قسمت سوم حس بینایی کوسه‌ها

در مورد کوسه‌ها چه می‌دانید؟

در مورد کوسه‌ها چه می‌دانید؟

3 رای شما هم امتیاز بدهید!
1403/01/20   وحید موقوفه‌ای

بینایی در کوسه‌‌ها

کوسه‌ها می‌توانند در اعماق نیز به‌خوبی اشیا را ببینند. زیرا چشم کوسه‌ها تقریبا 10 برابر چشم انسان به نور حساس بوده و می‌توانند به‌خوبی نورها را برای دیدن جمع‌آوری کنند.

در شبکیه چشم دو نوع سلول (سلول‌های مخروطی و سلول‌های استوانه‌ای) برای دیدن اجسام وجود دارد. سلول‌های مخروطی در مرکز شبکیه قرار داشته و مسئول دیدن در روز و تشخیص رنگ‌ها بوده است. سلول‌های استوانه‌ای در حاشیه‌ شبکیه و مسئول دید در تاریکی و نورهای بسیار ضعیف می‌باشند. بسیاری از کوسه‌ها فاقد سلول‌های مخروطی بوده و یا تعداد بسیار کمی را دارا می‌باشند. به همین دلیل آن‌ها محیط را خاکستری می‌بینند. کوسه‌های اعماق بیشتر اینگونه هستند و کوسه‌هایی که نزدیک سطح دریا زندگی می‌کنند دارای سلول‌های مخروطی بوده و توانایی تشخیص رنگ را دارند.

کوسه‌ها می‌توانند مردمک چشمان خود را برای گرفتن نورهای بسیار ضعیف بسیار باز کنند. آن‌ها همچنین در پشت شبکیه چشم‌های خود، دارای لایه‌ای آینه مانند بوده که توانایی آن‌ را دارد تا نورها را به میزان بسیار زیادی به سلول‌های گیرنده نور در شبکیه‌ منعکس کرده و برگردانند. این بخش از چشمان کوسه می‌تواند مقدار نور دریافتی را تا دو برابر افزایش داده و در اختیار سلول‌های گیرنده قرار دهد.

 

بینایی در شب

در تاریکی شب هنگامی‌که نور به چشمان کوسه‌ها تابیده می‌شود، چشمانشان به ‌شدت برق می‌زند و شبیه چشمان گربه در تاریکی (که با نور به‌شدت روشن شده و برق می‌زند) می‌گردد. علت این امر انعکاس دو برابر نور رسیده به چشمان کوسه‌ها از لایه آینه مانند پشت شبکیه چشم‌ها می‌باشد. قدرت درخشندگی چشمان کوسه‌ها در شب دو برابر چشمان گربه‌ها می‌باشد.

هنگامی‌که نور بسیار شدید به چشمان کوسه‌ها تابیده می‌شود، آن‌ها قادرند با پوشاندن لایه‌ آینه مانند، توسط پرده‌ متحرکی از چشمانشان محافظت نمایند. این عمل چشم کوسه‌ها به آن‌ها کمک می‌کند تا زمانی‌که در اعماق تاریکی دریا بوده و به سرعت به سطح آب و نور بسیار زیاد می‌آیند، از نابینایی و آسیب به چشمانشان جلوگیری کند.

کوسه‌هایی که در اعماق زندگی‌ می‌کنند دارای چشمان بزرگتری هستند و گونه‌های سطح‌زی چشمان کوچکتری دارند که در عدسی این گونه کوسه‌ها نوعی ماده رنگی وجود دارد که چشم را در برابر اشعه ماورای بنفش حفاظت می‌کند.

 

پلک سوم در کوسه‌ها

چشم کوسه‌ها دارای دو پلک بالایی و پایینی می‌باشد که معمولا این پلک‌ها در وسط به هم نمی‌رسند. در برخی از کوسه‌ها در هنگام شکار پلک سوم نیز وجود دارد. پلک سوم ضخیم بوده و می‌تواند تمام چشم کوسه را در هنگام شکار بپوشاند و محافظت کند. کوسه‌ها دارای چشم سوم بوده که بر روی سر قرار دارد و در واقع بافت‌هایی می‌باشند که در برابر نور حساس هستند و برای دیدن مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. چشم سوم به کوسه‌ها برای تنظیم ساعت بیولوژیک و چرخه زندگی و فعالیت کمک می‌کند. چشم سوم به کوسه‌های اعماق، کمک می‌کند تا با داده‌ها بتواند رنگ خود را تغییر دهد و خود را کاملا استتار کند. همچنین به آن‌ها کمک می‌کند تا متوجه حرکت ماهی‌های بالا سر خود شوند.

 

بیشتر بخوانید: خانه پزشکی غواصی قسمت اول با قلب خود بیشتر آشنا شوید.

 

وحید موقوفه‌ای

کارشناس تولید محتوای مدرسه غواصی جزیره سفید آرامش

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت جزیره سفید آرامش مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

1403/01/20   وحید موقوفه‌ای

بحث و تبادل نظر
رضایی
1403/01/20 12:54
عالی بود کلی به اطلاعاتمون اضافه میشه با این وبلاگها
پاسخ...
متین سعیدی
1403/01/20 13:11
درود، ممنون از نگاه شما.
مرتضی
1403/01/20 11:42
چه جالب هم از انسان هم از گربه بهتر میبینه مخصوصا در شب
پاسخ...
متین سعیدی
1403/01/20 12:49
درود، درسته 10 برابر انسان بینایی داره و در شب 3 برابر گربه که این خیلی جالبه.
علی
1403/01/20 11:34
چه جالب نمیدونستم کوسه چشم سوم داره
پاسخ...
متین سعیدی
1403/01/20 12:24
درود، بله بس که مدیتیشن میکنه.
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن