Dry suit

در مورد درای سوت و وت سوت چقدر می‌دانید؟

در مورد درای سوت و وت سوت چقدر می‌دانید؟

3 رای شما هم امتیاز بدهید!
1402/01/21   غزال لجه

در این مقاله راهنمای انتخاب وت سوت و درای سوت، به نکات مهمی اشاره می‌کنیم که کمک می‌کند بهترین مدل را با توجه به نیاز و کاربرد خود انتخاب کنید. شما فقط در معرض سرما نیستید. شما در زیر آب با خراشیدگی و گزش حیوانات هم در ارتباط هستید. وت سوت و درای سوت هر دو در برابر سرما، آب و هوای زمستانی و آب سرد، عایق حرارتی هستند. از هردو در پدل بوردینگ، موج سواری و غواصی استفاده زیادی می‌شود.
در فصل سرما و در مکان‌هایی که تمام فصول سال درجه هوای پایینی دارند، نمی‌توان بدون پوشش بدن به این فعالیت‌ها ادامه داد. چرا که بدن ما سرما را تا حدی می‌تواند تحمل کند! چاره این نیست که موج سواری، غواصی، آموزش غواصی یا فعالیت‌های دیگر را انجام ندهیم. وت سوت و درای سوت هر دو طوری طراحی شدند که بدن ما را گرم نگه دارند. در واقع بهتر است بگوییم موجب کاهش میزان از دست دادن دمای بدن می‌شوند.

 

اما تفاوت drysuit و wetsuit چیست؟

 

مهمترین تفاوتشان، جنس و عملکرد آن‌ها است. منظور از جنس، ضد آب بودن آن‌ها و تاثیر در تحرک ما و منظور از عملکرد، تفاوت لایه‌ای است که میان پوست و محیط اطراف ایجاد می‌کند.

 

‏ Wetsuit

از مهم‌ترین تجهیزات غواصی (و دیگر ماجراجویی‌های درون آب) وت سوت است. این لباس مخصوص از ماده‌ای لاستیک مانند به نام پارچه نئوپرن سلول بسته اسفنجی و حبابی برای عایق بندی بهتر ساخته می‌شود و پوشیدن وت سوت به حفظ دمای بدن در آب کمک می‌کند. بنابراین بسیار مهم است که وت سوت مناسب و باکیفیتی را برای خود انتخاب کنید. 

نئوپرون‌ها روکش دار می‌شوند که راحت پوشیده شوند. وقتی که مرطوب (خیس) است، بدن را گرم نگه می‌دارد و بر خلاف drysuit، ضد آب نیست. پس زمانی که وت سوت شما برایتان گشاد باشد یا اینکه وت سوت شما سوراخ باشد شما سردتان می‌شود. وت سوتی که اندازه شما باشد برای ورزش در آب‌های سرد مناسب است و برخلاف درای سوت، به شما راحت‌تر اجازه حرکت می‌دهد. وت سوت‌ها ضخامت و مدل‌‌های گوناگونی دارند. هرچه ضخامت وت سوت بیشتر باشد، حفظ دمای بدن هم بیشتر می‌شود. بسته به شرایط  غواصی انتخاب ضخامت وت سوت بسیار مهم است. ضخامت وت سوت‌ها از 1 میلیمتر تا 9 میلیمتر متغیر است. 

 

مدل وت سوت

وت سوت مدل‌های مختلفی دارد و برای انتخاب آن اول از همه باید به فعالیتی که می‌خواهید انجام دهید فکر کنید. برای مثال آیا پوشیدن وت سوت را فقط برای تابستان نیاز دارید و یا در کل طول سال قرار است از آن استفاده کنید؟ دمای آبی که قرار است در آن غواصی کنید چقدر است؟ نوع فعالیت شما چیست؟ پاسخ به این سوالات می‌تواند انتخاب وت سوت را برای شما راحت‌تر کند.

 

وت سوت کوتاه

وت سوت کوتاه تنها تا بالای آرنج و تا بالای زانوها را می‌پوشاند. این ویژگی انعطاف پذیری بیشتر را ایجاد می‌کند و محدودیت حرکتی کمتری خواهید داشت. در عین حال قاعدتا گرمای کامل را برای بدن تامین نمی‌کند. بنابراین اگر تنها در تابستان و در آب‌های گرم ماجراجویی می‌کنید، پوشیدن وت سوت کوتاه با آزادی و انعطاف پذیری بالا می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

 

وت سوت بلند

وت سوت بلند تمامی بدن را به جز سر و کف دست و پاها می‌پوشاند. به علاوه معمولا ضخامت این مدل از وت سوت کوتاه کمی بیشتر است. بنابراین طبیعی است که به انرژی بیشتری برای شنا کردن نیاز داشته باشید و از انعطاف پذیری کمتری برخوردار است. با این وجود اگر قرار است در آب‌های با دمای کمتر غواصی کنید یا به هر دلیلی پوشش بیشتر نیاز دارید، این نوع وت سوت بهترین انتخاب برای شما خواهد بود.

 

ضخامت وت سوت

یکی از مهم‌ترین جنبه‌ها در راهنمای وت سوت مناسب، ضخامت نئوپرن است. ضخامت وت سوت بر حسب میلی‌متر اندازه‌گیری شده و معمولا با دو عدد نشان داده می‌شود (مثلا ۲/۳ میل‌متر و ۲/۴ میلی‌متر). عدد اول نشان دهنده ضخامت نئوپرن در ناحیه تنه و عدد دوم نشان دهنده ضخامت نئوپرن در نواحی‌ای مانند آرنج و زانوها است. این یعنی معمولا در نواحی میانی بدن و بالاتنه از ضخامت بیشتری استفاده می‌شود و دلیل آن هم حفظ راحت‌تر گرمای بدن است که برای جلوگیری از هیپوترمی ضروری محسوب می‌شود. هر چه نئوپرن ضخیم‌تر باشد، گرمای بیشتر و در عوض انعطاف پذیری کمتری دارد. بنابراین نئوپرن ضخیم‌تر در جایی قرار می‌گیرد که شما به انعطاف‌پذیری کمتری نیاز دارید (قسمت مرکزی بدن) و نئوپرن نازک‌تر در جایی که بدن شما دائماً در حرکت است (بازوها و پاها) استفاده می‌شود.

 

زیپ وت سوت

مدل طراحی وت سوت به شکلی است که بدن را کاملا در بر می‌گیرد و کاملا فیت می‌شود، پس طبیعی است که برای پوشیدن و در آوردن آن نیاز به زیپ وجود دارد. مدل و مکان قرارگیری زیپ وت سوت روی آسان پوشیدن و درآوردن و انعطاف پذیری و حتی دوام آن تاثیر می‌گذارد، پس از نکات مهم در راهنمای وت سوت به شمار می‌رود.

 

زیپ پشت

 

سبک سنتی وت سوت اصولا همین قرار گیری زیپ در پشت لباس است و معمولا یک تگ زیپ بزرگ هم برای راحت باز و بسته کردن آن وجود دارد. این مدل برای افراد مبتدی انتخاب محبوب‌تری است زیرا پوشیدن وت سوت را نسبت به مدل‌های دیگر راحت می‌کند. در مقابل این مدل زیپ معمولا طول زیادی دارد و می‌تواند انعطاف در قسمت سرشانه و پشت را محدود کند و نفوذ پذیری راحت‌تری هم در مقابل آب دارد.

 

زیپ در قسمت سینه

این مدل وت سوت در حال حاضر بیشترین طرفدار را دارد: انعطاف بیشتر در قسمت شانه‌ها دارد و به دلیل مکان قرارگیری زیپ احتمال نفوذ آب در آن کمتر است. با این وجود پوشیدن و درآوردنش کمی سخت‌تر است.

 

مدل بدون زیپ

در این مدل به جای زیپ همان پنل‌های لباس روی هم می‌افتند و لباس را مهر و موم می‌کنند. پوشیدن وت سوت با این مدل کمی سخت‌ است و ممکن است به دلیل کشیدن دوام کمتری داشته باشد اما در عوض انعطاف پذیری و مقاومت در برابر نفوذ آب بیشتری دارد.

 

پوشیدن وت سوت

هنگام پوشیدن وت سوت، نباید هیچ فضای اضافی در نیم‌تنه، فاق، شانه‌ها و یا زانوها وجود داشته باشد. در واقع کاملا طبیعی است که پوشیدن وت سوت در حالت خشک اصلا آسان نباشد زیرا باید کاملا فیت تن باشد و هیچ فضای آزادی وجود نخواهد داشت. پس از پوشیدن وت سوت، دست‌های خود را بالا ببرید و شانه‌ها را به سمت بالا بکشید. این حرکت باید کمی سخت باشد و احساس کشیدگی ایجاد کند، یعنی اگر حین این حرکت فشار بسیار زیادی حس می‌کنید وت سوتی که انتخاب کرده‌اید برای‌تان تنگ است. به علاوه باید بتوانید به راحتی چمباتمه بزنید و بازوها را نیز با آزادی کامل حرکت دهید. البته وت سوت‌های با استفاده خاص و ضخامت‌های بالای ۴/۵ میلی‌متر ذاتا محدود کننده هستند و نمی‌توانید انتظار خیلی زیادی از آن‌ها داشته باشید. نکات زیر هم به پوشیدن راحت‌تر وت سوت کمک می‌کنند:

 

 

  • اول از همه از پایین شروع کنید. حتما ابتدا یک پا را درون وت سوت قرار دهید و تا قسمت ران بالا بیاورید، سپس به سراغ پای دیگر بروید. حتما دقت کنید که درزها در جای درست باشند و وت سوت درون پا نچرخیده باشد. بعد از بالا کشیدن وت سوت تا قسمت سینه‌ها و فیت کردن آن می‌توانید دست‌ها را وارد کرده و سپس زیپ را ببندید. نکات زیر هم به راحت‌تر پوشیدن وت سوت کمک می‌کند:
  • وت سوت خود را در سطوح تمیز و راحت بپوشید یا دربیاورید. سنگ ریزه و در کل سطوح ناهموار می‌توانند به لاس شما آسیب بزنند. یک سطح برزنتی و یا بورد در محل غواصی می‌تواند مشکل را حل کند.
  • قبل از پوشیدن وت سوت مطمئن شوید پشت و رو نشده باشد و زیپ آن نیز کاملا باز شده باشد.
  • بهترین کار این است که در صورت امکان از یکی از همراهان خود بخواهید زیپ وت سوت را برای‌تان باز و بسته کند. اینطوری فشار کمتری به زیپ می‌آید و احتمال خرابی زیپ یا گیر کردن نئوپرون به زیپ کمتر خواهد شد.
  •  

نگهداری از وت سوت

در این بخش از راهنمای وت سوت نکاتی را آورده‌ایم که به دوام و عملکرد بهتر وت سوت شما کمک می‌کند:

 

عدم آسیب به وت سوت

حرکات خود را کنترل شده نگه دارید و از کشیدن و حرکات سریع و خشونت آمیز حین پوشیدن وت سوت خودداری کنید (حتی اگر کلافه شدید). همچنین برای پوشیدن وت سوت به هیچوجه از ناخن‌ها استفاده نکنید (اگر ناخن بلندی دارید) زیرا می‌تواند به راحتی سطح لباس را خراش داده و خراب کند. بنابراین حتما از نوک انگشت‌ها استفاده کنید. از روغن، بنزین، حلال‌های شیمیایی و آئروسل‌ها دوری کنید زیرا لکه‌های ایجاد شده در اثر این مواد پاک نمی‌شوند و پارچه را هم ضعیف می‌کنند.

 

شستشو با آب شیرین

اولین و مهم‌ترین کاری که در راهنمای وت سوت و نگهداری از آن باید انجام دهید این است که هیچوقت وت سوت خود را بدون آبکشی نگذارید تا خشک شود. آب نمک سریع‌تر از آن چه فکرش را بکنید به لباس و بافت پارچه آسیب می‌زند پس حتما بعد از هر بار استفاده وت سوت را با آب معمولی آبکشی کنید.

 

وت سوت را در آفتاب خشک نکنید

خشک کردن وت سوت در آفتاب و زیر نور مستقیم خورشید باعث از بین رفتن سریع‌تر لباس شما می‌شود. حتما آن را داخل خانه یا در سایه خشک کنید. اگر وت سوت را در محیط بیرون خشک می‌کنید حتما آن را پشت و رو هم بکنید تا خیال‌تان راحت‌تر باشد. در نهایت از اتو کشیدن وت سوت هم پرهیز کنید زیرا حرارت بالا نیز آسیب زننده خواهد بود.

 

وت سوت را درست آویزان کنید

سعی کنید یک رخت آویز مناسب برای وت سوت خود در نظر بگیرید. آویزان کردن وت سوت از قسمت گردن باعث می‌شود به مرور فرم خود را از دست بدهد و یک جورهایی کش بیاید. به علاوه می‌توانید به آرامی آب اضافی لباس را بگیرید تا راحت‌تر و سریع‌تر خشک شود.


‏ Drysuit 

درای سوت ضد آب است اما از طرفی، طوری طراحی شده که اگر به تنهایی استفاده شود نمی تواند بدن را گرم نگه دارد. درای سوت کامل بدن از آب آلوده و سرما محافظت می‌کند (یک لایه هوا بین پوست ما و لباس قرار می‌گیرد) و اندازه و سایز آن عموما مثل کاپشن اسکی، در بدن بزرگ است. درای سوت عمدتا برای غواصان و قایقرانان استفاده می‌شد اما درحال حاضر برای پدل بوردینگ و موج سواری نیز استفاده می‌شود.
فناوری‌های جدید مانند SUPSkins درای سوت را با وت سوت برای عملکرد مناسب ورزشی طراحی کرده است.

در بیشتر موقعیت‌های سرد، استفاده از وت سوت در آب بیشتر است و درای سوت را نیز برای آب‌های آلوده و خیلی سرد استفاده می‌کنند. چرا؟بخاطر محدودیت‌های حرکتی در درای سوت است. چون وت سوت جذب است و کامل روی بدن قرار می‌گیرد، برای ورزش‌های آبی‌ مناسب و راحت‌تر است. خود را در حال شنا کردن با وت سوت و درای سوت تجسم کنید! کدام لباس اجازه سرعت و تحرک بیشتر را به شما می‌دهد؟

برای افرادی که به هیچ عنوان تحمل سرما را ندارند، نمی‌خواهند خیس شوند و محدودیت حرکتی برایشان اهمیت ندارد، درای سوت بخاطر خاصیت ضد آب بودن آن بهترین گزینه است. 

 

۵ تفاوت کلیدی Wetsuit و Drysuit

 

  1. گرما: وت سوت لایه‌ای نئوپرن است که آب میان پوست و آن لایه به دام افتاده و درای سوت لایه‌ای هوا میان پوست و محیط اطراف ایجاد می‌کند.
  2. شناوری: درای سوت به غواصی این اجازه را می‌دهد تا هوا را اضافه کرده و مانند جلیقه کنترل شناوری (BCD) عمل کند.
  3. کنترل وزن: قابلیت افزایش هوا در درای سوت این اجازه را می‌دهد که با کم و زیاد کردن مقدار آن در عمق، وزن و شناوری خود را تغییر دهیم. اما در وت سوت ثابت است و قابل تغییر نیست.
  4. شرایط متغیر: بزرگترین مزیت درای سوت توانایی استفاده از آن در شرایط مختلف است. اما وت سوت به عنوان اینکه ضد آب نیست، انعطاف پذیر با شرایط سطح آب و داخل آب نیست و نمی‌توان لباسی دیگر زیر آن پوشید.
  5. هزینه: قیمت وت سوت و درای سوت تفاوت چشمگیری دارد و قیمت درای سوت از وت سوت گران تر است.

 

جمع بندی

وت سوت ها و درای سوت ها تنوع بسیار بالایی دارند و انتخاب از میان آن‌ها ممکن است گیج‌کننده به نظر برسد. در این راهنمای انتخاب وت سوت و درای سوت، به انواع وت سوت و درای سوت، نحوه نگهداری و پوشیدن آن‌ها اشاره کردیم تا بهترین انتخاب را داشته باشید و از غواصی و ماجراجویی در آب لذت بیشتری ببرید.

 

بیشتر بخوانیم: صفر تا صد آموزش غواصی چگونه است؟

غزال لجه

مسئول سئو مدرسه غواصی جزیره سفید آرامش

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت جزیره سفید آرامش مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

1402/01/21   غزال لجه

بحث و تبادل نظر
مینا
1403/02/08 10:13
سلام شما برای فروش داریو وت سوت؟
پاسخ...
متین سعیدی
1403/02/08 10:19
درود، بله بانو موجود هست اگر هم سایز شما نبود براتون تهیه میکنیم.
مینا
1403/02/05 13:30
لباس غواصی برای هر فصلی فرق داره؟
پاسخ...
متین سعیدی
1403/02/06 13:20
درود، وت سوت مدلهای مختلف داره و ضخیم و نازک هست.
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن