قسمت اول

چه زمانی باید لوازم غواصی خود را تعویض کنیم؟

چه زمانی باید لوازم غواصی خود را تعویض کنیم؟

شما هم امتیاز بدهید!
1400/08/03   غزال لجه

چه زمانی باید کامپیوتر غواصی یا BCD خود را جایگزین کنید؟


غواصان هر ساله کامپیوتر غواصی جدید نمی‌خرند، بنابراین شما در طول سفر‌های غواصی خود ساعت‌های قدیمی نیز می‌بینید. اما این مدل‌های قدیمی که ۱۵ سال پیش از بهترین گزینه‌ها بودند، الان ایده آل نیستند. در فناوری‌های جدید، کارخانه‌ها قدرت پردازش، عمر باتری، حساسیت سنسور و صفحه نمایش را بهبود بخشیده اند. کامپیوتر‌های غواصی قدیمی توانایی پیاده سازی کامل الگوریتم‌های رفع فشار ندارند. کامپیوتر‌های غواصی جدید در این نوع محاسبات دقیق‌تر و حساس‌تر هستند. حسگر‌های پیشرفته و بروز می‌توانند تغییرات جزئی فشار را تشخیص دهند و تغییرات دمای آب را در یک دهم ثانیه در کامپیوتر غواصی ثبت کنند. این پیشرفت در میزان دقت دمای آب، عمق و صعود نیز تاثیر می‌گذارد.

اغلب تولید کنندگان کامپیوتر غواصی، آن را از نظر صحت و سلامتی آزمایش می‌کنند. بنابراین DAN توصیه می‌کند که بعد از ۱۰ سال استفاده یا ۱۰۰۰ تا غواصی با کامپیوتر غواصی‌خود، آن را برای صحت آزمایش کنید.
عواملی‌ چون ساییدگی، بی‌توجهی، قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید و یا آب شور، می‌تواند در طولانی مدت بر سلامتی کامپیوتر غواصی تاثیر بگذارد.
با افزایش سن کامپیوتر غواصیمان، ما هم پیرتر می‌شویم. کامپیوتر‌های غواصی جدید، صفحه نمایش واضح‌تر و روشن‌تری دارند؛ همچنین اعداد و نوشته‌های صفحه بزرگتر است. این‌ها بخشی از دلایلی هستند که ما را ترغیب به خرید کامپیوتر غواصی جدید تری می‌کنند. شما با توجه به توصیه‌های DAN می‌توانید انتخاب کنید که چه زمان باید دایو کامپیوتر شما تعویض شود.

 

و اما BCD...


در مقاله‌ای جداگانه و بصورت کامل در مورد BCD نوشته ایم. اینجا اشاره ای می‌کنیم به اینکه چه زمانی باید BCD خود را عوض کرد.
یک BCD می‌تواند سال‌ها مورد استفاده قرار گیرد و به ما خدمات دهد. آیا ایجاد چندین خط و یا پارگی و قفل شکسته نشانه از پایان عمر BCD است؟ خیر
آیا BCD تاریخ انقضا دارد؟
ما بر BCD خود متکی هستیم تا مطمئن شویم که غواصی راحت و ایمنی داشته باشیم. خرابی آن می‌توانند زمانی که ما نیاز به کنترل شناوری داریم، موجب عواقبی ناگوار شود. بنابراین باید وضعیت سلامت BCD و همچنین سن آن را کنترل کنیم. ممکن است که قبل و بعد استفاده از BCD آن را بررسی کنیم اما به ندرت به خدمات رسانی و ارزیابی دقیق آن می‌پردازیم.

قبل از استفاده از BCD خود، بخصوص برای اولین بار، شلنگ باد کننده را بررسی کنید، آن را کاملا باد کرده تا هرگونه نشتی و عملکرد دریچه‌های تخلیه بررسی شود. بازرسی سالانه برای عملکرد BCD توصیه می‌شود؛ مخصوصا برای BCD‌هایی که به مدت ۵ سال یا بیشتر مورد استفاده قرار گرفته اند.

‏ BCD‌ها عمر مفید مشخصی ندارند، مهم است مرتبا که عملکرد آن را زیر نظر داشته باشیم. اگر شلنگ سالم است و نشانه‌ای از وجود ترک خوردگی و نشتی وجود ندارد، کنترل شناوری خوب است و شما بعد از ۵ سال استفاده اولیه، هر ساله شلنگ بادکننده و دریچه‌های تخلیه را سرویس می‌کنید، BCD شما برای استفاده قابل اعتماد است.
مراقب نشتی و‌ وجود ترک باشید، مخصوصا اگر BCD شما بیش از ۱۰ سال عمر دارد. اگر مد یا عملکرد شما را وادار به تعویض BCD نمی‌کند، باید مطمئن شوید که علائم هشدار دهنده‌ای وجود نداشته باشد و سلامتی شما به خطر نیوفتد.

کامپیوتر غواصی و BCD گران هستند و موجب شده از آن به مدت طولانی نگهداری و استفاده کنید. اما قناعت نکنید! از بررسی و‌ نظر تکنسین و قضاوت درست خو‌دتان برای تعیین زمان تعوض آن‌ها استفاده کنید.

 

بیشتر بخوانیم: باروترومای گوش و سینوس

غزال لجه

مسئول سئو مدرسه غواصی جزیره سفید آرامش

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت جزیره سفید آرامش مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

1400/08/03   غزال لجه

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن