تجهیزات موردنیاز برای غواصی کدامند؟ (مهمترین لوازم و تجهیزات غواصی)

تجهیزات موردنیاز برای غواصی کدامند؟ (مهمترین لوازم و تجهیزات غواصی)

3 رای شما هم امتیاز بدهید!
1401/11/25

آموزش غواصی و غواصی بدون شک یکی از محبوب‌ترین فعالیت‌های اقیانوسی است. به‌خصوص برای کسانی که عاشق کشف زیبایی‌های پنهان اقیانوس هستند. قبل از اینکه بتوانید یک غواصی ایمن و لذت‌بخش در اعماق اقیانوس را انجام دهید، باید مهارت فیزیکی، دانش و آموزش فنی لازم را کسب کنید. مهم‌تر از همه، شما باید خود را به تجهیزات غواصی مناسب مجهز کنید.

فهرست تجهیزات غواصی ما برای کمک به شما برای تبدیل‌شدن به یک غواص بهتر است. انتخاب تجهیزات غواصی برای شما بسته به فعالیت و مجموعه مهارت شما متفاوت است.

تجهیزات غواصی چیست؟

تجهیزات غواصی به شما این امکان را می‌دهد که از دنیای زیر آب بازدید کنید. همچنین این امکان را فراهم می‌کند که در زیر سطح نفس بکشید، ببینید و راحت حرکت کنید. تجهیزات غواصی به شما کمک می‌کند تا برای مدتی کوتاه از یک زمین‌نشین به یک موجود آبزی تبدیل شوید. یک ماسک به شما امکان می‌دهد به‌وضوح ببینید. یک رگلاتور و مخزن غواصی هوای موردنیاز شما را تأمین می‌کند. فین‌ها به شما امکان می‌دهند به طور مؤثر شنا کنید و لباس مرطوب (وت‌سوت) به شما کمک می‌کند گرم بمانید.

از تجهیزات غواصی خود کجا استفاده خواهید کرد؟

تقریباً در هرجایی که آب وجود دارد می‌توانید غواصی کنید. تجهیزات غواصی که استفاده می‌کنید بسته به محیط غواصی کمی متفاوت است. چهار دسته کلی برای تجهیزات غواصی وجود دارد. برخی از تجهیزات غواصی در همه دسته‌ها قرار می‌گیرند. به‌عنوان‌مثال، یک ماسک برای همه محیط‌ها مناسب است.

انواع تجهیزات غواصی

تجهیزات غواصی به‌طورکلی به چند قسمت تقسیم می‌شود. به‌همراه‌داشتن برخی تجهیزات غواصی برای غواصان لازم و ضروری هستند. بعضی تجهیزات غواصی را نیازی نیست همه داشته باشند و فقط برای غواصی پیشرفته نیاز است و در نهایت بعضی از تجهیزات غواصی، لوازم جانبی هستند. در زیر به شرح و بررسی این وسایل می‌پردازیم.

تجهیزات ضروری غواصی

  • مخزن غواصی

یک مخزن غواصی که گاهی به‌عنوان سیلندر غواصی نیز شناخته می‌شود به شما امکان می‌دهد هوای فشرده یا مخلوط گازهای تخصصی را ذخیره کنید. مخازن از فولاد یا آلومینیوم ساخته شده‌اند. دارای درجه فشاری در حدود 2000 تا 3500 psi هستند. هوایی که هنگام غواصی به تنفس آن نیاز خواهید داشت در این مخزن خواهد بود.

  • تنظیم‌کننده

رگلاتور قطعه‌ای از تجهیزات غواصی است که به شما امکان می‌دهد هوای فشرده را از مخزن غواصی خود تنفس کنید. هوای پرفشار را به فشار محیط تبدیل می‌کند. یک رگلاتور دارای دو بخش است: مرحله اول و مرحله دوم. مرحله اول به مخزنی که روی پشت خود می‌پوشید وصل می‌شود و مرحله دوم چیزی است که در دهان می‌گذارید. راحتی در اینجا بسیار مهم است، بنابراین تنظیم‌کننده‌ای انتخاب کنید که در آب احساس امنیت کنید.

  • ماسک غواصی

وقتی زیر آب هستید، ماسک غواصی چشمان شما خواهد بود. بهترین نوع ماسک غواصی، ماسکی است که به‌خوبی جا می‌گیرد، راحت است و به شما امکان می‌دهد به‌راحتی زیر آب را ببینید. یک نکته برای کمک به پیدا کردن ماسک مناسب این است که ماسک را به‌آرامی روی صورت خود بگیرید و کمی با بینی نفس بکشید.

این کار مکش ملایمی ایجاد می‌کند و ماسک را در جای خود نگه می‌دارد. اگر این کار نمی‌کند یا راحت نیست، ممکن است ماسک به‌خوبی بر روی صورت شما قرار نگیرد.

  • لباس مرطوب یا لباس خشک

یک لباس مرطوب (وت‌سوت) مناسب می‌تواند تفاوت بین یک شیرجه عالی و یک شیرجه وحشتناک باشد. لباس مرطوبی که خیلی تنگ باشد، حرکت در آب را دشوار می‌کند. از طرف دیگر، لباسی که بیش از حد گشاد است می‌تواند آب را به داخل راه دهد و ممکن است سرد و ناراحت شوید. لباس ایده‌آل باید مانند پوست دوم مناسب باشد. نه خیلی تنگ، اما عاری از هرگونه شکاف یا چین. انعطاف‌پذیری نیز مهم است، شما باید بتوانید بدن خود را در آب بکشید.

متفاوت از لباس‌های مرطوب، لباس‌های خشک (درای‌سوت) یک مهروموم ضد آب ایجاد می‌کنند. به‌طورکلی، اگر غواصان به طور منظم در آب سرد یا برای مدت طولانی غواصی کنند، از لباس مرطوب به لباس خشک تبدیل می‌شوند. انتخاب لباس خشک یک اولویت شخصی است، اما قبل از انتخاب، نوع غواصی را در نظر بگیرید. میزان حفاظت حرارتی مورد نیاز خود را داشته باشید. بدانید چه موادی برای شما مناسب است. دریافت گواهینامه لباس خشک توصیه می‌شود. این گواهینامه مهارت‌های ضروری را که یک غواص لباس خشک باید بداند، مانند هواگیری، یافتن شلنگ کمپرسور آزمایش می‌کند.

  • فین غواصی

فین‌ها کنترل حرکات را به شما می‌دهند. به شما اجازه می‌دهند با چابکی در آب بچرخید. فین‌ها در انواع مختلفی در بازار وجود دارد. به‌عنوان‌مثال، فین‌های کامل پا (فین کفشی) در آب گرم استفاده می‌شود. فین‌های پاشنه باز (فین بندی) را می‌توان هم در آب گرم و هم در آب سرد استفاده کرد، اما بوت‌ها موردنیاز هستند. درست مانند سایر تجهیزات غواصی، راحتی در اینجا کلیدی است.

  • جلیقه کنترل شناوری (BCD)

یک جلیقه کنترل شناوری برای دستیابی و حفظ شناوری خنثی در طول غواصی استفاده می‌شود. این جلیقه‌ایست که در هنگام غواصی می‌پوشید و به شما کمک می‌کند شناور بودن خود را مدیریت کنید. بسیاری از BCDها دارای جیب‌های وزنی یکپارچه هستند که نیاز به تسمه وزنه جداگانه را از بین می‌برد.

  • شناور نشانگر سطحی

شناور نشانگر سطحی را می‌توان در حین توقف ایمنی یا هنگام نزدیک‌شدن به سطح به کار برد تا قایق غواصی و سایر قایق‏ها از موقعیت شما مطلع شوند. همچنین می‌تواند در مواقع اضطراری استفاده شود تا شما در سطح اقیانوس بیشتر دیده شوید.

  • ضدبخار

ضدبخار (unti-fog) برای ماسک شما بخش مهمی از غواصی شما است. زیرا اثر مه‌آلود شدن زیر آب را کاهش می‌دهد. این جزء ضروری معمولاً ژل یا اسپری است که در داخل ماسک شما اعمال می‌شود و از متراکم شدن آب روی لنز جلوگیری می‌کند.

تجهیزات پیشرفته غواصی

  • کامپیوتر غواصی

وظیفه اصلی یک کامپیوتر غواصی نظارت بر داده‌های حیاتی غواص است. تمام کامپیوترهای غواصی مدرن حداکثر عمق و زمان پایین را نظارت می‌کنند. الگوریتم کامپیوتر غواصی تخلیه نیتروژن را بر اساس داده‌های غواصی و فاصله سطح محاسبه می‌کند. در هنگام انجام غواصی‌های تکراری ضروری است.

  • چاقوی غواصی

چاقوهای غواصی معمولاً دارای یک لبه تیز یا یک لبه دندانه‌دار هستند. معمولاً غواصان در صورت گرفتار شدن در تور ماهیگیری، گیاهان زیر آب و... از آن‏‌ها برای رهایی خود استفاده می‌کنند. همچنین برای جلب‌توجه یکی از غواصان با ضربه‌زدن به پشت دسته روی مخزن شما مفید است.

برای غواصان حرفه‌ای، آن‏ها ابزاری ضروری هستند که در سبک‌ها و اندازه‌های مختلف وجود دارند و موارد مفیدی برای نگهداری در کیف غواصی شما هستند. یک چاقوی غواصی را می‌توان در BCD خود ذخیره کرد یا به یکی از اندام‌های خود بست.

  • قطب‌نما غواصی

قطب‌نما غواصی از تجهیزات غواصی است که به‌احتمال زیاد برای غواصی‌های مبتدی موردنیاز نیست. قطب‌نما غواصی چیزی است که غواصان پیشرفته باید به چک‌لیست تجهیزات غواصی خود اضافه کنند. اکثر قطب‌نماهای غواصی در کامپیوتر یا کنسول غواصی شما تعبیه شده‌اند و برای حرکت در حین غواصی استفاده می‌شوند.

تجهیزات جانبی غواصی

  • تخته‌های نوشتن

تخته های نوشتاری، دفترچه یادداشت های پلاستیکی زیر آب با مدادهای منحصربه‌فرد سازگار با آب هستند. لوح‌های نوشتن برای ارتباط با سایر غواصان یا نوشتن جزئیات خاص در مورد یک عکس، یک غواصی، یک مکان یا هرچیز دیگری که ممکن است بخواهید بنویسید استفاده می‌شود. تخته‌های تحریر در اندازه‌های مختلف، از تخته مچ تا تخته‌های مغناطیسی بزرگ‌تر موجود هستند.

  • کیت کمک‌های اولیه

کیت کمک‌های اولیه از تجهیزات غواصی مهمی است که هنگام غواصی باید همراه خود داشته باشید. آن را در جایی که به‌راحتی در قایق قابل‌دسترسی است، یا اگر در حال غواصی در ساحل هستید، در نزدیکی آن قرار دهید. یک کیت کمک‌های اولیه خوب حاوی پمادهای موضعی، داروهای ضددرد و آلرژی، بانداژ و سایر موارد مراقبت از زخم است.

  • جعبه خشک

جعبه خشک جعبه‏‌های ضد آب است که غواصان می‌توانند از آن برای نگهداری اقلام ارزشمند خود مانند کلید، پول یا چیزهای مشابه استفاده کنند. جعبه‌های خشک به غواصان کمک می‌کند تا احساس بهتری داشته باشند. زیرا می‏دانند اشیا باارزش آن‌ها در قایق یا ساحل نیستند که عابران بتوانند آن‏ها را بردارند.

  • کیف خشک (dry bag)

مانند جعبه‌های خشک، کیف‌های خشک، کیف‌‏‌های ضد آب هستند که از اقلام محافظت می‌کنند. از آن‏ها در برابر آب، گردوغبار و ماسه در هنگام بیرون رفتن در تورهای غواصی یا سایر ماجراجویی‌های خارج از منزل محافظت می‌کنند. این کیف‌ها می‌توانند هر چیزی از فین گرفته تا حوله ساحلی و دوربین را در خود جای دهند. آن‏ها در اندازه‌های مختلف هستند و برای استفاده در قایق غواصی عالی هستند.

سخن پایانی

به خاطر داشته باشید که لزوماً نیازی به دریافت همه چیز در این لیست تجهیزات غواصی ندارید. هر غواصی متفاوت است. بسته به شرایط غواصی و اهداف شما ممکن است به تجهیزات غواصی بیشتر یا کمتری نیاز داشته باشید. این‏ها تنها برخی از ضروری‏ترین مواردی هستند که به شما کمک می‏کنند تا از غواصی خود نهایت لذت را ببرید.

بیشتر بخوانید: وقتی در دریا گم می‌شویم؟

نهال ظاهری

کارشناس سئو جزیره سفید آرامش

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت جزیره سفید آرامش مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

1401/11/25

بحث و تبادل نظر
رضا عابدی
1403/02/09 11:58
تجهیزات پیشرفته برای افراد یک ستاره لازمه؟
پاسخ...
متین سعیدی
1403/02/09 14:01
درود، خیر تجهیزات اولیه کافی هست
نانا
1403/02/08 13:11
برای افراد آماتور هم این تجهیزات لازمه؟
پاسخ...
متین سعیدی
1403/02/08 15:52
درود، همه این تجهیزات خیر ولی برای غواصی حتما لازم هستند.
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن