قسمت دوم

نیتروژن نارکوسیس

نیتروژن نارکوسیس

1 رای شما هم امتیاز بدهید!
1402/10/30   غنچه گل‌بافیان

چه عواملی بر مستی نیتروژن تاثیر دارد؟ چرا غواصان دچار نارکوسیس می‌شوند؟ چه رفتارهایی از خود نشان می‌دهند؟


عوامل موثر بر مستی نیتروژن

ممکن است روزهایی وجود داشته باشد که غواص در حال جست و جو در زیر 100 fsw (30 msw) تحت تاثیر مستی نیتروژن قرار نگیرد. با این حال، در یک روز دیگر، تحت شرایط کمی متفاوت، در همان محدوده عمق، ممکن است علائم زیادی از مستی را تجربه کند. برای نشان دادن بیشتر، دو دوست غواص، ممکن است در عمق غواصی یکسان، تجربیات متمایز نسبت به مستی داشته باشند؛ یکی از آن‌ها واقعا به مستی مبتلا می‌شود و دیگری ظاهرا تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد. این شرایط غیر معمول نیستند. توضیح احتمالی برای این تنوع چیست؟ پاسخ می‌تواند بسیار گیج کننده باشد. گاهی اوقات، تغییرات در درجه مستی تجربه شده توسط یک غواص ممکن است از یک عامل واحد باشد.

در موارد دیگر، تغییرات ممکن است از ترکیبی از چندین عامل باشد. خط "سنتی" (ناآگاهی) معمولا درجه مستی را فقط با درجه عمق پیوند می‌دهد. زیست شناسی و تحقیقات غواصی و تجربه میدانی نشان می‌دهد که عوامل بسیاری وجود دارد که منجر به مستی می‌شوند. مانند بسیاری از بیماری‌های دیگر غواصی، تجمع دی اکسید کربن می‌تواند مستعد ابتلا به مستی باشد. فرود سریع و اعمال سنگین با مستی مرتبط است. این بخشی از دلایل تجمع دی اکسید کربن است. یک فرد ممکن است قادر به غواصی بسیار عمیق در آب‌های روشن و گرمسیری با گاز هوا انجام دهد و تجربه کمی، از اثرات مستی داشته باشد. همان غواص اگر به داخل آب‌های تیره‌تر و سردتر برود ممکن است با مستی در عمقی که از نظر او   "آسان"  است نارکوز شود. سرما، دید محدود، تاریکی و از دست دادن جهت‌یابی قطعا یک عامل کمک کننده به مستی است. از آن‌جا که مستی "مرتبط با مقدار نیتروژن" است، میزان تنفس بالا و زمان‌های طولانی در عمق معمولا علائم را بدتر می‌کنند. چشم انداز روانشناختی فرد نقش مهمی ایفا می‌کند.

اگر فرد باور دارد که او مست می‌شود، احتمالا این اتفاق خواهد افتاد. عوامل استرس‌زای مختلف موجب مستی می‌شوند مانند کارکردن، اضطراب، فشار زمان و غیره. نویسنده می‌تواند گواهی دهد به دیدن تعداد زیادی از غواصان که مدت زمان ضروری صرف جمع کردن وسایل غواصی و سفر تحت تاثیر کمبود خواب و یا خستگی سنگین، آن‌ها را به سرعت قربانی مستی نیتروژن کرد. الکل، به اندازه بسیاری زیادی حتی بیشتر از مواد مخدر و داروها می‌تواند عامل اثرات مستی نه تنها خطرناک، بلکه تهدید کننده زندگی باشد. در نهایت، بی‌تجربگی در غواصی عمیق و عدم آموزش مناسب همراه مدیریت مستی نیتروژن باعث شده‌اند تا بیش از یک غواص با علائم شدید به صورت مرگباری دست و پنچه نرم کنند.

 

علائم نیتروژن نارکوسیس

علائم زیادی در مستی وجود دارد. بزرگترین خطر، معمولا به دلیل یک شروع نا محسوس است، این‌که غواص آموزش ندیده یا غیر متمرکز ممکن است احساس مستی نکند. روش سنتی لیست کردن علائم بر اساس عمقی است که معمولا در آن علایم رخ می‌دهد. این روش عینی بسیار گمراه کنند است. زیرا علائم شدید ممکن است در عمق بسیار کمتر از حد انتظار ظاهر شود. در زیر لیستی از علائم احتمالی مستی است. غواص ممکن است متوجه شود که او بیشتر مستعد است حساس‌تر به یک مجموعه از علائم نسبت به علائم دیگر باشد.

 

اطمینان بیش از حد به خود

احساس خوب بودن

احساس ریلکس بودن

کند شدن واکنش‌ها

سبکی سر

سرخوشی

سرگیجه

اشتباهات در قضاوت

قدرت تفکیک جزیات

ناتوانی در انجام همزمان چند کار

از بین رفتن درک زمان

اختلال در نوشتن

مختل شدن زمان عکس العمل

احساس گزگز

احساس کرختی

از دست دادن موقت خاطره

سردرگمی

از دست دادن استدلال ذهنی

ناتوانی در حل کردن مشکلات

وضعیت رویاگونه

اختلال در حافظه

تصور کردن به بیهوشی قریب الوقوع

توهم صوتی یا تصویری

احساس خواب آلودگی

 

بیشتر بخوانید: وحشت و ترس در غواصی

مدرسه غواصی جزیره سفید آرامش با رعایت تمام استانداردهای غواصی دوره‌های خود را برگزار می‌کند.

غنچه گل‌بافیان

مدیر عامل و موسس مدرسه غواصی جزیره سفید آرامش

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت جزیره سفید آرامش مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

1402/10/30   غنچه گل‌بافیان

بحث و تبادل نظر
حانیه
1402/12/20 12:24
آیا این مشکل بدلیل ترس از غواصی هم بوجود میاد؟
پاسخ...
متین سعیدی
1402/12/21 12:49
درود‌، دقیقا مهم‌ترین عامل ترس و پنیک هست.
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن