7 نکته که قبل از شروع غواصی باید بدانید

7 نکته که قبل از شروع غواصی باید بدانید

2 رای شما هم امتیاز بدهید!
1402/01/15

غواصی از آن ورزش‌ها و تفریحات هیجان انگیز و جذابی است که برای اکثر افراد وسوسه کننده است. خیلی از ما حداقل برای یک بار هم که شده دلمان خواسته غواصی را تجربه کنیم و شگفتی‌های زیر دریا را ببینیم. اما غواصی کردن به این راحتی هم نیست و قبل از شروع آن باید با نکات ضروری غواصی خوب آشنا شوید. در این مقاله ۷ مورد از نکات ضروری غواصی را مرور می‌کنیم تا بهتر بتوانید برای مسیر خود برای تبدیل شدن به یک غواص خوب برنامه‌ریزی کنید.

 

برای غواصی خود برنامه ریزی کنید و طبق برنامه غواصی کنید

صرف زمان برای برنامه‌ریزی صحیح غواصی از مهم‌ترین نکات ضروری غواصی است که ایمنی شما را تضمین می‌کند. مهم نیست با چه کسی غواصی می‌کنید، باید حتما از قبل روی حداکثر زمان و عمق غواصی توافق کنید. اقدامات اضطراری و ایمنی و نکات ضروری غواصی را مرور کنید و اگر راهنما ندارید، حتما نقشه سایت و نحوه حرکت در آن را بررسی کنید و مطمئن شوید که قرار نیست به راحتی غافلگیر شوید. با همراه خود هماهنگ شوید و در مورد علایم و... به توافق برسید. مهم‌تر از همه هم این که حین غواصی وسوسه نشوید و مثلا توقف برنامه‌ریزی نشده یا تغییر مسیر بی‌‌دلیل را فراموش کنید. یک غفلت حتی کوچک می‌تواند سبب شود در تامین اکسیژن دچار مشکل شوید یا با مشکلات پیش‌بینی نشده‌ای روبه‌رو شوید و احتمالا این‌ها آخرین چیزهایی هستند که بخواهید حین غواصی تجربه کنید.

 

صبور باشید

ذوق و جذابیت غواصی باعث می‌شود بخواهید همین حالا داخل آب بپرید و از کشف اقیانوس لذت ببرید، اما اوضاع به همین راحتی‌ها هم نیست. نکات ضروری غواصی و هر جای دیگری بسیار زیاد هستند و باید آن‌ها را چه قبل از ورود به آب و چه در آب یاد بگیرید و تحمل آن شاید در اوایل کار کمی سخت باشد.

اما این نکته را فراموش نکنید که هر چه بیشتر تمرین و آزمون و خطا داشته باشید، هم لذت بیشتری از غواصی می‌برید و هم امنیت بیشتری خواهید داشت. البته قسمت امنیت شامل بقیه هم می‌شود چرا که برخی اشتباهات ممکن است هم‌تیمی‌های احتمالی شما را هم در خطر قرار دهد. بنابراین صبور باشید و قبل از شروع رسمی غواصی به تمرینات خود و رعایت نکات ضروری غواصی پایبند بمانید.

 

نفس خود را حبس نکنید

این یکی از اولین نکات ضروری غواصی و جهان است که حین تمرینات اولیه آمادگی برای غواصی یاد می‌گیرید: نفس خود را نگه ندارید. این از مهم‌ترین قوانین غواصی است و دلایل بسیار خوبی هم برای آن وجود دارد. مطابق قانون بویل، هنگام صعود هوا در ریه‌های غواص منبسط میشود و به همین ترتیب هنگام فرود منقبض می‌شود. تا زمانی که به صورت مداوم نفس می‌کشید این قضیه مشکلی ایجاد نمی‌کند. اما اگر نفس خود را حبس کنید، هوا دیگر نمی‌تواند هنگام انبساط خارج شود.

همانطور که می‌توانید حدس بزنید رعایت نکردن این مورد از نکات ضروری غواصی می‌تواند مشکلات جدی ایجاد کند: از ایجاد پارگی در دیواره داخلی ریه گرفته تا آسیب‌های جدی به اندام‌های داخلی. در موارد شدید این اتفاق ممکن است سبب خروج حباب‌‌های هوا به داخل حفره قفسه سینه و جریان خون و در نهایت حتی آمبولی شریانی شود که می‌تواند کشنده باشد. بنابراین خیلی مهم است که قبل از شروع غواصی با تمرینات پیش‌زمینه‌ای نفس کشیدن حین غواصی را تبدیل کنید. خیلی از ما به صورت طبیعی با ورود به آب نفس خود را حبس می‌کنیم که برای غواصی باید بر آن غلبه کرد.

 

آمادگی بدنی کافی داشته باشید

غواصی به آمادگی بدنی بالایی نیاز دارد. درست است که بخشی از غواصی به ریلکس کردن زیر آب و مشاهده پدیده‌های مختلف می‌گذرد، اما شناهای طولانی در سطح آب، غواصی در جریان‌های آبی شدید و قدرت‌مند، حمل وسایل و تجهیزات و تحمل آب و هوای شدید هم از چیزهایی هستند که تجربه می‌کنید. همه این‌ها سبب می‌شود غواصی آنقدرها هم فعالیت ساده‌ای نباشد و هرچه غواصی حرفه‌ای‌تری مد نظر داشته باشید به تناسب اندام و قدرت بدنی بهتری نیاز دارید.

عدم تناسب اندام کافی می‌تواند سبب تقلای بیش از حد و خستگی فیزیکی، مصرف سریع‌تر هوا و البته مشکلات شدیدتری مثل آسیب‌های مختلف شود. بهتر است قبل از شروع غواصی با انجام تمرینات مختلف ورزشی تناسب اندام خود را بهبود دهید و با بدنی آماده و ورزیده دوره‌های غواصی را شروع کنید. این مورد از نکات ضروری غواصی را در مورد بیماری‌ها هم در نظر بگیرید، یک سرماخوردگی ساده ممکن است در خشکی مسئله مهمی به نظر نرسد، اما حین غواصی چند برابر مشکل‌زا به نظر خواهد رسید. بنابراین همواره قبل از شروع غواصی وضعیت سلامتی خود را به دقت چک کنید و از آمادگی صد در صدی خود مطمئن شوید.

 

کنترل شناوری را تمرین کنید

از مهم‌ترین نکات ضروری غواصی و مهارت‌هایی که هر غواصی باید داشته باشد کنترل شناوری یا همان buoyancy control است. این مهارت نشان دهنده تبحر غواص هم هست و  باید قبل از شروع غواصی آن را به خوبی یاد بگیرید. کنترل شناوری به شما کمک می‌کند در جای خود باقی بمانید و بالا و پایین نروید. اصولا در غواصی هدف این است که به عمق مد نظر خود برسید و در همان عمق بدون تغییرات شدید حرکت کنید. مهم‌ترین وسیله‌ای که به شما اجازه می‌دهد بتوانید میزان شناوری خود را تغییر دهید همان جلیقه کنترل شناوری یا BCD است. به جز آن حتی با تمرینات تنفسی هم می‌توانید این کار را انجام دهید. پس از مدتی تمرین، تنها با تنفس خود می‌توانید تغییرات کوچکی در شناوری خود ایجاد کنید. به عنوان مثال، اگر به مرجانی برخورد کردید و خیلی نزدیک هستید، یک نفس عمیق بکشید (بلند خواهید شد) و سپس در حالی که از قسمتی از آن عبور می کنید به آرامی هوا را خارج کنید.

 

به اندازه کافی آب بخورید

این یکی ممکن است کمی عجیب به نظر برسد، اما حقیقت این است که بودن در آب سبب آبرسانی به بدن شما نمی‌شود. شاید این مورد را در نکات ضروری غواصی نبینید، اما دهیدراته شدن از مشکلات رایجی است که ممکن است هنگام غواصی برای شما پیش بیاید، مخصوصا اگر آب و هوایی که در آن غواصی می‌کنید خیلی گرم و شرجی باشد. اکثر مردم حتی در یک روز معمولی هم به اندازه کافی آب نمی‌نوشند و قطعا این موضوع حین غواصی و بودن در آب کم‌تر هم  می‌شود. در طول روز باید حداقل دو لیتر (و حتی بیشتر) آب بنوشید و می‌توانید این کار را پس از بیدار شدن، در قایق و حین رسیدن به مقصد و یا در فواصل بین شیرجه‌ها انجام دهید تا بدن خود را از کم‌آبی نجات دهید.

 

مهارت‌های حیاتی را فراموش نکنید

یادگیری کمک‌های اولیه و مهارت‌های حیاتی چیزهایی است که معمولا در پیش از دوره‌های آموزش غواصی تعلیم داده می‌شود. منتها ممکن است با شروع غواصی این دسته از نکات ضروری غواصی را به راحتی از یاد ببرید یا اصلا در دوره‌ها آنقدر‌ها هم به این آموزشات اهمیت ندهید. نیازی به گفتن نیست که این کار چقدر اشتباه است و ممکن است بهای زیادی برای آن پرداخت کنید. بستگی به حرفه‌ای بودن و این که به سایت‌های غواصی عمیق‌تر و خاص‌تری بروید، نیازتان به دانستن مفاد دوره کمک های اولیه بیشتر و بیشتر هم می‌شود.

 از جمله مهارت‌های حیاتی مهم (به جز کمک‌های اولیه) می‌توان به یادگیری نحوه استفاده از منبع هوای جایگزین دوست خود، نحوه انجام CESA و نحوه جدا کردن شلنگ فشار اشاره کرد. علاوه بر این‌ها یک سری مهارت پیشگیرانه هم وجود دارد. مثلا این که پاک کردن ماسک خود را به خوبی یاد بگیرید. مجموعه مهارت‌های حیاتی و کمک‌های اولیه نه تنها برای خودتان، بلکه برای افراد دیگر تیم هم مهم است و شاید حتی بتوانید جان یک نفر را نجات دهید، پس در یادگیری آن‌ها غفلت نکنید.

 

جمع بندی

غواصی بسیار بیشتر از پریدن در آب و شنا کردن در اطراف است. فرقی نمی‌کند مبتدی و تازه کار یا حرفه‌ای باشید، همیشه نکات فنی و علمی جدیدی برای یادگیری و امتحان کردن وجود دارد. در این مقاله تعدادی از مهمترین نکات ضروری غواصی را مرور کردیم که به شما کمک می‌کند هم از غواصی خود لذت بیشتری ببرید و هم ایمن و سلامت باقی بمانید.

نهال ظاهری

کارشناس سئو جزیره سفید آرامش

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت جزیره سفید آرامش مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

1402/01/15

بحث و تبادل نظر
رضایی
1403/02/09 10:00
خیل ممنونن که به این نکات اشاره میکنید
پاسخ...
متین سعیدی
1403/02/09 14:05
درود، این وظیفه ماست ممنون از شما.
حسن
1403/02/08 10:31
این نکات برای آموزش غواصی هست یا برای فان هم هست.
پاسخ...
متین سعیدی
1403/02/08 13:20
درود،کلا برای غواصی هست ولی برای فان خیلی مهم نیست چون بادی خوب حتما همراه شما هست.
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن