مدت زمان ایمن بین scuba و snorkeling چقدر باید باشد؟

مدت زمان ایمن بین scuba و snorkeling چقدر باید باشد؟

شما هم امتیاز بدهید!
1399/09/11   غنچه گل‌بافیان و آذردخت موسویون

سوال:

من عاشق غواصی هستم، عاشق اسنورکلینگ نیز هستم. من درک می‌کنم که باید از غواصی حبس نفس بعد از غواصی اسکوبا خودداری کرد. اما من نظرات مختلفی راجع به مدت زمان ایمنی که لازم است بعد از غواصی اسکوبا تا قبل از غواصی حبس نفس سپری شود، خوانده‌ام و همچنین نظرات مختلفی در مورد اینکه آیا یک غوص حبس نفس کم عمق بعد از یک وقفه غواصی معمول در سطح  ایمن است یا خیر؟، من هیچ غواصی حبس نفسی بین غوص‌های اسکوبا انجام نمی‌دهم. اما فاصله زمانی ایمن و عمق امن برای من مبهم است.

 

شاید این سوال خیلی از غواص‌ها باشد. شبکه هشدار غواصان (DAN) اینگونه پاسخ داده است.

پاسخ:

به دلیل دامنه‌ی گسترده‌ی خطر آفرینی در هر دو نوع غواصی، ارزیابی ریسک غواصی حبس نفس پس از غواصی اسکوبا دشوار است. این مسئله آن را به معمایی برای شخص متفکر تبدیل می‌کند. بهتر است از غواصی حبس نفس تا عمق قابل توجه، پس از غواصی با گاز فشرده با جذب قابل توجه‌ای از گاز بی‌اثر اجتناب شود.

تعریف "قابل توجه" هم برای غواصی گاز فشرده و هم برای عمق غواصی حبس نفس یک چالش است. احتمالا ً بی‌خطر است که بگوییم نگرانی اندکی نسبت به  انجام غواصی حبس نفس تا عمقی که حداکثر فشار  آن از ۳۰ FSW* بیشتر نباشد و یک ساعت پس از انجام غواصی ۳۰ دقیقه‌ای به عمقی با حداکثر فشار ۴۰ FSW، وجود دارد. تصمیم‌گیری در مورد تعیین حد برای غواصی‌ای که با درجات بیشتری از جذب گاز بی‌اثر انجام می‌شود می‌تواند یک اتاق پر از متخصصان برداشت فشار را برای مدتی سرگرم کند. ما همچنین باید درباره‌ی توصیه‌های خود محتاط باشیم زیرا داده‌ها محدود هستند و به پیشنهادها یا دستورالعمل‌ها - خواسته یا ناخواسته - اغلب اهمیت بیشتری داده می‌شود تا به آنچه برای  دینامیک غواصی‌های خطر آفرین مناسب است.

با توجه به آنچه در بالا گفته شد، یک غوص حبس نفس معمولی تا عمق ۱۰ تا ۱۵ FSW نگرانی کمی در من ایجاد می‌کند، حتی اگر بلافاصله بعد از یک غوص هوای فشرده که چند گام یا بیشتر پایین‌تر از محدودیت‌های جدول بدون برداشت فشار نیروی دریایی ایالات متحده یا یک گام پایین‌تر از محدودیت‌های جدول بدون برداشت فشار DCIEM  باشد. این در واقع یک حساب سر انگشتی است. ما هیچ اطلاعات محکمی در ارزیابی الگوی خطر آفرینی این غواصی نداریم. نگرانی من زمانی  افزایش می‌یابد که غوص هوای فشرده شما به محدودیت‌های بدون برداشت فشار نزدیک‌تر شود و یا عمق غوص حبس نفستان از محدوده  ۱۰ تا ۱۵ FSW فراتر رود.

میزان نگرانی من افزایش خطر نسبی  فرضی را نشان می‌دهد. برنامه شما برای غواصی حبس نفس در صبح و غواصی اسکوبا در بعد از ظهر کمی من را نگران می‌کند. در حالی که برخی از ما به مثابه یک انسان شیوه‌هایی هنرمندانه برای مخاطره‌ی غیر ضروری بیشتر یافته‌اند، گویی مخاطره بزرگی می‌خواهد تا  ۱۶ ساعت فاصله گذاری  میان غواصی‌ها  خطری جدی به وجود آورد. لطفا توجه داشته باشید که خطر می‌تواند پیش بیاید. تنها ممکن است در غواصی‌های  تفریحی و سرگرمی که می‌بینیم مردم انجام می‌دهند، بعید به نظر برسد. ما شواهد رو به افزایشی داریم که بسیاری از غواصی‌های فنی، آن گونه که تشکیل حباب‌های بین وریدی نشان می‌دهد برداشت فشار چشمگیر ایجاد می‌کنند. من به شدت افرادی را که چنین غواصی انجام می‌دهند از انجام غواصی حبس نفس پس از هر غوص منع می‌کنم.

افزایش عمق غواصی هنگاه حبس نفس

افزایش عمق غواصی حبس نفس نیز می‌تواند مشکل ساز ‌شود. هنگامی که غوص‌های ۱۰ تا ۱۵ اف FSW پس از غواصی به نسبت اندک تا متوسط  خطر ساز می‌شود، بسیاری از غواصان با تکنیک حبس نفس دامنه‌ی خطرساز شدن غواصی‌شان را به گونه‌ای شگرف گسترش می‌دهند. می‌دانیم که رکورد جهانی عمق غواصی با فراتر رفتن از ۷۰۰ FSW، احتمال خطر جدی می‌تواند به وجود آورد. اگر چه با  این فرض که شما به طور متعارف عمق ۱۰ تا ۱۵ FSW و هر از گاهی عمق ۴۰ تا  ۴۵ FSW را نگاه دارید، جدا کردن غواصی‌ها به فعالیت‌های صبح و عصر اهمیت اندکی خواهد داشت. فعالیت کاری می‌تواند به این روشنی باشد: هر قدر غواصی اسکوبا با تحمیل فشار بیشتری همراه باشد، فاصله زمانی بین غواصی‌ها بیشتر و غواصی‌های با تکنیک حبس نفس با احتیاط بیشتری انجام شود. رفته رفته می‌بایست بتوانید ترکیبی مناسب از غواصی‌ها را یافته و گسترش دهید. هر چند به یاد داشته باشید که ممکن است ۹ بار از ۱۰ و ۹۹ بار از ۱۰۰ از یک الگوی پرخطر غواصی،جان سالم به در برده باشید پیش از آنکه روزی پیشامدی غافلگیرتان کند. بهترین راه برای یک غواصی ایمن این است که از همه جوانب خطر آفرین پیرامون غواصی خود، آگاهی داشته باشید و در نظر بگیرید که هر یک از جنبه‌های خطر آفرین دست کم احتمال به وقوع پیوستن را دارد. در آخر اینکه اگر روز بدی داشتید و با مشکلی آن را به پایان بردید، بپذیرید که قانون احتمالات بر ضد شما عمل کرده است. مهم است که گرایش‌مان به انکار یک مشکل یا نسبت دادن آن به  تنها یک عامل را کنترل کنیم. بیماری‌های ناشی از برداشت فشار متغیر‌تر از آن هستند که پاسخ‌هایی از این دست برایشان بیابیم.

بحث را با متغیر بودن بیماری‌های برداشت فشار به پایان می‌برم تا به شما نیروی این پند قدیمی را یادآوری کنم علاج واقعه پیش از وقوع باید کرد. با به پرسش کشیدن در این بازی پیش می‌افتید. اکنون باید درباره‌ی همه‌ی جزییاتی بدانید که دست به دست هم می‌دهند تا احتمال بروز خطر را برای شما  به گونه‌ی رضایت بخشی در حد  پایین نگه دارند.

 

Neal W. Pollock, Ph.D

شبکه هشدار غواصان (DAN) Divers Alert Network                                                                                                     

FSW- Feet Sea Water

 

بیشتر بخوانید: پارگی پرده گوش

سیده آذردخت موسویون

مدرس بین‌المللی غواصی کودکان و مدرس بین‌المللی CMAS و مدرس DAN مدرسه غواصی جزیره سفید آرامش

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت جزیره سفید آرامش مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

1399/09/11   غنچه گل‌بافیان و آذردخت موسویون

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن