای غواصان اشباع، این معمولا رسیدن به بل است.
  11. Bar = واحد اندازه گیری فشار در سیستم ISO متریک. این معیار اندازه گیری بصورت جهانی برای سنجش فشار هوا مورد استفاده است. همچنین در خارج از ایران به محلی گفته میشود که غواصان پس از یک روز سخت همدیگر را آنجا ملاقات میکنند و…..
  12. Back Roll Entry = ورود به آب با پشت از لبه قایق. این روش متداول ترین روش ورود به آب از درون قایق غواصی است.
  13. Barodontalgia = درد و ناراحتی ناشی از تغییر حجم و فشار در دندان‌های پوسیده می‌باشد.
  14. Barotrauma = آسیب ناشی از متعادل نشدن فشار داخل بدن و محیط پرفشار بیرونی. این آسیب معمولا در هنگام پایین رفتن یا بالا آمدن سریع داخل آب بوجود می‌آید. آسیب‌های ناشی از باروتروما بر روی پرده گوش، گوش میانی، ریه، دندان‌های آسیب دیده، سینوس‌ها و (چشم به واسطه استفاده غیر اصولی از ماسک) رخ می‌دهند.
  15. BC/BCD/Buoyancy Compensator = جلیقه کنترل شناوری
  16. Bends = بندز، نوعی از بیماری برداشت فشار است که ناشی از آزاد شدن خیلی سریع نیتروژن حل شده در بافت‌ها به هنگام صعود می‌باشد؛ معمولا عوارض آن با درد در اندام‌ها و مفاصل بزرگ ظاهر می شود؛ گاهی اوقات جهت بیان هرگونه تظاهرات بیماری برداشت فشار واژه “بندز“ بکار برده می شود. این بیماری همچنین در غواصان صنعتی که از گاز هلیوکس تنفس می‌کنند و فضانوردان شایع می‌باشد.
  17. BIBS (Built In Breathing System) = سیستم تنفس توکار، این سیستم تقاضای گاز تنفسی با اگزوز خارجی، برای پشتیبانی از سرنشینان اتاق فشار با گازهای تنفسی به غیر از گاز مورد استفاده برای فشرده سازی اتاق فشار، در داخل اتاق فشار پیش بینی می‌شود. جهت موارد درمان و در صورت آلودگی اتمسفر اتاق فشار به عنوان گاز تنفسی اضطراری کاربرد دارد.
  18. Boots = چکمه هایی ساخته شده از جنس نئوپرن با کف لاستیکی که همراه با فین های پشت باز یا همان فین بندی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  19. Bottle = یکی از اصطلاحات رایج در انگلستان برای سیلندر غواصی
  20. Bottom Time = زمانی که غواص سطح را ترک می‌کند و تا زمان ابتدای صعود و شروع به بالا آمدن. مدت زمان بالا آمدن جزو زمان غوص به حساب نمی‌آید.
  21. Boyle’s Law = قانون بویل یکی از قوانین مهم گازها در غواصی است. طبق این قانون فشار یک گاز ایده آل در دمای ثابت رابطه معکوس با حجم آن گاز دارد.
    فرمول قانون بویل: P1V1= P2V2 که در آن P1V1 فشار و حجم اولیه گاز و P2V2 فشار و حجم ثانویه گاز پس از تغییر هستند.
  22. Boddy = این اصطلاح برای غواص همراه مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  23. Buddy Breathing = تنفس کمکی به غواص همراه. روش نجاتی است که در مواقع اضطراری ” اتمام هوای تنفسی” از آن استفاده می‌شود. زمانی که دو فرد غواص از یک دهانی تنفسی استفاده کرده و نوبتی از آن تنفس می‌کنند.
  24. Buddy System = سیستم همراه در غواصی. روش‎هایی برای بهبود و اجتناب از صوانح زیر آب ابداع شده است و در آن معمولا یک گروه دو یا سه نفره از غواصان تفریحی حضور دارند.
  25. Buoyancy = شناوری در غواصی
  26. Buoyancy Compensator = جبران شناوری
  27. Carbon Dioxide Poisoning = مسمومیت ناشی از گاز دی اکسیدکربن
  28. Carbon Monoxide Poisoning = مسمومیت ناشی از گاز منواکسیدکربن
  29. Cave Diving = غواصی در غار
  30. Cage Diving = غواصی در قفس با کوسه یا کروکودیل. هزینه این غواصی برای هر غوص حدودا ۳۰۰ تا ۴۰۰ دلار است.
  31. Certification Card = گواهینامه غواصی
  32. Charl’s Law = قانون چارلز. این قانون بیانگر رابطه افزایش فشار در سیلندر غواصی و با افزایش دما است. بر طبق این قانون حجم گاز تنفسی رابطه مستقیم با دما دارد.
  33. Chemical Light Stick = چراغ شیمیایی برای غواصی در شب. این وسیله بعنوان کمکی در مواقع اضطراری و یا برای قطب نما خوانی در زیر آب برای عملیات غواصی نظامی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  34. Close Circuit Rebreather Or CCR = دستگاه مداربسته غواصی
  35. Commercial diver = غواص تجاری که درایران به غواصان تجاری غواص صنعتی گفته می‌شود.
  36. Commercial Diving = غواصی تجاری یا اصطلاح رایجآ آن در ایرا ن،غواصی صنعتی
  37. Compressor = کمپرسور یک ماشین برای فشرده سازی گاز می‌باشد.
  38. Cylinder = در غواصی به محفظه حمل گاز تنفسی گفته می‌شود.
  39. Cylinder Boots = کفشک ته کپسول غواصی که برای محافظت و همینطور استقرار مناسب سیلندر استفاده می‌شود.
  40. Daltons Low = قانون دالتون. بر اساس این قانون فشار وارده از مخلوطی از گازها معدل جمع فشارهایی است که هر کدام بصورت به تنهایی ایجاد می‌کنند.
  41. DAN: Divers Alert Network = شبکه هوشمند غواصان. این سازمان با آموزش‌های خو دسطح ایمنی در غواصی را به طرز چشمگیریا فزایش داده است.
  42. D-Ring = یک قطعه فلزی به شکل حرف D در زبان انگلیسی است. از این اتصال اغلب در اتصالات جلیقه‌های تعادل غواصی خوب و هارنس غواصی استفاده می‌گردد.
  43. DCI: Decompression illness = عوارض و صدمات حاد ناشی از برداشت فشار است و به فرد آسیب دیده باید فورا اکسیژن داده شود و وارد اتاق فشار گردد.
  44. DCS: Decompression Sickness = عوارض غیر حاد ناشی از برداشت فشار. به بیمار اکسیژن داده وسریعا به سمت اتاق فشار انتقال داده شود.
  45. DDC: Deck Decompression Chamber = اتاق فشار مستقر بر روی سطح برای برداشت فشار اضطراری. این اتاق فشار باید دارای دو بخش و همچنین مجهز به محفظه ارسال و تبادل دارو باشد.
  46. Dead man anchor = طناب متصل به قسمت فوقانی لیفینگ بالن یا کیسه‌های شناور سازی که برای ایمنی و پاره شدن احتمالی تسمه‌ها به نقطه‌ای محکم متصل شده و لیفتینگ بالن را در هنگام پاره شدن تسمه‌ها، وارنه و از هوا تخلیه می‌نماید.
  47. Dead Space or Dead Volume = فضای مرده: حجم هوای باقی مانده از بازدم در فول فیس ماسک یا هلمت غواصی می‌باشد.
  48. Decant = انتقال گاز کپسول به کپسول می‌باشد. روشی برای پر کردن یا انتقال گاز تنفسی یا غیر تنفسی از یک سیلندر فشار قوی به کپسول فشار قوی دیگر  بصورت مستقیم و بدون صرف انرژی. در این روش هیچ انرژی مصرف نمی‌شود و جریان تبادل گاز تا زمان برابر شدن فشار دو سیلندر ادامه می‌یابد.
  49. Decompression = کاهش دادن فشار محیط که غواصان در زمان بالا آمدن از زیر آب یا اتاق فشار تجربه می‌کنند. در این فرآیند گاز محلول در بافت‌ها از بدن خارج می شود.
  50. Decompression Algorithm = الکوریتم برداشت فشارمی‌باشد. روش محاسبه برداشت فشار گام به گام بر مبنای پروفایل غواصی و جدول برداشت فشار. این روش محاسبه در نرم افزار کامپیوتر های غواصی نیز می‌باشد.
  51. Decompression Obligation = اقدامات برداشت فشار. مجموعه اقدامات ضروری کاهش یا برداشت فشار در زمان صعود به سطح آب بر اساس پروفایل غواصی و نوع برداشت فشار می‌باشد.
  52. Decompression Stop = توقف برداشت فشار. زمانی است که فرد غواص در زمان صعود به شطح آب انجام می دهد تا گازهای محلول به ویژه نیتروژن از طریق بازدم از خود خارج گردند. بدون برداشت این گازها ”منبسط شده” و به حباب مبدل گشته و منجر به بیماری DCS می‌شود.
  53. Decompression Table = جدول برداشت فشار
  54. Deep Diving = غواصی عمیق
  55. Deep Water Blackout = غش کردن در آب‌های عمیق می‌باشد. در غواصی آزاد (Free Diving) از درست دادن هوشیاری ناشی از کمبود اکسیژن مغزی در هنگام بالا آمدن. غواص معمولا در این حالت احساس کمبود اکسیژن نمی‌کند. در غواصی اسکوبا یا غواصی تغذیه از سطح. از دست دادن هوشیاری بدلیل تاثیر بیش از حد گاز نیتروژن و مستی ناشی از آن می‌باشد.
  56. Defogging Solution = ضد بخار کردن ماسک یا درون هلمت غواصی.
  57. (Delta p (ΔP = فشار معکوس. معمولا این اصطلاح در غواصی هنگام باز کردن یک دریچه با فشار کمتر از فشار محیط استفاده می‌شود. باز کردن دریچه‌هایی که فشار کمتری دارند باعث ایجاد اختلاف فشار و کشیده شدن غواص به درون آن دریچه می‌گردند. این دریچه می‌تواند حتی دریچه تحتانی آب استخر باشد.
  58. Dehydration = کم آبی شدید بدن، تشنگی شدید
  59. Demand Valve = دیمند والو. دستگاهی که مکایزم آن به گونه‌ای طراحی شده تا جریان مورد نیاز گاز تنفسی غواص را به میزان لازم تامین نماید.
  60. Depth Gauge = عمق سنج
  61. Descent/Ascent Line = مسیر بالا و پایین رفتن غواص در آب که بوسیله یک طناب، وزنه و بویه مشخص شده است.
  62. (DGPS (Deffrential Global Positioning System  = دستگاه افزایش دقت و بهبود برای سیستم موقعیت یابی جهانی GPS. این دستگاه (DGPS) از ایستگاه‌های مرجع و ثابت زمینی برای نمایش اختلاف بین موقعیت‌های نمایش داده شده و تصحیح آن‌ها استفاده می‌کند.
  63. Diaphragm Regulator = دیافراگم رگلاتور غواصی.
  64. DIN Valve = شیر کپسول با استاندارد دین
  65. Dive Club = کلوپ غواصی
  66. Dive Computer = یکی از لوازم غواصی ضروری برای نمایش، عمق، زمان زیر آب، دما و اطلاعات مورد نیاز غواص و همچنین دارا بودن الگریتم برداشت فشار در زمان به سطح آمدن. کامپیوتر غواصی به عنوان یک ابزار جانبی و کمکی در کنار جداول غواصی باید به کار برده شود.
  67. Dive Flag = پرچم غواصی. پرچم غواصی به دوشکل ورزشی و حرفه‌ای می‌باشد.
  68. Dive Light = چراغ قوه غواصی، این وسیله در انواع و اندازه های مختلفی قابل تهیه است. بهتر از برای غواصی در  شب یا غواصی در غار یک چراغ قوه اصلی بزرگتر پر نور و یک چراغ قوه کوچک دیگر برای مواقع اضطراری همراه غواص باشد.
  69. Dive Operator = فروشگاه،قایق یا جایی که شما را به غواصی می برد و می تواند شما را تایید کند.
  70. Dive Profile = پروفیل غواصی. عمق و فشاری که غواص در اعماق مختلف طی دوره غواصی (دوره های) یا عملیات غواصی زیر آب سپری کرده باشد توصیف می کند.
  71. Dive shop = فروشگاه لوازم غواصی
  72. Dive Table = جدول برداشت فشار برای عملیات غواصی. این جداول بصورت استاندارد برای نوع عملیات غواصی که شامل محل غواصی، نوع گاز تنفسی، عمق غواصی و شرایط مختلف دیگر طراحی شده اند. برای نوع عملیات غواصی از جدول مربوطه می‌بایستی استفاده گردد.
  73. Divemaster = یک غواص حرفه‌ای با تجهیزات غواصی اسکوبا با حداقل ۶۰ غوص که می‌تواند به عنوان کمک مربی در قایق غواصی و در حین آموزش غواصی کمک کند.
  74. Diver = غواص
  75. Dive = غوص، شیرجه
  76. Diving = غواصی یا شیرجه زدن
  77. Diving Fins = فین‌های غواصی
  78. Diving Gear = لوازم غواصی
  79. Diving Equipment = تجهیزات غواصی
  80. Diving Compressor = کمپرسور غواصی
  81. Diving School = مدرسه غواصی
  82. (DPV (Diver Propulsion Vehicle = وسیله‌ای دارای پروانه برای حرکت سریعتر غواصان در زیر آب است. این وسیله با استفاده از باطری کار می‌کند.
  83. (Drift Dive (Diving in a current = غواصی در آب‌های با جریان
  84. Diving Suit = لباس غواصی
  85. Diving Watch = ساعت غواصی
  86. (DIR (Doing It Right = درست انجامش بده. یک رویکرد جامع برای انجام کارهای ضروری از قبیل، انجام اصولی فنون غواصی، مشارکت گروهی، آمادگی جسمی و استفاده ساده، موثر و حداقلی از تجهیزات غواصی است.
  87. Drowning = غرق شدن
  88. Dry Bag = ساک خشک مخصوص حمل لوازم غواصی و کاملا ضد آب ساخته شده است. در مدل‌های حرفه‌ای حتی زیپ ساک نیز واترپروف می‌باشد. برخی مدل‌ها نیز با تا کردن لبه یا استفاده از زیپ کیپ و یا قرار گرفتن یک کاور روی زیپ جلوی ورود آب را می‌گیرند.
  89. Dry Bell/ Closed Bell = بل خشک یا بسته: این وسیله در غواصی بیش از ۵۰ متر در غواصی صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. غواصان با وارد شدن به درون آن تحت فشار قرار گرفته و همانند یک آسانسور به اعماق آب رفته و پس از پایان کار با وارد شدن به درن آن به سطح آب مراجعه می‌کنند.
  90. Dry Filling = پر کردن خشک: فشرده سازی هوای سیلندر غواصی و متراکم شدن گاز درون کپسول دمای آن افزایش می یابد. این اصطلاح زمانی بکار برده می شود که ما کپسول غواصی را درون یک مخزن آب برای خنک شدن قرار نمی‌دهیم. اشکال پر کردن خشک، کاهش مقدار گاز داخل سیلندر پس از خنک شدن می‌باشد.
  91. Drysuit = لباس خشک غواصی برای غواصی در آب‌های سرد ساخته شده است. این لباس‌ها از مواد گوناگونی تولید می‌گردند. برای عایق بودن هر چه بهتر این لباس غواصی بهتر است از لباس زیر مخصوص آن استفاده گردد.
  92. Dsv (Dive Surface Valve) = ولو دهانی دستگاه مدار بسته غواصی که قابل تنظیم برای تنفس از دستگاه و یا تغییر به تنفس از هوای محیط بدون خارج کردن از دهان عواص را دارد.
  93.  Diving Support Veessel = یک کشتی یا قایق که برای عملیات غواصی طراحی و ساخته شده است.
  94. (DSMB (Delayed Surface Marker Buoy = یک بویه شناور بالای سر غواص برای نشان دادن موقعیت او و می‌تواند برای مواقع اضطراری بعنوان علامت استفاده شود.
  95. Duckbill Valve= شیر یکطرفه
  96. Dump Valve = شیر تخلیه هوای اضافه از لباس غواصی درای سوت یا جلیقه تعادل غواصی
  97. Dynamic Positioning = روش نگهداری شناور غواصی در یک موقعیت ثابت بدون استفاده از لنگر می‌باشد.
  98. Dysbarism = شرایط و وضعیت پزشکی ناشی از تغییر در فشار محیط
  99. Buddy Breathing = دوست تنفسی: دو غواص در زمان اضطراری هنگام صعود از یک مخزن تنفس می‌کنند.
  100. Buddy System = تیم‌های دو و یا گاهی سه نفره که در زمان غواصی برای ایمنی بیشتر تشکیل می‌شود.
  101. Buoyancy = شناوری: هر شئ‌ای در داخل آب طبق قانون ارشمیدس قدرت شناوری دارد که غواصان با کنترل قدرت شناوری خود در زیر آب به راحتی حرکت می‌کنند.
  102. Buoyancy Compensator or BCD = جبران کنند شناوری: وسیله‌ای  که غواص بر تن می‌کند تا در زمان صعود و فرود شناوری خود را کنترل کند برای تایید سرعت استاندارد می‌باشد.
  103. Carbon Dioxide Poisoning = مصمومیت با دی اکسید کربن: به علت حذف ناقص آن شکل می‌گیرد.
  104. Carbon Monoxide Poisoning = مصمومیت مونوکسید کربن: معمولا به علت خرابی کمپرسور یا اشتباه در شارژ سیلندر ها بوجود می‌آید.
  105. Certification Card = مدرک تاییدیه غواصی: تعدادی از سیستم های آموزشی امکان استعلام آنلاین آن را فراهم کرده اند.
  106. Charles’ Law = قانون چارلز: مقدار حجم و فشار یک گاز رابطه متناسبی با دما دارند.
  107. Chemical Light Stick = چوب شیمیایی: یک منبع نور که با ترکیب دو ماده شیمیایی نور تولید می‌کند و غواصان در غواصی شبانه از آن استفاده می‌کنند.
  108. Closed Circuit Breathing Apparatus = دستگاه تنفس مدار بسته: دستگاهی که با حذف دی اکسید کربن در هوای بازدم آن را قابل استفاده می‌کند. 
  109. Compressor = دستگاهی کمپرسور غواصی: که سیلندرهای غواصی را با هوای فشرده پر می‌کند.
  110. Controlled Buoyant Lift = نام یکی از مهارت‌های نجات غواص است.
  111. Cylinder = سیلندر غواصی: مخزن فلزی استوانه ای شکل که برای نگهداری ایمن هوای غواص استفاده می‌شود.
  112. Cylinder Boots = محافظ لاستیکی سیلندر غواصی که در کف سیلندر قرار می‌گیرد.
  113. D-Rings = حلقه های فلزی D شکلی که به روی BCD غواصی قرار دارد.
  114. Dalton’s Law = قانون دالتون:فشار یک مخلوط گازی برابر است با مجموعه فشارهای هر یک از گاز های تشکیل دهنده آن مخلوط.
  115. Decompression Diving = غواصی فشرده سازی: به غواصی گفته می‌شود که نوعی از غواصی که نیازمند برنامه ریزی است تا در زمان صعود متوقف شود تا از بیماری فشاری جلوگیری کند. در غواصی تفریحی (بدون غواصی فشرده سازی)، ای روش تنها به عنوان یک کار اضطراری در نظر گرفته می‌شود و هرگز بخشی عمدی از برنامه غواصی نیست.
  116. Decompression Sickness =یکی از اختلالات غواصی که در آن گاز نیتروژن از داخل خون خارج شده و تشکیل حباب‌های کوچک را می‌دهند که می تواند کشنده باشد.
  117. Decompression Stop = ایستگاه برداشت فشار: توقف در زمان صعود در عمق‌های تعین شده به بدن فرصت آزادسازی گاز‌های جذب شده را می‌دهد.
  118. Decompression Tables =جداول چاپی که با استفاده از آن حداکثر زمان‌هایی که می توان در عمق ماند را تعیین می‌کنیم، به وسیله آن غواصان به منظور جلوگیری از بیماری، و با انجام دادن توقف‌های تفکیک پذیری در سطوح مورد نیاز برای عمق، به صورت ایمن غواصی می‌کنند.
  119. Deep Diving = غواصی عمیق: برای غواصان تفریحی تا 40 متر تعیین شده است.
  120. Defogging Solution = راه حل پاکسازی ماسک از بخار
  121. Dehydration = کم آبی: در غواصی احتیاج است که هم در قبل هم در حین و هم در بعد از غواصی آب بنوشید.
  122. Depth Gauge = عمق سنج
  123. Descent/Ascent Line = یک طناب از یک قایق یا شناور که می تواند توسط غواصان برای کنترل فرود و صعود آنها استفاده شود.
  124. Diaphragm Regulator = دیافراگم رگلاتور: که کمک میکند آب وارد مرحله اول رگلاتور نشود.
  125. Drift Diving = غواصی در جریان.
  126. Drowning = غرق شدگی

بیشتر بخوانید: سوختگی

بابک خورسند

مدیر داخلی مدرسه غواصی جزیره سفید آرامش

 

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت جزیره سفید آرامش مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

1400/04/07

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن