قسمت ششم

تولید مثل کوسه‌ها

تولید مثل کوسه‌ها

1 رای شما هم امتیاز بدهید!
1399/11/13   بابک خورسند

در این مطلب از بلاگ آموزشگاه غواصی جزیره سفید آرامش با تولید مثل کوسه ها آشنا می‌شوید.  

روش تخم‌ریزی (Oviparity)

روش تخم‌ریزی بیشتر توسط گونه‌های کوچک که حدود 40 درصد کوسه‌ها را تشکیل می‌دهند، انجام می‌شود. تخم‌ها از راه مخرج کوسه ماده به بیرون انداخته می‌شود و  این کار بیش از چند ساعت طول می‌کشد. کوسه‌ها پس از تخم‌ریزی، تخم‌های خود را ترک کرده و از آن محیط دور می‌شوند. شکل و رنگ تخم‌ها بسته به نوع کوسه‌ها با هم متقاوت است. تخم‌ها تا زمان به دنیا آمدن نوزاد در بستر دریا خود را به صخره‌ها و مرجان‌ها می‌چسبانند. برای این کار بعضی از تخم ‌ها دارای شاخک‌های ریزی هستند که توسط آن‌ها به صخره‌ها می‌چسبند اما بعضی دیگر از طریق جداره چسبناک تخم خود را به صخره‌ها می‌چسبانند. تخم‌ها هنگام خروج از بدن کوسه ماده کم‌زنگ و نرم هستند و تا حدی که جنین داخل تخم دیده می‌شود. بعد از چند ساعت برای محافظت از جنین تخم‌ها سخت و تیره می‌شوند.

بر روی تخم‌ها منافظ کوچکی وجود دارند تا آب به داخل تخم نفوذ کند و جنین بتواند از طریق آب وارد شده اکسیژن مورد نیاز خود را تا قبل از به دنیا آمدن تامین کند. وقتی جنین به بلوغ رسید پوست تخم را شکافته و خارج می‌شود. پوست خالی توسط جریان آب به مناطق کم عمق و ساحل می‌رود.

روش زنده‌زایی (Viviparity)

بیش از 60 درصد کوسه‌ها از این روش تولید مثل می‌کنند البته بیشتر کوسه‌های بزرگ از روش زنده‌زایی استفاده می‌کنند و نوزاد کوسه به‌صورت زنده از بدن کوسه ماده خارج می‌شود و به زندگی  و رشد خود ادامه می‌دهد.

زنده‌زایی با کیسه زرده

این روش بیشتر توسط کوسه ببر، کوسه وحشی باله کوتاه، وال کوسه، کوسه پرستار و.. انجام می‌شود. روشی بین تخم‌ریزی و زنده‌زایی حقیقی است. جنین در رحم مادر با استفاده از زرده که بیشتر شبیه زرده تخم مرغ هست رشد می‌کند. جنین در حال رشد مواد غذایی مورد نیاز خود را از بدن مادر نمی‌گیرد، بلکه از مواد داخل کیسه زرده تغذیه می‌کند.

زنده‌زایی حقیقی

این روش بیشتر توسط گاو کوسه، کوسه‌های وحشی و کوسه سر چکشی انجام می‌گیرند. در این روش جنین در رحم مادر قرار دارند و مستقیما از جریان خون بدن مادر و از راه جفت تغذیه می‌کنند.

دوره‌ی بارداری در کوسه‌های کوچک 5 تا 6 ماه و در کوسه‌های بزرگ 9 تا 12 ماه است. اما در بعضی از کوسه‌ها مثل نوک سیاه تا 16 ماه هم می‌رسد. تعداد نوزادهای متولد شده در گونه‌های مختلف با هم متفاوت است و از یک تا 1000 نوزاد می‌تواند باشد. نوزادان بعد از تولد توانایی غذا خوردن و شنا کردن را دارند. بسیار مهم است که بلافاصله بعد از تولد از مادر خود جدا شوند تا توسط مادر خورده نشوند. وزن کوسه‌های ماده 1/4 بیشتر از کوسه‌های نر است. عموما کوسه‌ها 25 سال عمر می‌کنند گاهی کمتر گاهی بیشتر اما وال کوسه‌ها 100 تا 150 سال عمر می‌کنند.

بیشتر بخوانید: دوری از آسیب های گوش و سینوس در غواصی

به یاد داشته باشید غواصی را استاندارد و ایمن تجربه کنید تا بتوانید در سنین بالاتر هم غواصی کنید و از شگفتی‌های زیر آب بهره‌مند شوید. چراکه عدم شناخت و عدم اطلاعات استاندارد غواصی باعث آسیب‌های جبران‌ناپذیری می‌شود. مربیان غواصی مجموعه جزیره‌ سفید آرامش از کادری جوان، توانمند و متخصص تشکیل شده و با استاندارد‌های روز در غواصی پیشرو و همگام هستند. تیم ما شبانه روز قادر به پاسخگویی سؤالات شما و مشاوره در امور پروژه‌های غواصی است.

بابک خورسند

مدیر داخلی مدرسه غواصی جزیره سفید آرامش

 

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت جزیره سفید آرامش مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

1399/11/13   بابک خورسند

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن