Nudibranch

Nudibranch

14 رای شما هم امتیاز بدهید!
1403/03/09   متین سعیدی

نودی‌برانچ‌ها بسیار رنگارنگ هستند. شاید باورتان نشود ولی نودی‌برانچ‌ها از رنگارنگ‌ترین گونه‌های جانوری اقیانوس‌ها هستند. اندازه نودی‌برانچ‌ها مختلف است. آن‌ها رفتارهایی بسیار عجیب و فریبنده دارند که در برابر شکارچیان یا در هنگام تغذیه و جفت‌گیری به شدت کمکشان می‌کند.

 

Nudibranchs


Nudibranchs از خانواده نرم‌تنان و بی‌مهرگان هستند که گاهی توسط پوسته محافظت می‌شوند. سایر این خانواده حلزون‌ها، ماهی‌مرکب و... هستند. زندگی نودی‌برانچ‌ها از لارو شروع و بالغ می‌شوند. نودی‌برانچ‌ها تا یک سال زندگی می‌کنند. گاهی کمتر هم عمر می‌کنند. این بستگی به گونه جانور دارد. شاید شما در غواصی صد گونه نودی را ببینید.

همان‌طور که در بالا گفتیم بیشتر از سه هزار گونه مختلف وجود دارد. اما باید بدانید دونوع اصلی دارند. نوع آن‌ها با دستگاه تنفسی آن‌ها مشخص می‌شود. شما در غواصی شاید 100 گونه از آن‌ها را ببینید. شما ممکن است در هر غواصی یک گونه از این موجودات را ببینید. اما باید بدانید دونوع اصلی دارند. یک نوع آن، دارای خوشه‌های نرمی است که بدنش را پوشانده و به جذب اکسیژن کمک می‌کند. گونه دوم دارای ستون آب‌ششی در اطراف مقعد است.

نودی‌برانچ‌ها گوشت‌خوارند و از شقایق، مرجان، جلبک، اسفنج و حتی سایر نودی‌برانچ‌های دیگر تغذیه می‌کنند. نودی‌برانچ‌ها فقط یک نوع غذا می‌خورند و بسیار در رژیم غذایی خاص هستند. جالب است بدانید رنگ نودی‌برانچ‌ها به نوع غذایشان بستگی دارد. برای هضم دو روش مختلف دارند که به گونه‌ آن‌ها بستگی دارد. بعضی از گونه‌های نودی‌برانچ‌ها دارای دندان هستند تا بتوانند غذا را از سنگ‌ها بردارند. برخی غذا را می‌مکند.

آلودگی و صید بی‌رویه برای نودی‌برانچ‌ها هم خطرناک است. نودی‌برانچ‌ها پوسته‌های خود را در جوانی دور می‌اندازند به‌همین خاطر برای دفاع مکانیسم‌های جالبی دارند. استتار برای پنهان شدن از دست شکارچی یکی از روش‌های جایگزین برای نودی‌برانچ‌ها است. گونه‌ای خاص وجود دارد که غذای خود را به عنوان نوعی محافظ جذب می‌کند.

نودی‌برانچ‌ها رنگی انفرادی دارند اما در زمان جفت‌گیری از بو و رایحه نودی‌برانچ‌ دیگر پیروی می‌کند. نودی‌برانچ‌ها در کنار هم دراز می‌کشند و اندام تناسلی خود را اتصال می‌دهند و جفت‌گیری می‌کنند. نودی‌برانچ‌ها تخم‌های خود را به شکل نواری بیرون می‌ریزد. نودی‌برانچ‌ها حیوانات کوچکی هستند. بزرگ‌ترین آن‌ها حدود 40سانتی متر است. نودی‌برانچ‌ها را در سراسر جهان در آب‌های شور می‌توانید پیدا کنید. بیشترین تعداد گونه‌های شاخه برهنه در آب‌های استوایی و کم عمق در نزدیکی صخره‌ها زندگی می‌کنند.

 

نودی‌برانچ‌ها کجا پیدا می‌شوند؟


نودی‌برانچ‌ها  بسیار جذاب و خدای استتار هستند اما با چشم تیز بین می‌توانید آن‌ها ببینید. آن‌ها به شدت رنگی و زیبا هستند و به‌آهستگی حرکت می‌کنند پس شما می‌توانید در غواصی به راحتی آن‌ها را ببینید. نودی‌برانچ‌ها را در سراسر جهان می‌توانید ببینید از آب‌های سرد قطب تا صخره‌های استوایی و اقیانوس هند. آن‌ها همه جا هستند و هر غواصی احتمال دیدنش را دارد اما در بعضی مکان‌ها بسیار بیشتر و راحت‌تر دیده می‌شوند.
یک گونه جذاب نودی‌برانچ‌ها اژدهای‌آبی است که از خوردن جنگ‌جوی پرتغالی لذت می‌برد و در کم عمق وارونه می‌رقصد و شنا می‌کند. فیلیپین یکی از جاهایی است که نودی‌ها آنجا بیشتر هستند و آنیلائو را پایتخت نودی‌برانچ‌ها می‌دانند. در این منطقه بیشتر از 100 گونه نودی‌برانچ‌ وجود دارد.

اندونزی سپس آب‌های تنگه لمبه در سولاوسی شمالی با فعالیت نودی‌برانچ‌ها برای غواصی پر رونق شده است. در آن‌جا 200 گونه از نودی‌برانچ‌ها وجود دارند. عکاسان ماکرو عاشق این نقطه برای عکس فتوژنیک این گونه‌ها هستند.

اقیانوس هند و سواحل کنیا سومین جای تجمع این نودی‌برانچ‌ها است. آب‌های کنیا هنوز به خوبی کشف نشده است اما با این اوصاف نودی‌برانچ‌های زیادی در آن‌جا دیده شده‌است.

در ایران و در خلیج همیشه فارس هم گونه‌های زیادی از نودی‌برانچ وجود دارد. سایت کشتی خرما در جزیره کیش یکی از مکان‌های کم عمق برای دیدن نودی‌برانچ است. غواصان زیادی می‌توانند از سراسر ایران به این نقطه بروند و گونه‌های نودی‌برانچ را ببنند.

 

انواع نودی‌برانچ

 

1. Dorid Nudibranchs:

  • Hexabranchus sanguineus
  • Pteraeolidia ianthina
  • Chromodoris nudibranchs

2.Nudibranch Aeolid

  • Flabellina nudibranchs
  • Nembrotha nudibranchs 
  • Dendronotus nudibranchs

3. Arctic and Antarctic Nudibranchs:

  •  nudibranchs Doto 
  • Nudibranchs Polycera

Dendronotid Nudibranchs.4:

  • Tritonia nudibranchs
  • Dendronotus nudibranchs

Pteropod Nudibranchs.5:

  •  nudibranchs Clione
  • nudibranchs Limacina

6.Solar-powered Nudibranchs:

  • nudibranchs Elysia 
  • nudibranchs Plakobranchus

7.Cryptic Nudibranchs:

  • nudibranchs Melibe 
  • nudibranchs Phyllodesmium 
  •  

بیشتر بخوانید: لاک‌پشت‌های دریایی

 

متین سعیدی

کارشناس ثبت‌نام جزیره سفید آرامش

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت جزیره سفید آرامش مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

1403/03/09   متین سعیدی

بحث و تبادل نظر
علیرضا
1403/05/06 13:18
خیلی جالب بود
پاسخ...
متین سعیدی
1403/05/06 13:23
درود، بله کاملا درسته بسیار جالبه این وبلاگ.
شیرین
1403/04/03 10:14
اخیی چقدر زیبا و جذاب این موجود
پاسخ...
متین سعیدی
1403/04/03 10:54
درود، بله بسیار زیبا و جذاب هست این موجود زیبا در آب.
مریم
1403/03/12 10:25
چقدر زیبا هستند اینها
پاسخ...
متین سعیدی
1403/03/12 10:25
درود، بله بسیار زیبا هستند.
عاطفه
1403/03/12 09:26
در خلیج فارس هم وجود داره این موجود؟
پاسخ...
متین سعیدی
1403/03/12 10:18
درود، بله هست و میتوان دید این موجود زیبا را.
مریم
1403/03/12 09:23
چقدر زیبا هستند اینها
پاسخ...
متین سعیدی
1403/03/12 10:11
درود، بله درسته بسار زیبا و رنگ‌های زیبایی هم دارند.
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن