شهر‌های مدفون در زیر آب

شهر‌های مدفون در زیر آب

18 رای شما هم امتیاز بدهید!
1403/04/06

 

از آنجایی‌که بیش از 80 درصد مساحت اقیانوس‌های زمین کاوش نشده است و نقشه‌ای از آن‌ها در دست نیست، ممکن است هزاران موجود دریایی، شهرهای غرق شده و گمشده، بقایای کشتی و دیگر چیزهای عجیب کف اقیانوس باشند که ما هرگز از وجودشان خبر نداشته باشیم.

آن قسمت‌های ژرف و تاریک اقیانوس که کاوش شده‌اند، چیزی جز شگفتی برای ما به ارمغان نیاورده‌اند. با جستجوی این بخش‌ها موجودات جدیدی نیز کشف شدند که مدت‌ها از چشم انسان‌ها پنهان مانده بودند. با این‌که این آثار عجیب در اقیانوس ها تمام آن چیزی نیستند که در این نقطه اسرارآمیز از زمین وجود دارند، اما قصد داریم در این وبلاگ چند نمونه جالب از شهر‌های گم شده در زیر آب‌های اقیانوس را به شما معرفی کنیم.

 

مجموعه‌ای از شهرهای گمشده

یکی از چیزهای عجیب کف اقیانوس که داستان‌های زیادی نیز در مورد آن‌ها وجود دارد، شهرهای گمشده هستند. شهرهای باستانی زیر آب رفته در قسمت‌های گوناگون جهان پراکنده شده‌اند. این شهرها افسانه‌های زیادی را در دل خود جای داده‌اند. مهمترین شهرهایی که تاکنون در اعماق اقیانوس‌ها کشف شده‌اند، به شرح زیر هستند.

 

1. شهر دوارکا، هند.

طبق افسانه‌های عامیانه، دوارکا زادگاه لرد کریشنا است، مکانی که پیش‌تر تصور می‌شد تنها یک افسانه میان افراد محلی است. زمانی که ویرانه‌های این شهر در عمق 131 فوتی زیر اقیانوس کشف شدند، صحت وجود این شهر در گذشته‌های دور تایید شد. ویرانه‌های این شهر زیر سطح دوارکای امروزی پیدا شدند. پیچیدگی‌ها و زیبایی‌های این شهر، حتی کارشناسان متخصص را نیز گیج و مبهوت کرده است.

 

lastsecond.ir- dwarka-2.jpg

 

2.شهر پورت رویال، جامائیکا.

گفته شده پورت رویال، شهری باستانی بود که در قرن هفدهم از 4 قلعه و 2000 ساختمان تشکیل می‌شد و البته کانونی برای فعالیت دزدان دریایی به حساب می‌آمد. دزدان دریایی مشهور اغلب پورت رویال را پایگاه خود برای حمله به کشتی‌های حامل گنج می‌کردند. این شهر تا سال 1692 روی سطح زمین بود تا اینکه یک زلزله، آن را به زیر دریای کارائیب کشاند.

 

port royal.jpg

3.اهرام یوناگونی جیما، ژاپن.

این اهرام که در زیر آب قرار دارند، از آثار عجیب در اقیانوس و مملو از رمز و راز هستند. کارشناسان در مورد اینکه آیا این اهرام ساخته دست بشر هستند یا بر اثر یک پدیده طبیعی به وجود آمده‌اند با هم اختلاف نظر دارند. آن‌هایی که به اولین نظریه اعتقاد دارند، می‌گویند این سازه‌ها در آخرین عصر یخبندان، حدود 10000 سال قبل از میلاد ساخته شده‌اند. این اهرام بسیار شبیه به اهرام مکزیک و آمریکای مرکزی هستند.

 

lastsecond.ir- Yonaguni-Monument.jpg

4. شهر شیر، چین.

شهر شیر چین یکی از متفاوت‌ترین شهرهای گمشده زیر آب محسوب می‌شود و بیش از 1400 سال قدمت دارد. این شهر عظیم، مساحت 62 زمین فوتبال را در بر می‌گیرد و نزدیک به دریاچه کیاندائو قرار دارد. دریاچه کیاندائو به عنوان دریاچه هزار جزیره نیز شناخته می‌شود، نام این دریاچه از این واقعیت گرفته شده است که بیش از هزار جزیره در آن وجود دارد. اعتقاد بر این است که شهر شیر هنگام سلسله تانگ در سال 621 پس از میلاد ساخته شد. این شهر مدت زیادی زیر دریاچه قرار داشت و کسی از وجود آن باخبر نبود، تا اینکه اکتشاف این شهر در سال 2001 آغاز شد. غواصان دریافتند که شهر شیر تا حد زیادی دست نخورده است و بسیاری از ساختارها، کنده‌کاری‌ها، شیرهای نگهبان و طاق‌ها هنوز به شکل اولیه‌شان وجود دارند. در ژانویه سال 2011، این شهر به عنوان آثار تاریخی تحت حفاظت استان ژجیانگ معرفی شد.

 

lastsecond.ir-lion-city-underwater.jpg

5. پاولوپتری، یونان.

این شهر حدود 5000 سال پیش زیر آب فرو رفته است و هیچ کس نمی‌داند که نام اصلی این شهر گمشده و باستانی چیست. پاولوپتری نام مدرنی است که به آن داده شده است. جالب است بدانید هیچ‌کس نمی‌داند این شهر توسط چه کسانی ساخته شده یا متعلق به کدام تمدن بوده است، اما طبق فرضیه‌هایی، شهر پاولوپتری بخشی از سلسله مینوی‌ها بوده است. گفته می‌شود این شهر بر اثر زلزله ویران شده است.

 

lastsecond.ir-Pavlopetri-with-reconstruction.jpg

6. ویلا اپکوئن، آرژانتین.

در حالی که تمام شهرهای زیر‌آب که تاکنون به آن پرداختیم، شهرهایی باستانی بوده‌اند، این شهر یکی از جدید‌ترین تمدن‌های زیر آب رفته است. جامعه‌ای پر رونق در دهه 1970 که حدود 5000 ساکن و 300 کسب و کار داشت. اما در اواخر دهه 1980 و اوایل دهه 1990، در زیر آب‌های دریاچه Lago Epecuen غرق شد. در سال 2009، مقداری از آب فروکش کرد و منظره‌ای محدود به شهر ارواح را به نمایش گذاشت.

 

lastsecond.ir- villa.jpg

7. رودخانه زیر آب.

رودخانه‌ای در کف دریای سیاه هست که شبیه به رودخانه‌هایی است که در خشکی می‌بینیم. در این ناحیه نه‌تنها این رودخانه جریان دارد، بلکه درخت، آبشار، برگ و رود در کنار هم دیده می‌شود. اگر این رودخانه زیردریایی روی زمین بود، از نظر حجم آبی که از آن جریان می‌یابد، ششمین رود بزرگ جهان به شمار می‌رفت. «رودخانه زیر دریای سیاه» جریانی از آب شور است که از تنگه بسفر و در امتداد بستر دریای سیاه می‌گذرد و از آب شوری سرچشمه می گیرد که از طریق تنگه بسفر از دریای مدیترانه به دریای سیاه می‌ریزد، جایی که آب نمک کمتری دارد. کشف این رودخانه در سال 2010 اعلام شد. 

8. موتور آپولو 11.

در حدود 44 سال پیش، نیل آرمسترانگ در ماموریت آپولو 11 به فضا فرستاده شد. در ارتفاع حدود 38 مایلی و در مرحله اول پرتاب فضاپیما، موتورهای موشک ساترن V به سمت زمین سقوط کردند. سال‌ها بعد در سواحل فلوریدا، این موتور در عمق 14000 فوت زیر آب، پیدا شد. موتور آپولو 11 یکی از اجسام عجیبی است که در کف اقیانوس دیده شده است.

65445_square.jpg

سخن آخر

اعماق اقیانوس‌ها، مناطق دست نیافتنی هستند که تنها عده‌ای محدود با استفاده از تجهیزات به آن دسترسی پیدا می‌کنند. همان‌طور که زندگی و حیات موجودات در این نواحی از چشمان ما پنهانند، چیزهای عجیب کف اقیانوس ها نیز باعث شگفتیمان خواهند شد. از شهرهای گمشده گرفته تا اشیا و موجودات عجیب و غریب که در کف اقیانوس‌ها وجود دارند که تعداد زیادی از آن‌ها هنوز هم کشف نشده‌اند. شاید با پایین آمدن آب این اقیانوس‌ها در میلیون‌ها سال بعد، آثاری باور نکردنی برای نسل‌های بعدی آشکار شود. 

 

بیشتر بخوانیم: دراز گودال ماریانا

متین سعیدی

کارشناس ثبت‌نام جزیره سفید آرامش

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت جزیره سفید آرامش مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

1403/04/06

بحث و تبادل نظر
نیوشا
1403/04/09 11:36
عالی بود مطالب
پاسخ...
متین سعیدی
1403/04/09 12:07
درود، ممنون از نگاه شما دوست محترم، خوشحالم که مورد توجه بود.
علیرضا
1403/04/09 11:33
خیلی آموزنده و جالب کی می‌دونه دیگه چه چیزهایی زیر آب هست؟
پاسخ...
متین سعیدی
1403/04/09 12:05
درود، واقعا همینطوره و بسیار چیز‌ها هستند که هنوز ما از وجود آن‌ها بی‌خبر هستیم.
پناهی
1403/04/09 11:06
بسیار زیبا و جذاب بود
پاسخ...
متین سعیدی
1403/04/09 12:02
درود، ممنون از لطف شما و انرژی که به من میدید.
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن