قسمت اول

درباره ماسک غواصی بیشتر بدانیم

درباره ماسک غواصی بیشتر بدانیم

شما هم امتیاز بدهید!
1400/06/10   غزال لجه

اجزای تشکیل دهنده ماسک

لنز

لنز ماسک‌های غواصی نمایی شفاف ایجاد می‌کند که وقتی با آن نگاه می‌کنید، اجسام را به راحتی می‌بینید. ماسک‌های غواصی از شیشه‌ای مقاوم تشکیل شدند که درصورت شکسته شدن، به جای تکه‌های تیز، به قطعات کوچک تبدیل می‌شوند. مقاومت این شیشه‌ها برای استفاده تحت فشار مناسب است. مدل‌های گران قیمت‌تر آن ممکن است از فناوری‌های پیشرفته برای تمیز کردن شیشه (بخار نکردن) و ایجاد نمای واضح‌تر و بدون رنگ، استفاده کنند.  اگر از عینک یا لنز تماسی استفاده می‌کنید و نیازمند وجود لنز طبی برای چشم‌های خود در زیر آب هستید، می‌توانید ماسکی خریداری کنید که طبی‌ بوده و یا درجه لنز‌های مورد نیاز خود را در زیر آب استفاده کنید که قابل تغییر نیز می‌باشد.

برخی از ماسک‌ها با یک لنز متصل در قسمت بالای بینی هستند درحالی که برخی دیگر دارای دو لنز جداگانه می‌باشند.

 

ماسک غواصی

 

فریم(قاب ماسک)

قاب ماسک در جلو، لنزها را نگه می‌دارد. قاب ماسک‌های قدیمی بسیار حجیم بوده، اما در طول سال‌ها طراحی این قاب‌ها بروز شده و حتی به ماسک‌های بدون قاب تبدیل شده اند. در ماسک بدون قاب، لنزها بصورت یکپارچه به سیلیکون متصل می‌شود.

 

نوار سیلیکونی

نوار سیلیکونی دور لنز است که ماسک را روی صورت شما می‌نشاند و غواصی‌ای راحت و بدون نشت آب به داخل ماسک را به ارمغان می‌آورد. برخی از نوار‌های به صورت دوگانه طراحی شده و احتمال نشتی آب را کمتر می‌کند.

 

بند و سگک

بند‌های ماسک اغلب سیلیکونی می‌باشند. سگک‌هایی که به قاب متصل است، در تغییر اندازه ماسک کمک می‌کنند و سفت کردن یا شل کردن بند از طریق آن صورت می‌گیرد.

 

برای خرید ماسک دنبال چه باشیم؟

در نگاه اول ماسک غواصی و ماسک غواصی سطحی یا اسنورکلینگ بسیار شبیه به یکدیگر هستند. اگر سفر غواصی را تازه شروع کردید، ممکن است وسوسه شوید تا ماسک بخرید و طرح‌های ارزان‌تر را ترجیح دهید. اما نوع ماسک و طراحی آن مهم است و ارزش این را دارد تا کمی هزینه بیشتری پرداخت کنید و ماسک مخصوص غواصی را خریداری کنید. ماسک‌های اسنورکل مقاوت لازم را در فشار بالا در برابر ماسک غواصی ندارند و کیفیت ساخت پایین‌تری دارند.

ماسک کم حجم

اصطلاح کم حجم (low volume) در دنیای ماسک زیاد استفاده می‌شود. در طراحی ماسک‌های کم حجم، هوای کمتری داخل آن وجود دارد و لنزها به صورت نزدیک‌تر هستند. هنگامی که تحت فشار قرار بگیرد، بدلیل وجود هوای کمتر داخل ماسک، فشار کمی وارد می‌شود. نزدیک بودن لنز به صورت موجب شده تا میدان دید وسیع‌تری داشته باشیم.

رنگ ماسک

رنگ ماسک نباید فقط متناسب با رنگ تجهیزات شما باشد. رنگ بند و قاب سیلیکونی شما مهم است و هر رنگ معایب و مزایای خودش را دارد. سیلیکون شفاف میدان دید گسترده‌تری ایجاد می‌کند چون نور بیشتری را وارد می‌کند. اما با گذشت زمان رنگ آن می‌تواند زرد شود. رنگ مشکی با گذشت زمان نیز، ماسک را نو نشان داده اما فضایی بسته و تاریک اطراف چشم ایجاد می‌کند. همین مورد برای ماسک‌های رنگی صدق می‌کند و با گذشت زمان می‌توانند کمرنگ شوند. در نتیجه در صورت عدم استفاده باید از نور خورشید دور نگه داشته شوند.
همچنین لنز‌ها دارای رنگ یا آیینه هستند و می‌توانند برای جلوگیری از ورود اشعه مضر UV مفید باشند. اما در بحث ارتباط چشمی مشکل ساز هستند و دیدن چشم‌های غواص از طریق لنز فیلتر شده دشوار است.

تناسب

مهمترین عنصر در ماسک غواصی، تناسب و راحتی آن است. در نتیجه مدل‌ها و اندازه‌های متفاوتی ارائه شده که بهتر است اندازه‌های مختلف را امتحان کنید تا به حالت دلخواه دست پیدا کنید.


چگونه ماسک را امتحان کنیم تا به تناسب کامل برسیم؟


بهتر است اگر می‌توانید، قبل از خرید ماسک آن را امتحان کنید تا به ماسک و تناسب دلخواه برسید. با انجام چند مرحله ساده با ماسک خشک، می‌توانید متوجه شوید که زیر آب این ماسک راحت و بدون نشت است یا نه.

قدم  اول

بندها رو به سمت جلوی ماسک ببرید، لبه‌ها را روی صورت نگه دارید بدون کشیدن نفس عمیق از طریق بینی، سر را حدود ٤٥درجه به عقب ببرید و چک کنید که لبه‌های ماسک روی صورت باقی بمانند. ماسک باید به راحتی بدون وجود هیچ گپی روی صورت بنشیند.

چک کنید که لبه‌های ماسک در اطراف صورت خیلی عریض نباشند، در ناحیه ی زیر بینی و بالای لب راحت باشد(نواحی معمول نشتی)، و اینکه فریم آن به استخوان بالای ابرو فشار نیاورد. همچنین چک کنید که قسمت بینی سایز مناسبی باشد. اگر خیلی بزرگ باشد برای اکوالایز مشکل ایجاد می‌کند و خیلی کوچک ناراحت کننده است.


قدم دوم

سر خود را صاف کنید، و فیت بودن آن را توسط تنفس آهسته درون ماسک چک کنید. اگر حس می‌کنید هوا به درون آن نشت می‌کند، یا ماسک می‌افتد، مناسب شما نیست و احتمال زیاد زیر آب نشت می‌کند.

 

قدم سوم

اگر از قدم‌های ١ و ٢ تشخیص دادید ماسک مناسب است، در نهایت آن را با وجود بندها امتحان کنید. به یاد داشته باشید که بندها نباید خیلی تنگ باشند. فشار زیر آب کمک می‌کند ماسک سیل شود و بندهای خیلی محکم می‌تواند در نهایت باعث نشت بیشتر شود. نقاط قدم ١ را دوباره چک کنید، به طور مشخص روی راحتی استخوان بالای ابرو و بینی تمرکز کنید. می‌توانید با وجود دهانی هم ماسک را امتحان کنید جهت امتحان کردن لبه‌های ماسک در بالای لب این روش بهتر است.

به یاد داشته باشید غواصی را استاندارد و ایمن تجربه کنید تا بتوانید در سنین بالاتر هم غواصی کنید و از شگفتی‌های زیر آب بهره‌مند شوید. شما می‌توانید تجهیزات غواصی خود را از جزیره‌ سفید آرامش با گارانتی و ضمانت خریداری کنید. مربیان غواصی مجموعه جزیره‌ سفید آرامش از کادری جوان، توانمند و متخصص تشکیل شده و با استاندارد‌های روز در غواصی پیشرو و همگام هستند. تیم ما شبانه روز قادر به پاسخگویی سؤالات شما و مشاوره در امور پروژه‌های غواصی است. 

 

بیشتز بخوانید: حس شنوایی کوسه‌ها

غزال لجه

مسئول سئو مدرسه غواصی جزیره سفید آرامش

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت جزیره سفید آرامش مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

1400/06/10   غزال لجه

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن