نهنگ گوژپشت کجاست؟ چطوری باهاش غواصی کنم؟

نهنگ گوژپشت کجاست؟ چطوری باهاش غواصی کنم؟

8 رای شما هم امتیاز بدهید!
1403/02/30   متین سعیدی

تونگا کجاست؟

پایتخت تونگا، نوکوآلوفا است. تونگا تنها کشور پادشاهی در اقیانوس آرام است. سکونت در تونگا به 1500 سال بیش برمی‌گردد. تونگا از جزایر آتش‌فشانی و مرجانی تشکیل شده است. صادراتش وانیل، نارگیل و کدو تنبل است. اما شیلات و ریشه گیاهان هم بازار خوبی دارد ولی بیشتر درآمدش از توریست است.

 

تونگا از سه قسمت اصلی تشکیل شده است.

1. تونگاتاپو (Tongatapu)

این قسمت بالاترین جمعیت را دارد و بیشتر گردشگران اینجا سفر می‌کنند. این جزیره پادشاه دارد و نامش شاه توپو ششم است.

2.هاآپای(Ha'apai)

در سمت شمال تعدادی جزایر هاآپای قرار دارد صخره‌ها با سواحل شنی سفید از جاذبه‌های این قسمت است.

3. واوائو (Vava'u)

این قسمت به عنوان تاج پادشاهی تونگا است و تعداد زیادی جزیره سرسبز و صخره‌های مرجانی دارد.

 

تونگا مامن امن جانوران دریایی به ویژه نهنگ گوژپشت است. این حیوان قول‌پیکر از قطب جنوب تا تونگا شنا می‌کند تا جفت‌گیری کند و بچه‌های خود را به دنیا بیاورد. این قول مهربان و دوست‌داشتنی از اواخر تیر تا اوایل آبان در نزدیک آب‌های تونکا دیده می‌شود. که در این ماه‌ها حدود 30 متر دید دارد دیده میشود. از ژانویه تا مارس در تونگا طوفان داریم.

 

نهنگ گوژپشت:

این حیوان حدود 12 تا 16 متر طول دارد. خوراکش بیشتر ماهی‌های ریز است. بهتر است بدانید روزه می‌گیرید. بله نهنگ مهربان ما در زمستان از چربی خود تغذیه می‌کند و روزه می‌گیرد. تنفس‌اش ششی است و قلب 4 حفره‌ای دارد. این جانور آکروباتیک است اما شکار بی‌رویه، او را در معرض انقراض قرار داده است. سرعت بسیار کمی دارد حدود 8 تا 10 کیلومتر در ساعت. جالب است بدانید در دریای ایران هم دیده می‌شود. این نهنگ آوازخوان است و بیشتر نهنگ‌نر، آواز سر می‌دهد از 20 دقیقه ممکن است شروع شود و تا ساعت‌ها طول بکشد. این نهنگ آداب جفت‌گیری خاصی دارد.

 

 

رفتارهایی که ممکن است از نهنگ گوژپشت مهربان ببینید.

شما می‌توانید روی قایق نهنگ‌های گوژپشت را ببینید. سیلی زدن با دمش بر دریا فوق‌العاده است. شب‌ها شما در اقامت‌گاه خود هستید ولی نهنگ‌ها مشغول جاسوسی هستند. یک چشمش را به سمت قایق می‌آورد و گاهی پوزه خود را مستقیما به بالا می‌برد. نهنگ‌ها در آب بی‌حرکت استراحت می‌کنند. سرشان را به سمت بالا و پایین حرکت می‌دهند و این یک منظره عجیب است. پادشاه تونگا قوانینی وضع کرده است تا نهنگ‌ها در نهایت آرامش رفتارهایشان را انجام دهند و گردشگران لذت ببرند. شما اگر خوش‌شانس باشید می‌توانید با نهنگ‌ها شنا کنید. نهنگ‌نر آوازخوان وقتی آواز می‌خواند و با شما بالا و پایین برود به‌شدت حس غریبی دارد. برای شنا کردن با نهنگ‌ها در تونگا یک روز کامل را نیاز دارید. گاهی ممکن است دریا زده شوید زیرا تلاطم آب زیاد است. شاید نیاز باشد داروی دریازدگی مصرف کنید. دمای هوا عموما در این فصل 26 تا 32 درجه است. شما اگر اسنورکلینگ را بیاموزید راحت‌تر با فین و ماسک و اسنورکل می‌توانید با نهنگ مهربان شنا کنید.

هر4 شناگر با یک راهنما می‌توانند در آب شنا کنند. بنابراین گروه‌ها کوچک هستند. باید با حفظ فاصله با آن‌ها شنا کنید. حالا باید بدانید که چه‌طوری به تونگا بریم؟ شما هم می‌توانید از طریق پرواز مستقیم بروید و هم از طریق استرالیا یا فیجی و نیوزلند با کشتی‌های موجود در تونگا که بین تمام جزایر سفر می‌کنند. یادتان باشد حتما سبک سفر کنید. اگر با یک کوله باشد که خیلی بهتر است. شنا یا گوژپشت یک تجربه واقعا تغییر دهنده زندگی است.

شما چه‌قدر نهنگ‌ها را دوست دارید؟ آیا به اندازه غواصان از دیدن آن‌ها لذت می‌برید؟

برای اینکه متوجه بشوید چقدر به موجودات دریایی علاقه دارید می‌توانید در دوره زیست دریا یا کارگاه‌های یک روزه پستانداران دریایی شرکت کنید و بعد مسیر تونگا را ادامه دهید. چه لذتی فراتر از دیدن این جانوران در دریاست؟

 

بیشتر بخوانید: غواص در بالی

 

متین سعیدی

کارشناس ثبت‌نام جزیره سفید آرامش

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت جزیره سفید آرامش مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

1403/02/30   متین سعیدی

بحث و تبادل نظر
مرادی
1403/04/03 15:08
فکر کنم در ایران و خلیج فارس نباشند؟
پاسخ...
متین سعیدی
1403/04/03 15:22
درود، این وال گوژپشت دیده نشده ولی چون دریای آزاد هست عمان و خلیج فارس حتما گذری هم شده هستند.
ناشناس
1403/02/31 19:05
عالیییی، مرسی
پاسخ...
متین سعیدی
1403/03/01 10:30
درود، ممنون از نگاه شما.
مریم
1403/02/31 13:49
چقدر زیبا باید باشه اینجا تونگا
پاسخ...
متین سعیدی
1403/02/31 16:31
درود، کاملا درسته بسیار زیباست.
رضایی
1403/02/31 10:05
خونه آقا شجاست
پاسخ...
متین سعیدی
1403/02/31 10:35
درود، آقا شجاع دقیقا کجاست؟
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن