قسمت چهارم M تا Z

اصطلاحات رایج غواصی

اصطلاحات رایج غواصی

شما هم امتیاز بدهید!
1400/04/15   بابک خورسند
  1. Molecular Sieve = مواد حاوی منافذ کوچک و یکنواخت که برای جذب مایعات و گازها مورد استفاده قرار می‌گیرد. مولکول‌های کوچکتر می‌توانند از داخل این مواد عبور کنند و مولکول‌های بزرگتر درون این مواد گرفتار می‌شوند. از این ماده در فیلتر کمپرسورهای غواصی برای جذب رطوبت و آب استفاده می‌گردد.
  2. Monkey Diving = از روش‌های غواصی با یک سیلندر تکی در غواصی ساید مانت می‌باشد.
  3. (NACD (National Association for Cave Diving = انجمن بین المللی غواصی در غار
  4. Navy Seal = غواصان جنگجوی نیروی دریایی امریکا
  5. Neck Dam = بخش تحتانی هلمت غواصی که بر روی گردن قرار می‌گیرد و از ورود آب به داخل کلاه خود غواصی جلوگیری بعمل می‌آورد.
  6. Negative Buoyancy = شناوری منفی در غواصی
  7. Neo-Hahldanean = پروفسور جان اسکات هالدین ارائه دهنده مبانی برداشت فشار و جداول برداشت فشار برای کسانی که در محیط پر فشار کاری را انجام می‌دادند است.
  8. Neoprene = ماده‌ای کش سان و ساخته شده از مواد مصنوعی است که بصورت پارچه اسفنجی تولید گردیده و برای ساخت لباس غواصی وت سوت و درای سوت استفاده می‌شود.
  9. Octopus Breathing = تنفس از دهانی یدکی رگلاتور غواصی که به نام اختاپوس رایج می‌باشد.
  10. Octopus Regulator = دهانی یدکی با طول شلنگ بیشتر و به رنگ زرد که برای مواقع اضطراری به غواص همراه کمک به تنفس در زیر آب می‌نماید و یا در صورت خراب شدن مرحله ثانویه رگلاتور غواصی توسط غواص بعنوان جایگزین دهانی استفاده خواهد شد.
  11. Offshore = به فاصله دور از ساحل گفته می‌شود. خارج از مرز دریایی ملی و به منطقه‌ای در آب‌های بین الملل گفته می‌شود، هر چند از نظر کلی و اقتصادی انحصارا به سرزمین اصلی یک کشور تعلق خواهد داشت.
  12. O-Lay = روشی برای نصب خط لوله نفت و گاز در بستر دریا می‌باشد.
  13. Open Circuit = دستگاه تنفسی مسیرباز می‌باشد. در این سیستم بازدم غواص بصورت حباب وارد آب می‌شود.
  14. Open Water = جایی که هیچ مانعی در هنگام صعود به سطح وجود ندارد. آبی که بدلیل آب و هوایی در محیط باز قراردارد.
  15. O-Ring = اورینگ یا واشر آب بندی که معمولا در والو سیلندر غواصی، چراغ قوه غواصی و یا هر وسیله دیگری که نیاز به افزایش مقاومت در برابر نفوذ آب دارد مورد استفاد قرار می‌گیرد. معمولا اورینگ‌های مورد استفاده در غواصی به دو دسته لاستیکی و وایتون تقسیم می‌شوند.
  16. Oro-Nasal Mask = نوعی ماسک اکسیژن رسانی
  17. Oxygen Window = دریچه اکسیژن. در غواصی “دریچه اکسیژن” تفاوت فشار نسبی اکسیژن در خون شریانی و فشار نسبی اکسیژن در بافت‌های بدن می‌باشد. یا به عبارت دیگر مجموع فشارهای نسبی گازهای محلول در بافت ها کمتر از فشار نسبی آن‌ها در اتمسفر است. که این تفاوت ناشی از متابولیک مصرف اکسیژن است. این پدیده به نام‌های “خلاء فشار نسبی/partial pressure vacancy” و “عدم اشباع ذاتی/inherent unsaturation” نیز نامیده می‌شود.
  18. Panic = احساس ناگهانی ترس که بسیار تاثیر گذار می‌باشد. این احساس مانع از تفکر منطقی می‌گردد.
  19. Quick Link = اتصال سریع
  20. Recreational Diving  = غواصی  تفریحی – غواصی در اعماق مجاز (غواصی کمتر از ۴۰ متر) که تنها از هوای فشرده استفاده می‌شود و هرگز نیازی به برداشت فشار نیست.
  21. Refractive Correction = تصحیح انکسار نور- لنز مورد نیاز برای تصحیح نقض در بینایی یک غواص
  22. Regulator = رگلاتور- در غواصی به دستگاهی می‌گویند که فشار هوا را از یک میزان به میزان دیگر تغییر می‌دهد. به رگلاتور یک مرحله و دو مرحله رجوع کنید.
  23. Repetitive Dive = غواصی مکرر-  در جداول غواصی، هر غوص در محدوده زمانی 12 ساعت (زمان معین) بعد از غوص اول را “غوص مکرر” گویند.  تعاریف متفاوتی در مورد  زمان معین برای “غواصی مکرر” وجود دارد. زمانی که از کامپیوتر غواصی استفاده می‌کنید، هر پروفیل غواصی که تحت تاثیر غوص قبلی قرار گیرد، “غواصی مکرر” در نظر گرفته می‌شود.
  24. Residual Nitrogen = نیتروژن ماندگار-  نیتروژن بافت‌های غواص پس از آن که به سطح آب بیاید.
  25. RNT (Residual Nitrogen Time =زمان نیتروژن ماندگار- مدت زمان لازم تا گاز نیتروژن ماندگار در فرد غواص دفع شود. در جداول غواصی، RNT  به صورت حروف A  تا Z نشان داده شده است.
  26. Reverse Squeeze = فشار معکوس- به درد یا ناراحتی در فضاهای بسته (مثل سینوس ها، گوش میانی، درون ماسک صورت) اطلاق می‌گردد که در موقع بالا آمدن فرد غواص ایجاد می‌شود.
  27. Safty Stop = توقف ایمن- به زمان بالا آمدن غواص از یک عمق خاص به منظور دفع گاز نیتروژن گویند. زمانی اجباری برای غوص ایمن وجود ندارد و می توان آن را با توقف برداشت فشار مقایسه کرد.
  28. salvage = نجات و شناور سازی اجسام یا کشتی‌های مغروق
  29. Saturation = اشباء- به میزان گازی که در خون یا بافت‌های بدن حل شود درجه اشباح گویند. اشباح کامل زمانی رخ می‌دهد که فشار گاز محلول در خون یا بافت‌ها معادل فشار همان گاز در محیط باشد.
  30. Saturation Diving = غواصی اشیاء- غوص‌ی که در آن بدن به طور کامل با گاز نیتروژن اشباح شده باشد؛ در اشباح کامل، فرد غواص باید مدت زمان بیشتری را از زمان مجاز در جداول غواصی تفریحی در زیر آب بماند.
  31. Scuba = اسکوبا- غواصی با تجهیزات اسکوبا در واقع تنفس با منبع هوای شخصی
  32. sea level = سطح آب دریا- میزان سطح آب اقیانوس‌ها
  33. Sea Lice or Seabather’s Eruption = شپش دریایی یا التهاب پوستی- التهاب پوستی در اثر نیش عروس دریایی صورت می‌گیرد.
  34. Sea sickness =دریا زدگی- حالتی است که در اثر حرکت و مسافرت در دریا ایجاد می‌شود.
  35. second stage regulator = مرحله دوم رگلاتور- که به دنبال رگلاتور یک مرحله ای هوای فشرده را به فرد غواص منتقل می‌کند.
  36. shallow water blackout = غش کردن در آب‌های کم عمق- عدم هوشیاری ناگهانی ناشی از کاهش اکسیژن در غواصانی که نفس خود را حبس می‌کنند. این امر اغلب در آب‌های سطحی اتفاق می افتد و به دنبال غواصی در اعماق و بالا آمدن در سطح آب ایجاد می‌شود.
  37. Sickle Cell Illness = بیماری کم خونی- نوعی بیماری ارثی است که به علت اختلال در ساخته شدن هموگلوبین بروز می‌کند. کاهش اکسیژن، بحران را تسریع می‌کند.
  38. single dive = تک غوص- هر غوصی که دست کم 12 ساعت پس از غوص قبلی انجام شود.
  39. sinuses = سینوس ها- فضاهایی که در حفره استخوانی قرار دارند و توسط مجاری بینی با فشار محیطی در تماس هستند.
  40. sinusitis = سینوسایتیس- التهاب یا عفونت سینوس‌ها در سر.
  41. Sjogren’s Syndrome = سیندروم S’jogren- التهابی که با عدم فعالیت غدد بزاقی و خشک شدن آن‌ها و مجرای اشکی همراه است و برای غواصی خطرناک است.
  42. skin diving = غواصی اسکین- اصطلاح دیگری برای نگاه داشتن نفس در حین غواصی است. در این نوع غواصی از سیلندر هوا استفاده نمی‌شود. این نوع غواصی نزدیک سطح آب و اعماق کم انجام می‌شود.
  43. skip breathing = حبس نفس – به معنای نگاه داشتن نفس پس از دم است یا نگاه داشتن آن برای مدت متغیری پس از بازدم است. این امر به صورت غیر عمد یا عمدی انجام می‌شود تا هوا نگاه داشته شود، یا از مصرف زیاد هوا پرهیز شود و بتوان مدت زمان  بیشتری در زیر آب  به صورت غواصی سپری نمود، اما این کار به دو دلیل خطرناک است: یکی آنکه سبب افزایش گاز CO2 و خطرات آن شده و دیگری آنکه سبب آسیب فشار ریوی ناشی از بالا آمدن، حتی در چند متر هم می‌شود. چندین سایت در شبکه اینترنت به منظور کنترل شناور شدن و شرح کنترل نفس در زیر آب پرداخته است، اما مدیریت دم به طور کامل با نفس نگاه داشتن در حجم های کم و زیاد اختلاف دارد.
  44. Snorkel = در ورزش‌های آبی وسیله ای است برای نفش کشیدن از هوای بالای سر برای وقتیکه صورت استفاده کننده اسنورکل در داخل آب قرار دارد. دو نوع اسنورکل وجود دارد که یکی برای تمرینات شنا است که لوله آن بر روی بینی قرار می‌گیرد و نوع دیگر آن برای غواصی است که لوله آن در کنار صورت قرار می‌گیرد.
  45. Spina bifida = اسپینا بیفیدا– ضایعه‌ای در ستون فقرات است که در نتیجه یکی شدن کامل قوس‌های مهره‌ای در خط وسط ایجاد می‌شود و گاه با نیمه فلجی، عدم کارایی روده و مثانه همراه است.
  46. Sprue = برفک- بیماری مزمنی است که با زخم دهان، سوء هضم، اسهال و مدفوع چرب، کاهش وزن و کم خونی پدیدار می‌شود.
  47. Squeeze به درد یا ناراحتی در یک فضای بسته اطلاق می‌شود (در سینوس‌ها، گوش‌های میانی، درون ماسک صورت) که ناشی از کوچک شدن آن فضا است و در زمان پایین آمدن در غواصی رخ می‌دهد.
  48. Sunburn = آفتاب سوختگی- آسیب پوستی که بر اثر پرتوهای ماوراء بنفش خورشید اتفاق می‌افتد.
  49. surface interval = طول فاصله سطح مدت زمانی که در خارج از آب معمولاً بین دو غوص متوالی سپری می‌شود.
  50. surface­supplied compressed air diving = تغذیه هوای فشرده غواصی از سطح- به غواصی که در آن هوای مداوم توسط یک کمپرسور از سطح تغذیه می‌شود، و می تواند هم برای غواصی تفریحی و هم برای غواصی حرفه‌ای به کار رود.
  51. supersaturation= فوق اشباء- وضعیت ناپایداری که در آن فشار گاز محلول در خون یا بافت از فشار همان گاز در محیط بیشتر است. فوق اشباء همیشه تا اندازه ای با هر برداشت نفس همراه است.
  52. Taravana = واژه ای محلی برای توصیف شرایط برداشت فشار که بر اثر محبوس کردن نفس در چندین بار بالا و پایین آمدن غواص صورت می‌گیرد.
  53. TEED Classification = تقسیم بندی TEED- روشی است که در آن درجه آسیب پذیری به پرده گوش و گوش میانی را بر اثر آسیب فشار تقسیم بندی می‌کنند. این تقسیم بندی از  RW Teed اقتباس شده است، زیرا وی در بسیاری از مجله‌های علمی گوش شناسی در مورد آسیب شناسی گوش میانی مقاله درج کرده است.
  54. thermocline = شیب دمایی یا ترموکلین- تقاطع بین دو لایه آب با دمای متفاوت را گویند که در آن لایه سردتر در عمق بیشتری قرار دارد. یک فرد غواص در زیر آب به راحتی یک شیب دمایی را احساس می‌کند.
  55. (TIA (Transient ischemic attacks=حملات کم خونی گذرا- به شرایط عصب شناسی کلینیکی گفته می‌شود که با کاهش هوشیاری و فلج شدن همراه است و بر اثر آمبولی کوچکی در گردش خون در مغز ایجاد می‌شود. همچنین با نام “سکته‌های کوچک” نیز شهرت دارد.
  56. Tinnitus = وز وز- صدایی که به گوش های غواصان می رسد که پس از آسیب فشار به گوش درونی به وجود می‌آید. برخی اوقات بر اثر مایع در مجرا یا فیتسول لابیرینت به وجود می‌آید که در این صورت به جراحی نیاز دارد.
  57. Tissue = بافت-بخشی از بدن است که توسط صفات ویژه مثل ماهیچه، استخوان یا غضروف توصیف می‌شود. این واژه همچنین به معنای بخشی از بدن است که دارای نیم زمان مشخصی برای جذب یا تخلیه گاز نیترون است.
  58. TMJ Syndrome = سیندروم TMJ- درد فک و گوش است که بر اثر بستن دندان‌ها در اطراف رگلاتور دهانی ایجاد می‌شود.
  59. Toxicity, O2 = مسمومیت اکسیژن – شرایطی که بر اثر افزایش فشار در عمق زیاد بر اکسیژن وارد می‌شود و معمولاً منجر به تشنج و غرق شدن در زیر آب می‌شود.
  60. Toxicity, Pulmonary Oxygen = مسمومیت اکسیژن ریوی- شرایطی که در آن شش ها تحت تاثیر فشار زیاد اکسیژن قرار می‌گیرند.
  61. Trimix = مخلوط سه گانه گازها – مخلوطی از گازهای اکسیژن، هلیوم و نیتروژن که برای غواصی بسیار عمیق به کار می‌رود.
  62. Tympanic membrane = پرده گوش- لایه نازکی است که بین گوش خارجی و گوش میانی قرار دارد و توسط یک اتوسکوپ (گوش بین) قابل دید است.
  63. Type 1 Wet Bell = وسیله شبیه به آسانسور که وظیفه حمل غواصان به اعماق را دارد و آمبلیکال غواص مستقیما از سطح به غواص داده می‌شود و به وت بل وصل نیست.
  64. Umbilical = بند ناف. مجموعه شلنگ‌ها و کابل که ارتباط تنفسی و صوتی را برای غواص با سطح آب برقرار می‌کند.
  65. Undertow = کشیدن شدن ابزار یا افراد زیر آب (یدک شدن)
  66. Under water Blackout Syndrome = عارضه‌ی غش کردن ناگهانی در زیر آب
  67. Underwater Blast Injuries  = جراحات کم بر اثر انفجار در زیر دریا- انفجار کوچکی که سبب جراحت و مرگ شود و ممکن است بر اثر عملیات جوش زنی در زیر آب اتفاق بیافتد.
  68. Upwelling = پدیده‌ای اقیانوس شناسی است که در آن مواد مغذی به وسیله‌ی آب از کوهستان‌ها و ارتفاعات به اقیانوس‌ها حرکت می‌کند و آب اقیانوس‌ها را غنی تر می‌کند.
  69. (UBA (Underwater Breathing Apparatus = دستگاه تنفس زیر آب
  70. UHMS) Underwater And Hyperbaric Medical Society) = انجمن درمان بیماری‌های ناشی از فشار زیر آب
  71. Vein Thrombosis = تشکیل لخته درون قلب یا رگ‌های خونی- انعقاد خون
  72. Vera, Polycythemia = افزایش غیر طبیعی گلبول‌های قرمز- شرایط آسیب شناسی که در آن افزایش تعداد گلبول‌های قرمز در خون اتفاق می‌افتد.
  73. Vertigo = سرگیجه- احساس نامتعادلی که اغلب در اثر مشکلات غواصی وگوش درونی رخ می دهد.
  74. Water Capacity = گنجایش آب
  75. Water, Diving in Polluted = آب – غواصی در مناطق آلوده
  76. Water, Problems With Moving = آب- مشکلات حرکت
  77. Water, Hypothermia and Cold Water Near Drowning =  آب- هیپوترمی (کم شدن غیر طبیعی حرارت بدن) و غرق شدن در آب سرد
  78. water pressure = فشار آب – نیرویی که در واحد سطح بر وزنی از آب وارد می‌شود. هر 10 متر آب دریا نیرویی معادل یک اتمسفر یا psi7/14 بر یک فرد غواص وارد می‌کند.
  79. Weight belt = کمربند وزنه
  80. wet suit = یک نوع از لباس غواصی – هر نوع لباسی که از بدن یک فرد غواص محافظت حرارتی کند. این امر در درون لباس یا زیر دریا از طریق لایه‌ای از آب که بین پوست و لباس وی قرار دارد، ایجاد می‌شود.
  81. Wing = بخش‌های باد شونده جلیقه‌های تعادل. مورد استفاده در غواصی تکنیکال (غواصی تکنیکال، نوع غواصی عمیق  از 40 متر تا چند صد متری اعماق آب‌ها است که با تجهیزات غواصی اسکوبا یا دستگاه های مدار بسته و نیمه مدار بسته انجام می‌شود)
  82. (WKPP (Woodville Karst Plain Project = پروژه‌ای در حال سازماندهی شدن، برای نقشه برداری ساختار غارها در زیر آب‌ها
  83. Wolly Bear = لباسی که زیر لباس غواصی درای سوت پوشیده می‌شود و برای آب‌های بسیار سرد کاربرد دارد.
  84. Working Pressure = فشار کاری
  85.  (WOB (Work Of Breathing = مقدار انرژی مصرفی در تنفس
  86. Wreck Diving = غواصی بر روی کشتی یا اجسام مغروغ در دریا
  87. Wrist Slate = لوح یادداشت زیر آبی مچی
  88. Histiocytosis X or Eosinophilic granuloma, pulmonary = هیستیوسیستوزیس X – نوعی آسیب فشار ریوی در غواصی است.
  89. Yoke Adaptor = آداپتور یوک. یک اتصال مورد استفاده در رگلاتور غواصی یا شلنگ شارژ کمپرسور غواصی برای فشار ۲۰۰ بار
  90. Yoke Fitting/Valve = اتصال یا شیر مورد استفاده در شلنگ کمپرسور فشار قوی برای شارژ کپسول غواصی به این اتصال INT یا international (بین المللی) نیز می گویند.
  91. Y-Valve = شیر کپسول با دو خروجی که هر کدام از خروجی‌ها بصورت مستقل باز و بسته می‌شوند. این ولو کپسول همانند H-Valve است اما به شک حرف Y
  92. Z Factor = ضریب تراکم پذیری گازها 
     

بیشتر بخوانیم: در مورد DCI و DCS چقدر می‌دانید؟

بابک خورسند

مدیر داخلی مدرسه غواصی جزیره سفید آرامش

 

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت جزیره سفید آرامش مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

1400/04/15   بابک خورسند

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن