لنگر چیست و چند نوع لنگر وجود دارد؟ همراه با عکس

لنگر چیست و چند نوع لنگر وجود دارد؟ همراه با عکس

1 رای شما هم امتیاز بدهید!
1402/04/18   غزال لجه

لنگر

لنگر یا ANCHOR  یک وسیله معمولاً ساخته از فلز است که برای محکم نگه داشتن یک شناور در بستر آب از آن استفاده می‌شود تا از حرکت کشتی هنگام باد یا جریان آب جلوگیری کند.

لنگرها موقت یا دائمی هستند. لنگرهای دائمی در جای ثابت لنگر می‌شوند و به ندرت جابه‌جا می‌شوند. عموما برای حرکت دادن و جابه‌جا کردن این نوع لنگر، به تجهیزات و خدمات تخصصی نیاز است. شناورها می‌توانند یک تا چند لنگر موقت را حمل کنند که دارای طرح‌ و وزن‌های مختلف یا یکسان هستند.

 

بسترهای مختلف دریا برای استفاده از لنگر

انواع مختلفی از لنگرها وجود دارد که مورد استفاده قرار می‌گیرد. در طی زمان شکل لنگرها تکامل یافته است، اما چگونگی عملکرد آن‌ها در شرایط مختلف، همچنان یک نگرانی برشمار می‌رود. در حقیقت تشخیص موقعیت‌ها، مهم‌ترین بخش بررسی نوع و کارایی لنگر کشتی می‌باشد.

میزان مقاومت یک لنگر، تماما بسته به قدرت آن در نفوذ به بستر دریا می‌باشد. طی آزمایشات مختلفی که صورت گرفته، به این نتیجه رسیده‌اند که انتخاب بستر مناسب برای لنگر، عامل بسیار مهم‌تری نسبت به طراحی آن می‌باشد.

 

بسترهای ماسه‌ای و گِلی

ماسه جزو بسترهایی است که می‌توان لنگر ایمن در آن انداخت. لنگرها به آسانی بر این سطوح قرار می‌گیرند و در ماسه قفل می‌شوند. از طرف دگر بستر گِلی، به‌خوبی شن و ماسه عمل نمی‌کند؛ در نتیجه لنگر نیاز به زاویه‌ای بازتر و منطقه بزرگتری دارد تا بتواند بر روی آن قفل شود؛ اما اغلب یک ماده دیگر در زیر این نوع بستر وجود دارد؛ در نتیجه نفوذ به گل‌ولای  اهمیت زیادی دارد. در این بستر، استفاده از لنگرهای قلعه انتخاب مناسبی است.

 

بسترهای صخره‌ای

برای بسترهای صخره‌ای، استفاده از لنگرهای مستحکم که چسبندگی بالا دارند، مناسب است. در این نوع بستر، لنگر نیاز به حفر کردن بستر دریا ندارد، چراکه می‌تواند میان صخره‌ها چفت شود.

 

انواع لنگرها

لنگر نیز هم‌چون دیگر ابزار و تجهیزات، در طول سالیان سال سیر تکاملی خود را طی کرده است و اکنون دارای انواع مختلفی می‌باشد. هر نوع از لنگرها نیز با توجه به شرایط مختلف و نوع بسترها مورد استفاده قرار می‌گیرد. 17 نوع لنگر وجود دارد که شامل:

 

1. لنگر دانفورث (Danforth anchor)

این نوع لنگر از جنس فولاد تولید می‌شود و همچنین سبک وزن است. لنگر دانفورث مناسب بسترهای خاک‌رس، شن و ماسه‌ای و گل‌ولای می‌باشد.

2. لنگر سی کیو آر (CQR)

در شرایط طوفانی، یکی از بهترین لنگرهایی است که می‌توان انتخاب کرد. جنس این لنگر نیز ساخته از فولاد است. لنگر CQR مناسب بسترهای شنی و ماسه‌ای و گل‌ولایی سفت است. ناگفته نماند که می‌توان CQR را بزرگ‌ترین لنگر کشتی تلقی کرد.

3. لنگر دلتا پلو (delta plow)

شباهت خیلی زیادی با لنگر CQR دارد. از فولاد زنگ نزن ساخته شده است و به دلیل استفاده نکردن از لولا، جمع کردن آن راحت‌تر است.

4. لنگر کوییک‌ست (quickset anchor)

جنس این نوع لنگر نیز از فولاد زنگ‌نزن می‌باشد. نکته حائز اهمیت برای لنگر کوییک امکان به‌کارگیری آن در بسترهای صخره‌ای است.

5. لنگر اسپاد (spade anchor)

ظاهر این لنگر مثلثی شکل است که آن را خاص می‌کند. لنگر اسپاد نیز از فولاد تولید می‌شود که بهترین گزینه برای قایق‌های تندرو در بسترهای شنی می‌باشد. 

6. لنگر بروس (bruce anchor)

لنگر بروس بیشتر برای عملیات‌های صنعتی و نظامی استفاده می‌شود. همچنین امکان چفت شدن به سکوهای نفتی را نیز دارد. برای ساخت آن‌ها نیز از فلزات سخت استفاده می‌شود. بروس از دسته لنگرهای دائمی می‌باشد.

7. لنگر سوپر مکس (supermax anchor)

لنگر سوپر مکس می‌تواند بهترین انتخاب‌ برای بسترهای گلی باشد. نکته جالب درمورد این نوع لنگر این است که اندازه و زاویه آن در آب قابل تنظیم است. همچنین از جنس فولاد تولید می‌شود.

8. لنگر گراپنل (grapnel anchor)

لنگر گرانپل قابلیت تاشو دارد که از مهم‌ترین ویژگی‌های این لنگر شمار می‌رود. جنس آن از فولاد است و برای بسترهای صخره‌ای و ماسه‌ای مناسب می‌باشد.

9. لنگر هویر گراپنل (heavier grapnel anchir)

وزن این لنگر از دیگر لنگرهایی که تا اینجا معرفی کرده‌ایم بیشتر است. اگر بستر زیر آب پوشیده شده با جلبک باشد، این لنگر می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد و موجب نگه داشتن شناور شود. جنس این نوع لنگر نیز فولاد است.

10. لنگر ماشروم (mushroom anchor)

با توجه به قارچی شکل بودن این لنگر، قابلیت چفت شدن خوبی در بسترهای گل‌ولای، لجنی و بستر رودخانه دارند. سازنده این نوع لنگر نیز فولاد است. 

11. لنگر ریور (river anchor)

جزو لنگرهای سنگین‌وزن به‌شمار می‌رود. برای رودخانه‌هایی که جریان آب شدید است، از این نوع لنگر می‌توان استفاده کرد.

12. لنگر بول واگا (bulwagga)

شکل این لنگر نیز مانند اسپاد مثلثی است و برای بسترهای شن و ماسه‌ای و گلی مناسب است. برای ساخت این نوع لنگر نیز از فولاد استفاده می‌شود.

13. لنگر کج (kedge anchor)

کج نیز لنگر فولادی است اما شرایط به‌کارگیری کمی متفاوت ‌تر از بقیه لنگرها است. مثلا در بسترهایی که دارای پوشش گیاهی است، این نوع لنگر از معدود گزینه‌های موجود می‌باشد.

14. لنگر روکنا (rocna anchor)

گاردهای دریایی اکثرا از این نوع لنگر استفاده می‌کنند. جنس این لنگرها از فلزات سخت ساخته می‌شود که از گزینه‌های مناسب برای قایق‌ها است.

15. لنگر نوی (navy anchor)

قایق‌های بادی از این نوع لنگرها که فولادی هستند استفاده می‌کنند. لنگر نوی می‌تواند سنگینی زیادی را تحمل کند. درنتیجه میزان استفاده از آن‌ها دارد گسترش می‌یابد.

16. لنگر هیدرو بابل (hydro babble anchor)

این نوع لنگر فولادی سبک وزن است، اما قدرت بالایی دارد. به گونه‌ای که هیچ لرزش و تکانی در شناور ایجاد نمی‌شود.

17. لنگر منتوس (mantus anchor)

مانند نوع لنگر قبلی، این نوع نیز سبک وزن است. لنگر منتوس از فولاد است و بلافاصله هنگام فرود به‌راحتی در بستر فرو می‌رود. همچنین با توجه به اینکه وزن سبکی دارد به راحتی می‌توان آن را بالا کشید.

بیشتر بخوانید: تاثیر جزر و مد بر زندگی انسان و تولید انرژی جزر و مدی

غزال لجه

مسئول سئو مدرسه غواصی جزیره سفید آرامش

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت جزیره سفید آرامش مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

1402/04/18   غزال لجه

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن